Οι σύγχρονες επιταγές της αυτοκίνησης έχουν φέρει στο προσκήνιο το downsizing στους κινητήρες, κοινώς turbo μηχανικά σύνολα μικρής χωρητικότητας με ισχύ που είχαν παλαιότερα μεγάλα ατμοσφαιρικά μοτέρ. Πλέον, ένας 1.000άρης turbo για παράδειγμα έχει την ίδια ή και περισσότερη δύναμη από έναν ατμοσφαιρικό 1.600άρη.
Δείτε ακόμα: Πόσο σημαντικά και τι είναι τα σινεμπλόκ;
Ένας από τους όρους που χρησιμοποιείται πλέον ευρέως όταν οι κατασκευαστές ανακοινώνουν τεχνικές προδιαγραφές για τα μοντέλα τους, είναι το «overboost». Σίγουρα δεν είναι κάτι το καινούργιο, όμως τώρα είναι πιο διαδεδομένο, λόγω της αλματώδους αύξησης των υπερτροφοδοτούμενων μηχανικών συνόλων, τα οποία παλιά ήταν πιο σπάνια και βρίσκονταν σε σπορ αυτοκίνητα και όχι σε καθημερινά, ακόμα και μίνι.
Τι είναι λοιπόν το overboost; Το εν λόγω φαινόμενο είναι με πολύ απλά λόγια η ακούσια ή εκούσια αύξηση της πίεσης του εισερχόμενου αέρα από τον στρόβιλο της τουρμπίνας. Προφανώς αφορά μόνο turbo μοτέρ και είναι μία από τις καταστάσεις που οι μηχανικοί απεύχονται, καθώς -αναλόγως τον βαθμό εκδήλωσής της- μπορεί να προκαλέσει ποικίλα προβλήματα στον κινητήρα, ξεκινώντας από τοπική υπερθέρμανση ή τρύπες στα κολάρα και φτάνοντας σε ράγισμα της κυλινδροκεφαλής και του κελύφους του τούρμπο. Εννοείται ότι υπάρχει λύση και δεν σημαίνει ότι όταν ο οδηγός πατήσει τέρμα το γκάζι θα χαλάσει ο κινητήρας.
Δείτε ακόμα: Πώς και γιατί ο κινητήρας χάνει άλογα;
Τον έλεγχο της πίεσης του τούρμπο αναλαμβάνει η wastegate, η οποία φροντίζει να κρατά την ροή των καυσαερίων που έρχεται από τον συμπιεστή και καταλήγει στην εισαγωγή του κινητήρα στα προκαθορισμένα επίπεδα. Σημειωτέον, μην συγχέουμε την wastegate με την βαλβίδα ανακούφισης (ή «σκάστρα» κατά το κοινώς λεγόμενο), που απελευθερώνει την ροή του αέρα που έχει ήδη δρομολογηθεί από την wastegate όταν πατάμε το γκάζι, αλλά αποδεικνύεται περίσσια όταν το αφήνουμε.
Οπότε αφού είναι κάτι που δυνητικά μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στον κινητήρα, γιατί το χρησιμοποιούν οι εταιρίες;
Όταν ο κατασκευαστής ορίζει τις προδιαγραφές για ένα μοτέρ, ποτέ δεν το κάνει βάσει ανώτατου ορίου. Για παράδειγμα, οι αντοχές του κινητήρα στο Hyundai i30 N, δεν βρίσκονται στο επίπεδο των 250 ή 275 ίππων του Performance αλλά αρκετά υψηλότερα. Κι αυτό για λόγους αξιοπιστίας, αλλά και για δυνατότητα βελτιώσεων προγραμμάτων τύπου Stage 1. Οπότε θα μπορούσαμε να πούμε πως η λειτουργία overboost είναι μια μικρής διάρκειας και απόλυτα ελεγχόμενη υπερπλήρωση του κινητήρα. Πού χρησιμεύει, τώρα, όλο αυτό;
Δείτε ακόμα: Τι είναι η γωνία κάμπερ και η κάστερ;
Ο βασικότερος λόγος ύπαρξης του overboost είναι βελτίωση της επιτάχυνσης, ειδικά όταν ο οδηγός κάνει μια προσπέραση, όπου θέλει τη μέγιστη ισχύ για να επιταχύνει γρηγορότερα, άρα και να βρεθεί λιγότερο χρόνο εκτεθειμένος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Το overboost συναντάται από ήπιας ισχύος κινητήρες έως superars και κρατάει ανεβασμένη την απόδοση για 15 έως 20 δευτερόλεπτα.