Θα το έχετε παρατηρήσει σε προπορευόμενα οχήματα, ενδεχομένως να σας το έχουν πει για το δικό σας: νερό να στάζει από την εξάτμιση. Φαινόμενο καθόλου σπάνιο, ειδικά όταν το αυτοκίνητο είναι κρύο ή οι συνθήκες υγρές. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Καταρχάς, δεν είναι κάτι επικίνδυνο. Αντιθέτως, υποδηλώνει φυσιολογική λειτουργία του κινητήρα. Με την καύση της βενζίνης ή του πετρελαίου δημιουργούνται στα καυσαέρια διάφορες ενώσεις, κυρίως οξείδια αζώτου, μονοξείδιο του άνθρακα και υδρογονάνθρακες. Αυτά μπαίνοντας στο καταλύτη μετατρέπονται αντίστοιχα σε άζωτο, διοξείδιο του άνθρακα και νερό. Άρα με την καύση παράγεται συνεχώς νερό σε μορφή ατμού το οποίο είναι ορατό μόνο όταν η εξάτμιση είναι κρύα, λόγω υγροποίησης του. Στη συνέχεια φυσικά και εξακολουθεί να βγαίνει νερό αλλά δεν μπορεί να υγροποιηθεί πλέον επειδή το σύστημα εξάτμισης είναι ζεστό και συνεπώς δεν γίνεται ορατό.
Τα στερεοποιημένα αυτά μόρια των υδρατμών παρατηρούνται σε όλο το σύστημα της εξάτμισης, όχι μόνο στο τελικό. Κάτι που σημαίνει πως όσο οι συνθήκες απομακρύνονται από τη ζέστη, τόσο πιθανότερο είναι να βλέπουμε νερό στο σημείο που εξάγονται τα καυσαέρια. Ιδίως σε κρύα πρωινά, με πολλή υγρασία, το νερό έχει ήδη συσσωρευτεί στο σύστημα πριν καν αρχίσει η διαδικασία καύσης. Οπότε σε τέτοιες συνθήκες μπορεί ακόμα και να ψεκάζεται νερό από την εξάτμιση, στο πάτημα του γκαζιού.
Φυσικά μιλάμε πάντα για δεδομένες συνθήκες και λογικό χρονικό διάστημα. Αν, επί παραδείγματι, η εξωτερική θερμοκρασία είναι 20 βαθμοί και η απόληξη συνεχίζει να στάζει μετά από αρκετή ώρα οδήγησης, τότε κάτι δεν πάει καλά με την καύση (κατά πάσα πιθανότητα διαρροή από τη φλάντζα). Για να μην υπάρχουν μπερδέματα άλλο «βγαίνει νερό από την εξάτμιση», άλλο «καίει νερό ο κινητήρας» – δυσλειτουργία που φανερώνεται πάλι από την εξάτμιση, αλλά μέσω λευκού καπνού.