Όλοι γνωρίζουμε ότι το μαύρο χρώμα τραβάει την ηλιακή ακτινοβολία και δεν την αντανακλά όπως το άσπρο, κάτι που το αισθανόμαστε ειδικά το καλοκαίρι. Το βιώνουμε κυριολεκτικά στο πετσί μας, αν τύχει να βρεθούμε με μαύρη μπλούζα κάτω από τον ήλιο. Ισχύει, όμως, το ίδιο και με τα αυτοκίνητα;
Αναμφισβήτητα το λευκό χρώμα διατηρεί πλεονέκτημα, καθώς οι ιδιότητες του δεν αλλάζουν σε σχέση με το μαύρο. Το ζήτημα είναι κατά πόσο αυτές μεταφέρονται εντός της καμπίνας. Αν, δηλαδή, στο εσωτερικό ενός λευκού αυτοκινήτου (και οχήματος γενικότερα) επικρατεί λιγότερη ζέστη από ό,τι σε ενός μαύρου, προκαλώντας αντιστοίχως λιγότερη δυσφορία στους επιβάτες. Για να το διαπιστώσει, ο ADAC πήρε δυο πανομοιότυπα Dacia Duster στους αντίστοιχους χρωματισμούς και τα άφησε στον ήλιο για 30 λεπτά, με εξωτερική θερμοκρασία 28 βαθμών Κελσίου. Κοινώς μια ανοιξιάτικη θερμοκρασία για την Ελλάδα. Με το πέρας του μισάωρου, οι Γερμανοί μέτρησαν τη θερμοκρασία τόσο στην επιφάνεια του αμαξώματος, όσο και την καμπίνα. Και τα αποτελέσματα, ιδίως για τη χώρα μας, μέχρι που καθορίζουν την επιλογή χρώματος σε αγορά αυτοκινήτου.
Στο μαύρο Duster το αμάξωμα «τσουρούφλιζε», αναγκάζοντας το θερμόμετρο να εμφανίσει την ιλιγγιώδη ένδειξη των 65 βαθμών Κελσίου! Στο λευκό Dacia αντίθετα, η θερμοκρασία ήταν 21 ολόκληρους βαθμούς κάτω (44)! Με τέτοια τεράστια διαφορά στο θερμικό φορτίο μεταξύ των δυο αυτοκινήτων, θα ήταν απίθανο να μην είναι πιο δροσερή η καμπίνα στο δεύτερο. Ή, για να το θέσουμε ορθότερα, πιο αποπνικτική στο μαύρο. Η διακύμανση στο εσωτερικό δεν είναι τόσο μεγάλη, αλλά δεν παύει να είναι σημαντική: 53 βαθμούς το μαύρο, 48 το λευκό. Μπορεί 5 βαθμοί να μη φαντάζουν πολλοί, ωστόσο το μεγαλύτερο πρόβλημα για το σκούρο χρώμα δεν είναι η μεγαλύτερη θερμοκρασία, αλλά το γεγονός πως ουσιαστικά την αποθηκεύει. Σίγουρα θα είχε πολύ ενδιαφέρον μια αντίστοιχη δοκιμή με θερμοκρασίες της τάξεως των 35-40 βαθμών Κελσίου, που κυριαρχούν στη Νότια Ευρώπη το καλοκαίρι.
Κατ’ αυτό τον τρόπο, η απομάκρυνσή της (από τον αέρα όταν το αυτοκίνητο κινείται, ας πούμε) αργεί πολύ περισσότερο σε σχέση με το λευκό. Δημιουργείται, δηλαδή, μια αλυσίδα ζέστης, όπου οι επιβάτες βρίσκονται για περισσότερη ώρα σε δυσφορία και το κλιματιστικό χρειάζεται να λειτουργεί όχι μόνο περισσότερο, αλλά και σε χαμηλότερη θερμοκρασία. Κάτι που μεταφράζεται σε αυξημένη κατανάλωση και εκπομπές ρύπων, ενώ δεν θα πρέπει να λησμονούμε πως οι 21 βαθμοί περισσότεροι μεταφέρουν αντίστοιχα μεγαλύτερη θερμότητα στο μηχανοστάσιο. Με δυο λόγια, για να αποφεύγεται η ταλαιπωρία επιβατών και κινητήρα, αν έχετε μαύρο αυτοκίνητο καλό θα είναι το καλοκαίρι να παρκάρετε αποκλειστικά σε σκιά, ή να προμηθευτείτε κουκούλα.