Ο εξηλεκτρισμός των αυτοκινήτων είναι πλέον γεγονός, αφού συνεχώς λανσάρονται νέα μοντέλα με υβριδικά συστήματα ή αμιγώς ηλεκτρικά, βάζοντας σιγά – σιγά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας τους πετρελαιοκινητήρες. Παράλληλα και τα μοτέρ βενζίνης θα αποτελέσουν παρελθόν, καθώς ήδη εταιρείες έχουν ανακοινώσει ότι μετά από 5 χρόνια θα παρουσιάζουν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Μέχρι όμως να δούμε τι μέλλει γενέσθαι, ας επικεντρωθούμε στο παρόν. Στην αγορά διατίθενται αρκετά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαφόρων κατηγοριών και τιμών, με σημαντικά πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα. Στα συν είναι οι μηδενικοί ρύποι, η δύναμη των κινητήρων – επιταχύνσεις και το χαμηλό κόστος κατανάλωσης. Στα μείον ανήκουν οι υψηλές τιμές, οι χρόνοι φόρτισης και οι περιορισμοί στην αυτονομία.
Για να κάνουμε τις συγκρίσεις, επιλέξαμε το δημοφιλές Opel Corsa στις εκδόσεις Corsa-e 136 PS και 1.2Τ 100 PS. Οι ομοιότητές τους αφορούν τον σχεδιασμό του αμαξώματος και του εσωτερικού (με κάποιες μικροδιαφορές), όμως από πλευράς τεχνικών προδιαγραφών και κόστους αγοράς – κατανάλωσης, οι αποκλίσεις είναι χαοτικές.
Ας ξεκινήσουμε από τις τιμές. Το Corsa 1.2T 100 hp Edition πωλείται από 16.060 ευρώ (από 17.780 ευρώ το αυτόματο), ενώ το Corsa-e κοστίζει τα διπλάσια χρήματα, δηλαδή από 32.500 ευρώ. Αμέσως δημιουργείται μια διαφορά της τάξεως των 16.440 ευρώ, για την οποία πρακτικά δεν γίνεται ποτέ απόσβεση. Ο εξοπλισμός είναι ικανοποιητικός και περιλαμβάνει 6 αερόσακους, αυτόνομη πέδηση, αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας, σύστημα πολυμέσων με οθόνη 7 ιντσών, air condition, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, ηλεκτρικούς καθρέπτες, ζάντες αλουμινίου κ.λπ. To Corsa-e Edition εφοδιάζεται επιπλέον με μεταλλικό χρώμα χωρίς χρέωση, ηλεκτρονικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα πίσω και οθόνη 7 ιντσών στον πίνακα οργάνων. Όμως έχει σιδερένιες ζάντες, ενώ ο καλύτερος τριφασικός φορτιστής 11 kW χρεώνεται επιπλέον 700 ευρώ (στάνταρ είναι 7,2 kW, μονοφασικός).
Τεράστια είναι όμως η διαφορά υπέρ του ηλεκτρικού Corsa-e σε κόστος κατανάλωσης. Σύμφωνα με τις εργοστασιακές μετρήσεις, η μεικτή είναι 16,5 kWh/100 χλμ. και 5,4 λτ./100 χλμ., με 122 γρ./χλμ. CO2 το βενζίνης (μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και τα δύο). Στη δοκιμή αμφοτέρων οι πραγματικές καταναλώσεις βρέθηκαν λίγο πιο ψηλά, στις 17,8 kWh/100 χλμ. και στα 6,6 λτ./100 χλμ. αντίστοιχα. Σε κόστος, οι τιμές αυτές ισοδυναμούν με σχεδόν 3 ευρώ και 11 ευρώ αντίστοιχα. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε 100 χλμ. ο οδηγός του Corsa χρεώνεται 8 ευρώ λιγότερα, τα οποία με 12.000 χλμ. το χρόνο ισοδυναμούν με 960 ευρώ κάτω (360 ευρώ το ηλεκτρικό έναντι 1.320 ευρώ το βενζίνης).
Θεωρητικά, για να γίνει η απόσβεση από τη διαφορά τιμής των 16.440 ευρώ, θα πρέπει να περάσουν 17 χρόνια. Βέβαια, το Corsa-e κοστίζει λιγότερα λεφτά σε service, όμως είναι δεδομένο ότι η μπαταρία θα είναι άχρηστη πολύ νωρίτερα. Άλλωστε η Opel (και άλλοι κατασκευαστές) δίνει εγγύηση μπαταρίας 8 ετών ή 160.000 χλμ. για τουλάχιστον το 70% της αρχικής ικανότητας φόρτισης.
Στον τομέα των επιδόσεων, το ηλεκτρικό Corsa είναι αναμενόμενα πιο γρήγορο σε επιταχύνσεις, όμως το βενζίνης κερδίζει σε περισσότερα σημεία. Ο ηλεκτροκινητήρας των 136 ίππων και 260 Nm ροπής προσφέρει ακαριαία επιτάχυνση στο 0-100 χλμ./ώρα σε 8,1 δλ. (στο πρόγραμμα Sport), με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 150 χλμ./ώρα. Το 1.2Τ με τους 100 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και τα 205 Nm ροπής στις 1.750 σ.α.λ. είναι και αυτό σβέλτο, με 0-100 χλμ./ώρα σε 9,9 δλ. και τελική ταχύτητα 194 χλμ./ώρα.
Η μπαταρία των 50 kWh, εξασφαλίζει (σύμφωνα με την Opel) αυτονομία 337 χλμ., όμως στην πράξη είναι κοντά στα 280 χλμ. Η φόρτιση σε απλή οικιακή πρίζα διαρκεί 24 ώρες, σε μονοφασικό Wallbox 7,4 kW ο χρόνος πέφτει στις 7 ώρες και 30 λεπτά και σε τριφασικό 11 kW απαιτούνται 5 ώρες για μια πλήρη φόρτιση. Από την άλλη πλευρά το 1.2Τ ξεπερνά σε πραγματικές συνθήκες τα 660 χλμ. αυτονομίας (ρεζερβουάρ 44 λτ.), ενώ το γέμισμα με βενζίνη διαρκεί δυο λεπτά και πρατήρια βενζίνης υπάρχουν παντού.