Η στροφή στα SUV μοντέλα είναι πλέον ξεκάθαρη και στην ελληνική αγορά, αφού σχεδόν 1 στα 2 αυτοκίνητα που πωλούνται είναι αυτής της κατηγορίας. Ωστόσο, υπάρχουν ακόμα οι πιο «παραδοσιακοί» που προτιμούν τα μεσαία σεντάν αυτοκίνητα, με την Octavia να βρίσκεται ψηλά στην προτίμηση. Απέναντί της τοποθετούμε ένα επίσης νέο μοντέλο, το Ford Kuga. Μεταξύ τους τα δύο αυτοκίνητα δεν έχουν καμία ομοιότητα, όμως διατίθενται σε εκδόσεις με κινητήρες πετρελαίου που πωλούνται στα ίδια σχεδόν λεφτά και ενδεχομένως να φέρουν αγοραστές σε δίλημμα.
Δείτε ακόμα: Προνόμια αγοράς για την αγορά Ford Kuga
Συγκεκριμένα, το Kuga 1.5 EcoBlue 120 PS Trend πωλείται από 27.311 ευρώ, ενώ η Octavia Grand Coupe 2.0 TDI 150 PS DSG7 Ambition ξεκινά από τις 26.950 ευρώ. Σε επίπεδο εξοπλισμού, το μεσαίο μοντέλο της Skoda προσφέρει περισσότερα, όπως είναι ηλεκτρονικό κλιματισμό (αντί air condition στο Ford) και κάμερα οπισθοπορείας. Από την άλλη, το Ford διαθέτει και στοιχεία από πολυχρηστικά αυτοκίνητα (συρόμενο πίσω κάθισμα), συν το περισσότερο ύψος, που όπως φαίνεται αρέσει σε πολύ κόσμο. Επίσης, έχει φορολογικό πλεονέκτημα, αφού το τεκμήριο είναι 5.800 ευρώ, έναντι 8.800 ευρώ η Octavia, η οποία επιβαρύνεται και με φόρο πολυτελούς διαβίωσης 440 ευρώ.
Ας δούμε λοιπόν παρακάτω στη μεταξύ τους σύγκριση, που κερδίζει και που χάνει το κάθε μοντέλο.
Προσεγμένη ποιότητα και πληθωρικές ανέσεις
Κανένας δεν παραμείνει με παράπονο από το εσωτερικό των δύο αυτοκινήτων σε ποιότητα, ανέσεις, εξοπλισμό και τεχνολογία. Αμφότερα είναι σε θέση να καλύψουν πλήρως και σε κάθε επίπεδο το οικογενειακό κοινό στο οποίο απευθύνονται, αν και σε κάποια σημεία κερδίσει το Kuga και σε άλλα η Octavia Grand Coupe.
Στο Kuga, το ταμπλό του έχει πιο γνώριμη αισθητή, αφού προέρχεται αυτούσιο από του νέου Focus. Στο κέντρο του πρωταγωνιστεί η οθόνη αφής των 8 ιντσών του συστήματος πολυμέσων, ενώ πιο κάτω από αυτή τα λιγοστά χειριστήρια λειτουργούν προς όφελος της εργονομίας. Στον προαιρετικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών, αντί του παραδοσιακού αλλά πληρέστατου με τις αναλογικές ενδείξεις και την οθόνη των 4,2 ιντσών του trip computer. Η ποιότητα κατασκευής είναι προσεγμένη σε κάθε επίπεδο, τόσο μέσω της χρήσης αφρώδους πλαστικού στο μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό και στις εμπρός πόρτες, όσο με τη στιβαρή συναρμογή.
Δείτε ακόμα: Ποια ζωτικής σημασίας πρωτιά είχε το Ford Scorpio;
Ο οδηγός κάθεται ψηλά στο αναπαυτικό, αλλά με μέτρια πλευρική στήριξη κάθισμα. Η καμπίνα του νέου Kuga προσφέρει πληθώρα χώρων για όλους τους επιβάτες. Στο πίσω τμήμα, ο αέρας για τα πόδια φτάνει και περισσεύει ακόμα και για τους ψηλούς, ενώ υπάρχει αρκετό πλάτος και διαθέσιμο ύψος. Την πρακτικότητα ενισχύει σημαντικά και το συρόμενο πίσω κάθισμα, που διαμορφώνει τη χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ, από 475 έως 645 λίτρα.
Ξεχωριστή εικόνα παρουσιάζει το ταμπλό της νέας Octavia, αφού ακολουθεί την τάση της εποχής με τα λίγα χειριστήρια και τις ψηφιακές οθόνες. Η ποιότητα είναι προσεγμένη, τόσο σε υλικά, όσο και σε συναρμογή και φινίρισμα. Ολόκληρο το πάνω μέρος του ταμπλό και η οριζόντια λωρίδα κάτω από τη διακοσμητική επένδυση αποτελούνται από παχύ αφρώδες υλικό. Το ενδιάμεσο τμήμα είναι καλυμμένο με ύφασμα, σουέντ ή δέρμα, ανάλογα με την έκδοση. Μαλακά υλικά συναντώνται και στο άνω τμήμα των εμπρός θυρών, όχι όμως και των πίσω όπου κυριαρχούν τα σκληρά πλαστικά.
Στο κέντρο του ταμπλό κυριαρχεί η ανεξάρτητη, μεγάλη οθόνη του συστήματος πολυμέσων των 10 ιντσών στην πιο πλούσια έκδοση Style (στάνταρ 8,25 ιντσών). Παράλληλα, για πρώτη φορά, η νέα Octavia διαθέτει έναν πολλαπλών λειτουργιών ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών (έκδοση Style) και ένα νέο τιμόνι με δύο ακτίνες και νέα πλήκτρα ελέγχου με κυλιόμενους διακόπτες, που επιτρέπουν το χειρισμό συνολικά 14 διαφορετικών λειτουργιών.
Δείτε ακόμα: Σε χαμηλότερες τιμές η νέα Skoda Octavia
Κάτω ακριβώς από την οθόνη υπάρχουν πλήκτρα για πιο γρήγορη πρόσβαση σε βασικές λειτουργίες του αυτοκινήτου. Ανάμεσα από τα εμπρός καθίσματα διακρίνεται το ηλεκτρονικό χειρόφρενο, καθώς κι ο εξαιρετικά μικρός και πολύ βολικός στη χρήση επιλογέας ταχυτήτων τεχνολογίας shift-by-wire του DSG κιβωτίου ταχυτήτων (πρώτη φορά και τα δύο σε Octavia).
Ο οδηγός της νέας Octavia δεν θα δυσκολευτεί να βρει την κατάλληλη θέση, όμως το κάθισμα, αν και είναι πλατύ και με επαρκή πλευρική στήριξη, είναι σχετικά σκληρό. Επίσης, θα χρειαστεί αρκετή εξοικείωση με τις βασικές λειτουργίες του μενού της οθόνης, λόγω έλλειψης φυσικών χειριστηρίων, όπως για παράδειγμα για τον έλεγχο του κλιματισμού, την απενεργοποίηση του start/stop και τη ρύθμιση έντασης του ήχου. Στα μειονεκτήματα είναι η μέτρια ορατότητα προς τα πίσω λόγω του έντονα κεκλιμένου παρμπρίζ, ωστόσο στο παρκάρισμα η κάμερα οπισθοπορείας αποτελεί ένα πολύ σημαντικό βοήθημα.
Εντυπωσιακή είναι και η νέα Octavia Grand Coupe σε χώρους. Στο πίσω μέρος της καμπίνας οι φιλοξενούμενοι έχουν στη διάθεσή τους πολύ χώρο για τα πόδια, όμως το ψηλό κεντρικό τούνελ θέτει κάποιους περιορισμούς σε ενδεχόμενο μεσαίο φιλοξενούμενο. Εδώ, το Kuga υπερέχει σε πρακτικότητα, ενώ λόγω των πιο ψηλά τοποθετημένων καθισμάτων η είσοδος και έξοδος από το αυτοκίνητο γίνεται πιο εύκολα. Το πορτ μπαγκάζ του Skoda είναι μεγαλύτερο και τεράστιο, αφού διαθέτει 600 λίτρα.
Σαφής υπεροχή της Octavia σε επιδόσεις
Αναμενόμενα, το προβάδισμα στις επιδόσεις το έχει η Octavia, αφού διαθέτει μεγαλύτερο και ισχυρότερο μηχανικό σύνολο. Ο 2.0 TDI με τους 150 ίππους, τα 360 Nm ροπής και το στάνταρ 7άρι DSG ταιριάζει ιδανικά στη νέα Octavia, αφού προσφέρει γρήγορες επιταχύνσεις από στάση (0-100 χλμ./ώρα σε 8,7 δλ.) και εν κινήσει, απαιτώντας χαμηλές ποσότητες καυσίμου (6,9 λτ./100 χλμ. στη δοκιμή). Επιπλέον, διακρίνεται για το τράβηγμα που διαθέτει από τις χαμηλές στροφές (1.700-2.750 σ.α.λ. αποδίδει η ροπή), χωρίς να παρουσιάζονται κενά ισχύος και ξεσπάσματα. Στα συν, είναι ακόμα η απόκρισή του στο πάτημα του γκαζιού και η πολιτισμένη του λειτουργία, δίχως ενοχλητικούς θορύβους και κραδασμούς να φτάνουν στο εσωτερικό. Το DSG είναι γρήγορο και ομαλό στις εναλλαγές των ταχυτήτων, ενώ η 7η σχέση κρατά πολύ χαμηλά τις στροφές του κινητήρα σε συνθήκες ταξιδιού (130 χλμ./ώρα με σχεδόν 1.800 σ.α.λ.).
Δείτε ακόμα: Τι καινοτομία είχε η Skoda Felicia Fun πριν 25 χρόνια;
Στο Kuga, o 1.5 λτ. EcoBlue ντίζελ αποδίδει 120 ίππους στις 4.000 σ.α.λ. και 300 Nm ροπής στις 1.750-2.250 σ.α.λ. Επιταχύνει το βάρους 1.564 κιλών αμάξωμα στο 0-100 χλμ./ώρα σε 11,6 δλ. και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 184 χλμ./ώρα. Οι επιδόσεις και το τράβηγμα στις χαμηλές στροφές σίγουρα δεν ενθουσιάζουν, καθώς ειδικά κάτω από τις 1.500 σ.α.λ. υπάρχει ένα κενό ισχύος. Αυτό που εντυπωσιάζει είναι η ποιότητα λειτουργίας του. Κραδασμοί, τρέμουλο, τραχύτητα και όποια αρνητικά συνοδευτικά των ντίζελ, εδώ απουσιάζουν παντελώς, θυμίζοντας κινητήρα βενζίνης. Στα φόρτε του είναι μεταξύ 2.000 – 4.000 σ.α.λ., αφού σε αυτό το εύρος το μοτέρ είναι γεμάτο δύναμη, ενώ πιο ψηλά δεν υπάρχει λόγος να πιέζεται. Σε ρυθμούς ταξιδιού (130 χλμ./ώρα με σχεδόν 2.300 σ.α.λ. με 6η), το Kuga κινείται αρχοντικά και είναι σε θέση να καλύψει πολύωρες και μακρινές αποστάσεις διατηρώντας ξεκούραστα τους επιβάτες του. Σε πολύ λογικά πλαίσια βρέθηκαν οι απαιτήσεις του σε καύσιμο, αφού η στη δοκιμή «έγραψε» μεικτή 6,4 λτ./100 χλμ.
Καλύτερα στημένο στο δρόμο το Kuga
Κοινό στοιχείο των δύο αυτοκινήτων στο δρόμο είναι η ασφάλεια και η σιγουριά που προσφέρουν σε κάθε διαδρομή, ενώ ιδανικό πεδίο δράσης τους είναι οι ανοιχτοί δρόμοι και τα πολλά χιλιόμετρα για ταξίδια. Ειδικά η Octavia με το μεγαλύτερο μήκος και την πιο χαμηλή θέση οδήγησης «αισθάνεται» πιο άβολα στην πόλη.
Στο Kuga, το πλαίσιο και αναρτήσεις είναι τόσο καλά ταιριασμένα μεταξύ τους, που δίνουν την αίσθηση στον οδηγό μιας συμπαγούς κατασκευής, χωρίς ταυτόχρονα να νιώθει αποκομμένος από το δρόμο. Οι πολύ καλά ρυθμισμένες, ανεξάρτητες σε όλους τους τροχούς αναρτήσεις με τα αλουμινένια ψαλίδα προσφέρουν ένα πολύ ποιοτικό πάτημα και κύλιση, συμβάλλοντας παράλληλα στην άνεση που απολαμβάνουν οι επιβάτες.
Δείτε ακόμα: Εντυπωσιακό SUV Skoda Enyaq iV με έως 306 ίππους
Στις ευθείες και καμπές των αυτοκινητόδρομων, το Kuga 1.5 EcoBlue κινείται «άφοβα» σε γρήγορους ρυθμούς, χωρίς οι φιλοξενούμενοι να αντιλαμβάνονται την ταχύτητα που γράφει το κοντέρ. Αντίστοιχα και σε διαδρομές με στροφές δεν θα δείξει τον όγκο και το βάρος του και θα στρίψει σαν ένα καλοστημένο χάτσμπακ και όχι σαν ένα SUV σχεδόν 1,6 τόνων. Ταυτόχρονα, ο οδηγός λαμβάνει πολύ καλή πληροφόρηση και αμεσότητα από το τιμόνι, ενώ τα φρένα πιάνουν αμέσως το πάτημα του πεντάλ, δίχως να υπάρχει νεκρή διαδρομή.
Για πρώτη φορά μάλιστα το Kuga προσφέρει τεχνολογία επιλέξιμων προφίλ Drive Mode (Normal, Sport, Eco, Slippery και Deep Snow/Sand) που επιτρέπει στους οδηγούς να προσαρμόζουν την απόκριση του κινητήρα, την υποβοήθηση στο σύστημα διεύθυνσης και την εμπλοκή του συστήματος ελέγχου της πρόσφυσης. Ειδικά τα δύο τελευταία βοηθούν σε επιφάνειες με μειωμένο συντελεστή τριβής, όπως για παράδειγμα σε χωμάτινες διαδρομές και σε συνδυασμό με τα 190 χλστ. απόστασης του αμαξώματος από το έδαφος. Αρκεί να μην ξεχαστεί ο οδηγός και το παρακάνει, νομίζοντας ότι είναι τετρακίνητο.
Η Octavia με τον 2.0 TDI 150 PS κινητήρα μπορεί και κινείται σβέλτα, αθόρυβα και με χαμηλή κατανάλωση. Η ανάρτηση με τα γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω (πολλαπλών συνδέσμων άνω των 150 ίππων) είναι σχετικά σφιχτή και μαζί με τις 18 ιντσών ζάντες και τα ελαστικά 225/45 (του αυτοκινήτου της δοκιμής) δεν «συμπαθεί» ιδιαίτερα τις έντονες ανωμαλίες του οδοστρώματος. Ο πίσω άξονας αντιδρά με ξερό τρόπο και αυτό το αντιλαμβάνονται περισσότερο οι επιβάτες στο πίσω κάθισμα.
Δείτε ακόμα: Νέο Ford Kuga με μηνιαία δόση 191 ευρώ
Στον αυτοκινητόδρομο, η νέα Octavia καταπίνει πολλά χιλιόμετρα χωρίς τάσεις πλεύσεις, ακόμα και σε γρήγορες ταχύτητες που μπορεί εύκολα να αναπτύξει και να διατηρήσει. Ο θόρυβος κύλισης είναι ελαφρώς τονισμένος σε οδοστρώματα με άγρια άσφαλτο, αλλά σε γενικές γραμμές το αυτοκίνητο ταξιδεύει ξεκούραστα. Περνώντας σε διαδρομές με στροφές, η συμπεριφορά του αυτοκινήτου είναι ομοιογενής, με λογικές κλίσεις, χωρίς απρόσμενες αντιδράσεις υπό πίεση και με υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Το τιμόνι εμφανίζει καλή αμεσότητα και πληροφόρηση, ενώ τα φρένα είναι δυνατά και επιβραδύνουν έγκαιρα το αμάξωμα των 1.390 κιλών. Τέλος, μέσω του Driving Mode Select (στάνταρ στην κορυφαία έκδοση Style) υπάρχει η δυνατότητα των επιλογών προφίλ οδήγησης Eco, Normal, Sport και Individual.
Συμπέρασμα:
Στα ίδια σχεδόν λεφτά, ο εν δυνάμει αγοραστής είναι σε θέση να επιλέξει μεταξύ δύο πολύ αξιόλογων αυτοκινήτων. Η Octavia κερδίζει σημαντικά σε επιδόσεις, έχει πιο μεγάλο χώρο αποσκευών και καλύτερο εξοπλισμό από την πρώτη έκδοση. Το Kuga από την πλευρά του είναι πιο πρακτικό και διαθέτει καλύτερα οδηγικά χαρακτηριστικά.
Ford Kuga 1.5 EcoBlue 120 PS
+ Χώροι για επιβάτες και αποσκευές, ποιότητα κατασκευής, οδική συμπεριφορά, οδηγική αίσθηση, άνεση, ποιότητα κύλισης, κατανάλωση, λειτουργία κινητήρα
– Πλευρική στήριξη καθισμάτων, δύναμη κινητήρα στις χαμηλές στροφές, τιμή
Skoda Octavia Grand Coupe 2.0 TDI 150 PS DSG7
+ Σχεδιασμός αμαξώματος και εσωτερικού, χώροι για επιβάτες και αποσκευές, ποιότητα κατασκευής, ασφάλεια, οδική συμπεριφορά, κατανάλωση, κινητήρας
Σκληρά καθίσματα, ορατότητα προς τα πίσω, εργονομία infotainment, φορολογία λόγω 2λιτρου κινητήρα
Τεχνικά χαρακτηριστικά | Kuga 1.5 EcoBlue | Octavia 2.0 TDI |
Καύσιμο | Πετρέλαιο | Πετρέλαιο |
Κυβισμός (κ.εκ.) | 1.499 | 1.968 |
Κύλινδροι/βαλβίδες | 4/16 | 4/16 |
Ταχύτητες | 6 | DSG7 |
Ισχύς (PS/σ.α.λ.) | 120/4.000 | 150/3.000-4.200 |
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) | 300/1.750-2.250 | 360/1.700-2.750 |
0-100 χλμ./ώρα (δλ.) | 11,7 | 8,8 |
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) | 180 | 222 |
Κατανάλωση (λτ./100 χλμ.) | 4,2 | 3,7 |
Βάρος (κιλά) | 1.576 | 1.390 |
Διαστάσεις – χώρος αποσκευών | Kuga 1.5 EcoBlue | Octavia 2.0 TDI |
Μήκος (χλστ.) | 4.614 | 4.689 |
Πλάτος (χλστ.) | 1.883 | 1.829 |
Ύψος (χλστ.) | 1.678 | 1.470 |
Μεταξόνιο (χλστ.) | 2.710 | 2.686 |
Χώρος αποσκευών (λτ.) | 475-645 | 600 |
Κατανάλωση – Κόστη | Kuga 1.5 EcoBlue | Octavia 2.0 TDI |
Κατανάλωση τεστ (λτ./100 χλμ.) | 6,4 | 6,9 |
Κόστος στα 12.000 χλμ.* | 877 | 946 |
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) | 109 | 97 |
Τέλη κυκλοφορίας | 106,8 € | 87,30 € |
Εξοπλισμός – τιμή | Kuga 1.5 EcoBlue | Octavia 2.0 TDI |
Έκδοση | Trend | Ambition |
Αυτόνομη πέδηση | • | • |
Διατήρηση λωρίδας | • | • |
Αισθητήρας φώτων | • | • |
Αερόσακοι | 6 | 7 |
Ηλεκτρικά παράθυρα | 4 | 4 |
Ηλεκτρικοί καθρέπτες | • | • |
Air condition | • | – |
Ηλ. κλιματισμός | ο | • |
Σύστημα πολυμέσων | Οθόνη 8 ιντσών | Οθόνη 8,25 ιντσών |
Κάμερα οπισθοπορείας | ο | • |
Ζάντες αλουμινίου | • | • |
Τιμή από (ευρώ) | 27.311 | 26.950 |
•: Στάνταρ, ο: Προαιρετικό, -: Δεν διατίθεται | ||
Το κόστος σε καύσιμα είναι υπολογισμένο με τρέχουσα μέση πανελλαδική τιμή πετρελαίου στα 1,142 €/λτ. |