Είναι γεγονός πως το τελευταίο χρονικό διάστημα τα μίνι μοντέλα πόλης έχουν περάσει στην αφάνεια. Λίγο η οικονομική στενότητα, (όπου δεν είναι πλέον εύκολο σε μια οικογένεια να έχει δυο αυτοκίνητα, ένα για τα ταξίδια κι ένα για… κάθε μέρα), λίγο το γεγονός πως τα μικρά μοντέλα τα κάνουν όλα, είχε ως αποτέλεσμα τα μίνι πόλης να αποδυναμωθούν ελαφρώς.
Δείτε ακόμα: Θυμάστε το ψηφιακό ταμπλό του Fiat Tipo;
Παρόλα αυτά όμως η κατηγορία έχει αξιόλογες προτάσεις που προσφέρουν ευκολία κίνησης, οικονομία καυσίμου, αλλά και μοναδικό στιλ, ενώ έχουν ακόμα ένα πλεονέκτημα. Μένουν ανεπηρέαστα από τις τάσεις της μόδας κάτι που διατηρεί σε υψηλό επίπεδο την μεταπωλητική τους αξία. Σε αυτό το συγκριτικό θα βάλουμε στη ζυγαριά δυο μοντέλα που έχουν ως κοινό τόπο την οικονομία καυσίμου, με το καθένα να την επιτυγχάνει με διαφορετικό τρόπο. Το μεν Fiat Panda με τον κινητήρα διπλού καυσίμου (φυσικό αέριο/βενζίνη), το δε Kia Picanto με τον αποδοτικό κι ολιγαρκή 1.2 λτ. κινητήρα του. Tο Fiat Panda πωλείται με έκπτωση στα 11.990 ευρώ (έναντι 13.250 ευρώ αρχικής), στη μία και μοναδική έκδοση Easy. Στον εξοπλισμό περιλαμβάνονται όλα τα απαραίτητα, όπως είναι ESP, 4 αερόσακοι, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, air condition, ηχοσύστημα, ρυθμιζόμενο καθ’ύψος τιμόνι κ.λπ.
Δείτε ακόμα: Hyundai i30 1.0 T-GDi 120 PS ή Skoda Scala 1.0 TSI 116 PS
To Kia Picanto αποτελεί μια ολοκληρωμένη πρόταση και είναι διαθέσιμο με κινητήρες βενζίνης. Βασικός είναι ο 1.000άρης των 67 ίππων, ακολουθεί ο μεγαλύτερος σε κυβισμό 1.2 λίτρων με 84 ίππους, ενώ κορυφαίος είναι ο 1.000άρης turbo με τους 100 ίππους. Το Kia Picanto της δοκιμής μας με το πιο σπορ κουστούμι της έκδοσης GT-Line κοστίζει από 13.390 ευρώ. Χωρίς αυτό, η βασική έκδοση LX Inmotion ξεκινάει από τα 10.590 (έχει έκπτωση 1.500 ευρώ), ενώ η Optimum που προσφέρεται με πολύ καλό εξοπλισμό, τιμολογείται από 12.090 ευρώ. Επίσης, με 700 ευρώ παραπάνω μπορείτε να αποκτήσετε την φουλ έξτρα έκδοση Premium (12.790 ευρώ).
Στον τομέα της εξωτερικής εμφάνισης, το Kia Picanto κερδίζει ελαφρώς τις εντυπώσεις, με το πιο νεανικό παρουσιαστικό του. Από την άλλη το Panda CNG θυμίζει το Panda 4×4 λόγω της αυξημένης απόστασης του αμαξώματος από το έδαφος, έτσι ώστε να προστατεύονται καλύτερα οι δεξαμενές του φυσικού αερίου που υπάρχουν κάτω από το δάπεδο. Σε ότι αφορά τις διαστάσεις τους, το Picanto είναι ελαφρώς πιο μαζεμένο, με το μήκος του να αγγίζει τα 3.595 χλστ., έναντι 3.653 χλστ. το Panda. Το κορεάτικο μοντέλο διαθέτει όμως μεγαλύτερο μεταξόνιο (2.400 χλστ. έναντι 2.300 χλστ. του Panda), αλλά και μεγαλύτερο χώρο αποσκευών (255 λτ. αντί για 200 λτ. του ιταλικού μοντέλου).
Διαβάστε επίσης: Δοκιμή Kia XCeed 1.4 T-GDi 140 hp (+video)
Πιο μοντέρνο εσωτερικό το Kia Picanto
Το Kia Picanto αποτυπώνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πόσο πολύ έχουν αλλάξει τα μίνι μοντέλα συγκριτικά με τους προκατόχους τους. Έτσι πέρα από μια όμορφη εξωτερική εμφάνιση διαθέτει κι ένα μοντέρνο κι ποιοτικό εσωτερικό, το οποίο σε πείθει με την ποιότητα κατασκευής του. Στο ταμπλό με τις όμορφες καμπύλες επιφάνειες κυριαρχεί (αναλόγως εξοπλιστικής έκδοσης) η οθόνη αφής των 7 ιντσών του συστήματος πολυμέσων (στάνταρ από την έκδοση των 12.090 ευρώ). Το υπόλοιπο ταμπλό, απαρτίζεται από σκληρά, αλλά ποιοτικά πλαστικά, με το «δέσιμο» να είναι πολύ καλό, όπως και το φινίρισμα. Πολύ καλά σχόλια αποσπούν η εργονομία κι η πρακτικότητα, όπου πλήθος θηκών υπάρχουν για τα μικροαντικείμενα οδηγού κι επιβατών. Στα θετικά στοιχεία του εσωτερικού του Picanto ανήκουν οι άνετοι χώροι για 4 επιβάτες και το μεγάλο πορτ μπαγκάζ των 255 λίτρων.
Στο επίσης μοντέρνο εσωτερικό του Fiat Panda CNG τα πλαστικά και εδώ είναι σκληρά, με ικανοποιητικό φινίρισμα και συναρμογή. Όμως ο σχεδιασμός της κεντρικής κονσόλας στο κατώτερο σημείο της, θα ενοχλήσει τα πόδια ψηλότερων κι εύσωμων επιβατών. Βέβαια το εσωτερικό του Panda CNG έχει μικρές διαφορές από εκείνο των βενζινοκίνητων και diesel εκδόσεων. Η πρώτη εντοπίζεται στον πίνακα οργάνων όπου υπάρχουν δύο ενδείξεις για την πληρότητα του ρεζερβουάρ καυσίμου, μία για τη βενζίνη και μία για το φυσικό αέριο. Η δεύτερη αφορά το μπουτόν για την επιλογή της βενζίνης και η τρίτη εντοπίζεται στο μικρότερο κατά 25 λίτρα πορτ μπαγκάζ (200 λτ.) λόγω της τοποθέτησης της δεξαμενής κάτω από το δάπεδο.
Δείτε ακόμα: Δοκιμή Fiat Tipo HB 1.4 λτ. 95 hp
Μέγιστη οικονομία σε καύσιμο το Panda
H Fiat είναι μια εταιρεία με μακρά ιστορία στο φυσικό αέριο, μιας και πρώτη μας σύστησε το 1997 το Marea BiPower. Έκτοτε κύλισε πολύ νερό στο αυλάκι και πλέον το Fiat Panda CNG είναι εκ των δημοφιλέστερων μοντέλων διπλού καυσίμου. Η ύπαρξη κινητήρα διπλού καυσίμου προσδίδει έξτρα πόντους χρηστικότητας, ενώ παράλληλα αποτελεί και μεγάλο δέλεαρ αγοράς. Πρωταγωνιστής λοιπόν, είναι ο 2κύλινδρος turbo κινητήρας των 875 κ.εκ., απόδοσης 80 ίππων και 140 Nm ροπής στις 2.500 σ.α.λ. με φυσικό αέριο ή 85 ίππων και 145 Nm ροπής στις 1.900 σ.α.λ. με τη βενζίνη. Οι διαφορές στην απόδοση και στις επιδόσεις δεν είναι μεγάλες. Έτσι κινούμενο με φυσικό αέριο το Panda επιταχύνει από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε 12,8 δλ. και η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 168 χλμ./ώρα, έναντι 12,0 δλ. και 170 χλμ./ώρα τελικής με τη βενζίνη.
Δείτε ακόμα: Toyota Yaris 1.5 Hybrid ή VW Polo 1.0 TGI
Συγκριτικά με τα παρελθοντικά μοντέλα, η λειτουργία του κινητήρα έχει βελτιωθεί σημαντικά, αφού έχουν μειωθεί στο ελάχιστο δυνατό οι κραδασμοί και οι δονήσεις που περνούν στο εσωτερικό. Ωστόσο, ο θόρυβος από το μοτέρ που φτάνει στην καμπίνα γίνεται αισθητός ειδικά όσο αυξάνονται τα χιλιόμετρα κίνησης. Στην πράξη, ο οδηγός μπορεί μέσω του μπουτόν να επιλέξει με ποιο καύσιμο θα κινηθεί, είτε βενζίνη, είτε φυσικό αέριο, ενώ όταν τελειώσει το ένα από τα δύο, τότε αυτομάτως γίνεται η εναλλαγή. Για τη βενζίνη υπάρχει ρεζερβουάρ 35 λίτρων, ενώ για το CNG, δυο δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 12 κιλών. Κατά τη διάρκεια του συγκριτικού μας, το Panda CNG κατανάλωσε 3,6 kg/100 χλμ. φυσικό αέριο, τα οποία ισοδυναμούν με 3,0 ευρώ/100 χλμ. (μέση τιμή φυσικού αερίου 0,834 ευρώ/λτ.).
Ο 1.2 ΜΡΙ του Kia Picanto είναι πιο απλός στη λειτουργία, διακρίνεται για την αποδοτικότητά του, μιας και οι 84 ίπποι και τα 122 Nm ροπής, προσφέρουν σβέλτες επιδόσεις, συγκρατώντας την κατανάλωση σε χαμηλά επίπεδα. Φορτσάρει δυνατά από το χαμηλό φάσμα στροφών, αλλά ο θόρυβος ειδικά σε υψηλές στροφές γίνεται αισθητός. Από πλευράς επιδόσεων, τα 0-100 χλμ./ώρα επιτυγχάνονται σε 12,0 δλ., ενώ η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 173 χλμ./ώρα. Κι όλα αυτά με πραγματική μέση κατανάλωση που δεν ξεπέρασε τα 6,5 λτ./100 χλμ.
Διαβάστε επίσης: Νέα τεχνολογία αιχμής της Kia (+video)
Οι βασιλιάδες της πόλης
Αμφότερα τα μοντέλα του συγκριτικού μας είναι τρομερά ευέλικτα και άνετα στην πόλη. Οι μαζεμένες διαστάσεις τους, συνδυαστικά με την πολύ καλή ορατότητα, κάνουν τους ελιγμούς στο κλεινόν άστυ παιχνιδάκι. Το παρκάρισμα στο κέντρο δεν πρόκειται να σας ταλαιπωρήσει σε κανένα από τα δυο, τα οποία είναι πραγματικά εργαλεία στη καθημερινότητά σας. To Fiat Panda προσφέρει εξαιρετική οικονομία κίνησης, ειδικά κινούμενο με το φυσικό αέριο, ενώ συνδυαστικά με τη βενζίνη μπορεί να σας ταξιδέψει για πολλά χιλιόμετρα χωρίς άμεση ανάγκη ανεφοδιασμού. Το ελαφρώς υπερυψωμένο αμάξωμα αυξάνει την περιμετρική ορατότητα, με τις αναρτήσεις να φιλτράρουν επαρκώς την κάθε ανωμαλία του οδοστρώματος. Δεν είναι μαλακές, γεγονός που ενισχύει την αυτοπεποίθηση του οδηγού σε πιο σβέλτους ρυθμούς. Όταν όμως πιεστεί θα πάρει λογική κλίση, θα παραμείνει στη πορεία του και δεν θα τρομάξει τον οδηγό του. Το τιμόνι είναι ελαφρύ αλλά άμεσο και διευκολύνει στην πόλη, ενώ τα φρένα ικανοποιούν με την αποτελεσματικότητά τους.
Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και το Kia Picanto, όπου οι Κορεάτες έχουν φροντίσει να μας το προσφέρουν ολοκληρωτικά βελτιωμένο, σε ότι αφορά το πλαίσιο, τις αναρτήσεις και το σύστημα διεύθυνσης. Φιλικό στην καθημερινή χρήση και ξεκούραστο ακόμα κι αν χρειαστεί να το οδηγήσετε για ώρες. Η ανάρτησή του φιλτράρει με ικανοποιητικό τρόπο τις διάφορες ανωμαλίες των δρόμων, προσδίδοντας σιγουριά κι ασφάλεια ακόμα και σε διαδρομές εκτός πόλεως, θυμίζοντας μοντέλο μεγαλύτερης κατηγορίας. Η σταθερότητά του είναι πολύ καλή στις ευθείες σε γρήγορους ρυθμούς, όπως και στις στροφές.
Δείτε ακόμα: Hyundai Kona ή Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 PS;
Συμπέρασμα:
Στο δια ταύτα, το Fiat Panda κερδίζει κατά κράτος σε επίπεδο οικονομίας μιας και με μόλις 3,0 ευρώ φυσικού αερίου καλύπτετε με άνεση 100 χλμ., την ίδια στιγμή που με το Picanto θα χρειαστείτε 8,5 ευρώ (μέση τιμή αμόλυβδης 1,312 ευρώ/λτ.). Από την άλλη όμως το Picanto διαθέτει ένα πιο φρέσκο και νεανικό παρουσιαστικό, το οποίο θα κερδίσει ελαφρώς μεγαλύτερη μερίδα νεανικού κοινού, καθώς και πιο πλούσιο εξοπλισμό στις εκδόσεις με τα ίδια σχεδόν λεφτά.
Fiat Panda 0.9 TwinAir 80 HP CNG
(+) Κατανάλωση με φυσικό αέριο, άνεση, οδική συμπεριφορά, ευελιξία, τιμή
(-) Θόρυβος κινητήρα, πολύ φαρδιά κεντρική κονσόλα
Kia Picanto 1.2 λτ. 84 PS
(+) Σχεδιασμός, χώροι για επιβάτες και αποσκευές, πληρότητα εξοπλισμού, κατανάλωση, ποιότητα κατασκευής, οδική συμπεριφορά
(-) Άνεση στις έντονες ανωμαλίες, θόρυβος κινητήρα
Τεχνικά χαρακτηριστικά | Panda 0.9 TwinAir 80 HP CNG | Kia Picanto 1.2 λτ. 84 PS |
Καύσιμο | CNG – Βενζίνη | Βενζίνη |
Κυβισμός (κ.εκ.) | 875 | 1.248 |
Κύλινδροι/βαλβίδες | 2/8 | 4/16 |
Ταχύτητες | 5 | 5 |
Ισχύς (PS/σ.α.λ.) | 80/5.500 (85/5.500) | 84/6.000 |
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) | 140/2.500 (145/1.900) | 122/4.000 |
0-100 χλμ./ώρα (δλ.) | 12,8 (12,0) | 12,0 |
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) | 168 (170) | 173 |
Κατανάλωση (λτ./100 χλμ.) | 3,1 κιλά (4,5 λτ.) | 4,6 |
Βάρος (κιλά) | 1.080 | 864 |
Διαστάσεις – χώρος αποσκευών | Panda 0.9 TwinAir 80 HP CNG | Kia Picanto 1.2 λτ. 84 PS |
Μήκος (χλστ.) | 3.653 | 3.595 |
Πλάτος (χλστ.) | 1.643 | 1.595 |
Ύψος (χλστ.) | 1.605 | 1.485 |
Μεταξόνιο (χλστ.) | 2.300 | 2.400 |
Χώρος αποσκευών (λτ.) | 200 | 255 |
Κατανάλωση – Κόστη | Panda 0.9 TwinAir 80 HP CNG | Kia Picanto 1.2 λτ. 84 PS |
Κατανάλωση τεστ (λτ./100 χλμ.) | 3,6 kg/100 χλμ. | 6,5 |
Κόστος στα 12.000 χλμ.* | 360€ (με φυσικό αέριο) | 1.023 € |
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) | 97 (125) | 106 |
Τέλη κυκλοφορίας | 87,30 € | 103,88 € |
Εξοπλισμός – τιμή | Panda 0.9 TwinAir 80 HP CNG | Kia Picanto 1.2 λτ. 84 PS |
Αυτόνομη πέδηση | – | ο |
Διατήρηση λωρίδας | – | – |
Αισθητήρας τυφλού σημείου | – | – |
Αερόσακοι | 4 | 6 |
Ηλεκτρικά παράθυρα | 2 | 4 |
Ηλεκτρικοί καθρέπτες | • | • |
Air condition | • | • |
Ηλ. κλιματισμός | – | ο |
Σύστημα πολυμέσων | – | Οθόνη 7 ιντσών |
Κάμερα οπισθοπορείας | – | • |
Ζάντες αλουμινίου | – | ο |
Τιμή από (ευρώ) | 11.990 | 12.090 |
•: Στάνταρ, ο: Προαιρετικό, -: Δεν διατίθεται |