Η Honda είναι γνωστή εδώ και χρόνια για τις καινοτομίες της και ειδικά για τους ισχυρούς VTEC κινητήρες, ατμοσφαιρικούς αρχικά και με turbo στα πιο σύγχρονα μοντέλα. Ωστόσο, δεν επαναπαύεται στις δάφνες της, αφού προχωράει δυναμικά στην υλοποίηση του οράματός της για πλήρη εξηλεκτρισμό των mainstream μοντέλων της στην Ευρώπη έως τις αρχές του 2022.
Δείτε ακόμα: «Μαμούνι» το Honda e στον τάρανδο (+video)
Η υβριδική τεχνολογία δεν είναι κάτι καινούργιο για την Honda, αφού ήδη μετράει 21 χρόνια από την παρουσίαση του πρώτου υβριδικού της μοντέλου, του φουτουριστικού για την εποχή του Insight, το οποίο λανσαρίστηκε στην Ιαπωνία το 1999. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίαζε και το Honda CR-Z που εμφανίστηκε το 2010, ενώ εδώ και σχεδόν δύο χρόνια πωλείται το CR-V Hybrid. Επίσης, και το Jazz στη δεύτερη γενιά του ήταν διαθέσιμο με υβριδικό σύνολο, πριν 10 χρόνια.
Πλέον το καινούργιο, 4ης γενιάς Jazz θα προσφέρεται αποκλειστικά ως υβριδικό με την ονομασία «Jazz e:HEV» και στην crossover έκδοση Crosstar, που εμφανίζεται για πρώτη φορά. Το νέο Jazz μαζί με το πολύ ενδιαφέρον Honda e, είχαμε την ευκαιρία να τα οδηγήσουμε λίγο πιο έξω από τη Φρανκφούρτη, στα πλαίσια της παρουσίασής τους, που πραγματοποιήθηκε στο χώρο έρευνας και ανάπτυξης Honda Academie. Αμφότερα αναμένονται στην Ελληνική αγορά στις αρχές Νοεμβρίου.
Honda e: Υψηλή τεχνολογία σε μίνι διαστάσεις
Αποτελεί το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της Honda, που είδαμε το 2017 ως «Urban EV», το 2019 ως Honda e Prototype και λίγο καιρό στην έκδοση παραγωγής, χωρίς να αλλάξει καθόλου από το e Prototype. Το ρετρο-μοντέρνο σχεδιαστικά αμάξωμά του με μήκος 3.895 χλστ., πλάτος 1.750 χλστ., ύψος 1.512 χλστ. και μεταξόνιο 2.530 χλστ., ξεχωρίζει από την αφθονία καμπύλων επιφανειών. Το εμπρός τμήμα του αμαξώματος με το πίσω έχουν μια συμμετρία, μέσω των στρογγυλών φωτιστικών σωμάτων και της οβάλ – παραλληλόγραμμης επιφάνειας που τα περιβάλλει. Μεταξύ των σχεδιαστικών σημείων αναφοράς είναι οι κρυμμένες χειρολαβές, η θύρα που υπάρχει στο εμπρός καπό για την υποδοχή της φόρτισης και οι κάμερες αντί για τους κλασικούς εξωτερικούς καθρέπτες. Μια επιλογή που βελτιώνει την αεροδυναμική αντίσταση κατά 90% και την ορατότητα.
Πολύ εντυπωσιακό με ρετρό πινελιές και hi-tech τεχνολογία είναι το εσωτερικό του. Κυρίαρχο στοιχείο αποτελούν οι οθόνες που εκτείνονται σε όλο το πλάτος του ταμπλό και θυμίζουν αυτοκίνητο από ταινία επιστημονικής φαντασίας, με τη διαφορά ότι είναι εντελώς πραγματικό. Στις άκρες βρίσκονται οι οθόνες των 6 ιντσών, όπου προβάλλεται καθαρή εικόνα από τις εξωτερικές κάμερες. Ο οδηγός το συνηθίζει γρήγορα, ενώ υπάρχουν ρυθμίσεις προς όλες τις κατευθύνσεις. Πίσω από το τιμόνι υπάρχει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 8,8 ιντσών και δεξιά δύο ακόμα οθόνες 12,3 ιντσών η κάθε μία, με τις ίδιες ακριβώς δυνατότητες. Ακόμα μια καινοτομία του Honda e είναι η τεχνητή νοημοσύνη που ενσωματώνεται στο ηλεκτρικό μικρό μοντέλο, μέσω της υπηρεσίας Honda Personal Assistant που χρησιμοποιεί μοναδική κατανόηση των συμφραζομένων, ώστε να δημιουργεί φυσικό διάλογο και να παρέχει πρόσβαση σε μια σειρά από online υπηρεσίες.
Διαβάστε επίσης: Ηλεκτρίζουν οι επιταχύνσεις του Honda e (+video)
Σε επίπεδο ποιότητας, τα πλαστικά είναι σκληρά αλλά πολύ καλά συναρμολογημένα, ενώ η ευρεία χρήση μαλακού υφάσματος και τα ξύλινα διακοσμητικά παραπέμπουν σε παλαιότερα Honda, όμως το ταίριασμα με τις οθόνες είναι πολύ ισορροπημένο. Παρά τις κόμπακτ διαστάσεις του, στο εσωτερικό του Honda e θα μετακινηθούν με ικανοποιητικές ανέσεις στα αναπαυτικά καθίσματα μέχρι τέσσερα άτομα. Για τις αποσκευές όμως, ο χώρος είναι λίγος (171 λτ.), λόγω της ύπαρξης του ηλεκτροκινητήρα κάτω από το δάπεδο.
Το ηλεκτρικό μοτέρ του Honda e διατίθεται σε δύο εκδόσεις ισχύος και την ίδια ροπή των 315 Nm. Το αρχικό μοντέλο με τους 136 ίππους επιταχύνει στο 0-100 χλμ./ώρα σε 9,0 δλ. ενώ το πιο ισχυρό Honda e Advance των 154 ίππων φτάνει τα 0-100 χλμ./ώρα σε 8,3 δλ. Η μέγιστη ταχύτητα είναι ίδια στα 145 χλμ./ώρα, όπως και η μικρή αυτονομία των 222 χιλιομέτρων. Η επιτάχυνση είναι άμεση, αθόρυβη και ομαλή, από την εκκίνηση μέχρι τη μέγιστη ταχύτητα. Η μπαταρία ιόντων λιθίου έχει χωρητικότητα 35,5 kWh και σύμφωνα με τη Honda φορτίζει σε 30 λεπτά σε φορτιστή 50 kW, σε 18,8 ώρες σε οικιακή πρίζα 2,3 kW και σε 4,1 ώρες σε ταχυφορτιστή 7,4 kW.
Το Honda e βασίζεται σε μια καινούργια και πολύ στιβαρή πλατφόρμα, σχεδιασμένη ειδικά για ηλεκτρικά μοντέλα. Η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω φαρδύτερους τροχούς, με σύστημα torque vectoring για καλύτερη συμπεριφορά και μεγαλύτερη ευελιξία στις στροφές. Ικανότητα που ενισχύεται από το πολύ καλό στήσιμο του αυτοκινήτου με τα γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός – πίσω και το ιδανικό ζύγισμα 50:50 μεταξύ των δύο αξόνων. Επίσης, το τιμόνι με τη μεταβλητή υποβοήθηση και τις 3,1 στροφές από άκρη σε άκρη κόβει πάρα πολύ (4,3 μ. ακτίνα στροφής), βοηθώντας στους ελιγμούς. Το Honda e προσφέρει μια πολύ ευχάριστη αίσθηση στην οδήγηση, θυμίζοντας αυτοκίνητο με θερμικό κινητήρα και όχι ηλεκτρικό μοτέρ. Σίγουρα πολλοί θα έχουν σκεφτεί ότι ένα τέτοιο μοντέλο με τον 1.0 λτ. VTEC Turbo κινητήρα θα είχε πιθανώς ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον.
Δείτε ακόμα: Ποια καινοτομία είχε το Honda Civic του 1987;
Κλείνοντας για το Honda e, να αναφέρουμε ότι οι τιμές του διαμορφώνονται στα 30.186 ευρώ για τη βασική έκδοση και στα 34.274 ευρώ για την έκδοση Advance, με την κρατική επιδότηση (δείτε εδώ τιμές και εξοπλισμούς).
Νέο Honda Jazz: Υβριδική πρακτικότητα
Από το πρώτης γενιάς Jazz που παρουσιάστηκε το 2001 έως την προγενέστερη τρίτη γενιά του ξεχώριζε για την πρακτικότητα και τους χώρους. Τώρα, στο νέο, 4ης γενιάς Jazz έγιναν πάρα πολλές βελτιώσεις, ενώ πλέον προσφέρεται αποκλειστικά με υβριδική τεχνολογία (e:HEV) και για πρώτη φορά σε πιο «περιπετειώδη» έκδοση, την Crosstar.
Εξωτερικά διαφοροποιείται πλήρως από το προγενέστερο Jazz και παρά το γεγονός ότι δείχνει αρκετά μεγαλύτερο, στην πραγματικότητα διαφέρει ελάχιστα σε διαστάσεις. Συγκεκριμένα έχει μήκος 4.044 χλστ. (+16 χλστ.), πλάτος 1.694 χλστ., ύψος 1.526 χλστ. και μεταξόνιο 2.517 χλστ. Σχεδιαστικά το Jazz Crosstar είναι αναμφίβολα πιο ενδιαφέρον, χάρη στη διαφορετικού σχεδιασμού μάσκα και τις προσθήκες των μαύρων πλαστικών τμημάτων. Επίσης, είναι λίγο πιο μακρύ και πλατύ λόγω των ανασχεδιασμένων προφυλακτήρων, αλλά και πιο ψηλό, με απόσταση από το έδαφος 152 χλστ. (έναντι 136 χλστ.).
Διαβάστε επίσης: Στα άδυτα του νέου Honda Civic Type R
Μοντέρνο και ιδιαίτερα πρακτικό είναι το εσωτερικό με το επίπεδο στο πάνω μέρος ταμπλό και την άριστη ορατότητα προς τα εμπρός. Οι πολύ λεπτές εμπρός κολόνες βελτίωσαν την οριζόντια ορατότητα στις 90 μοίρες, αντί 69 μοίρες στο προγενέστερο Jazz. H θέση οδήγησης είναι πολύ καλή, ενώ τα νέα καθίσματα είναι άνετα και στηρίζουν σωστά το σώμα. Πίσω από το τιμόνι με τις δύο ακτίνες (παρόμοιο με του Honda e) υπάρχει ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων 7 ιντσών και δεξιά κυριαρχεί η οθόνη των 9 ιντσών. Η πρόσβαση σε συνδεδεμένες υπηρεσίες και εφαρμογές γίνεται μέσω της προηγμένης διεπαφής/οθόνης αφής, αλλά η ενεργοποίησή τους μπορεί να γίνει και μέσω φωνητικών εντολών με το Honda Personal Assistant.
Τα πλαστικά είναι σκληρά σε όλες τις επιφάνειες, αλλά σωστά συναρμολογημένα, παρά το γεγονός ότι τα αυτοκίνητα που οδηγήσαμε ήταν προ-παραγωγής. Οι χώροι είναι «τυπικά» άνετοι για όλους τους επιβάτες, με τα πίσω καθίσματα «Magic Seats» να ενισχύουν την πρακτικότητα. Ο χώρος αποσκευών έχει μεγάλο άνοιγμα, χαμηλό κατώφλι φόρτωσης και χωρητικότητα 304 λτ.
Καρδιά, του νέου Jazz e:HEV, είναι ένα προηγμένο, υβριδικό σύστημα κίνησης. Αυτό αποτελείται από δύο μικρούς ηλεκτροκινητήρες απόδοσης 109 ίππων και 253 Nm ροπής, ένα μηχανικό σύνολο βενζίνης 1.5 λτ. i-VTEC απόδοσης 97 ίππων και 131 Nm ροπής, μια μπαταρία ιόντων λιθίου και ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων e-CVT μιας σχέσης, όπως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η συνδυαστική απόδοση φτάνει τους 109 ίππους και τα 253 Nm ροπής, προσφέροντας επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα σε 9,4 δλ. και τελική ταχύτητα 175 χλμ./ώρα (9,9 δλ. και 173 χλμ./ώρα το Jazz Crosstar). Η κατανάλωση είναι 4,5 λτ./100 χλμ. και οι εκπομπές CO2 είναι 102 γρ./χλμ. με WLTP (4,8 λτ./100 χλμ. και 110 γρ./χλμ. το Jazz Crosstar).
Το υβριδικό σύστημα e:HEV περιλαμβάνει τις εξής τρεις επιλογές: EV Drive, όπου η μπαταρία ιόντων λιθίου δίνει ισχύ απευθείας στον ηλεκτροκινητήρα, Hybrid Drive για συνδυαστική λειτουργία και Engine Drive όπου o βενζινοκινητήρας συνδέεται απευθείας με τους τροχούς μέσω ενός συμπλέκτη ασφάλισης.
Δείτε ακόμα: Ποιο Honda πιάνει τα 782 χλμ./ώρα;
Στην πράξη, ο οδηγός μπορεί να κινηθεί μόνο με την ηλεκτρική ενέργεια σε χαμηλές ταχύτητες πόλης, αλλά και σε υψηλότερες με χαμηλό φορτίο στο πάτημα του γκαζιού. Το αποτέλεσμα είναι η εξοικονόμηση καυσίμου, αφού στις σύντομες διαδρομές που κάναμε σε εθνική οδό, επαρχιακό δίκτυο και σε αστικό περιβάλλον, το trip computer έδειξε κατανάλωση 4,8 λτ./100 χλμ. Μειονέκτημα του συστήματος είναι ο αισθητός θόρυβος που φτάνει από τον κινητήρα στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, κατά την πλήρη επιτάχυνση. Παρά τον πρακτικό και οικολογικό του προσανατολισμό, το νέο Jazz είναι ευχάριστο στην οδήγηση, αποπνέει συμπαγή αίσθηση χάρη και στη βελτιωμένη ακαμψία του αμαξώματος, ενώ παράλληλα και είναι εύκολο στους χειρισμούς και ευέλικτο.
Κλείνοντας να αναφέρουμε ότι οι τιμές του ξεκινούν από τις 21.700 ευρώ, ενώ το Crosstar είναι πολύ πιο ακριβό και κοστίζει από 29.000 ευρώ.
Δείτε ακόμα: Νέο Honda N-One με μοτεράκι 658 κ.εκ.