To Toyota Aygo αποσύρεται. Ζήτω το Aygo X! Η ολοκαίνουργια, μεγαλύτερη και crossover εξέλιξη του αγαπημένου μίνι των Ιαπώνων βρίσκεται στη χώρα μας και εμείς, εννοείται, δεν χάσαμε ευκαιρία να γνωριστούμε μαζί του.
Αίσθηση περιπέτειας και… Yaris Cross σχεδιαστικά
Το Aygo X θυμίζει το απερχόμενο μοντέλο μόνο στα πίσω φωτιστικά σώματα και στα ανακλινόμενα παράθυρα των πίσω θυρών. Κατά τα άλλα, πρόκειται για άλλο αυτοκίνητο. Κυριολεκτικά.
Καταρχάς, βασίζεται στην πλατφόρμα GA-B του Yaris. Με μήκος 3.700 χλστ. το Aygo X είναι 235 χλστ. μακρύτερο από το απλό Aygo, με το μεταξόνιο να αυξάνεται κατά 90 χλστ. και το ύψος κατά 65 χλστ. (2.450 χλστ. και 1.525 χλστ. αντίστοιχα). Ο εμπρός πρόβολος είναι 72 χλστ. μικρότερος από του Yaris, ενώ η μέγιστη διάσταση των τροχών έχει αυξηθεί στις 18 ίντσες (στάνταρ 17άρες). Το συνολικό πλάτος του αμαξώματος έχει αυξηθεί κατά 125 χλστ., φτάνοντας τώρα στα 1.740 χλστ. και όντας μόλις 5 χλστ. μικρότερο του Yaris! Με άλλα λόγια, το μικρότερο Toyota έχει ανέβει τουλάχιστον μισή κατηγορία. Περισσότερο θυμίζει Yaris προηγούμενης γενιάς σε μέγεθος, παρά διάδοχο του Aygo.
Ενδεικτικό του όγκου του, το γεγονός πως οι τροχοί καταλαμβάνουν το 40% του συνολικού ύψους! Αυτοκίνητα πόλης με ζάντες 17 ιντσών και προαιρετικά 18 συναντάς ελάχιστα, ενώ ακόμα λιγότερα είναι εκείνα που προσφέρουν crossover χαρακτηριστικά. To Aygo X είναι μια από τις πιο φρέσκιες και «δροσερές» παρουσίες των δρόμων, θυμίζοντας τζιπάκι τσέπης. Κάτι που αποτυπώνεται στην τιμή του, η οποία ξεκινά από τις 14.370 ευρώ και μπορεί να φτάσει μέχρι τις 21.860 ευρώ (δείτε εδώ τον αναλυτικό τιμοκατάλογο).
Σημαντική αναβάθμιση και στο πιο ευρύχωρο εσωτερικό
Η «Yaris-οποίηση» του Aygo συνεχίζεται και εντός, όπου η αίσθηση ευρυχωρίας απλά δεν συγκρίνεται με του προηγούμενου. Οδηγός-συνοδηγός απολαμβάνουν μπόλικο αέρα για τους ώμους, δίχως να ακουμπάνε μεταξύ τους ή στις πόρτες. Πίσω καθίζεις με σχετική άνεση 2 άτομα, καθώς ο αέρας για το κεφάλι και πόδια ικανοποιεί για τα δεδομένα της κατηγορίας.
Πρωταγωνιστής του καμπυλωτού και σκληρού, αλλά καλοσυναρμολογημένου, ταμπλό είναι αναμφίβολα η οθόνη αφής των 9 ιντσών, που ελέγχει το σύστημα πολυμέσων Toyota Smart Connect. Ευκρινής και πανεύκολη στη χρήση, με σωστά γραφικά και ανετότατη περιήγηση στο μενού, δείχνει τον ψηφιοποιημένου χαρακτήρα του Aygo X. Το ίδιο ισχύει για τη δυνατότητα over-the-air αναβαθμίσεων και την παρουσία των Apple CarPlay – Android Auto, ενώ μοναδικό προσόν συνιστά η «ομπρέλα» ασφαλείας Toyota Safety Sense και Advanced Driver Assistance, που είναι στάνταρ.
Το «φούσκωμα» στις διαστάσεις έχει ωφελήσει και το πορτμπαγκάζ, που συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων της κατηγορίας. Ο χώρος αποσκευών κερδίζει 125 χλστ. και 60 λίτρα σε σχέση με πριν, φτάνοντας αισίως τα 231 λίτρα και όντας πλήρως αξιοποιήσιμος. Πλέον δεν χωράνε μόνο τα ψώνια του σούπερ μάρκετ, αλλά και τα απαραίτητα μπαγκάζια για ένα μικρό ταξίδι. Κι εδώ που διαφοροποιείται περισσότερο από κάθε άλλο τομέα το Aygo X, συγκριτικά με την προγενέστερη κατάσταση.
Μια κατηγορία πάνω στο δρόμο, αλλά όχι με την ανάλογη δύναμη
Το πάτωμα GA-B μπορεί να αυξάνει τους χώρους και τις διαστάσεις, ωστόσο τη μεγαλύτερη δουλειά την κάνει εν κινήσει. Από τα πρώτα κιόλας μέτρα καταλαβαίνεις πως πρόκειται για ένα ριζικά αναβαθμισμένο αυτοκίνητο, με ασύγκριτα πιο στιβαρό πάτημα και ποιοτικότερη κύλιση. Το Aygo X διαχειρίζεται εξαιρετικά τις διακυμάνσεις του οδοστρώματος, είτε πρόκειται για μεμονωμένες εγκάρσιες είτε για συνεχόμενες κυματοειδείς.
Πολύ καλή και η ηχομόνωση, που φροντίζει να κρατάει εκτός τα περισσότερα ντεσιμπέλ από μοτέρ και αέρα. Στην εθνική μπορείς εύκολα να κινείσαι με 130 χλμ./ώρα, απολαμβάνοντας παράλληλα αξιοσημείωτη σταθερότητα. Οι 17άρηδες τροχοί, τα φαρδύτερα μετατρόχια και το ολοκαίνουργιο πάτωμα εξαργυρώνουν τις «μάρκες» τους στο δρόμο, δίνοντας περισσότερη αίσθηση -σωστά μαντεύετε- Yaris στο Aygo από κάθε άλλη φορά. Το αυτό πηγαίνει και για το -όσο πρέπει- βαρύ τιμόνι υπό γωνία, όπου το X στρίβει δίχως υστέρηση, με σεβαστή ακρίβεια και απρόσμενα λίγες κλίσεις. Μάλιστα η ουρά θέλει να συμμετέχει στις διαδικασίες περιστροφής, κάνει να γυρίσει -κατόπιν παραίνεσης από τον οδηγό- αλλά τελικά δεν αποδρά από τα δεσμά του ESP.
Εκεί που θα ήθελες το κάτι παραπάνω, είναι στο μηχανοστάσιο. Ο πολυβραβευμένος 3κύλινδρος των 998 κ.εκ. φροντίζει για την κίνηση του Aygo X, παράγοντας 72 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και 93 Nm ροπής στις 4.400 σ.α.λ. Ένα χειροκίνητο 5άρι χειροκίνητο ή το S-CVT κιβώτιο αναλαμβάνουν τη μεταφορά της ισχύος στους εμπρός τροχούς, αλλά οι εντυπώσεις που μας άφησε η μηχανική μετάδοση την καθιστούν ως καλύτερη επιλογή. Πολύ καλό κούμπωμα, εξαιρετική αίσθηση και μελετημένη κλιμάκωση, που βοηθά το έργο του μοτέρ δίχως να γίνεται κουραστική. Μια βοήθεια που ο 1.000άρης κινητήρας χρειάζεται, ειδικά με φορτίο. Η Toyota ανακοινώνει 0-100 χλμ./ώρα σε 14,9 δλ., τελική ταχύτητα 158 χλμ./ώρα, μεικτή κατανάλωση 4,8 λτ./100 χλμ. και εκπομπές CO2 108 γρ./χλμ.
H ανάπτυξη στη σωματική διάπλαση του Aygo X έχει επιφέρει το ανάλογο «τσίμπημα» στη ζυγαριά, αλλά η μεγαλύτερη δυσκολία έγκειται στην αλλαγή χαρακτήρα. Το Aygo X κατά μια έννοια πέφτει θύμα της εξέλιξής του, καθώς πλέον μπορεί να κάνει περισσότερα πράγματα. Φιλοξενεί με άνεση περισσότερους επιβάτες και αποσκευές, σε προσκαλεί για εξορμήσεις, «ψήνεται» για στροφές. Επιχειρεί να το πράξει, όμως, με τον ίδιο κινητήρα. Αν είσαι μόνος και δεν κινείσαι σε ανηφόρα με τον κλιματισμό ανοιχτό, τότε κανένα πρόβλημα. Με το αυτοκίνητο φορτωμένο και οδόστρωμα σε κλίση, ωστόσο, ο 1KR-FE ζορίζεται κι εσύ δουλεύεις διαρκώς με το κιβώτιο. Ακόμα κι έτσι, πάντως, η κατανάλωση μένει κοντά στα 7,0 λίτρα/100 χλμ.