Είκοσι δύο χρόνια πέρασαν από το λανσάρισμα του 1ης γενιάς Honda HR-V το 1999, όταν τότε και για πολλά ακόμα χρόνια μετέπειτα, η κατηγορία των κόμπακτ SUV/Crossover ήταν ανύπαρκτη. Κανείς δεν φαντάζονταν την «έκρηξη» που θα σημείωναν τα SUV, τα οποία είναι πλέον πολυάριθμα και ο ανταγωνισμός τεράστιος. Το 2013 ακολούθησε το 2ης γενιάς HR-V, ενώ τώρα η Ιαπωνική μάρκα παρουσιάζει το εντελώς νέο HR-V e:HEV με τις πάρα πολλές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα.
Το νέο HR-V διαθέτει για πρώτη φορά το υβριδικό σύστημα e:HEV της Honda με δύο ηλεκτροκινητήρες, συνδυάζοντας στοιχεία από τα υβριδικά, τα ηλεκτρικά και τα plug-in hybrid. Επίσης, διακρίνεται παραδοσιακά για την ευρυχωρία του, την τεχνολογική εξέλιξη, τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας και για τη δυναμική του αισθητική με επιρροές από τα κουπέ SUV. Στην Ελλάδα το αναμένουμε στα τέλη Ιανουαρίου του 2022, ενώ οι τιμές θα ανακοινωθούν κοντά με το λανσάρισμά του.
Τολμηρός και κομψός σχεδιασμός
Η νέα γενιά του HR-V υιοθετεί ένα σύγχρονο κουπέ SUV αμάξωμα που πετυχαίνει έναν ελκυστικό και δυναμικό σχεδιασμό με πολυτελή στοιχεία, ενσαρκώνοντας τη νέα, απλή, καθαρή, σύγχρονη σχεδιαστική φιλοσοφία της εταιρίας με έδρα το Τόκιο. Παρά το γεγονός ότι δείχνει αρκετά μεγαλύτερο από πριν, οι εξωτερικές του διαστάσεις άλλαξαν ελάχιστα. Συγκεκριμένα έχει μήκος 4.340 χλστ. (+6 χλστ.), πλάτος 1.790 χλστ. (+18 χλστ.), ύψος 1.582 χλστ. (-23 χλστ.) και μεταξόνιο 2.610 χλστ. (ίδιο με του προγενέστερου).
Στο εμπρός άκρο του κυριαρχούν τα ψηλά τοποθετημένα τριγωνικά φωτιστικά σώματα, η ευμεγέθης εξαγωνική μάσκα, ο αεραγωγός χαμηλά και το προτεταμένο ρύγχος. Η πλαϊνή όψη ενσαρκώνει μία σύγχρονη, απέριττη αισθητική, με ένα έντονο νεύρο στο ύψος των ώμων που εκτείνεται από τους προβολείς μέχρι το πίσω τμήμα. Οι μεγαλύτερες διαστάσεις των ζαντών 18 ιντσών που διατίθενται στάνταρ με το HR-V, και ο μικρότερος εμπρός πρόβολος μαζί με την αυξημένη απόσταση των 188 χλστ. από το έδαφος τονίζουν περεταίρω τη στιβαρότητα που αποπνέει. Πίσω, η επιδίωξη ενός συνδυασμού πρακτικότητας και ελκυστικής αισθητικής είναι εμφανής στην απλή, κομψή σχεδίαση της πίσω πόρτας, που ενσωματώνει έξυπνα τη χειρολαβή ανοίγματος. Πρόσθετα, το μεγάλο άνοιγμα της πίσω πόρτας, το χαμηλό σκαλοπάτι και το επίπεδο πάτωμα φόρτωσης διευκολύνουν την πρόσβαση. Έμφαση δόθηκε και στην αεροδυναμική, με τη χρήση μιας αεροκουρτίνας στον εμπρός προφυλακτήρα, τα διακριτικά σπόιλερ στο πίσω τμήμα των μαρσπιέ και το αεροδυναμικό σχήμα των πίσω φώτων.
Ευρύχωρο, μοντέρνο και πρακτικό εσωτερικό
Η κομψότητα συνεχίζεται και στην καμπίνα του νέου Honda HR-V, όπου οι ευθείες γραμμές, οι επίπεδες επιφάνειες και τα λίγα χειριστήρια χαρίζουν μια μινιμάλ και «ανάλαφρη» αισθητική, προς όφελος της εργονομίας, της ορατότητας και της πρακτικότητας. Η νέα θέση οδήγησης είναι κατά 10 χλστ. ψηλότερη συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο και το άνω τμήμα του ταμπλό βρίσκεται στην ίδια ευθεία με αυτή των παραθύρων. Επιπλέον, τα παράθυρα έχουν σχεδιαστεί ώστε να εισέρχεται όσο το δυνατόν περισσότερο φως. Σε αυτό συμβάλλει η επίπεδη γραμμή του καπό και οι βάσεις των καθρεπτών που έχουν μετακινηθεί πιο χαμηλά στις πόρτες. Ο οδηγός βρίσκει εύκολα την κατάλληλη θέση και εξοικειώνεται γρήγορα με τις θέσεις και λειτουργίες των διαφόρων χειριστηρίων. Καινούργια είναι και η οθόνη αφής των 9 ιντσών με την πολύ καλή εικόνα και τις γρήγορες λειτουργίες. Επίσης, το νέο σύστημα διάχυσης αέρα (Air Diffusion System) εισάγει μια καινοτομία στον τομέα του κλιματισμού, με αεραγωγούς σχήματος L να βρίσκονται ψηλά στις άκρες του ταμπλό, παρέχοντας σε όλους τους επιβάτες την αναζωογονητική επίδραση που έχει το φυσικό αεράκι. Από πλευράς κατασκευής όλες οι επιφάνειες της καμπίνας παρουσιάζουν στιβαρή συναρμογή. Στα σημεία που ακουμπούν ο οδηγός και ο συνοδηγός (π.χ. στους αγκώνες) υπάρχουν μαλακά υλικά. Ωστόσο, ολόκληρο το ταμπλό απαρτίζεται από σκληρά (αλλά συμπαγή) πλαστικά.
Εκεί που εντυπωσιάζει το νέο HR-V, είναι σε χώρους επιβατών, μιας και δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από μεγαλύτερα SUV. Μπροστά είναι πολύ άνετο, ενώ στο πίσω κάθισμα ο αέρας για τα πόδια περισσεύει ακόμα και για τους πιο ψηλούς. Επιπλέον ατού αποτελεί το πολύ χαμηλό κεντρικό τούνελ. Το πορτ μπαγκάζ των 335 λίτρων δεν εντυπωσιάζει βάσει διαστάσεων του αυτοκινήτου, ωστόσο το μεγάλο άνοιγμα, το χαμηλό κατώφλι και το τετραγωνισμένο σχήμα το καθιστούν πλήρως εκμεταλλεύσιμο. Μεγάλο αβαντάζ αποτελεί η ευέλικτη διάταξη πίσω καθισμάτων Magic Seat που μπορούν να αναδιπλώνονται προς τα κάτω ή προς τα πάνω, ανάλογα με τον απαιτούμενο χώρο φόρτωσης. Με την αναδίπλωσή τους δημιουργείται ένας τελείως επίπεδος αποθηκευτικός χώρος 1.305 λτ., γεγονός που βοήθησε και η τοποθέτηση του του ρεζερβουάρ καυσίμου κάτω από τα εμπρός καθίσματα.
Υβριδικός κινητήρας πολλαπλών χαρακτηριστικών
Η Honda εισήγαγε τη νέα υβριδική τεχνολογία e:HEV αρχικά στο CR-V, κατόπιν στο Jazz και τώρα στο νέο HR-V, με το νέο Civic Hatchback να ακολουθεί το 2022. Το e:HEV αποτελείται από δύο ηλεκτροκινητήρες (ο ένας είναι γεννήτρια) σε συνεργασία με ένα βενζινοκινητήρα 1.5 λτ. DOHC i-VTEC κύκλου Atkinson ισχύος 107 ίππων και 131 Nm ροπής, μία μπαταρία ιόντων λιθίου και ένα καινοτόμο e-CVT κιβώτιο μιας σχέσης μετάδοσης. Για την εγκατάστασή του στο HR-V, η απόδοση του e:HEV αυξήθηκε από 109 ίππους που είναι στο νέο Jazz, στους 131 ίππους και με ροπή 253 Nm. Το βάρους 1.380 κιλών HR-V επιταχύνει στο 0-100 χλμ./ώρα σε 10,6 δλ. και η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τα 170 χλμ./ώρα. Οι εκπομπές CO2 ξεκινούν από 122 γρ./χλμ. και η κατανάλωση από 5,4 λτ./100 χλμ. (μεικτές συνθήκες) Εμείς είδαμε στο trip computer 5,7 λτ./100 χλμ. κατανάλωση, κινούμενοι σε εθνική οδό, επαρχιακές διαδρομές και αστικές συνθήκες.
Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ των drive modes Eco, Normal και Sport. Παράλληλα η Ευφυής Μονάδα Ηλεκτρονικού Ελέγχου (Electronic Control Unit) ελέγχει αυτόματα και συνεχώς τις εναλλαγές μεταξύ των τριών προγραμμάτων οδήγησης Electric Drive, Hybrid Drive ή Engine Drive, ανάλογα τις συνθήκες οδήγησης. Στην πόλη είναι σε θέση να διανύσει αρκετά χιλιόμετρα με τη χρήση μόνο της ηλεκτρικής ενέργειας, που αντλεί από την αυτοφορτιζόμενη μπαταρία. Κατά την οδήγηση με σταθερή ταχύτητα, όπως στον αυτοκινητόδρομο, το σύστημα λειτουργεί με το βενζινοκινητήρα επειδή αυτός αντιπροσωπεύει την πιο αποδοτική λύση στις συγκεκριμένες συνθήκες. Εάν απαιτείται ισχυρότερη επιτάχυνση, όπως σε μία προσπέραση, το αυτοκίνητο θα αλλάξει σε Hybrid Drive για περισσότερη ελκτική ισχύ. Επιπλέον, στο Hybrid Drive, η ισχύς από το μοτέρ-γεννήτρια μπορεί να χρησιμοποιηθεί για επαναφόρτιση της μπαταρίας, προς όφελος της απόδοσης.
Για μία πιο ηλεκτρική εμπειρία, οι οδηγοί μπορούν να επιλέγουν το πρόγραμμα Β στο κιβώτιο μιας μόνο σχέσης e-CVT, που προσφέρει επιλέξιμα επίπεδα ανάκτησης ενέργειας, κατά το ρολάρισμα ή το φρενάρισμα. Το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας και η επακόλουθη ισχύς πέδησης μπορούν να αυξηθούν σημαντικά έναντι του προγράμματος D κάνοντας χρήση των paddles στο τιμόνι. Στις περισσότερες περιπτώσεις το HR-V κινείται με χαμηλό θόρυβο από τον κινητήρα, ο οποίος ακούγεται αισθητά στην καμπίνα όταν ο οδηγός πιέσει έντονα το γκάζι για να πραγματοποιήσει μια γρήγορη επιτάχυνση.
Άνετο, στιβαρό και πολύ καλά «στημένο» στο δρόμο
Κατά την οδήγηση του αυτοκινήτου στα περίχωρα της Φρανκφούρτης μείναμε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τον τρόπο που πατάει σε κάθε διαδρομή, αφού συνδυάζει με επιτυχία την άνεση με το κράτημα. Συγκριτικά με τον προκάτοχό του, το νέο HR-V e:HEV έχει πιο άκαμπτη δομή αμαξώματος και επωφελείται από τις εκτενείς βελτιώσεις στην ανάρτηση, το σύστημα διεύθυνσης και το σύστημα πέδησης. Ως αποτέλεσμα, ανταποκρίνεται με μεγαλύτερη ακρίβεια στις εντολές του οδηγού. Η τρέχουσα, παγκόσμια μικρή πλατφόρμα (Global Small Platform) της Honda έχει ανανεωθεί για το HR-V, με αυξημένη αναλογία ατσαλιού υψηλής αντοχής για βελτιωμένη ακαμψία αμαξώματος. Οι αναρτήσεις με τα γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω χαρίζουν στο αυτοκίνητο αυξημένη σταθερότητα σε κάθε διαδρομή, ενώ οι επιβάτες απολαμβάνουν πολύ καλή άνεση και χαμηλό θόρυβο κύλισης.
Το σύστημα Agile Handling Assist (AHA) της Honda είναι μία ακόμα προηγμένη τεχνολογία που βελτιώνει τη δυναμική ευστάθεια του αυτοκινήτου, κυρίως στους γρήγορους ελιγμούς αλλαγής διεύθυνσης ή σε στροφές με υψηλά πλευρικά φορτία όπως για παράδειγμα στους ελιγμούς αποφυγής καταστάσεων έκτακτης ανάγκης. Επίσης, το ισχυρό σύστημα φρένων προσφέρει αξιόπιστη πέδηση με αεριζόμενους εμπρός δίσκους 293 χλστ. και συμπαγείς δίσκους 282 χλστ. πίσω. Επιπρόσθετα, ένα ειδικό ηλεκτρικό σερβόφρενο σε συνδυασμό με το σύστημα e:HEV ελέγχει ομαλά την υδραυλική αλλά και την αναγεννητική πέδηση ώστε να επιτυγχάνεται ομαλή αίσθηση φρεναρίσματος.
Τέλος, το Hill Descent Control, που διατίθεται για πρώτη φορά στην Ευρώπη με το HR-V, λειτουργεί από την ελάχιστη ταχύτητα των μόλις 3 χλμ./ώρα. Η τεχνολογία αυτή επιτρέπει καλύτερο και πιο ομαλό έλεγχο σε επιφάνειες με χαμηλό συντελεστή τριβής και απότομες κατηφόρες.