Πριν το Qashqai και τη δημιουργία των εμπορικών SUV, υπήρχε το X-Trail. Μια από τις πρώτες προσπάθειες στην κατηγορία των SUV, που έπαιξε το δικό της σημαντικό ρόλο στη γιγάντωση του segment. Η Nissan έκανε το μεγάλο βήμα το 2000, συνέχισε επιτυχημένα για 2 γενιές και σήμερα, στην ολοκαίνουργια τέταρτη, φιλοδοξεί να συνεχίσει η πορεία στα ίδια εμπορικότατα χνάρια.
Το νέο X-Trail διατίθεται στη χώρα μας με 3 διαφορετικά σύνολα και συνολικά 6 εκδόσεις, εκκινώντας από τις 38.590 ευρώ για τη βασική Energy και τον ήπια υβριδικό 1.500άρη τούρμπο των 163 ίππων. Το full hybrid e-Power των 204 ίππων ξεκινά από τις 44.990 ευρώ, επίσης στην έκδοση Energy, ενώ για το κορυφαίο και αποκλειστικά τετρακίνητο e-Power e-4orce των 213 ίππων χρειάζονται τουλάχιστον 50.590 ευρώ, για την έκδοση Acenta. Τα X-Trail των 163 και 213 ίππων προσφέρονται και ως 7θέσια, με επιβάρυνση 1.400 ευρώ (αποκλειστικά 5θέσιο το e-Power 204 PS).
Μαγνήτης βλεμμάτων και ενδιαφέροντος
Το X-Trail MK4 είναι εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο σε σχέση με αυτό που αντικαθιστά, κι αυτό φαίνεται από την πρώτη ματιά. Σχεδιαστικά, το νέο μεσαίο SUV της Nissan υιοθετεί όλα τα στοιχεία της σχεδιαστικής ταυτότητας που γνωρίζουμε από τα Juke και Qashqai, με τα αιχμηρά LED ημέρας, τις έντονες ακμές και τη μάσκα V-Motion σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Βασικό συστατικό της αισθητικής και η «αιωρούμενη» οροφή, όπως και η γενναία χρήση πλαστικών προστατευτικών πέριξ του αμαξώματος, που ανεβάζουν τον εν γένει δυναμισμό και τις περιπετειώδεις εκφάνσεις σε πολύ υψηλότερα επίπεδα.
Όσο επιβλητικό κι αν δείχνει το αυτοκίνητο, προσελκύοντας διαρκώς βλέμματα, επιφωνήματα θαυμασμού και ερωτήσεις, στην πραγματικότητα είναι μικρότερο σε διαστάσεις από το απερχόμενο. Το μήκος ανέρχεται σε 4.680 χλστ. (-10 χλστ.) και το ύψος τα 1.695 χλστ. (-5 χλστ.), το μεταξόνιο παραμένει στα 2.705 χλστ. και μόνο το πλάτος σημειώνει αύξηση, φτάνοντας στα 1.840 χλστ. (+20 χλστ.). Δείγμα της σημασίας που έχει το X-Trail για τη Nissan, αλλά και της έκτασης των αλλαγών συγκριτικά με τον προκάτοχο, είναι μέχρι τα σήματα. Το νέο X-Trail είναι το πρώτο μοντέλο της φίρμας από τη Γιοκοχάμα, που χρησιμοποιεί την τεχνοτροπία 2D στο «διαβατήριο» της μάσκας και της 5ης πόρτας.
Premium σε ποιότητα, ακόμα πιο premium σε χώρους
Αν κλείσεις τα μάτια σε κάποιον, τον βάλεις στην καμπίνα και του τα ανοίξεις, δίχως να αναφέρεις μοντέλο ή μάρκα, το πιθανότερο είναι να σου πει πως βρίσκεται σε κάποιο premium SUV. Ειδικά στη συγκεκριμένη έκδοση, με την πανοραμική ηλιοροφή, τις δερμάτινες επενδύσεις, τη λάκα στον επιλογέα ταχυτήτων και την πολύ πειστική απομίμηση ξύλου στην κεντρική κονσόλα, το X-Trail πλημμυρίζει τα αισθητήρια όργανα με αύρα πολυτέλειας. Το ίδιο ισχύει για τα εξαιρετικά συναρμολογημένα και ποιοτικότατα σε αφή πλαστικά, που δεν κάνουν διαχωρισμούς στο πού βρίσκονται (ταμπλό, πόρτες, χαμηλά ή ψηλά δηλαδή).
Οι δυο οθόνες των 12,3 ιντσών (μια για το ψηφιακό καντράν, μια για το infotainment) συνεισφέρουν τα μάλα στην ψηφιακή απήχηση του εσωτερικού, το οποίο ωστόσο δεν αμελεί την εργονομία. Οι φυσικοί διακόπτες για τον έλεγχο του κλιματισμού και του ηχοσυστήματος σού λύνουν τα χέρια, αφήνοντας την περιήγηση στα καλοσχεδιασμένα γραφικά του μενού για το όταν περιμένεις στο φανάρι. Ιδιαίτερα ευπρόσδεκτες οι ευμεγέθεις ποτηροθήκες και ο ακόμα μεγαλύτερος χώρος κάτω από το υποβραχιόνιο, που ξεκουράζει ιδανικά το δεξί χέρι.
Ούτως ή άλλως οι χώροι αποτέλεσαν προτεραιότητα για μηχανικούς και σχεδιαστές. Το αποτέλεσμα των προσπαθειών τους είναι ίσως η υψηλότερη ευρυχωρία της κατηγορίας, καθότι 5 ενήλικες μπορούν να «ξαπλώσουν» και να απολαύσουν ατελείωτες διαδρομές. Ειδικά πίσω κάθεσαι σταυροπόδι, ακόμα κι αν ξεπερνάς το 1,85 σε ύψος, εκτιμώντας παράλληλα τον άπλετο αέρα για το κεφάλι – κι αυτό, παρά την ύπαρξη της ηλιοροφής. Ανάλογη «άπλα» χαρακτηρίζει τη βολή και των αποσκευών, που τακτοποιούνται σε 585 λίτρα και ένα ομοιόμορφο πορτμπαγκάζ, με ελάχιστη εισχώρηση από τους θόλους και κρυφές θήκες κάτω από το δάπεδο. Μπόνους πόντους πρακτικότητας προσφέρουν το συρόμενο πίσω κάθισμα και το μεγάλο άνοιγμα των πίσω θυρών, που φτάνει τις 90 μοίρες.
Δύναμη παντού και πάντα, χαμηλή κατανάλωση
Καρδιά του X-Trail e-Power e40rce είναι το υβριδικό σύστημα κίνησης, που αποτελείται από τον 1.500άρη τετρακύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο και δυο ηλεκτροκινητήρες. Σε αντίθεση με άλλα full hybrid σύνολα, εδώ δεν είναι τα ηλεκτρικά μοτέρ αυτά που κάνουν «δεύτερες φωνές» στο θερμικό, αλλά το αντίστροφο. Ο 1.5 τούρμπο των 158 ίππων λειτουργεί ως γεννήτρια τόσο για τον εμπρός κινητήρα των 204 ίππων, όσο και τον πίσω των 136 ίππων, μέσω της μπαταρίας των 2,1 kWh. Η συνδυαστική ισχύς φτάνει τα 213 άλογα, με τη ροπή να ανέρχεται στα πολύ εντυπωσιακά 525 Nm και να εξασφαλίζει κορυφαίες επιδόσεις, αλλά και αναλόγου επιπέδου απόκριση στο δεξί πεντάλ.
Τα πρώτα 100 χλμ./ώρα έρχονται σε μόλις 7,0 δλ., παρά τους 1,9 τόνους που κουβαλάει το X-Trail e40rce, ενώ η αίσθηση επιτάχυνσης είναι αντίστοιχη του πατήματος στο δεξί πεντάλ. Οι ηλεκτροκινητήρες «καθαρίζουν» με απόλυτη ησυχία, την οποία δεν διαταράσσει όσο θα περίμενες ούτε η συμμετοχή του βενζινοκινητήρα. Στο έντονο γκάζι ακούς λίγο τη Μ.Ε.Κ., αλλά μακριά και δίχως να επιβαρύνεται η αίσθηση κύλισης. Αυτό που φορτίζεται σε τέτοιες συνθήκες είναι η κατανάλωση, που μπορεί να ξεπεράσει τα 10 λίτρα/100 χλμ. Άπαξ, όμως, και οδηγείς νορμάλ, αφήνοντας την εσωτερική καύση στην ησυχία της, η μέση τιμή κατακρημνίζεται σε λιγότερο από 7 λίτρα/100 χλμ.
Ισοπεδωτική γαλήνη
Πατάς-δεν πατάς το γκάζι, η αντιμετώπιση της ασφάλτου από το X-Trail είναι η ίδια: σαν να μην υπάρχουν ανωμαλίες. Η ποιότητα κύλισης φτάνει σε κορυφαία επίπεδα, παρότι το σετάρισμα είναι αρκετά σφιχτό ένεκα του υψηλού βάρους, κρατώντας εκτός καμπίνας κατσαρότητες οδοστρώματος, κραδασμούς και κάθε είδους ενόχληση. Αν ακούσεις κάτι θα είναι λίγος θόρυβος από τους καθρέπτες, αλλά και πάλι θα πρέπει να πηγαίνεις με αρκετά περισσότερα από 130 χλμ./ώρα. Η μόνωση του εσωτερικού θυμίζει θάλαμο απομόνωσης, καθώς ούτε από τη λειτουργία του βενζινοκινητήρα δεν περνούν παρά ελάχιστα ντεσιμπέλ.
Στις στροφές δεν περιμένεις από ένα υβριδικό SUV σχεδόν 2 τόνων να είναι σπορ, αλλά αν θελήσεις να κινηθείς με χιλιόμετρα σε βουνό δεν θα πει «όχι». Οι κλίσεις από το αμάξωμα είναι περιορισμένες, όμως το βάρος το νιώθεις σε διαδοχικές αλλαγές πορείας. Όπως νιώθεις την απότομη φόρτιση στο τιμόνι, που βαραίνει κομμάτι απότομα όταν πιέζεις, αλλά δίχως να υστερεί σε αμεσότητα. Χαρακτηριστικό που διέπει και τα φρένα, με την προϋπόθεση ότι η λειτουργία e-Pedal είναι απενεργοποιημένη. Με αυτό το mode στο «on» δεν έχεις απλά πιο έντονη ανάκτηση ενέργειας, αλλά και η αυτόματη εμπλοκή του συστήματος πέδησης. Κίνηση που μεταφέρεται στο πεντάλ, το οποίο αν φρενάρεις μαζί με το e-Pedal αισθάνεσαι να υποχωρεί κάτω από το πόδι σου, προκαλώντας σου ένα κάποιο άγχος.
Καμία τέτοια παρατήρηση εκτός δρόμου, όπου μπορείς να κινηθείς αρκετά εύκολα χάρις στα 230 χλστ. της απόστασης από το έδαφος και τα προγράμματα λειτουργίας. Ο πίσω ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί μια χαρά, ωστόσο θα πρέπει πάντα να έχεις κατά νου πως ούτε κανονικό μπλοκέ διαφορικό είναι, ούτε το σύστημα e40rce τετρακίνηση με «κοντές» σχέσεις. Τούτων δοθέντων, το X-Trail πάει πολύ πιο μακριά στη φύση από όσο περιμένεις.
(+) Σχεδίαση, ποιότητα κατασκευής, χώροι, λειτουργία υβριδικού συνόλου, επιδόσεις, κατανάλωση, άνεση
(-) Βάρος τιμονιού, λειτουργία e-Pedal