Πέρασαν κιόλας 23 χρόνια από την πρώτη γενιά του Honda HR-V. Ενός μοντέλου που ούτε το ίδιο, ούτε κανείς άλλος δεν μπορούσε να ξέρει το πόσο συμβολική σημασία θα αποκτούσε, δημιουργώντας ουσιαστικά την κατηγορία των compact crossover και δίνοντας κατευθύνσεις για το Nissan Qashqai. Τη συνέχεια, τη βλέπουμε καθημερινά στους δρόμους.
Σε αυτές τις 2 και πλέον δεκαετίες το HR-V κυκλοφόρησε σε τρεις γενιές, κάνοντας ένα διάλειμμα από το 2006 μέχρι το 2013. Η 2η γενιά έμεινε στην ευρωπαϊκή αγορά για 6 χρόνια (2015-2021), ενώ συνεχίζει να πωλείται ακόμα σε άλλες περιοχές του κόσμου. Εμείς πια έχουμε την ολοκαίνουργια 3η, που διατίθεται αποκλειστικά ως υβριδική και εμφανίζεται ολοκληρωτικά αναβαθμισμένη σε κάθε τομέα – κάτι που αποτυπώνεται ολοφάνερα στην τιμή. Το νέο HR-V ξεκινά στη χώρα μας από τις 33.350 ευρώ και φτάνει μέχρι τις 39.250 ευρώ, καθιστώντας το ως μια από τις ακριβότερες επιλογές της κατηγορίας. Ναι μεν ο εξοπλισμός είναι υπερπλήρης -περιλαμβάνοντας 18άρες ζάντες, σύστημα πλοήγησης και infotainment με οθόνη 9 ιντσών, κάμερα οπισθοπορείας και αυτόματο κλιματισμό μεταξύ άλλων- όμως δεν παύει να πρόκειται για «τσουχτερό» αντίτιμο.
Τολμηρό και αιχμηρό εξωτερικά
Η διαφοροποίηση του νέου από το απερχόμενο HR-V φαίνεται με την πρώτη ματιά. Το μόνο που συνδέει τα δυο τους είναι οι κρυφές χειρολαβές των πίσω θυρών, άντε και το περίγραμμα του πίσω παρμπρίζ με το φινίρισμα του spoiler. Η τελευταία γενιά του ιαπωνικού -μικρομεσαίου πλέον- SUV έρχεται πιο κοντά στην κουπέ τεχνοτροπία, με την κλίση στο τελείωμα της οροφής, το μυώδες πίσω μέρος και το μακρύ καπό μπροστά. Αναλογίες που το κάνουν να δείχνει πολύ πιο μεγάλο σε σχέση με το απερχόμενο, από ό,τι στην πραγματικότητα είναι.
Το μήκος, για παράδειγμα, έχει κερδίσει μόλις 8 χλστ. (4.340 χλστ. αντί 4.334), αλλά η μετατόπιση της εμπρός κολώνας προς τα πίσω και το μπόλικο καπό προσδίδουν έντονο μπόι. Το μεταξόνιο, από την άλλη, παραμένει στα 2.610 χλστ. την ώρα που το ύψος είναι μικρότερο (1.582 χλστ. αντί 1.605) και το πλάτος πιο αυξημένο όλων, με +18 χλστ. (1.790 χλστ. αντί 1.772).
Τα ψηλά τοποθετημένα τριγωνικά φωτιστικά σώματα, η ευμεγέθης εξαγωνική μάσκα, ο αεραγωγός χαμηλά και το προτεταμένο ρύγχος κερδίζουν τα βλέμματα, όπως και τα νέα ενιαία φανάρια πίσω. Οι 18άρες ζάντες επίσης ενισχύουν την αισθητική του HR-V, αν και το σχετικά μεγάλο κενό μεταξύ τροχού-θόλου (188 χλστ. απόστασης από το έδαφος) σαν να ζητάει 19 ίντσες. Ουδείς, ωστόσο, μπορεί να ισχυριστεί πως το νέο Honda δεν διαθέτει τη δική του ταυτότητα.
Μινιμαλιστική και πρακτική προσέγγιση εσωτερικά
Ίδια συνθήκη αντιπροσωπεύει την καμπίνα επιβατών. Οι Ιάπωνες ελαχιστοποίησαν τη χρήση διακοπτών και κουμπιών, κρατώντας στην κεντρική κονσόλα μόνο τους τρεις περιστροφικούς για τον κλιματισμό και στην 9άρα οθόνη τον αντίστοιχο για την ένταση της φωνής. Απλότης και αποτελεσματικότης, αλλά ουχί προχειρότης. Σε καμία περίπτωση ο διάκοσμος δεν μοιάζει φτωχός ή ελλειμματικός εξοπλιστικά. Τουναντίον, σε κερδίζει με τη μινιμαλιστική του αισθητική και, φυσικά, την ευχρηστία.
Τα απλά πράγματα, είναι όντως απλά. Αλλάζεις ρυθμίσεις στον κλιματισμό πανεύκολα, ανεβοκατεβάζεις τη «φωνή» πανεύκολα, περιηγείσαι στους ραδιοφωνικούς σταθμούς -σωστά καταλάβατε- πανεύκολα. Η προσοχή σου αποσπάται ελάχιστα από το δρόμο και δεν καλείσαι να παλεύεις με μενού επί υπομενού. Όμορφα και νοικοκυρεμένα, όπως ακριβώς εμφανίζεται η χωροταξία της καμπίνας. Το νέο HR-V δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από το… CR-V, παρέχοντας εντυπωσιακούς χώρους για 5 επιβάτες, ακόμα και δίμετρους! Το πολύ χαμηλό κεντρικό τούνελ κάνει ευτυχισμένο το μεσαίο πίσω, ενώ το μεγάλο άνοιγμα, το χαμηλό κατώφλι και το τετραγωνισμένο σχήμα βελτιστοποιούν το χώρο αποσκευών.
Με 335 λίτρα δεν εντυπωσιάζει, καθότι φιλοξενεί και τη μπαταρία από κάτω, όμως έχει το προνόμιο των πίσω καθισμάτων Magic Seat που μπορούν να αναδιπλώνονται προς τα κάτω ή προς τα πάνω, ανάλογα με τον απαιτούμενο χώρο φόρτωσης. Σε περίπτωση αναδίπλωσης δημιουργείται ένας τελείως επίπεδος αποθηκευτικός χώρος 1.305 λτ., χάρις στην τοποθέτηση του ρεζερβουάρ κάτω από τα εμπρός καθίσματα.
Τα υλικά είναι ως επί το πλείστον σκληρά, αλλά με εξαιρετική συναρμογή και ανάλογο φινίρισμα. Καινοτομία αποτελεί το σύστημα διάχυσης αέρα (Air Diffusion System), με τους αεραγωγούς σχήματος «L» (ή «Γ») να βρίσκονται ψηλά στις άκρες του ταμπλό και να γεμίζουν την καμπίνα δροσερό αέρα.
Σε πρώτο πλάνο η υβριδική τεχνολογία
Καρδιά του νέου HR-V είναι το υβριδικό σύστημα e:HEV, που από εδώ και στο εξής θα χαρακτηρίζει σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα τις προτάσεις της Honda επί Γηραιάς Ηπείρου. Ένας τετρακύλινδρος ατμοσφαιρικός 1.5 λίτρων κύκλου Attkinson αποδίδει 107 ίππους και 131 Nm, ευρισκόμενος σε συνεργασία με δυο ηλεκτροκινητήρες (ο ένας λειτουργεί ως γεννήτρια). Η συνολική τους ισχύς φτάνει τα 131 άλογα και τα 253 Nm, επιτρέποντας την κίνηση αποκλειστικά με το ρεύμα για αρκετές από τις καθημερινές, αστικές μετακινήσεις.
Δύναμη που διαχειρίζεται απροβλημάτιστα τα 1.380 κιλά του HR-V, επιταχύνοντας στα πρώτα 100 χλμ./ώρα εντός 10,6 δλ. και φτάνοντας μέχρι τα 170 χλμ./ώρα. Δίχως να αμελεί τις επιδόσεις, το σύστημα e:HEV επικεντρώνεται στη διατήρηση της κατανάλωσης χαμηλά. Κάτι που καταφέρνει περίφημα, ειδικά εντός πόλης. Σε συνθήκες όπου ο ηλεκτροκινητήρας τραβάει το περισσότερο «κουπί», η ένδειξη του trip κυμαίνεται στα 3,7-3,9 λίτρα/100 χλμ. Στην εθνική που «μιλάει» ο i-VTEC γύρω στα 6,8 λίτρα/100 χλμ., για να διαμορφωθεί ένας μέσος όρος στα 5,6-5,7 λίτρα/100 χλμ.!
Μάλιστα μπορείς να επιλέξεις αν θα κινείσαι με το ένα, το άλλο ή τα δυο μοτέρ εναλλάξ μέσω των προγραμμάτων Electric, Engine και Hybrid Drive. H καλύτερη επιλογή, πάντως, είναι να αφήνεις την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου να αποφασίζει, ρυθμίζοντας κατά το δοκούν τη λειτουργία των κινητήρων.
Εντυπωσιακά στιβαρό στο δρόμο
Οδηγώντας το νέο HR-V, αποκομίζεις την ίδια εντύπωση όπως όταν το βλέπεις: πως πρόκειται για μεγαλύτερο αυτοκίνητο σε σχέση με πριν. Η παγκόσμια μικρή πλατφόρμα (Global Small Platform) της Honda ανασχεδιάστηκε και ενισχύθηκε πριν στεγάσει το HR-V MK3, προσδίδοντας εντυπωσιακά χαρακτηριστικά ακαμψίας στο πλαίσιο. Σε συνδυασμό με το μελετημένο σετάρισμα της ανάρτησης, έχεις στα χέρια σου ένα πολύ ποιοτικό οδηγικά αυτοκίνητο.
Η απόσβεση ανωμαλιών δεν σταματά να σε εντυπωσιάζει, παρά τα φαινομενικά σφιχτά αμορτισέρ. Πίσω ξεχνάς πως υπάρχει ημιάκαμπτος άξονας, καθότι ούτε σε χοντρά «κοψίματα» δεν περνάνε πολλοί κραδασμοί ή ηχητικές ενοχλήσεις. Το τιμόνι διατηρεί πολύ καλή αίσθηση και βάρος τόσο στην ευθεία, όσο και υπό γωνία. Εκεί όπου η ανάρτηση κρατάει τις κλίσεις σε απολύτως λογικά επίπεδα, με το 225άρι πέλμα των ελαστικών να μην «ιδρώνει» από τα 253 Nm του κινητηρίου συνόλου. Παιχνιδίσματα από την ουρά δεν υπάρχουν, οπότε δεν υπάρχει λόγος να πιέζεις με απότομες μεταφορές βάρους και να παλεύεις να κρατηθείς, ελέω χαμηλής πλευρικής στήριξης.
Εξαιρετική εικόνα αφήνουν και τα φρένα, που συνεργάζονται άψογα με την ανάκτηση ενέργειας. Οι μοναδικές -κυριολεκτικά- παραφωνίες έρχονται από το eCVT κιβώτιο και τον τρόπο που κάποιες φορές μπαίνει στο παιχνίδι ο βενζινοκινητήρας. Σε έντονο πάτημα του γκαζιού δεν γλιτώνεις από το χαρακτηριστικό βουητό των CVT, ούτε από το στροφάρισμα του θερμικού μοτέρ. Ο ήχος που έρχεται στα αυτιά σου δεν χαρακτηρίζεται μελωδικός, μήτε χαμηλής έντασης, αλλά σε απασχολεί σε συγκεκριμένες στιγμές.
(+) Εμφάνιση, εξοπλισμός, ποιότητα κύλισης, οδική συμπεριφορά, κατανάλωση, χώροι επιβατών
(-) Τιμή, θόρυβος βενζινοκινητήρα υπό πίεση