Το νέο Jazz εγκαινιάζει μια εποχή εξηλεκτρισμού για τη Honda, καθώς είναι το πρώτο της μοντέλο που διατίθεται στην Ευρώπη αποκλειστικά ως υβριδικό. Η ολοκαίνουργια 4η γενιά του ιαπωνικού σουπερμίνι διατηρεί τον χαρακτήρα MPV, αλλά τον συνδυάζει με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και παρουσιάζεται αναβαθμισμένη σε κάθε τομέα.
Το Jazz e:HEV όπως ονομάζεται πλέον, ξεκινά από τις 21.700 ευρώ και διαθέτει 10 αερόσακους, μεταξύ των οποίων ένας νέος εμπρός κεντρικός (που είναι ενσωματωμένος στο κέντρο της πλάτης του καθίσματος του οδηγού και εκτείνεται από την πλευρά του ατυχήματος, προστατεύοντας τα κεφάλια των επιβατών σε περίπτωση σύγκρουσης), προσαρμοζόμενο σύστημα ελέγχου ταχύτητας και σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, αυτόματο φρενάρισμα και πολλά ακόμα. Για το περιπετειώδες Crosstar, οι τιμές ξεκινούν από τις 28.900 ευρώ.
Άλλη εμφάνιση, ίδιος χαρακτήρας
Εξωτερικά το Jazz MK4 δεν θυμίζει σε τίποτα τον προκάτοχο. Το εμπρός μέρος είναι εντελώς διαφορετικό, με την μάσκα στο χρώμα του αμαξώματος και το μικρό άνοιγμα να κεντρίζει το βλέμμα, όπως και τα μεγάλα αμυγδαλωτά φωτιστικά σώματα. Μάσκα και προφυλακτήρας σχηματίζουν ένα μικρό σκαλοπάτι, κάτι που κάνουν και τα μικρά πλαϊνά παράθυρα με τους καθρέπτες. Πίσω οι αλλαγές είναι ακόμα μεγαλύτερες, καθώς τα κάθετα φανάρια έχουν αντικατασταθεί από δυο ευμεγέθη παραλληλόγραμμα.
Μπορεί να δείχνει αρκετά μεγαλύτερο από το προηγούμενο, όμως στην πραγματικότητα διαφέρει ελάχιστα σε διαστάσεις. Συγκεκριμένα έχει μήκος 4.044 χλστ. (+16 χλστ.), πλάτος 1.694 χλστ., ύψος 1.526 χλστ. και μεταξόνιο 2.517 χλστ. Με λίγα λόγια, τοποθετείται στην «καρδιά» της κατηγορίας από πλευράς μήκους/μεταξονίου, υποσχόμενο χώρους από την αμέσως μεγαλύτερη.
Κορυφαίοι χώροι, ποιοτικά υλικά
Υπόσχεση που εκπληρώνει στο ακέραιο, καθότι η ευρυχωρία του Jazz είναι αντίστοιχη με μεγαλύτερων αυτοκινήτων! Ο αέρας για τα πόδια των επιβατών είναι πολύς ακόμα και για τους ψηλούς! Περίπου τα ίδια ισχύουν για το κεφάλι, με μόνη εξαίρεση το γεγονός πως τα μάτια είναι στην ευθεία με τη γραμμή της οροφής, δυσχεραίνοντας κάπως την ορατότητα προς τα έξω. Τα 304 λίτρα του πορτμπαγκάζ, επίσης ικανοποιούν, συν μια βαθιά θήκη που υπάρχει κάτω από το δάπεδο του πορτ μπαγκάζ. Την πρακτικότητα ενισχύει και το σύστημα των πίσω καθισμάτων Magic Seats. Το κάτω μέρος τους σηκώνεται και κλειδώνει προς τα επάνω με μια απλή κίνηση, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα μεταφοράς ψηλών αντικειμένων.
Ο οδηγός πάντως, δεν έχει το παραμικρό παράπονο. Το μεγάλο παρμπρίζ, το επίπεδο άνω μέρος του ταμπλό και η ψηλή θέση οδήγησης παρέχουν άπλετο πεδίο, ενώ οι λεπτές εμπρός κολόνες με τα παράθυρα εκμηδενίζουν τα τυφλά σημεία. Η περιμετρική ορατότητα του Jazz θα άγγιζε το τέλειο, αν το πίσω παρμπρίζ ήταν κατά τι μεγαλύτερο και οι πλαϊνοί καθρέπτες ήταν στο μέγεθος του απερχόμενου. Αλλά είπαμε, υβριδικό και προσεγμένη αεροδυναμική πάνε πακέτο.
Πέρα από χώρους, η καμπίνα του Jazz διαθέτει και πολλούς αποθηκευτικούς χώρους. Μπροστά από τον συνοδηγό υπάρχει ένα άκρως πρακτικό ντουλαπάκι, βοηθητικό του κλασσικού, στα πλαϊνά του ταμπλό βρίσκουμε θήκες για κέρματα ή μάσκες (μην ξεχνιόμαστε), ενώ και το υποβραχιόνιο είναι αρκούντως μεγάλο. Τα υλικά είναι μεν σκληρά, αλλά ποιότητα και συναρμογή ξεκαθαρίζουν πως δεν θα προβληματιστούν στο ελάχιστο από την πάροδο του χρόνου. Η ευχρηστία της οθόνης αφής των 9 ιντσών είναι εξαιρετική, όπως και αυτή του ψηφιακού πίνακα οργάνων των 7 ιντσών, ενώ η θέση οδήγησης είναι όσο ψηλή πρέπει και με σωστή στήριξη, έχοντας και το τηλεσκοπικά ρυθμιζόμενο τιμόνι να κάνει την εύρεσή της παιχνιδάκι.
Πολύ καλό το υβριδικό σύνολο, γρήγορες επιδόσεις
Καρδιά του νέου Jazz δεν είναι άλλη από το σύστημα e:HEV, που συνδυάζει τον 1.5 i-VTEC με 2 ηλεκτροκινητήρες. Το θερμικό μοτέρ αποδίδει 97 ίππους και 131 Nm ροπής, με το ρεύμα να παράγει 109 ίππους και 253 Nm. Η συνδυαστική απόδοση φτάνει τα 109 άλογα και κινεί απροβλημάτιστα τα 1.228 κιλά του αμαξώματος. Η απόκριση ναι μεν δεν είναι ηλεκτρική, αλλά την ώθηση που δίνουν οι ηλεκτροκινητήρες τη νιώθεις. Στο πάτημα του γκαζιού οι στροφές ανεβαίνουν γρήγορα, έχοντας και τη συνδρομή των 253 Nm του ρεύματος να «καθαρίζουν» στις ρεπρίζ. Από στάση, τα 100 χλμ./ώρα έρχονται σε 9,4 δλ. και η επιτάχυνση συνεχίζει μέχρι τα 175 χλμ./ώρα.
Η κίνηση μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς, μέσω του κιβωτίου μιας σχέσης e-CVT, ενώ υπάρχουν 3 προγράμματα λειτουργίας: EV Drive, Hybrid Drive και Engine Drive. Στην πρώτη περίπτωση, κινείται μόνο με το ρεύμα, στη δεύτερη μεικτά και στην τρίτη μόνο με τον βενζινοκινητήρα. Πρακτικά, τα δυο πρώτα απασχολούν τον οδηγό στο 90% των περιπτώσεων και το τρίτο όταν βρίσκεται σε βουνό ή εθνική οδό.
Ο 1.500άρης ακούγεται αρκετά υπό πίεση, αλλά όχι σε ενοχλητικό βαθμό. Σε ταχύτητες πόλης τον ακούς σπάνια, καθώς λειτουργεί και σπάνια. Το Jazz κινείται περισσότερο με το ρεύμα, πράττοντας το ίδιο και στον ανοιχτό δρόμο όταν το άνοιγμα του γκαζιού είναι μικρό. Φυσιολογικά, όταν λειτουργεί ο κλιματισμός ή υπάρχει ανάγκη για παραπάνω δύναμη, ο βενζινοκινητήρας δίνει το «παρών». Σε μεικτές συνθήκες, η μέση κατανάλωση διαμορφώθηκε στα 6,9 λίτρα/100 χλμ. Βέβαια όταν πατήσεις τέρμα το γκάζι, θα δεις μέχρι 8άρια. Παρόλα αυτά, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Η αρωγή των ηλεκτροκινητήρων επιτρέπει ένα νούμερο αυτονομίας που ακουμπάει τα 800 χιλιόμετρα (750-770 είδαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής).
Ολικά αναβαθμισμένο οδηγικά
Ένα από τα highlights, αλλά ταυτόχρονα αδύναμα σημεία, του προηγούμενου Jazz ήταν η οδηγική εμπειρία. Από τη μία είχες ένα καλοσεταρισμένο σασί και αναρτήσεις που δεν έλεγαν ποτέ «όχι» στις στροφές, μαζί με ένα εξαιρετικό 6άρι χειροκίνητο, και από την άλλη πολύ θόρυβο από κινητήρα και κύλιση. Το e:HEV δεν έχει χειροκίνητη μετάδοση, αλλά στο φινάλε ούτε που σε νοιάζει. Κι αυτό γιατί σε κάθε άλλο τομέα είναι ένα επίπεδο πάνω.
Η απορροφητικότητα των αμορτισέρ εξασφαλίζει «αναίμακτα» περάσματα από κατσαρά οδοστρώματα, απομονώνοντας τους κραδασμούς και προσδίδοντας ανώτερα χαρακτηριστικά λειτουργίας. Ο έλεγχος του αμαξώματος είναι υποδειγματικός, με μικρές κλίσεις και ήπιες αντιδράσεις. Μάλιστα, σε σφιχτό στροφιλίκι, σε περιμένει μια πολύ ευχάριστη έκπληξη. Αντί να αντιδρά με υποστροφή, όπως το 90% των υβριδικών, το Jazz αφήνει γλυκά την ουρά να γλιστρήσει στο όριο, ευθυγραμμίζοντας το εμπρός μέρος με το apex! Μπορεί να μην είναι το ίδιο άμεσο με πριν, αλλά η αίσθηση που σου αφήνει είναι αναμφισβήτητα αυτή ενός πολύ ανώτερου αυτοκινήτου.
Εύφημος μνεία στα φρένα όχι μόνο για την κορυφαία απόδοση, αλλά κυρίως για την αίσθηση. Παρά την ανάκτηση ενέργειας, το πεντάλ προσφέρει εξαιρετική πληροφόρηση και σου επιτρέπει να φρενάρεις πάντα όσο θες.
(+) Λειτουργία υβριδικού συστήματος, χώροι, πρακτικότητα, ευχρηστία, οδική συμπεριφορά, φρένα
(-) Τιμή, θόρυβος κινητήρα υπό πίεση