Πάνω από δυο δεκαετίες και εκατομμύρια πωλήσεις μετά το ντεμπούτο του «ελληνικού» -χάριν σχεδιασμού Σωτήρη Κωβού- Yaris, η ολοκαίνουργια 4η γενιά του σουπερμίνι της Toyota συνεχίζει ακάθεκτη το εξαίρετο εμπορικό της έργο. Το Hybrid, φυσικά, βρίσκεται περισσότερο από ποτέ στο επίκεντρο των προτιμήσεων του αγοραστικού κοινού.
Το υβριδικό Yaris ξεκινά από τις 17.460 ευρώ και αποτελεί το πιο οικονομικό σε τιμή full hybrid αυτοκίνητο που μπορεί να αποκτήσει κανείς. Ο εξοπλισμός από τη βασική έκδοση Active δεν στερείται τίποτα, διαθέτοντας στάνταρ 8 αερόσακους, ενεργό cruise control, αυτόματο κλιματισμό, σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής 8 ιντσών, ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών και πλήρες πακέτο επικουρικών συστημάτων ασφαλείας. Η κορυφαία έκδοση Tokyo Pop-Out Bi-Tone κοστίζει 22.180 ευρώ και ξεχωρίζει χάρις στο μοναδικό χρωματικό συνδυασμό μπλε αμαξώματος-λευκής οροφής, τις μαύρες 17άρες ζάντες και πολλά ακόμα στιλιστικά στοιχεία.
Το πιο δυναμικό Yaris που έχει κυκλοφορήσει
Αν βάλεις το Yaris MK4 δίπλα σε οποιοδήποτε από τα 3 προηγούμενα, το πιθανότερο είναι να νομίσεις πως προέρχεται από διαφορετικό κατασκευαστή. Το εμπρός μέρος διακρίνεται από έναν πρωτόγνωρο δυναμισμό για τα δεδομένα του μοντέλου, με αιχμηρά φωτιστικά σώματα και μεγάλες εισαγωγές στον προφυλακτήρα, ιδιαίτερου σχήματος μάλιστα.
Στο προφίλ διακρίνουμε τις ανάγλυφες γραμμές στις εμπρός και πίσω πόρτες, που δημιουργούν την αίσθηση κίνησης ακόμα κι όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο. Το πίσω μέρος επίσης δεν έχει σχέση με το απερχόμενο Yaris, καθότι πολύ πιο μυώδες και με τονισμένα «καπούλια». Τα φωτιστικά σώματα, που ενώνονται με μια λωρίδα, και η έντονη καμπύλη της οροφής στο σημείο επαφής με τον τρίτο όγκο κερδίζουν τις εντυπώσεις. Δεν είναι τυχαίο πως το GR Yaris χαρακτηρίζεται ως ένα από τα πιο «τούμπανα» αυτοκίνητα που κυκλοφορούν. Οι σχεδιαστές της Gazoo Racing είχαν πανεύκολο έργο με τέτοια βάση, που ακόμα και δίπλα στο προηγούμενο GRMN να βάλεις το σημερινό Hybrid, θα ξεχωρίζει!
Όμορφο, ψηφιακό και ευρύχωρο εσωτερικό
Η καμπίνα του νέου Yaris διαθέτει καλαίσθητο και νεανικό σχεδιασμό, κινούμενη σε πιο συμβατικές νόρμες συγκριτικά με το εξωτερικό. Τα υλικά είναι ποιοτικά και γεροδεμένα στο σύνολο τους, έχοντας ένα σεβαστό κομμάτι του ταμπλό με μαλακό πλαστικό. Η οθόνη αφής των 8 ιντσών (10 στις πλουσιότερες εκδόσεις) είναι εξαιρετικά εύχρηστη και απαιτεί ελάχιστο χρόνο εκμάθησης, καθώς όλες οι βασικές λειτουργίες (ηχοσύστημα, κλιματισμός κ.λπ.) ελέγχονται δίχως να χρειάζεται η περιήγηση σε μενού και υπομενού.
Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων (από την τρίτη έκδοση Style και άνω) είναι ιδιαίτερα ευχάριστος και ευανάγνωστος, με το ταχύμετρο και τη διαχείριση της ισχύος (αντί στροφόμετρου στο Hybrid) να απεικονίζονται σε δυο κυκλικά όργανα, που ανάμεσά τους έχουν μια μικρότερη οθόνη LCD για τα υπόλοιπα (cruise control και πιέσεις ελαστικών, για παράδειγμα). Η εργονομία σε γενικές γραμμές είναι απροβλημάτιστη, με τη μόνη παρένθεση να αφορά τους διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων στην πόρτα του οδηγού, που είναι πολύ ψηλά.
Αντίστοιχη αναλογία χαρακτηρίζει τους χώρους όπου ναι μεν είναι πάνω από ικανοποιητικοί, αλλά θα ήθελες κάτι παραπάνω για τους ώμους των πίσω. Ειδικά αν χρειαστεί να χωρέσει τρίτος, η κατάσταση στριμώχνεται αρκετά. Τα κεφάλια δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα, όσο κι αν απ’ έξω φαίνεται να χαμηλώνει πολύ η οροφή. Το μικρό άνοιγμα των πίσω θυρών και αυτής του πορτμπαγκάζ ωστόσο, σε δυσκολεύει λίγο. Τα 286 λίτρα του χώρου αποσκευών πάντως είναι αξιοποιήσιμα, ενώ πολύ θετική εντύπωση προκαλεί η ελαφριά πόρτα, που σου κάνει τη ζωή εύκολη – ιδίως όταν έχεις φορτώσει τα ψώνια στο ένα χέρι και με το άλλο την κλείνεις.
Ιδανική επιλογή το υβριδικό σύνολο
Εδώ και χρόνια το Yaris Hybrid προσέλκυε τα πλήθη, πολλώ δε μάλλω σήμερα που τα υβριδικά και ηλεκτρικά προωθούνται από πάσα κατεύθυνση. Το σύνολο Hybrid Dynamic Force απαρτίζεται από 3κύλινδρο 12βάλβιδο VVT–i μοτέρ των 1.5 λίτρων, με απόδοση 92 ίππων και 120 Nm, και έναν ηλεκτροκινητήρα 80 ίππων και 207 Nm ροπής. Η συνδυαστική ισχύς ανέρχεται σε 116 άλογα και επικουρείται μιας μπαταρίας ιόντων λιθίου 177,6V, η οποία με τη σειρά της χαίρει της αρωγής ανάκτησης ενέργειας, με το κιβώτιο e-CVT να αναλαμβάνει την τροφοδότηση των εμπρός τροχών. Πώς συνεργάζονται όλα αυτά στην πράξη;
Με μια λέξη: ιδανικά! Η εναλλαγή μεταξύ θερμικού και ηλεκτρικού μοτέρ είναι πρακτικά ανεπαίσθητη, με τον 3κύλινδρο να ακούγεται μόνο όταν καλείται να φορτίσει την μπαταρία ή πατήσεις τέρμα γκάζι. Υπό αστικές συνθήκες, αλλά και σε αρκετά ευρύ πεδίο περιαστικής δράσης, το Yaris Hybrid κινείται μόνο το ρεύμα και «καταβαραθρώνει» τα νούμερα της κατανάλωσης. Υπάρχουν στιγμές που βλέπεις μέση τιμή ακόμα και στα 3 λίτρα/100 χλμ., αν βρίσκεσαι συχνά εντός πόλης. Και εκτός αυτής να ανοιχτείς, το περισσότερο που θα αντικρίσεις στην LCD οθόνη είναι γύρω στα 5,3 λίτρα/100 χλμ. – κι αυτό σε περίπτωση που αποφασίσεις να εξακριβώσεις τα 9,7 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα ή τα 175 χλμ./ώρα τελικής που ανακοινώνει η Toyota. Σε ρεαλιστικό επίπεδο, η «σούμα» των συνθηκών διαμορφώνει έναν μέσο όρο στα 4,5 λίτρα/100 χλμ.
Το τράβηγμα είναι εξαιρετικό καθώς όποτε χρειαστεί επιπλέον δύναμη, ο ηλεκτροκινητήρας βγάζει το Yaris ασπροπρόσωπο. Στις περιπτώσεις που αναλαμβάνει ο βενζινοκινητήρας εξ ολοκλήρου την κίνηση (όπως στην εθνική), περισσότερο σημασία δίνεις στον αεροδυναμικό θόρυβο παρά σε αυτόν του μοτέρ.
Ομοιογενές στην οδήγηση
Κάτι που εν πολλοίς οφείλεται στο στήσιμο και τα οφέλη της νέας πλατφόρμας TGNA. Η ανάρτηση (ΜακΦέρσον μπροστά, ημιάκαμπτος πίσω) αποσβένει τη συντριπτική πλειοψηφία των ανωμαλιών και χρειάζεται κατσαρό οδόστρωμα διαρκείας, για να περάσουν αναταράξεις και συντονισμοί στην καμπίνα. Οι κινήσεις του αμαξώματος ελέγχονται με μαεστρία, ισορροπώντας μεταξύ σπορτίφ πατήματος και άνεσης.
Υπό πίεση, ο οδηγός δεν θα απασχοληθεί ούτε από υποστροφή, μήτε από υπερστροφή, έχοντας για συνεργάτη κι ένα ESP που δεν επεμβαίνει με το παραμικρό. Κατ’ αυτό τον τρόπο το Yaris σου επιτρέπει να διατηρείς ροή μεταξύ των στροφών, αφήνοντάς σε να βασιστείς στο πλαίσιο και το συνδυασμό αμορτισέρ-ελατηρίων ενώ παράλληλα δεν χρειάζεται να καταφεύγεις συχνά στα φρένα, καθώς κάνει πολύ καλή δουλειά η ανάκτηση ενέργειας. Ακόμα και σε κατάβαση να βρεθείς, βάζεις τον λεβιέ στο Β (εκ του «Brake») και αφήνεις τη φόρτιση της μπαταρίας να σε επιβραδύνει. Ούτως ή άλλως, με δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς και βάρος 1.085 κιλών, η πέδηση δεν προβληματίζει ποτέ το υβριδικό Yaris.
(+) Σχεδίαση, εξοπλισμός, λειτουργία υβριδικού συστήματος, κατανάλωση, οδική συμπεριφορά, επιδόσεις, φρένα
(-) Εσωτερικό πλάτος πίσω, μικρό άνοιγμα πίσω θυρών και χώρου αποσκευών