Ο συνδυασμός των λέξεων «Yaris» και «cross» προεξοφλεί την εμπορική επιτυχία. Από τη μία, το δημοφιλέστερο αυτοκίνητο της ελληνικής αγοράς και ένα από τα πιο επιτυχημένα παγκοσμίως. Από την άλλη, η δημοφιλέστερη κατηγορία στον πλανήτη. Θέμα χρόνου ήταν η παρουσίαση ενός μοντέλου που θα έβαζε στο ίδιο πιάτο τα δυο «χρυσά αβγά» της αυτοκίνησης.
Η Toyota το έκανε πράξη στα μέσα του προηγούμενου έτους, λανσάροντας την περιπετειώδη εκδοχή του σουπερμίνι της. Ένα αυτοκίνητο που, σύμφωνα με τους ίδιους, δεν αποτελεί την υπερυψωμένη εκδοχή του Yaris, αλλά αυθύπαρκτο μοντέλο με τα δικά του χαρακτηριστικά. Ενδεικτικός του πόσο πιστεύουν στην επιτυχία του Yaris Cross, είναι ο στόχος του 8% για την «πίτα» των compact SUV. Με βασική τιμή τις 17.470 ευρώ στη χώρα μας, για τον 1.500άρη των 125 ίππων, καταλαβαίνουμε πως το ανωτέρω νούμερο μπορεί να είναι και συγκρατημένο. Το Hybrid ξεκινά από τις 20.320 ευρώ, ενώ οι τιμές μπορούν να φτάσουν μέχρι τις 28.000 ευρώ για την κορυφαία έκδοση Premier Edition.
Ωστόσο, δεν χρειάζεται επ’ ουδενί να φτάσεις τόσο ψηλά για ένα καλοεξοπλισμένο Yaris Cross. Ακόμα και το βασικό διαθέτει όλα τα συστήματα ασφαλείας (αυτόματο φρενάρισμα, ανίχνευση πεζών και ποδηλατών, ενεργό cruise control, διατήρηση λωρίδας κ.λπ.), μαζί με υπερπλήρη εξοπλισμό άνεσης (σύστημα πολυμέσων με οθόνη 8 ιντσών, αυτόματα φώτα και ζάντες αλουμινίου, μεταξύ άλλων).
Άλλο αυτοκίνητο
Οι ισχυρισμοί των Ιαπώνων περί εντελώς διαφορετικής περίπτωσης επαληθεύονται με μια απλή ματιά. Το Cross δεν είναι απλά ένα Yaris με πλαστικά προστατευτικά, ελαφρώς μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος και διαφορετικές ζάντες. Εδώ έχουμε να κάνουμε πραγματικά με άλλο αυτοκίνητο. Ο ογκώδης προφυλακτήρας μπροστά και τα δυο αιχμηρά φανάρια στην κορυφή, χαρίζουν μια άκρως επιβλητική όψη στο «πρόσωπο» του Yaris Cross. Οι φουσκωμένοι θόλοι και τα προστατευτικά στο πλάι δηλώνουν ξεκάθαρα SUV καταβολές, για να φτάσουμε στο πίσω μέρος και να συναντήσουμε μια μικρογραφία του RAV4 με επιρροές από το Corolla Cross!
Οι διαστάσεις επίσης δεν διατηρούν ιδιαίτερες σχέσεις με αυτές του κανονικού Yaris, καθώς το μήκος του Cross φτάνει στα 4.180 χλστ. (+240 χλστ. σε σχέση με το Yaris), το πλάτος στα 1.765 χλστ. (+20 χλστ.), το ύψος στα 1.595 χλστ. (+95 χλστ.) και μόνο το μεταξόνιο να παραμένει απαράλλαχτο, στα 2.560 χλστ. Το σχήμα παραπέμπει δίχως περιστροφές σε καθαρόαιμο SUV, όχι απλά σε μια φτιασιδωμένη έκδοση υπάρχοντος μοντέλου. Πολύ καλαίσθητες οι 17άρες ζάντες, αλλά και η διχρωμία αμαξώματος οροφής, της έκδοσης Style Bi-Tone που είχαμε για δοκιμή (από 21.260 ευρώ).
Γνώριμα ποιοτική εικόνα στο εσωτερικό
Εκ διαμέτρου αντίθετη η προσέγγιση στην καμπίνα των επιβατών. Με εξαίρεση τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 7 ιντσών (4 ιντσών στη βασική έκδοση) και κάποιες επενδύσεις σε καθίσματα-ταμπλό, πρόκειται για το ίδιο εσωτερικό με του Yaris. Όχι ότι είναι κακό, καθώς τα ποιοτικά πλαστικά (μαλακό μόνο ένα τμήμα μπροστά στο ταμπλό), η εργονομία και η ευχρηστία των χειριστηρίων παραμένουν. Ωστόσο και πάλι, η ογκώδης κονσόλα στην πόρτα του οδηγού δεν είναι πρακτική, αφού η χειρολαβή για το άνοιγμα των θυρών είναι κρυμμένη και ο αγκώνας δεν μπορεί να έρθει σε ευθεία. Η οθόνη των 9 ιντσών (8 ιντσών στη βασική έκδοση) είναι ευκρινής και απαιτεί ελάχιστο χρόνο προσαρμογής, με τις καθιερωμένες λειτουργίες συνδεσιμότητας (Apple CarPlay και Android Auto) να είναι παρούσες.
Το περισσότερο ύψος ωφέλησε τον αέρα για τα κεφάλια των επιβατών, ενώ ο χώρος για τα πόδια πίσω ικανοποιεί, χωρίς να περισσεύει για τους λίγο πιο ψηλούς. Παράλληλα, το μικρό άνοιγμα των πίσω θυρών δεν διευκολύνει στην είσοδο και έξοδο από το όχημα. Σημαντικά κερδισμένο από την αύξηση του μήκους είναι το πορτ μπαγκάζ, που απολαμβάνει τα επιπλέον 180 χλστ. του πίσω προβόλου και βλέπει τη χωρητικότητά του να εκτινάσσεται στα 397 λτ. (320 λτ. με τετρακίνηση).
Δυνατό μοτέρ, πολύ καλές επιδόσεις
Μια λειτουργία που διαπιστώνεις στην οδήγηση, ιδίως στο κατέβασμα από 5η σε 4η. Χωρίς το iMT, τις περισσότερες φορές ο επιλογέας σκαλώνει. Με αυτό σε λειτουργία, όμως, η κίνηση του λεβιέ πραγματοποιείται απροβλημάτιστα. Σε κάθε άλλη περίπτωση πάντως, με ή χωρίς iMT, το 6άρι χειροκίνητο λειτουργεί υποδειγματικά. Μικρές διαδρομές, πολύ καλή τοποθέτηση του λεβιέ, σαφήνεια στις κινήσεις του και γεμάτη αίσθηση από το δεξί χέρι συνοδεύουν κάθε ανεβοκατέβασμα ταχύτητας.
Η ελαστικότητα του 1.500άρη Dynamic Force, μαζί με την σχετικά κοντή κλιμάκωση του κιβωτίου βέβαια (130 χλμ./ώρα με 3.200 σ.α.λ. με 6η), αποτρέπουν τη συχνή χρήση του τελευταίου. Οι 125 ίπποι στις 6.600 σ.α.λ. και τα 153 Nm στις 4.800-5.000 σ.α.λ. συνιστούν εξαιρετικές τιμές για ατμοσφαιρικό σύνολο 3 κυλίνδρων, προσφέροντας επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 10,9 δλ. και τελική 180 χλμ./ώρα. Η δύναμη δεν λείπει (αν και σε ροπή δεν φτάνει τα turbo μοτέρ), όμως το ίδιο ισχύει για τον θόρυβο. Από τις 2.000-2.500 σ.α.λ. ο κινητήρας αρχίζει να κάνει αισθητή την παρουσία του και εντείνεται όσο τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν, συνοδείας της χαρακτηριστικής τρικύλινδρης χροιάς. Κραδασμοί παρόλα αυτά δεν παρατηρούνται.
Η κατανάλωση επίσης, εμφανίζεται λίγο «τσιμπημένη». Στην πόλη ξεπερνά τα 9 λίτρα/100 χλμ., υπό πίεση κινείται στην περιοχή των 8,5-8,7 λίτρων/100 χλμ., ενώ και με νορμάλ στυλ οδήγησης δύσκολα θα πέσει κάτω από τα 7,7 λίτρα/100 χλμ. μέσης τιμής.
Με έμφαση στην ασφάλεια η ανάρτηση
H πλατφόρμα TNGA-Β είχε αφήσει τις καλύτερες εντυπώσεις στο απλό Yaris, οπότε δεν υπάρχει λόγος να μην το κάνει και εδώ. Το σασί είναι στιβαρό και δεν ασχολείται καν με τυχόν στρεβλώσεις που μπορεί να προκαλέσουν ανωμαλίες στο οδόστρωμα, συνεπικουρούμενο από ένα αρκούντως σφιχτό σετάρισμα στην ανάρτηση. Η απόσβεση κινείται σε αξιοσέβαστα επίπεδα, απομονώνοντας επαρκώς την καμπίνα, όμως πέφτει θύμα του θορύβου. Ενώ η κύλιση από πλευράς ανάρτησης είναι μια χαρά, ο θόρυβος από το μοτέρ, τον αέρα και τους τροχούς την φέρνουν σε δύσκολη θέση.
Μια από τις κύριες πηγές ντεσιμπέλ, είναι ταυτόχρονα και ένας από τους βασικούς λόγους που το Yaris Cross μπορεί να στρίψει εντυπωσιακά γρήγορα για τον χαρακτήρα του. Τα ελαστικά 215/55 κάνουν αρκετή βαβούρα, όμως φροντίζουν για την παροχή υψηλού επιπέδου πρόσφυσης. Πέρα από τα όρια αυτής, το Yaris Cross θα υποστρέψει ήπια και δεν θα σε απασχολήσει με κινήσεις από την ουρά, ακόμα κι αν το επιδιώξεις. To τιμόνι διακρίνεται για το βάρος του, θα ήθελες λίγο παραπάνω αίσθηση, αλλά δεν σου δημιουργεί τον παραμικρό προβληματισμό στο να αντιλαμβάνεσαι πού σημαδεύουν οι εμπρός τροχοί.
Τα φρένα συμβάλλουν στο αίσθημα ασφάλειας, καθώς τα δισκόφρενα εμπρός-πίσω (αεριζόμενα τα πρώτα) δεν αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επιβράδυνση των 1.100 κιλών του αμαξώματος.
(+) Τιμή, εξοπλισμός, σχεδίαση, πορτμπαγκάζ, επιδόσεις, εργονομία
(-) Θόρυβος κύλισης και μοτέρ