O ιδρυτής της πιο επιτυχημένης κατηγορίας παγκοσμίως και διαμορφωτής των εμπορικών δρώμενων της αυτοκίνησης, βρίσκεται αισίως στην 3η του γενιά. Το Nissan Qashqai άλλαξε ολοκληρωτικά πριν δυο χρόνια, πέρασε σε εντελώς νέα πλατφόρμα, ανανεώθηκε πρόσφατα και αποσκοπεί εκεί που το κάνει πάντα: στην κορυφή της κατηγορίας και τις ασταμάτητες πωλήσεις.
Με τιμή εκκίνησης 29.990 ευρώ και υπερπλήρη εξοπλισμό από τη βασική έκδοση, είναι δεδομένο πως θα τα καταφέρει. Ουσιαστικά «βασικό» Qashqai δεν υφίσταται πλέον από πλευράς εξοπλισμού, μιας και το Unique είναι «φορτωμένο» με όλα τα σύγχρονα στοιχεία ασφαλείας, υποβοήθησης του οδηγού, ανέσεων και διάφορα ακόμα αξεσουάρ. Στάνταρ οι ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, οι 7 αερόσακοι, το αυτόματο φρενάρισμα, ο έλεγχος τυφλών σημείων, η κάμερα οπισθοπορείας, η οθόνη αφής των 12,3 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων, ο διζωνικός κλιματισμός και πολλά ακόμα.
Πιο αιχμηρό και γιαπωνέζικο σχεδιαστικά
Το Qashqai facelift αποπνέει ένα αιχμηρό και μοντέρνο στιλ χάρη στην ανανεωμένη σχεδίασή του. Η μάσκα έχει ανασχεδιαστεί πλήρως δημιουργώντας μια ακόμα πιο δυναμική πρώτη εντύπωση. Εμπνευσμένη από τα σχέδια των αρχαίων ιαπωνικών πανοπλιών, αποτελείται από δεκάδες γυαλιστερά, τρισδιάστατα στοιχεία σε μαύρο χρώμα, τα οποία φαίνονται να αιωρούνται στο χώρο μεταξύ του χείλους του καπό και του κάτω πλαισίου. Στα πλαϊνά του κεντρικού τμήματος, τα στοιχεία αυτά σχηματίζουν ένα τριγωνικό σχήμα κάτω από τους νέους προβολείς και φινιρίζονται με σφραγίδα «σατινέ χρωμίου», στην κορυφαία έκδοση.
Στο πίσω μέρος, το σχήμα των φωτιστικών σωμάτων παραμένει αμετάβλητο, αλλά η σύνθεση των γραφικών έχει επανασχεδιαστεί. Τα στοιχεία κόκκινου φωτισμού αποτελούνται πλέον από τέσσερα επιμέρους στοιχεία, ακολουθώντας το σχήμα που έχουν τα «κόμματα» της μπροστινής μάσκας. Μοιάζουν να αιωρούνται στο περίβλημα του σώματος και έχουν τώρα μια χαρακτηριστική απόχρωση του κόκκινου, γνωστή ως «super red», προσδίδοντας μια αίσθηση αυξημένης ακρίβειας. Καμία αλλαγή στις διαστάσεις πάντως, με το μήκος να μένει στα 4.425 χλστ.
Πάντα ποιοτικό, πάντα ευρύχωρο
Εφόσον το παράστημα δεν αλλάζει, το ίδιο ισχύει για τους χώρους. Όχι ότι χρειαζόταν αλλαγή, φυσικά. Το Qashqai συγκαταλέγεται στα μοντέλα-εγγύηση της κατηγορίας όσον αφορά την καμπίνα, τόσο από πλευράς χώρων όσο και ποιότητας. Η τελευταία έχει γίνει ακόμα καλύτερη, με την εκτενή χρήση μαλακού πλαστικού στο ταμπλό να φτιάχνει κλίμα, μαζί με τους καλοβαλμένους αρμούς και την upper class υφή που σου αφήνουν τα περισσότερα υλικά. Μεγάλη διαφορά στο διάκοσμο κάνει η νέα οθόνη των 12,3 ιντσών, που και καλύτερα γραφικά από πριν έχει, και μεγαλύτερη είναι, και πιο κομψά «κάθεται» στην κορυφή του ταμπλό με το μακρόστενο σχήμα της.
Η εργονομία στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, εκμεταλλευόμενη την παρουσία κανονικών διακοπτών και κουμπιών. Ευτυχώς οι σχεδιαστές δεν έπεσαν στην παγίδα της πλήρους «οθονοποίησης», κρατώντας την ευχρηστία του infotainment σε κορυφαία επίπεδα. Ελάχιστους εργονομικούς πόντους κόβει ο χειρισμός του trip μόνο από το αριστερό μπουτόν στο τιμόνι, που γενικά θέλει αρκετή ενασχόληση όταν ψάχνεις κάτι. Οι χώροι παραμένουν στα δυνατά σημεία του C-SUV της Nissan, προσφέροντας τη δυνατότητα για άνετες μετακινήσεις 5 επιβατών. Την πρακτικότητα ενισχύουν με την σειρά τους οι μεγαλύτερες θήκες (στις εμπρός πόρτες χωρούν μπουκάλια 1,5 λτ.) και το μεγάλο πορτμπαγκάζ των 504 λίτρων
Ιδανικός ο 1.300άρης τούρμπο
1.332 κ.εκ. για την ακρίβεια, συνοδεία mild hybrid συστήματος 12V. Ο μικρός ηλεκτροκινητήρας φροντίζει για μια μικρή υποβοήθηση στη ροπή των χαμηλών σ.α.λ. και εκτεταμένη απενεργοποίηση του κινητήρα στην στάση, ενώ στα καθήκοντά του περιλαμβάνεται η γρήγορη και ομαλή επανεκκίνηση μέσω του start/stop. Με άλλα λόγια δεν προσθέτει άλογα, ούτε κινεί το αυτοκίνητο, αλλά κάνει πολλές δουλειές που αποφορτίζουν τον υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα. H απόδοση αυτού τώρα, βρίσκεται στα 140 άλογα και τα 240 Nm. Όσα ακριβώς χρειάζεται ένα μοντέλο σαν το Qashqai, ειδικά όταν η ροπή προσφέρεται από τις μόλις 1.650 σ.α.λ. (και μέχρι τις 4.000 σ.α.λ.).
Στην πράξη ο 4κύλινδρος 1.33 λτ. τούρμπο διακρίνεται αρχικά για την ομαλή του λειτουργία και το εξαιρετικό του τράβηγμα, που είναι επαρκέστατο από τις 1.500 σ.α.λ. Στο μεσαίο φάσμα των στροφών είναι ακόμα πιο γεμάτος, ενώ και στις ψηλότερες κλίμακες του στροφόμετρου φτάνει γραμμικά και χωρίς διστακτικότητα. Μόνο σε ανηφορικά τμήματα με μεγάλη σχέση (3η-4η) και πολύ χαμηλές σ.α.λ. θα τον νιώσεις να δυσφορεί, κάνοντάς σε να καταφύγεις στον πολύ καλό επιλογέα του 6τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου. Η απλωμένη 6η σχέση διατηρεί χαμηλά τις στροφές του μοτέρ σε ταχύτητες ταξιδιού (130 χλμ./ώρα με σχεδόν 2.700 σ.α.λ.), χωρίς όμως να «κρεμάει» τον κινητήρα. Φαίνεται εξάλλου από τις πολύ καλές επιδόσεις (10,2 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα), που συνοδεύονται από τσιμπημένα όμως νούμερα κατανάλωσης. Μέσες-άκρες το Qashqai 1.3 DIG-T 140 PS καταναλώνει γύρω στα 8,7 λίτρα/100 χλμ. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, με μπόλικα πιεσμένα χιλιόμετρα αλλά και πολλή εθνική, το trip σταμάτησε στα 8,3 λίτρα/100 χλμ. Αν βάλεις αστικές μετακινήσεις στην εξίσωση, το αποτέλεσμα αγγίζει τα 9,0 λίτρα/100 χλμ.
Άνετο και απροβλημάτιστο στο δρόμο
Από τα πρώτα κιόλας μέτρα πίσω από το τιμόνι του ανανεωμένου Nissan Qashqai, αντιλαμβάνεσαι με τον πλέον ευεργετικό τρόπο τα οφέλη της πλατφόρμας CMF-C. Η γεωμετρία της ανάρτησης επωφελείται τα μάλα από το μικρότερο βάρος και το γεροδεμένο σασί, ισοπεδώνοντας τα πάντα στο πέρασμά της. Δίχως ίχνος υπερβολής, αν δεν διαβάσεις τα τεχνικά χαρακτηριστικά δεν θα πιστεύεις πως πίσω έχει ημιάκαμπτο άξονα (ΜακΦέρσον εμπρός). Για να περάσει ανωμαλία στο εσωτερικό, θα πρέπει να πέσεις σε τάφρο. Σε κάθε άλλη περίπτωση, ακόμα και τυπικού ασφαλτοτάπητα made in Greece, το Qashqai ούτε καν «βλεφαρίζει».
Η ποιότητα κύλισης μιμείται την εικόνα του εσωτερικού και σε βάζει στον πειρασμό του premium χαρακτηρισμού, συνοδευόμενη από λίγους εξωγενείς θορύβους. Ένα σεβαστό θρόισμα θα ακούσεις μόνο από τους καθρέπτες, αλλά στα πολλά χλμ./ώρα. Ούτε η χροιά του μοτέρ παρεισφρέει στην καμπίνα, πέρα από στιγμές που θα πατήσεις τέρμα το γκάζι. Και πάλι, όμως, σε ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου (ή πάνω από αυτές) περισσότερο τη «σύγκρουση» των αεροδυναμικών ριπών στους καθρέπτες θα ακούσεις, παρά το μοτέρ ή τα λάστιχα. Εδώ να κάνουμε μια αναφορά στην ολόσωστη διάσταση των τροχών (215/65 R17), μακριά από τις υπερβολές των 19άρων ή 20άρων ζαντών (αμφότερες διαθέσιμες στις πλουσιότερες εκδόσεις). Όταν αρχίσουν οι στροφές, συνεχίζεις να μνημονεύεις τη ρύθμιση της ανάρτησης. Η ανταπόκριση του μπροστινού είναι άμεση, με τις κλίσεις να διατηρούνται σε απολύτως λογικά επίπεδα. Η ουρά δεν αρέσκεται ιδιαίτερα σε παιχνιδίσματα, αλλά δεν βάζει και φρένο στην πορεία του αυτοκινήτου υπό την έννοια ότι δεν προκαλεί την επέμβαση του ESP. Nismo δεν είναι, αλλά μια χαρά ρυθμό πιάνει και διατηρεί στο βουνό. Εκτός δρόμου και σε χωματόδρομους ειδικότερα παρά εύκολα, χάρη και στην επαρκέστατη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος των 183 χιλιοστών.