Η Mazda μετράει 60 χρόνια από όταν παρουσίασε το 1963 το πρώτο μικρομεσαίο της μοντέλο Familia, το οποίο μάλιστα είχε επιμεληθεί σχεδιαστικά ο διάσημος Ιταλός Giorgetto Giugiaro. Το πρώτο Mazda 323 έκανε την εμφάνισή του το 1977, ενώ το 2003 λανσαρίστηκε το πρώτο Mazda3. Το υπάρχον μοντέλο είναι το τέταρτης γενιάς και παρόλη την εξέλιξη που φέρει έχει διατηρήσει ένα βασικό του γνώρισμα: Τον σπορτίφ χαρακτήρα που το κάνει αμέσως να ξεχωρίζει τόσο σχεδιαστικά όσο και με την οδηγική του συμπεριφορά.
Το νέο Mazda3 διατίθεται αποκλειστικά με 2λιτρους κινητήρες βενζίνης σε συνδυασμό με ήπιο υβριδικό σύστημα M Hybrid 24V και σε τρεις εκδόσεις ισχύος, με 122, 150 και 186 ίππους. Οι τιμές ξεκινούν από τις 26.071, 28.667 και 30.523 ευρώ αντίστοιχα, όμως βασικό «μειονέκτημα», αποτελεί το αναχρονιστικό φορολογικό σύστημα στην Ελλάδα. Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης «τιμωρεί» τα 2λιτρα και άνω αυτοκίνητα, όταν άλλα ακριβότερα αλλά με μικρότερης χωρητικότητας κινητήρες γλιτώνουν τον απαράδεκτο αυτό ετήσιο φόρο (π.χ. 440 ευρώ έως τα 5 πρώτα χρόνια και 308 ευρώ τα 5-10 χρόνια).
Με πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό
Το αυτοκίνητο της δοκιμής αφορά τη μεσαία έκδοση ισχύος, το e-Skyactiv G150. Από την πρώτη κιόλας έκδοση Plus ο εξοπλισμός που φέρει είναι υπερπλήρης με όλα τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, ανέσεων και ασφαλείας. Στάνταρ είναι ακόμα το Head-Up Display, σύστημα πλοήγησης, 18άρες ζάντες, θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα και θερμαινόμενο τιμόνι. Το μοντέλο που βλέπετε είναι η έκδοση Homura (από 29.038 ευρώ το G150), με επιπλέον μαύρες ζάντες και καθρέπτες, φιμέ τζάμια και το χρώμα Platinum Quartz.
Εσωτερικό: Προσεγμένη ποιότητα και μέτριοι χώροι
Όπως αναφέραμε στην αρχή, το Mazda3 είναι ένα αυτοκίνητο με σπορ DNA. Γεγονός που γίνεται άμεσα αντιληπτό εξωτερικά από την πολύ δυναμική του σιλουέτα με τις όμορφα σμιλεμένες καμπύλες και τα «σχιστά» φωτιστικά σώματα. «Καθαρές» γραμμές κυριαρχούν και στο εσωτερικό, όπου παράλληλα ο παρατηρητής μένει απόλυτα ικανοποιημένος από την ανωτέρου επιπέδου ποιότητα κατασκευής. Τα μαλακά υλικά στο ταμπλό και στις εμπρός πόρτες, συνδυαστικά με την πολύ καλή συναρμογή και το εξαιρετικό φινίρισμα, απογειώνουν τη λαμβάνουσα ποιοτική αίσθηση.
Μίνιμαλ είναι ακόμα και η οθόνη των 8,8 ιντσών του infotainment που βρίσκεται διακριτικά τοποθετημένη στο ανώτερο σημείο της κεντρικής κονσόλας. Ο χειρισμός της είναι εύκολος μέσω των διακοπτών που είναι τοποθετημένοι πίσω από το λεβιέ των ταχυτήτων. Ψηφιακές είναι οι ενδείξεις στο κεντρικό στρογγυλό όργανο TFT 7 ιντσών το αντίστοιχου πίνακα, το οποίο ταιριάζει κατάλληλα με τις υπόλοιπες αναλογικές.
Συνολικά ο οδηγός δεν θα αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα με την εργονομία, αλλά ούτε με τη θέση οδήγησης. Εκεί που το 5θυρο Mazda3 δεν τα πάει καλά, είναι σε χώρους στο πίσω κάθισμα. Παρά τα 4.460 χιλιοστά μήκους και τα 2.725 του μεταξονίου, ο αέρας για τα πόδια είναι λίγος, ενώ το ίδιο ισχύει και για το ωφέλιμο ύψος λόγω της κλίσης της οροφής. Ο χώρος αποσκευών με τα 358 λίτρα επαρκεί, όμως είναι ένα νούμερο που συναντάται σε μικρά αυτοκίνητα μήκους τεσσάρων μέτρων.
Πολύ καλός σε απόδοση και κατανάλωση ο κινητήρας
Η Mazda είναι από τις ελάχιστες εταιρείες που παραμένει πιστή στους ατμοσφαιρικούς κινητήρες και θα λέγαμε ότι πράττει ορθά, αφού τα συνολικά τους χαρακτηριστικά είναι αξιόλογα. Ο μεσαίας απόδοσης Skyactiv-G των 150 ίππων και 213 Nm ροπής δεν δείχνει σε καμία περίπτωση «βαρύς» στην οδήγηση και μόνο θετικά σχόλια εισπράττει. Καταρχήν είναι ιδιαίτερα ελαστικός στους χαμηλούς ρυθμούς πόλης, που σημαίνει ότι επιταχύνει άνετα το αυτοκίνητο χωρίς να χρειάζονται κατεβάσματα ταχυτήτων. Είναι πρόθυμος στο πάτημα του γκαζιού ανεξαρτήτως σχέσης και έχει δύναμη μέχρι την κόκκινη περιοχή του στροφόμετρου.
Οι επιδόσεις είναι πολύ καλές και στις προσπεράσεις, ενώ κερασάκι στην τούρτα αποτελεί η πολύ λογική κατανάλωση δοκιμής στα 7,5 λτ./100 χλμ. Καμία σχέση με τους παλιούς 2λιτρους που «ρούφαγαν» πολύ καύσιμο. Παράλληλα διακρίνεται για την πολιτισμένη του λειτουργία και το χαμηλό θόρυβο σε κανονικές συνθήκες, όπως και για την ευχάριστη σπορ χροιά του όταν δουλεύει σε υψηλές στροφές. Επίσης, συνεργάζεται ιδανικά με το πολύ καλό σε αίσθηση και κλιμάκωση 6τάχυτο σασμάν, που κρατά χαμηλά τις στροφές στο ταξίδι (130 χλμ./ώρα με 2.800 σ.α.λ.).
Ιδιαίτερα ισορροπημένο στο δρόμο
Η Mazda διατηρεί χρόνια τώρα μια ισχυρή παράδοση και ως προς τα οδηγικά χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων της, από το μικρότερο Mazda2 έως τα πιο μεγάλα και σπορ μοντέλα της. Με το Mazda3 ο οδηγός θα νιώσει αμέσως ευχάριστα, αφού έχει μια ιδανική ισορροπία μεταξύ άνεσης και κρατήματος, συν αίσθηση. Το στιβαρό πλαίσιο συνδυαστικά με τη σφιχτή ρύθμιση των αναρτήσεων εξασφαλίζουν ασφάλεια και ακρίβεια στους χειρισμούς ακόμα και με υψηλές ταχύτητες, χωρίς το αυτοκίνητο να κοπανάει, ακόμα και όταν περνάει από έντονες ανωμαλίες των δρόμων. Θαρρεί κανείς ότι η πίσω ανάρτηση αποτελείται από πολλαπλούς συνδέσμους και σε καμία περίπτωση από ημιάκαμπτο άξονα.
Το μικρομεσαίο Mazda κινείται ευθύβολα στους αυτοκινητόδρομους και καλύπτει άνετα μεγάλες αποστάσεις, ενώ στις στροφές δίνει το έναυσμα στον χρήστη του να το πιέσει. Η άφθονη πρόσφυση, οι μικρές κλίσεις και το G-Vectoring Control Plus που εφαρμόζει μια ελαφριά δύναμη πέδησης στους εξωτερικούς τροχούς, όταν το αυτοκίνητο έχει την τάση να γλιστρήσει και βοηθά στην επαναφορά του, είναι ορισμένα από τα ατού του Mazda3. Ταυτόχρονα το τιμόνι μεταφέρει ανόθευτη την πληροφορία για το που κοιτάνε οι εμπρός τροχοί και ο λεβιές των ταχυτήτων βρίσκεται κατευθείαν στο χέρι. Λες και πρόκειται για ένα οικογενειακό Mazda MX-5.
(+) Σχεδιασμός, οδική συμπεριφορά, οδηγική αίσθηση, λειτουργία κινητήρα, άνεση, ποιότητα κατασκευής, αίσθηση κιβωτίου ταχυτήτων.
(-) Φορολογία 2λιτρου κινητήρα, χώροι για τους πίσω επιβάτες και τις αποσκευές.