Η Mazda αποτελεί χρόνια τώρα μια μάρκα αυτοκινήτων με ξεχωριστά γνωρίσματα – χαρίσματα, πιστούς οπαδούς και πολύ ευχαριστημένους κατόχους. Καταρχήν, είναι γνωστή για την υψηλή αξιοπιστία των μοντέλων της, τα οποία κατασκευάζονται στην Ιαπωνία (εκτός από το Mazda2 Hybrid, δηλαδή το Toyota Yaris με άλλα σήματα). Το άλλο προτέρημά τους είναι ο δυναμικός τους σχεδιασμός και η πολύ καλή – σπορτίφ οδική τους συμπεριφορά. Παραδόσεις που ακολουθεί κατά γράμμα και το ανανεωμένο μικρομεσαίο SUV CX-30, το οποίο δοκιμάζουμε με τον εξελιγμένο κινητήρα e-Skyactiv X 2.0 186 PS.
Ξεχωρίζει σχεδιαστικά
Η σύγχρονη γκάμα της Mazda απαρτίζεται από καλλίγραμμα αυτοκίνητα με χυτές επιφάνειες, σύμφωνα με τη σχεδιαστική ταυτότητα Kodo, «η ψυχή της κίνησης». Χωρίς αισθητικές ακρότητες και με διάφορες φανφάρες για εντυπωσιασμό, το CX-30 τραβάει αμέσως το ενδιαφέρον για να το περιεργαστεί κανείς, από τη μια άκρη έως την άλλη. Στο εμπρός τμήμα του χαρακτηρίζεται από τη μεγάλη τραπεζοειδή μάσκα με το νίκελ περίγραμμα, τα λεπτά μακρόστενα φωτιστικά σώματα και το μακρύ καπό με το ρύγχος που χαμηλώνει. Στα πλαϊνά η τοξοειδής οροφή και οι πτυχώσεις δίνουν κίνηση, ενώ πίσω τα λεπτά φώτα, η έντονη κλίση της οροφής και οι δύο οβάλ απολήξεις της εξάτμισης παραπέμπουν σε σπορ κατασκευές. Παράλληλα, τα μαύρα πλαστικά προστατευτικά τμήματα περιμετρικά του αμαξώματος ενισχύουν το περιπετειώδες στιλ του.
Το Mazda CX-30 με μήκος 4.395 χιλιοστά τοποθετείται στην κατηγορία των μικρομεσαίων SUV, αν και πολλοί ανταγωνιστές του έχουν μεγαλώσει και βρίσκονται στα 4,5 μ. και άνω. Στο ανανεωμένο CX-30 προστέθηκε το νέο χρώμα Platimum Quartz και η έκδοση εξοπλισμού Homura. Αυτή διαθέτει γυαλιστερές μαύρες ζάντες αλουμινίου, μαύρα καλύμματα στους πλευρικούς καθρέφτες και εσωτερική επένδυση σε μαύρο ύφασμα με κόκκινες λεπτομέρειες. Στοιχεία που διαθέτει το αυτοκίνητο που βλέπετε και πωλείται στην τιμή των 32.491 ευρώ. Εδώ να σημειώσουμε ότι υπάρχουν και τα πιο προσιτά CX-30 e-Skyactiv G 2.0 122 PS (από 28.378 ευρώ) και e-Skyactiv G 2.0 150 PS (από 31.253 ευρώ).
Πολύ καλή ποιότητα και επάρκεια χώρων
Η απλότητα στον σχεδιασμό του εσωτερικού, χωρίς τεράστιες οθόνες και ένα σωρό διαφορετικές επιφάνειες και υλικά, είναι κάτι που αντιλαμβάνεται άμεσα όποιος βρεθεί σε αυτό. Όσοι εστιάζουν στην ουσία και όχι στο «φαίνεσθαι», θα εκτιμήσουν αμέσως τη μινιμάλ φιλοσοφία της Mazda, μαζί με την πάρα πολύ καλή ποιότητα κατασκευής. Το μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό και των εμπρός θυρών αποτελούνται από μαλακά στην αφή υλικά και συνδυαστικά με τις ραφές, την προσεγμένη συναρμογή και το εξαιρετικό φινίρισμα, συνθέτουν μια πολυτελή ατμόσφαιρα.
Στο ανώτερο σημείο της κεντρικής κονσόλα φιλοξενείται η μακρόστενη οθόνη 8,8 ιντσών για το infotainment, ενώ παρακάτω ενσωματώνεται μια μικρή οθόνη για τις λειτουργίες του κλιματισμού μαζί με τα χειριστήρια ελέγχου του. Όμορφος είναι και ο πίνακας οργάνων με τις αναλογικές ενδείξεις και τις ψηφιακές στο κεντρικό τμήμα TFT των 7 ιντσών, όπου προβάλλονται επιπλέον πληροφορίες. Ο οδηγός θα εκτιμήσει την εργονομία και τη βολική θέση οδήγησης, ενώ το σπορ τιμόνι και ο κοντός λεβιές ταχυτήτων που βρίσκεται απευθείας στην παλάμη, παραπέμπουν στο MX-5. Πίσω από τον 6τάχυτο επιλογέα βρίσκονται και τα πρακτικά χειριστήρια για τον έλεγχο του συστήματος πολυμέσων.
Στο τομέα των χώρων, το Mazda CX-30 είναι σε θέση να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες μιας τετραμελούς οικογένειας, αλλά όχι με περίσσιες ανέσεις αν πρόκειται για πιο ψηλούς. Στο πίσω κάθισμα ο αέρας για τα πόδια βολεύει άτομα μέσου ύψους, ωστόσο άλλα μικρομεσαία (αλλά μεγαλύτερα) SUV είναι αισθητά πιο ευρύχωρα. Το ίδιο ισχύει και για το χώρο αποσκευών των 430 λίτρων.
Δύναμη και χαμηλή κατανάλωση
Η Mazda είναι από τις ελάχιστες εταιρείες που δεν έχουν ακολουθήσει το «κύμα» των turbo downsized κινητήρων και επιμένει στην ατμοσφαιρική αναπνοή. Μάλιστα έχει σημειώσει και τεχνολογική καινοτομία στο αναβαθμισμένο 2λιτρο μοτέρ e-Skyactiv X, το οποίο αποδίδει 6 επιπλέον ίππους (186 PS), συν 14 Nm ροπή (240 Nm), μαζί με χαμηλότερη κατανάλωση και εκπομπές CO2. Ο μοναδικός αυτός βενζινοκινητήρας e-Skyactiv X διαθέτει τεχνολογία SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition) της Mazda. Ταιριάζει τον τρόπο λειτουργίας ενός συμβατικού μοτέρ, με τη δυνατότητα ανάφλεξης του μίγματος μέσω της συμπίεσης, όπως οι ντίζελ. Το SPCCI αναφλέγει το μείγμα (βενζίνη – αέρας) είτε μέσω σπινθήρα από τα μπουζί, είτε μέσω αυτανάφλεξης. Επιπλέον, ενσωματώνει ήπιο υβριδικό σύστημα M Hybrid 24 Volt, εξασφαλίζοντας πολύ ομαλό σβήσιμο και επανεκκίνηση του κινητήρα (Stop/Start).
Όλες αυτές οι τεχνολογίες παρέχουν συνολικά μια αρτιότητα στα χαρακτηριστικά λειτουργίας του κινητήρα. Αρχικά κερδίζει τον οδηγό του από τους ανύπαρκτους κραδασμούς, το γεμάτο τράβηγμά του από τις χαμηλές στροφές και τη γραμμική απόδοση της ισχύος του. Αν χρειαστεί γρήγορη επιτάχυνση, το μοτέρ είναι πρόθυμο (0-100 χλμ./ώρα σε 8,3 δευτερόλεπτα) μέχρι τις υψηλές στροφές όπου δεν χάνει τη δύναμή του, όπως συνήθως συμβαίνει με τα turbo. Βέβαια η ροπή αποδίδεται σε υψηλότερες στροφές από τα υπερτροφοδοτούμενα σύνολα και αυτό σημαίνει πιο πολλά κατεβάσματα ταχυτήτων για όταν απαιτηθεί ισχύς. Σε αυτό εξυπηρετεί ο εξαιρετικός σε αίσθηση επιλογέας των 6 ταχυτήτων με τις κοντές διαδρομές και το απλωμένο «γρανάζωμα», για περισσότερη άνεση στο ταξίδι. Όσο για την κατανάλωση, τα 7,8 λτ./100 χλμ. της δοκιμής είναι λίγα για ένα 2λιτρο SUV με 186 άλογα και πέφτουν γύρω στα 6-6,5 λτ./100 χλμ. σε ταχύτητες ταξιδιού. Όσο δηλαδή καίνε μικρά SUV 1.0-1.2 turbo με λιγότερη δύναμη.
Πολύ ισορροπημένο σε οδική συμπεριφορά
Τα Mazda παραδοσιακά ξεχωρίζουν και στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, από το μικρότερο Mazda2, έως τα πιο μεγάλα μοντέλα και φυσικά το απόλυτο fun to drive ΜΧ-5. Στην περίπτωση του CX-30, οι μηχανικοί τις μάρκας από τη Χιροσίμα πέτυχαν μια κατάλληλη ισορροπία μεταξύ άνεσης, κρατήματος και οδηγικής αίσθησης. Οι αναρτήσεις του με τα γόνατα ΜακΦέρσον και τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα (δίνει την αίσθηση πολλαπλών συνδέσμων) παρότι έχουν σφιχτή ρύθμιση, περνάνε από τις διάφορες ανωμαλίες των δρόμων χωρίς να ενοχλούν τους επιβάτες, δίχως θορύβους και να «κοπανάνε». Ο χρήστης το μικρομεσαίου SUV αντιλαμβάνεται αμέσως τη στιβαρότητα του πλαισίου και το σίγουρο πάτημα του αυτοκινήτου με την ποιοτική κύλιση.
Στοιχεία που ενισχύουν την άνεση και ασφάλεια όταν γίνονται ταξίδια σε αυτοκινητόδρομους. Στις στροφές, το τιμόνι με το σωστό βάρος και την άμεση απόκρισή του στις εντολές, τονίζουν τον σπορτίφ χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Οι κλίσεις υπό πίεση είναι ελαφρώς τονισμένες, παρόλα αυτά το G-Vectoring Control Plus βοηθά στη διατήρηση της πρόσφυσης και τον αποτελεσματικό έλεγχο, χωρίς να «αγχώνεται» ο οδηγός, ο οποίος σε κάθε περίπτωση θα ευχαριστηθεί να στρίβει το οδηγοκεντρικό CX-30. Όποιος πάλι θελήσει να πατήσει χώμα, τα 175 χιλιοστά απόστασης από το έδαφος βοηθούν σε σχέση με ένα χαμηλότερο χάτσμπακ, αν και το CX-30 δεν είναι προορισμένο για πιο κακοτράχαλες επιφάνειες.
Σχεδιασμός, ποιότητα κατασκευής, οδική συμπεριφορά, κατανάλωση, λειτουργία κινητήρα, αίσθηση επιλογέα ταχυτήτων
Φορολογικό μειονέκτημα κινητήρα, χώροι συγκριτικά με άλλα C-SUV