Το όνομα της Jeep είναι άρρηκτα συνδεδεμένο εδώ και δεκαετίες με τα σκληροτράχηλα εκτός δρόμου οχήματα, όπως επίσης με την πολυτέλεια και τους μεγάλους κινητήρες. Όμως, στη νέα εποχή του εξηλεκτρισμού προσφέρει υψηλές δυνατότητες κίνησης σε κάθε τερέν με ισχυρά 1.300άρια turbo downsized μηχανικά σύνολα, συνδυασμένα με υβριδική τεχνολογία. Έτσι εξασφαλίζεται χαμηλή έως μηδενική κατανάλωση βενζίνης και εκπομπές ρύπων. Χαρακτηριστικά που με τη σειρά τους λειτουργούν υπέρ του περιβάλλοντος αλλά και του οδηγού, αφού επωφελείται από τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και την ελεύθερη είσοδο στο δακτύλιο της Αθήνας.
Αυτά και πολλά ακόμα παρέχει το Jeep Compass 4xe, χάρη στο plug-in hybrid σύστημα κίνησης και τη συνδυαστική ισχύ των 240 ίππων. Το αντίτιμο είναι αναμενόμενα υψηλό (από 47.177 ευρώ το 80th anniversary), όμως με λιανική τιμή προ φόρων κάτω από 40.000 ευρώ (35.878,98) και εκπομπές CO2 λιγότερες από 50 γρ./χλμ. (46), ο φόρος είναι μηδενικός για χρήστες εταιρικού αυτοκινήτου. Παράλληλα, ο εξοπλισμός είναι πλουσιοπάροχος σε κάθε επίπεδο, τόσο σε συστήματα ασφαλείας, όσο και ανέσεων.
Στρατιωτική «πυξίδα»
Μετά την σχετικά πρόσφατη ανανέωση που δέχτηκε το Compass, απέκτησε αλλαγές στο εμπρός άκρο του αμαξώματός του. Σημειώστε παράλληλα ότι το ημιμάτ χακί στρατιωτικό του χρώμα που τόσο τραβούσε την περιέργεια και τα βλέμματα στο αυτοκίνητο της δοκιμής, χρεώνεται εξτρά 1.315 ευρώ και συνδυάζεται με μαύρη οροφή. Μπροστά λοιπόν το μικρομεσαίο SUV της Jeep φέρει νέα μάσκα με τις παραδοσιακές 7 γρίλιες, ανασχεδιασμένο προφυλακτήρα και ελαφρώς διαφοροποιημένα φωτιστικά σώματα. Συνολικά, το αμάξωμα των 4.404 χλστ. μήκους εκπέμπει γοητεία, δυναμισμό και δείχνει πως είναι έτοιμο για εκτός δρόμου περιπέτειες. Οι πιο παρατηρητικοί θα εντοπίσουν τα λογότυπα με το μπλε περίγραμμα και το «4xe» στην πόρτα του χώρου αποσκευών, που μαρτυρούν ότι πρόκειται για το Plug-in hybrid Compass.
Πολυτέλεια και άνεση χώρων εντός
Εν αντιθέσει με το αμάξωμα όπου οι αλλαγές είναι διακριτικές, το εσωτερικό είναι εντελώς διαφορετικό μετά το faceilift και σαφώς πιο σύγχρονο και μοντέρνο. Το ταμπλό είναι ολοκαίνουργιο και ξεχωρίζει στο κέντρο του η μεγάλη και με πολύ καλή ευκρίνεια οθόνη αφής των 10,1 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων, που μοιάζει λες και αιωρείται πάνω από τους αεραγωγούς. Από εκεί ελέγχονται οι περισσότερες λειτουργίες του αυτοκινήτου και αναγράφονται πάρα πολλές χρήσιμες πληροφορίες. Εξίσου εντυπωσιακός είναι ο ψηφιακός πίνακας οργάνων πολλαπλών λειτουργιών με την οθόνη TFT των 10,25 ιντσών. Μεταξύ των σχεδιαστικών «τρικ» είναι οι όμορφα ενσωματωμένοι στις άκρες του ταμπλό πλευρικοί αεραγωγοί, ενώ νέο είναι και το τιμόνι.
Από πλευράς κατασκευής, το εσωτερικό του ανανεωμένου Compass αμέσως διακρίνεται για την πολυτέλειά του. Γεγονός που συμβάλλουν οι επενδύσεις από λεπτό μαλακό υλικό με τις ραφές στο ταμπλό, όπως ισχύει και για τις επενδύσεις των θυρών. Όσον αφορά το «δέσιμο» των επιμέρους επιφανειών, υπάρχουν ακόμα κάποια περιθώρια βελτίωσης.
Κανένα παράπονο δεν θα υπάρξει σε επίπεδο χώρων. Οδηγός και συνεπιβάτης κάθονται άνετα, όπως και δύο άτομα στο πίσω κάθισμα, όπου υπάρχει μπόλικος αέρας για τα πόδια και το κεφάλι. Ένας ακόμα στη μέση δεν θα νιώσει το ίδιο άνετα, λόγω του σχεδιασμού του καθίσματος και του τούνελ της μετάδοσης. Αρκετό είναι και το πορτ μπαγκάζ των 420 λίτρων (1.230 λτ. με το οπίσω κάθισμα διπλωμένο), με ρεζέρβα κάτω από το δάπεδο, η οποία μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμη σε πιθανό κλατάρισμα εκτός ασφάλτου (και εντός εννοείται).
1.300άρης turbo + ηλεκτροκινητήρας = 240 άλογα
Βλέποντας το Compass, πολλοί νομίζουν ότι κάτω από το εμπρός καπό του υπάρχει 2λιτρος κινητήρας βενζίνης ή πετρελαίου. Όταν όμως ακούν ότι έχει ένα 1.300άρι μοτέρ και αποδίδει 240 άλογα, τότε δεν πιστεύουν στα αυτιά τους. Πριν από μερικά χρόνια θα φάνταζε σαν ψέμα, όμως τη σημερινή εποχή ο σύγχρονος και δυνατός 4κύλινδρος turbo MultiAir3 των 180 ίππων και 270 Nm ροπής, μαζί με τον ηλεκτροκινητήρα των 60 ίππων και 250 Nm ροπής που βρίσκεται στον πίσω άξονα με ενσωματωμένο διαφορικό (e-axle), παρέχουν αυτή τη δύναμη. Πρόσθετα υπάρχει και ένα ακόμα ηλεκτρικό μοτέρ που είναι συνδεδεμένο με τον βενζινοκινητήρα και λειτουργεί και ως γεννήτρια.
Οι επιδόσεις που εξασφαλίζει αυτό το ταίριασμα είναι γρήγορες, αφού το αμάξωμα των 1.860 κιλών επιταχύνει στο 0-100 χλμ./ώρα σε 7,3 δλ. και η μέγιστη ταχύτητα αγγίζει τα 200 χλμ./ώρα. Η μετάδοση γίνεται μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 6 σχέσεων, με γρήγορες αλλαγές, αλλά όχι πάντα ιδιαίτερα ομαλές. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα και χειροκίνητων αλλαγών με τη μετακίνηση του λεβιέ προς τα πάνω για κατέβασμα και κάτω για ανέβασμα σχέσης, αλλά λείπουν τα paddles στο τιμόνι. Το PHEV σύνολο συμπληρώνει η μπαταρία 11,4kWh, που βρίσκεται κάτω από το πίσω κάθισμα και φορτίζεται πλήρως μέσω πρίζας σε οικιακό σύστημα σε λιγότερο από 5 ώρες ή σε 1 ώρα και 40 λεπτά (μέσω των easyWallbox / Connectd Wallbox), ή δημόσιο δίκτυο φόρτισης.
Ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες οδήγησης, το Compass 4xe δίνει τη δυνατότητα επιλογών μεταξύ τριών προγραμμάτων λειτουργίας (Hybrid, Electric και E-save), μέσω των διακοπτών αριστερά από το τιμόνι. Με τη μπαταρία φορτισμένη στο 100% και με κανονική οδήγηση στην πόλη το Compass 4xe μπορεί να διανύσει περίπου 40 χιλιόμετρα μόνο με το ρεύμα. Σε αυτή την περίπτωση η μεικτή κατανάλωση είναι κοντά στα 3,5 λτ./100 χλμ., με τον οδηγό να απολαμβάνει ως επί το πλείστον αθόρυβη ηλεκτρική κίνηση. Εάν όμως δεν φορτίζεται η μπαταρία, τότε αυτή κρατά ένα μικρό ποσοστό (π.χ. 2%) και το PHEV λειτουργεί σαν «κοινό» υβριδικό. Αυτό σημαίνει ότι ο ηλεκτροκινητήρας υποβοηθά τον βενζίνης στην εκκίνηση και στις επιταχύνσεις εν κινήσει, ενώ στο ρολάρισμα το 1.300άρι μοτέρ σβήνει και ενεργοποιείται ο ηλεκτροκινητήρας. Στην υβριδική λειτουργία και με την μπαταρία αποφορτισμένη, η μεικτή κατανάλωση ανεβαίνει κοντά στα 10 λτ./100 χλμ.
Απρόσκοπτη κίνηση παντός εδάφους
Το Jeep Compass 4xe δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό του να κινηθεί αθόρυβα στην πόλη, να ταξιδέψει σβέλτα σε κάθε δρόμο και να σκαρφαλώσει εκτός δρόμου. Οι ανεξάρτητες σε όλους τους τροχούς αναρτήσεις έχουν σχετικά σφιχτή ρύθμιση για να κρατούν το αμάξωμα στην πορεία του ακόμα και υπό πίεση, όμως οι πιο έντονες ανωμαλίες των δρόμων περνούν στο εσωτερικό, λόγω και των ζαντών 19 ιντσών με ελαστικά 235/45.
Στις ευθείες των αυτοκινητόδρομων παρουσιάζεται ιδιαίτερα σταθερό, όπως και σε πιο σφιχτές ορεινές διαδρομές, όπου οι κλίσεις του αμαξώματος λογικές και τα περιθώρια πρόσφυσης υψηλά, χάρη και στην τετρακίνηση. Το τιμόνι είναι αρκετά ελαφρύ και θα ήθελε λίγο περισσότερο βάρος, ενώ ο κινητήρας βενζίνης «ακούγεται» όταν λειτουργεί σε πιεσμένους ρυθμούς. Μειονέκτημα αποτελεί ακόμα το μικρό ρεζερβουάρ βενζίνης των 36,5 λτ., αφού η αυτονομία είναι περίπου 360 χιλιόμετρα.
Σύμμαχος του οδηγού για τις εκάστοτε συνθήκες πρόσφυσης, αποτελεί το Jeep Active Drive Low, το οποίο συνδυάζεται με το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης Jeep Selec-Terrain. Αυτό περιλαμβάνει τις επιλογές Auto, Snow, Sport, Sand/Mud, συν τα 4WD Lock, 4WD Low και τον έλεγχο κατάβασης. Με το Auto θα γίνουν τα περισσότερα χιλιόμετρα, αφού είναι ιδανικό για κίνηση στην άσφαλτο και βατές εκτός δρόμου περιπλανήσεις. Με το Sport αλλάζει η χαρτογράφηση στους κινητήρες και στο κιβώτιο ταχυτήτων για αισθητά πιο άμεση απόκριση και υψηλότερες στροφές. Το Sand/Mud είναι κατάλληλο για δύσκολες εκτός δρόμου διαδρομές, ενώ το 4WD Lock επιλέγει μόνιμα την 4κίνηση σε ταχύτητες έως 15 χλμ./ώρα. Τέλος το 4WD Low θα χρειαστεί σε ακραίες συνθήκες και δύσβατα εδάφη.
Σε κάθε περίπτωση πάντως η εμπλοκή του πίσω άξονα είναι ταχύτατη, γιατί λόγω ηλεκτροκινητήρα δεν υπάρχουν απώλειες, όπως σε ένα κλασικό 4×4. Όσο για της «γωνίες» του, αυτές είναι οι εξής: Εισόδου 16,8 μοίρες, ράμπας 22,9 μοίρες και εξόδου 31,7 μοίρες, με απόσταση από το έδαφος 201 χλστ. Με ένα λίγο πιο χωμάτινο ελαστικό, αντί του θερινού ασφάλτινου Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, το Compass 4xe 240 PS, θα ήταν σίγουρα ακόμα καλύτερο εκτός δρόμου.
+ Σχεδίαση, ηλεκτρική κίνηση, κατανάλωση με φορτισμένη μπαταρία, συστήματα 4κίνησης, επιδόσεις, εξοπλισμός, απόδοση υβριδικού συστήματος, χώροι, εκτός δρόμου δυνατότητες
– Τιμή, ελαφρύ τιμόνι, θόρυβος βενζινοκινητήρα υπό πίεση, μικρό ρεζερβουάρ