H Fiat λανσάρισε εδώ και λίγο καιρό το ανανεωμένο Tipo, με αλλαγές στον σχεδιασμό, αναβαθμίσεις στην τεχνολογία και με νέους κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου. Για πρώτη φορά στην γκάμα του Tipo προστέθηκε και Crossover αμάξωμα, ακολουθώντας το ρεύμα των «ημίψηλων» αυτοκινήτων. Πρόκειται για το νέο Tipo Cross, το οποίο δοκιμάζουμε στην πιο οικονομική έκδοση, με τον ολοκαίνουργιο 1.000άρη turbo κινητήρα των 100 ίππων.
Το ιταλικό μοντέλο με το μοντέρνο στιλ, την πολύ καλή ευρυχωρία και πρακτικότητα, αλλά και εφοδιασμένο με όλο τον σύγχρονο και απαραίτητο εξοπλισμό, αποτελεί το πιο προσιτό σε τιμή αυτοκίνητο στα μικρομεσαία Crossover. Οι τιμές του στην έκδοση City Cross ξεκινούν από τις 17.100 ευρώ (με την τρέχουσα έκπτωση), ενώ συνοδεύεται με 6 αερόσακους, φώτα LED εμπρός και πίσω, air condition, σύστημα διατήρησης λωρίδας, πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, σύστημα πολυμέσων με οθόνη 7 ιντσών, όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες κ.λπ.
Το πιο πλούσιο Cross είναι ακριβότερο κατά 1.500 ευρώ (18.600 ευρώ), ποσό που καλύπτεται από τον σημαντικά περισσότερο εξοπλισμό. Συγκεκριμένα διαθέτει επιπλέον αυτόνομο φρενάρισμα, προβολείς Full LED, φιμέ κρύσταλλα, ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, αυτόματο κλιματισμό, προσαρμοζόμενο cruise control, εμπρός αισθητήρες παρκαρίσματος, κάμερα οπισθοπορείας, πλοήγηση, ηλεκτρικούς και θερμαινόμενους καθρέπτες, πίνακα οργάνων με οθόνη TFT 7 ιντσών κ.λπ. Επίσης, ανεξαρτήτως έκδοσης καλύπτεται με 5 χρόνια εργοστασιακή εγγύηση (+ οδική βοήθεια) και με ισχύ έως 200.000 χλμ.
Έχει τον Tipo του εξωτερικά
Ο εξωτερικός σχεδιασμός του Tipo Cross ξεχωρίζει αμέσως σε σχέση με τις πιο απλές χάτσμπακ εκδόσεις του. Διακρίνεται κυρίως από τους πιο μυώδεις προφυλακτήρες, τις μπάρες οροφής και τα «off-road» στιλιστικά στοιχεία, που συνθέτουν οι προστατευτικές επιφάνειες στους προφυλακτήρες, στα φτερά και τα μαρσπιέ. Σε συνδυασμό με την αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 37 χιλιοστά και το νέο χρώμα πορτοκαλί «Paprika» που του ταιριάζει ιδανικά, το Tipo Cross είναι ένα αυτοκίνητο που δεν περνά απαρατήρητο. Σε αυτό συμβάλλουν με την σειρά τους η μάσκα που φιλοξενεί το νέο λογότυπο FIAT και πλαισιώνεται από τα νέα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED, που προσδίδουν μια πιο επιθετική όψη στο αυτοκίνητο.
Μοντέρνο και ευρύχωρο εσωτερικό
Περνώντας στο εσωτερικό του νέου Fiat Tipo Cross, οι αλλαγές αφορούν τις διαφορετικές επενδύσεις των καθισμάτων, τα νέα διακοσμητικά και τον πιο σύγχρονο πίνακα οργάνων με τη διαμορφώσιμη οθόνη TFT των 7 ιντσών. Σχεδιαστικά παρέμεινε ως είχε, όπως και σε επίπεδο ποιότητας. Στο κέντρο του ταμπλό κυριαρχεί η κομψή και λειτουργική οθόνη αφής των 7 ιντσών του συστήματος πολυμέσων (διαθέσιμη είναι και 10,25 ιντσών). Ο οδηγός του Tipo έχει στη διάθεσή του όλες τις ρυθμίσεις για το τιμόνι και το κάθισμα και θα βρει εύκολα τη κατάλληλη θέση. Επίσης, οι θήκες στις πόρτες, ανάμεσα από τα εμπρός καθίσματα και στη βάση της κονσόλας χωρούν μικρά μπουκάλια, ποτήρια και διάφορα μικροαντικείμενα. Σε επίπεδο κατασκευής, το μαλακό υλικό που καλύπτει τη μεγαλύτερη επιφάνεια του άνω τμήματος του ταμπλό είναι καλής ποιότητας. Ωστόσο, τα επιμέρους σκληρά πλαστικά θα μπορούσαν να είχαν καλύτερη όψη και υφή.
Εκεί που δεν θα υπάρξει κανένα παράπονο και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ατού του Tipo, είναι οι χώροι για τους επιβάτες και αποσκευές. Ο οδηγός και ο συνεπιβάτης θα μετακινηθούν με άνεση, όπως και δύο (ή και τρία με λίγες παραχωρήσεις) άτομα στο πίσω κάθισμα. Εκεί υπάρχει αρκετός αέρας για τα πόδια και το κεφάλι. Μεγάλο και πλήρως εκμεταλλεύσιμο είναι το βαθύ πορτ μπαγκάζ των 440 λίτρων.
Ευχάριστη έκπληξη ο 1.000άρης κινητήρας
Το νέο Fiat Tipo Cross, είναι το πρώτο μοντέλο της μάρκας που εφοδιάζεται με μια σειρά νέων κινητήρων βενζίνης και diesel, προδιαγραφών Euro6d-Final. Μεταξύ αυτών ιδιαίτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει και ολοκαίνουργιος 3κύλινδρος Turbo των 999 κ.εκ., ισχύος 100 ίππων στις 5.000 σ.α.λ. και με ροπή 190 Nm μόλις από τις 1.500 σ.α.λ. Βασιζόμενος στη νέα γενιά κινητήρων FireFly, αντικατέστησε τον επί σειρά ετών δημοφιλή ατμοσφαιρικό 1.400άρη Fire, με τους 95 ίππους και τη σημαντικά λιγότερη ροπή των 127 Nm στις 4.500 σ.α.λ.
Το νέο μοτέρ, εκπλήσσει ευχάριστα, από την στιγμή που θα πάρει μπρος. Παρά τους 3 κυλίνδρους, απουσιάζουν πλήρως οι όποιες τυχόν δονήσεις και κραδασμοί. Αυτό ισχύει και όταν κινείται το αυτοκίνητο, ανεξαρτήτως των στροφών που λειτουργεί το μοτέρ. Από τις χαμηλές στροφές εμφανίζει θετικό τράβηγμα δίχως κενά ισχύος, έχοντας θετική απόκριση στο πάτημα του δεξιού πεντάλ. Σε κάθε πίεση οι στροφές ανεβαίνουν εύκολα, επιταχύνοντας σε ικανοποιητικούς ρυθμούς το αμάξωμα των 1.260 κιλών. Το τυπικό 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 12,2 δευτερόλεπτα και η μέγιστη ταχύτητα αγγίζει τα 183 χλμ./ώρα. Ο θόρυβος που φτάνει στην καμπίνα δεν θα ενοχλήσει σε καμία περίπτωση, ενώ στα αυτά των μυημένων φτάνει ένα διακριτικός και ευχάριστος ήχος από την τουρμπίνα. Η μετάδοση στους εμπρός τροχούς γίνεται μέσω ενός μηχανικού κιβωτίου 5 ταχυτήτων με θετικό κούμπωμα. Πιθανώς και ίσως λόγω «συνήθειας» θα αναζητηθεί έκτη ταχύτητα. Ωστόσο η 5η διατηρεί χαμηλά τις στροφές του κινητήρα σε ταχύτητες ταξιδιού (130 χλμ./ώρα με σχεδόν 3.000 σ.α.λ. όταν το 1.4 Fire είχε 3.600 σ.α.λ. με 6η), χωρίς να κρεμάει από δύναμη το μοτέρ. Σύμφωνα με την Fiat, η μεικτή κατανάλωση είναι 5,5 λτ./100 χλμ. και οι εκπομπές CO2 είναι 130 γρ./χλμ. Στην πράξη και κατά τη διάρκεια της δοκιμής το trip computer έδειξε αρκετά υψηλότερη ανάγκη για βενζίνη, στα 8,5 λτ./100 χλμ.
Σφιχτή ανάρτηση με καλή άνεση
Στο δρόμο, το νέο Fiat Tipo Cross 1.0T 100 PS εμφανίζει καλά χαρακτηριστικά και είναι σε θέση να ικανοποιήσει το οικογενειακό αγοραστικό του κοινό. Παρά το γεγονός ότι οι αναρτήσεις του με τα γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα έχουν σφιχτή ρύθμιση, το αυτοκίνητο δεν «κοπανάει» όταν περνά από έντονες και διαδοχικές ανωμαλίες του οδοστρώματος. Σε αυτό έχουν συμβάλλει και οι μεγαλύτερες διαδρομές των αναρτήσεων, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι το αυτοκίνητο «πλέει» στις ευθείες ή γέρνει στις στροφές. Αντιθέτως, το Tipo Cross παρουσιάζει σταθερό πάτημα στις ευθείες των αυτοκινητόδρομων κινούμενο σε γρήγορους ρυθμούς, ενώ στις στροφές ο οδηγός του είναι σε θέση να εκμεταλλευτεί την απόδοση του κινητήρα. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι λογικές, η υποστροφή ελάχιστη, οι αντιδράσεις του είναι ουδέτερες και η πρόσφυση αρκετή, χάρη και στα ελαστικά διαστάσεων 215/55 R17 (της δοκιμής). Το τιμόνι έχει το απαραίτητο σφίξιμο στη θέση της ευθείας και είναι άμεσο στις στροφές, όμως εκεί η πληροφόρηση δεν είναι η καλύτερη δυνατή. Καλή απόδοση και θετική απόκριση έχουν και τα φρένα, με τους δίσκους μπροστά και τα ταμπούρα πίσω.
Σχεδίαση αμαξώματος, λειτουργία κινητήρα, χώροι για επιβάτες και αποσκευές, οδική συμπεριφορά
Υφή σκληρών πλαστικών στο εσωτερικό, κατανάλωση