Δοκιμή DS 4 1.5 BlueHDi 130 EAT8

Η DS διευρύνει περισσότερο την γκάμα της με το νέο DS 4, καθώς και με τη ναυαρχίδα της, το DS 9. Έτσι, μαζί με το DS 3 Crossback και τo DS 7 Crossback, η DS διαθέτει πλέον τέσσερα μέλη στην οικογένειά της και γίνεται πιο πλήρης και ανταγωνιστική.

Το DS 4 βρίσκεται στην καρδιά του αγοραστικού ενδιαφέροντος, αφού αποτελεί ένα μικρομεσαίο μοντέλο που συνδυάζει στοιχεία από τα χάτσμπακ και τα Crossover, χάρη στην αυξημένη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος, των 189 χιλιοστών. Άλλωστε υπάρχει και η έκδοση DS 4 Cross με τις μπάρες οροφής, τα προστατευτικά τμήματα και το σύστημα Advanced Traction Control (χιόνι, λάσπη, άμμο) για όσους θέλουν να πατάνε πιο άνετα εκτός δρόμου.

Το νέο DS 4 δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το Citroen DS 4 που αντικαθιστά, το οποίο έμοιαζε σε μεγάλο βαθμό με το δεύτερης γενιάς C4. To ολοκαίνουργιο DS 4 πωλείται με τους κινητήρες βενζίνης 1.2 PureTech 130, 1.6 PureTech 180, 1.6 E-Tense 225 PHEV και το ντίζελ της δοκιμής, το 1.5 BlueHDi 130. Όλα τα μοτέρ συνδυάζονται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ από τον εξοπλισμό της αρχικής έκδοσης Bastille+ δεν λείπει κάτι ουσιαστικό. Σίγουρα θα ήταν καλύτερα αν στις 30.100 ευρώ που ξεκινάει το 1.5 BlueHDi 130 περιλάμβανε και την κάμερα οπισθοπορείας, γιατί πλέον είναι στάνταρ σε πιο οικονομικά μοντέλα και ιδίως στα πιο αρεστά SUV.

Γλυπτική επί τροχών

Το πρώτο στοιχείο που τραβά το ενδιαφέρον στο νέο DS 4, δεν είναι άλλο από τον ανάγλυφο σχεδιασμό του. Ολόκληρο το αμάξωμα των 4,4 μ. μήκους, φέρει αιχμηρά στοιχεία, έντονα νεύρα και γλυπτές επιφάνειες. Μπροστά τραβούν τα βλέμματα τα κάθετα φώτα LED σχήματος «L», οι πολύ λεπτοί προβολείς και η μεγάλη τρισδιάστατη μάσκα με το μοτίβο σε σχήμα διαμαντιού. Στο πλάι διακρίνονται τα διαδοχικά νεύρα, η έντονη γωνία που σχηματίζεται στις πίσω κολόνες με το μαύρο φινίρισμα και το σήμα της DS, καθώς και οι πτυσσόμενες χειρολαβές των θυρών. Αυτές αναδύονται αυτόματα όταν πατηθεί ο διακόπτης από το τηλεχειριστήριο για να ανοίξουν οι πόρτες και κλείνουν εν κινήσει. Ωστόσο, όταν είναι κλειστές και προσπαθήσει ο επιβάτης να τις ανοίξει χειροκίνητα, τότε θα δυσκολευτεί. Οι γωνίες και ακμές συνεχίζονται και στο πίσω άκρο του DS 4, όπου κυριαρχούν τα λεπτά LED φωτιστικά σώματα. Η αλήθεια είναι ότι στο γκρι εικονιζόμενο χρώμα και με τις 17άρες ζάντες με ελαστικά 215/65 που φόραγε η έκδοση Bastille+ του τεστ, το αμάξωμα χάνει κάποιους «πόντους» σε εμφάνιση, αφού σε λευκό και με 19άρες ζάντες (205/55 λάστιχα) τονίζονται οι λεπτομέρειες και δείχνει σαφώς πιο εντυπωσιακό.

Φινετσάτο και πολυτελές εσωτερικό με καλούς χώρους

Το εσωτερικό του DS 4 ακολουθεί πιο μινιμάλ σχεδιασμό με τις απαλές διαδοχικές καμπύλες και τις καθαρές γραμμές γενικότερα. Την προσοχή στην ποιότητα τονίζουν τα μαλακά υλικά στο άνω τμήμα του ταμπλό (όχι όμως και στη μεγάλη μπροστινή επιφάνεια), στο πάνω μέρος όλων των θυρών και στην κεντρική κονσόλα. Η συναρμογή και το φινίρισμα είναι και αυτά με τη σειρά τους προσεγμένα, όπως και οι επενδύσεις των αναπαυτικών και με πολύ καλή πλευρική στήριξη καθισμάτων.

Μπροστά από τον οδηγό υπάρχει η μικρή και πολύ λιτή οθόνη του ψηφιακού πίνακα οργάνων των 7 ιντσών, ενώ στο κέντρο του ταμπλό ενσωματώνεται κομψά η οθόνη αφής των 10 ιντσών. Ο χειρισμός της δεν είναι και ο πιο εύκολος, παρόλο που τα χειριστήρια για τον έλεγχο του κλιματισμού βρίσκονται πιο κάτω. Εργονομικό «φάουλ» αποτελούν οι πολύ ψηλά τοποθετημένοι διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα, όπως και η χαμηλή θέση των χειρολαβών για το άνοιγμα των θυρών. Αντίστοιχα και οι μικροί διακόπτες για τον έλεγχο του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, δεν είναι και οι πιο πρακτικοί. Ασυνήθιστο σχεδιασμό έχουν και οι αεραγωγοί, όπως είναι οι μικροί στο κέντρο και οι μεγαλύτεροι στις πόρτες. Αρνητικό στοιχείο για τον οδηγό αποτελεί η μέτρια ορατότητα προς τα πίσω, γιατί περιορίζεται από τις φαρδιές κολόνες «C» και από το παρμπρίζ με την έντονη κλίση. Όσον αφορά τους χώρους, στο πίσω κάθισμα θα φιλοξενηθούν με ικανοποιητικές ανέσεις δύο ενήλικα άτομα κανονικού αναστήματος ή και ένας ακόμα χωρίς πολύ στρίμωγμα, χάρη και στο χαμηλό κεντρικό τούνελ. Μεγάλο για τα δεδομένα της μικρομεσαίας κατηγορίας είναι το πορτ μπαγκάζ των 430 λίτρων, με το ψηλό όμως κατώφλι φόρτωσης.

Αποδοτικός και οικονομικός ο ντίζελ 1.5 BlueHDi

Ο γνωστός 1.500άρης πετρελαιοκινητήρας των 130 ίππων και με τη ροπή των 300 Nm από τις 1.750 ταιριάζει κατάλληλα στο DS 4, καθώς εξασφαλίζει καλές επιδόσεις και κυρίως χαμηλή κατανάλωση. Σε συνδυασμό με το ομαλό σε λειτουργία 8άρι αυτόματο κιβώτιο, ενισχύεται η άνεση στην οδήγηση, ενώ για όσους θελήσουν, υπάρχουν και οι χειροκίνητες αλλαγές μέσω των paddles. Το μηχανικό αυτό σύνολο παρουσιάζει θετικό τράβηγμα από τις χαμηλές στροφές και έχει δύναμη μέχρι τις μεσαίες, όμως στις πιο υψηλές πέφτει η απόδοσή του και δεν υπάρχει λόγος να πιέζεται. Σε κάθε περίπτωση ο θόρυβος που παράγει και φτάνει στην καμπίνα είναι υπαρκτός αλλά όχι ενοχλητικός. Ικανοποιητικές με τη σειρά τους είναι και οι επιδόσεις από στάση (0-100 χλμ./ώρα σε 10,9 δλ.) και εν κινήσει, χάρη και στο 8άρι κιβώτιο που επιλέγει την κατάλληλη σχέση, ειδικά στην επιλογή «Κανονική» μέσω του Drive Mode (έχει ακόμα τις Eco και Σπορ). Σημαντικό προσόν του μοτέρ είναι και οι λιγοστές απαιτήσεις του σε πετρέλαιο, αφού κατά τη διάρκεια της δοκιμής βρέθηκε στα 6,5 λτ./100 χλμ., τα οποία πέφτουν αισθητά στο ταξίδι (130 χλμ./ώρα με σχεδόν 2.200 σ.α.λ.).

Ισορροπημένο και άνετο στο δρόμο

Βασισμένο στη νέα εκδοχή της πλατφόρμας EMP2 που «πατάνε» και άλλα γαλλικά μοντέλα του ομίλου Stellantis, το νέο DS 4 «παντρεύει» με επιτυχία την άνεση με τη σταθερότητα, ανεξαρτήτως διαδρομής. Οι αναρτήσεις με τα γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω είναι διακριτικά σφιχτές και έχουν ρυθμιστεί κατάλληλα για να φιλτράρουν αποτελεσματικά τις διάφορες ανωμαλίες των δρόμων (συμβάλλει και το 65άρι προφίλ των ελαστικών) και να κρατούν το αμάξωμα στην πορεία του. Η σταθερότητα που επιδεικνύει στις ευθείες της εθνικής οδού είναι πολύ καλή ακόμα και σε αρκετά γρήγορους ρυθμούς, δίχως να τους αντιλαμβάνονται οδηγός και επιβάτες. Περνώντας σε στροφές, το DS 4 εμφανίζει λογικές κλίσεις μαζί με αρκετή πρόσφυση. Ο οδηγός λαμβάνει καλή αίσθηση και αμεσότητα τιμόνι, ενώ σύμμαχοί του είναι ακόμα το πολύ καλής ακαμψίας πλαίσιο και τα δυνατά φρένα.

Αντιμέτωπο με δύσκολο ανταγωνισμό

Η DS θέτει αντιμέτωπο το DS 4 απέναντι στο γερμανικό premium κατεστημένο, αν και κατά την άποψή μας υπάρχει και «εσωτερικός» ανταγωνισμός από το νέο, επίσης εντυπωσιακό και με πολυτελή στοιχεία, Peugeot 308. Άλλωστε με το Γάλλο συγγενή του έχει κάποια ορατά και μη κοινά στοιχεία, ενώ τιμολογιακά το DS 4 τοποθετείται στο άνω άκρο της μικρομεσαίας κατηγορίας και εκεί δεν έχει κάποιο συγκριτικό πλεονέκτημα.

Σχεδιασμός, κατανάλωση, ποιότητα κατασκευής, οδική συμπεριφορά

Ορατότητα προς τα πίσω, εργονομία, τιμή

Καύσιμο
Πετρέλαιο
Κυβισμός (κ.εκ.)
1.499
Κύλινδροι/βαλβίδες
4/16
Ταχύτητες
8 auto
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
130/3.750
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
300/1.750
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
10,9
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
203
Μεικτή (kWh/100 χλμ.)
4,8
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
125
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
80
Εμπρός ανάρτηση
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντ. δοκός
Πίσω ανάρτηση
Ημιάκαμπτος άξονας
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι 304x28 χλστ.
Πίσω φρένα
Δίσκοι 268x12 χλστ.
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
4.400
Πλάτος (χλστ.)
1.866
Ύψος (χλστ.)
1.470
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.675
Βάρος (κιλά)
1.414
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
430
Αστέρια
(4)
Ασφάλεια ενηλίκου
85%
Ασφάλεια παιδιού
86%
Ασφάλεια πεζού
74%
Επικουρικά συστήματα
65%
ESP
 
Αερόσακοι
7
Αυτόνομη πέδηση
 
Διατήρηση Λωρίδας
 
Έλεγχος τυφλών σημείων
 
Αναγνώριση πινακίδων
 
Αυτόματα φώτα
 
Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες
 
Ψηφιακός πίνακας οργάνων
 
Σύστημα πολυμέσων
 
Κάμερα οπισθοπορείας
 
Ηλεκτρικά παράθυρα
4
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ηχοσύστημα
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
30.100 ευρώ
Get it on Google Play Download on the App Store