Η πρώτη γενιά του Jeep Compass δεν πήγε, εμπορικά τουλάχιστον, όπως θα ήθελε η αμερικάνικη μάρκα. Και όχι άδικα, καθώς η εμφάνισή του, η μειωμένη εκτός δρόμου ικανότητά του αλλά και το εκτός τόπου και χρόνου εσωτερικό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα αποτέλεσαν ανασταλτικούς παράγοντες για την αγορά του.
Δείτε εδώ όλες τις δοκιμές αυτοκινήτων ανά μάρκα
Πλέον έχουμε όμως τη δεύτερη γενιά του, η οποία αν μη τι άλλο βάζει τα… πράγματα στη θέση της, αφού σέβεται το παρελθόν της τόσο όσον αφορά στην εμφάνισή όσο και στις εκτός δρόμου ικανότητές της και έτσι πλέον το Compass (πυξίδα) δείχνει σωστά την πορεία προς την επιτυχία. Εμείς αυτή τη φορά, το δοκιμάζουμε στην έκδοση με τον 2.0 λτ. πετρελαιοκινητήρα MultiJet απόδοσης 170 ίππων, ο οποίος συνοδεύεται από τετρακίνηση και αυτόματο κιβώτιο εννέα ταχυτήτων. Η τιμή του είναι στα 41.400 ευρώ, ενώ για όποιον θέλει την λιγότερο δυνατή εκδοχή του, αυτή είναι στα 140 άλογα και κοστίζει 32.900 ευρώ.
Ισχυρός πετρελαιοκινητήρας για όλες τις δουλειές
Κάτω από το καπό του Jeep Compass που δοκιμάζουμε εδώ, υπάρχει ο πετρελαιοκινητήρας 2.0 λτ. MultiJet ο οποίος αποδίδει 170 ίππους στις 4.000 σ.α.λ και 380 Nm ροπής στις 1.750 σ.α.λ. Αν και η λειτουργία του δεν μπορεί να χαρακτηριστεί κορυφαία, λόγω κυρίως του θορύβου του, τα χαρακτηριστικά απόδοσής του είναι. Και αυτό γιατί στην πράξη το Compass επιταχύνει αβίαστα ανεξαρτήτως των σ.α.λ. που έχει ο κινητήρας και σε συνδυασμό με το 9άρι αυτόματο κιβώτιο (το οποίο είναι αρκετά γρήγορο και ομαλό κατά την αλλαγή των ταχυτήτων), χαρίζει αξιοπρεπείς επιδόσεις. Συγκεκριμένα, για το 0-100 χλμ./ώρα, το Compass χρειάζεται 10,1 δλ. τη στιγμή που η τελική του ταχύτητα φτάνει στα 196 χλμ./ώρα. Όσον αφορά στην κατανάλωσή του τώρα, η μέση τιμή της στην πράξη είναι στα 8,9 λίτρα/100 χλμ. Νούμερο ικανοποιητικό για ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο, το οποίο μάλιστα ζυγίζει 1.706 κιλά. Η τετρακίνηση είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενη μέσω του συστήματος «Jeep Active Drive», το οποίο μπορεί να δώσει έως και το 100% της ροπής στον τροχό που έχει την καλύτερη πρόσφυση, ενώ προσομοιώνει ηλεκτρονικά τη λειτουργία ενός μπλοκέ διαφορικού. Αξίζει μάλιστα να αναφέρουμε πως το Jeep Compass εφοδιάζεται με το σύστημα Selec-Terrain, το οποίο διαθέτει τέσσερα διαφορετικά προγράμματα οδήγησης (αυτόματο, χιόνι, άμμος, λάσπη), ενώ στις πιο σκληροπυρηνικές εκδόσεις TrailHawk διατίθεται κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού σχέσεων (αργό) και ακόμη ένα πρόγραμμα οδήγησης, ονόματι Rock. Το σημαντικότερο όλων όμως είναι πως ο κινητήρας δίνει το ρυθμό και με τη ροπή από χαμηλά βοηθά σε ρυμούλκηση ή στον έλεγχο του αυτοκινήτου σε ακραίες εκτός δρόμου καταστάσεις.
Εξαιρετικό εντός και εκτός δρόμου
Από ένα Jeep θεωρούμε δεδομένο πως θα τα πάει καλά εκτός δρόμου και το Compass ευτυχώς δεν είναι εξαίρεση. Παρόλα αυτά, όσο πιο πολύ το οδηγείς, τόσο περισσότερο εκπλήσσεσαι με την άνεση της ανάρτησής του αλλά και την ποιότητα κύλισης που διαθέτει στον αυτοκινητόδρομο, καθιστώντας το ταυτόχρονα οδοστρωτήρα σε βατά, εκτός δρόμου μέρη. Μάλιστα, παρά τη μεγάλη της διαδρομή, η ανάρτηση ελέγχει χωρίς πρόβλημα το φορτίο του αμαξώματος, χωρίς να επιτρέπει κλίσεις που θα βάλουν όρια στον οδηγό. Στον αυτοκινητόδρομο το Compass αντί να χάνει πόντους κερδίζει, καθώς κινείται με σιγουριά, χωρίς θόρυβο και γεμίζει με αυτοπεποίθηση και ασφάλεια τους επιβάτες του. Τα φρένα του είναι ισχυρά, το κιβώτιο το ξεχνά ο οδηγός (με την καλή έννοια), ενώ το τιμόνι είναι λογικό να μην είναι ιδιαιτέρως άμεσο καθώς μιλάμε για ένα αυτοκίνητο που έχει βλέψεις και για εκτός δρόμου κίνηση. Και εκεί, χάρη και στην αυξημένη απόσταση από το έδαφος, η οποία φτάνει στα 215 χλστ. και φυσικά στην τετρακίνηση (την οποία περιγράψαμε πιο πριν), τα καταφέρνει καλύτερα από άλλα αυτοκίνητα του είδους του, δικαιολογώντας και το όνομα του! Ενδεικτικά αναφέρουμε πως οι γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής είναι 29, 24 και 33 μοίρες αντίστοιχα.
Τρελαίνεις την πυξίδα μου…
Ουσιαστικά, το νέο Compass δεν έχει κρατήσει τίποτα από το πρώτης γενιάς μοντέλο, με το οποίο μόνο το όνομα μοιράζεται. Είναι ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο, που πλέον μπορεί χωρίς ενοχές να χαρακτηριστεί premium SUV και να τα βάλει με καταξιωμένα μοντέλα της κατηγορίας. Το νέο Jeep Compass είναι βασισμένο ως ένα βαθμό στο Renegade (χρησιμοποιεί την ίδια πλατφόρμα αλλά με παραμετροποιήσεις για να έρθει στα δικά του μέτρα εξ ου και το διαφορετικό μεταξόνιο, το μήκος του οποίου είναι στα 2.636 χλστ.) και τοποθετείται πάνω από αυτό προϊοντικά και κάτω από το Cherokee, γεφυρώνοντας έτσι το χάσμα ανάμεσα στα δύο. Συγκεκριμένα, το μήκος του είναι στα 4.394 χλστ. ενώ πλάτος και ύψος φτάνουν στα 1.819 και 1.647 χλστ. αντίστοιχα.
Ευρωπαϊκών προδιαγραφών το εσωτερικό
Αυτή την φορά η Jeep άλλαξε προσέγγιση στον τρόπο σχεδιασμού της καμπίνας και του ταμπλό, λαμβάνοντας υπόψη τα ευρωπαϊκά θέλω. Έτσι, το εσωτερικό του νέου Jeep Compass, σε καμία περίπτωση δεν θυμίζει σχεδιαστικά και ποιοτικά (ευτυχώς), αυτό της προηγούμενης γενιάς, με τις χοντροκομμένες επιφάνειες και τα σκληρά πλαστικά. Τα υλικά είναι ποιοτικά και η συναρμολόγησή τους σε πείθει, ενώ όπου και αν κοιτάξεις η προσοχή στην λεπτομέρεια είναι έκδηλη. Εργονομικά χρειάζεται ένα διάστημα εξοικείωσης, καθώς το τιμόνι με τους πολλούς διακόπτες, ακόμη και στο πίσω μέρος του, ίσως δυσκολέψει κάποιους, ενώ η έγχρωμη οθόνη αφής θέλει μία εξοικείωση. Πρέπει όμως να τονίσουμε πως όλοι οι κύριοι διακόπτες και τα χειριστήρια είναι σε επίκαιρες θέσεις. Από την άλλη, οι χώροι είναι σε καλό επίπεδο, κάτι στο οποίο φυσικά βοηθούν οι εξωτερικές διαστάσεις του αυτοκινήτου αλλά και το μεταξόνιο, που εξασφαλίζει αρκετό χώρο για τους πίσω επιβάτες. Όσον αφορά στον χώρο αποσκευών, αυτός είναι στα 438 λτ.
Δείτε εδώ όλες τις δοκιμές αυτοκινήτων Jeep
(+) Άνεση ανάρτησης, ποιότητα κύλισης, κατανάλωση, ευρυχωρία καμπίνας, τετρακίνηση, αυτόματο κιβώτιο, απόδοση κινητήρα, εξοπλισμός
(-) Περιμετρική ορατότητα, θήκες μικροαντικειμένων στο εσωτερικό, θόρυβος κινητήρα στο ρελαντί