Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν απασχολήσει τον τελευταίο καιρό και την ελληνική αγορά, λόγω των γενναιόδωρων κρατικών επιδοτήσεων. Αυτές φτάνουν έως τις 6.000 ευρώ, συν 1.000 ευρώ σε ειδικές κατηγορίες (πολύτεκνοι, άτομα με αναπηρίες), άλλα 1.000 ευρώ με απόσυρση παλαιού οχήματος και 500 ευρώ για την αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή.
Δείτε ακόμα: Πλούσια SUV μοντέλα σε χαμηλές τιμές
Ωστόσο, και πάλι οι τιμές τους παραμένουν κατά πολύ υψηλότερες συγκριτικά με εκείνες των αυτοκινήτων με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τα λεφτά που κοστίζει ένα μικρό για παράδειγμα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, μπορεί κανείς να αγοράσει ένα μεγαλύτερο μοντέλο ντίζελ, βενζίνης, υβριδικό, με φυσικό αέριο και υγραέριο.
Μεταξύ των βασικών μειονεκτημάτων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η αυτονομία και οι χρόνοι φόρτισης για να «γεμίσουν» οι μπαταρίες. Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να διανύσουν μια απόσταση εκδρομής, όπως είναι για παράδειγμα η τυπική «Αθήνα – Ναύπλιο» με επιστροφή, των 280 χιλιομέτρων. Αυτό ισχύει θεωρητικά και με βάση την αυτονομία που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές, γιατί στην πράξη και αν ο οδηγός δεν είναι φειδωλός με το πάτημα του γκαζιού, τότε η μπαταρία μπορεί να αδειάσει πολύ πιο γρήγορα.
Δείτε ακόμα: Τα οικονομικά diesel αυτοκίνητα του Σκρουτζ!
Υπάρχουν όμως ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μπορούν να καλύψουν μεγαλύτερες αποστάσεις, όπως είναι η «Αθήνα – Θεσσαλονίκη» των 500 χιλιομέτρων, χωρίς στάση για φόρτιση ή να μείνουν στο δρόμο; Να σημειωθεί ότι υπάρχουν σταθμοί φόρτισης στην εν λόγω διαδρομή όπως είναι στην Αταλάντη, Λαμία, Βόλο, Λάρισα, Πλαταμώνα και Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, θα χρειαστούν αρκετές ώρες για τη φόρτιση και όχι ένα συνηθισμένο τέταρτο ξεκούρασης και ενδεχόμενου ανεφοδιασμού με καύσιμο.
Με βάση τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ελλάδα και υποστηρίζονται από δίκτυο αντιπροσώπων, πρακτικά κανένα μοντέλο δεν μπορεί να διανύσει αυτή τη διαδρομή non stop. Tο μοναδικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που μπορεί έστω και οριακά να φτάσει στη Θεσσαλονίκη από την Αθήνα χωρίς να σταματήσει, είναι το VW ID.4, με την αυτονομία των 500 χιλιομέτρων. Λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Θεσσαλονίκη φτάνει η Jaguar I-Pace (470 χλμ.), ακολουθούν η BMW iX3 (460 χλμ.), τα Kia e-Niro, e-Soul και Hyundai Kona Electric των 204 ίππων με τη μεγαλύτερη μπαταρία 64 kWh, καθώς και το VW ID.3. Από εκεί και πέρα πολλά ηλεκτρικά μοντέλα θα χρειαστεί να σταματήσουν στη Λάρισα για φόρτιση (Αθήνα – Λάρισα 352 χλμ.), αρκετά στη Λαμία (212 χλμ. από την Αθήνα), ενώ άλλα θα χρειαστούν 3 και άνω στάσεις για γέμισμα των μπαταριών, οπότε πρακτικά είναι αδύνατο να κάνουν το ταξίδι.
Δείτε ακόμα: Όλα τα υβριδικά μοντέλα της Kia στην Ελλάδα
Παρακάτω ακολουθεί πίνακας με τις αυτονομίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ελλάδα, σύμφωνα με την πιο ρεαλιστική μέτρηση WLTP, που ανακοινώνει ο εκάστοτε κατασκευαστής.
Μάρκα/μοντέλο | Αυτονομία (χλμ.)* |
VW ID.4 204 hp | 500 |
Jaguar I-Pace 400 hp | 470 |
BMW iX3 286 hp | 460 |
Kia e-Niro 204 PS | 455 |
Kia e-Soul 204 PS | 452 |
Hyundai Kona Electric 204 hp | 449 |
VW ID.3 204 hp | 424 |
Nissan LEAF e+ 217 hp | 385 |
Audi e-tron SB 55 quattro 408 hp | 373 |
Mercedes EQC 400 4MATIC 408 hp | 370 |
Audi e-tron 55 quattro 408 hp | 368 |
Peugeot e-208 136 hp | 340 |
Opel Corsa-e 136 hp | 337 |
DS3 Crossback e-Tense 136 hp | 320 |
Peugeot e-2008 136 hp | 320 |
Hyundai Kona Electric 136 hp | 305 |
Kia e-Niro 136 hp | 289 |
BMW i3 170 hp | 285 |
Audi e-tron SB 50 quattro 313 hp | 282 |
Audi e-tron 50 quattro 313 hp | 279 |
BMW i3s 185 hp | 278 |
Kia e-Soul 136 hp | 276 |
Nissan LEAF 150 hp | 270 |
VW e-up! 83 hp | 256 |
ΜΙΝΙ Cooper SE 184 hp | 235 |
VW e-Golf 136 hp | 231 |
Skoda CITIGOe iV 83 hp | 225 |
Honda e 136 hp | 222 |
Honda e Advance 154 hp | 222 |
Mazda MX-30 | 200 |
smart EQ forfour 81 hp | 135 |
smart EQ fortwo 81 hp | 130 |
*Μεικτή ελάχιστη WLTP |