Οι επιλογές που έχει να κάνει ο υποψήφιος αγοραστής ενός αυτοκινήτου είναι πλέον πάρα πολλές, από όλες τις κατηγορίες και ειδικά μεταξύ των μικρών και μικρομεσαίων χάτσμπακ και SUV, που είναι οι δημοφιλέστερες.
Δείτε ακόμα: Τα οικονομικά diesel αυτοκίνητα του Σκρουτζ!
Οι βασικοί τομείς που θα κρίνουν την τελική απόφαση είναι η τιμή αγοράς, τα χαρακτηριστικά του κινητήρα, ο εξοπλισμός, οι χώροι, η εικόνα του εσωτερικού, η οδική συμπεριφορά κ.λπ. Η κατανάλωση και το κόστος σε καύσιμα τοποθετούνται ψηλά στη λίστα με τα ζητούμενα, αφού πρόκειται μια καθημερινή δαπάνη και μάλιστα αρκετά υπολογίσιμη, όταν διανύονται πολλά χιλιόμετρα.
Όλοι γνωρίζουν ότι οι ντίζελ κινητήρες προσφέρουν μεγάλη οικονομία σε καύσιμο. Ωστόσο, η ζήτησή τους έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, αφού αρκετοί κατασκευαστές τους έχουν καταργήσει, ή τους έχουν περιορίσει σε σημαντικό βαθμό. Οι λιγότερες απαιτήσεις σε καύσιμο συγκριτικά με τους βενζίνης, σε συνδυασμό με τη χαμηλότερη τιμή του καυσίμου προσφέρουν άμεσο όφελος στον οδηγό, κάθε φορά που πηγαίνει στο πρατήριο υγρών καυσίμων για ανεφοδιασμό.
Δείτε ακόμα: Πλούσια SUV μοντέλα σε χαμηλές τιμές
Όμως το πετρέλαιο δεν είναι το φθηνότερο καύσιμο, αφού υπάρχει το ακόμα πιο οικονομικό φυσικό αέριο. Πρατήρια ανεφοδιασμού CNG καλύπτουν προς το παρόν τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας μας (Αθήνα – Θεσσαλονίκη), καθώς και μεγαλουπόλεις, όπως είναι η Λαμία, Βόλος, Λάρισα και Ιωάννινα. Εντός του 2020 θα λειτουργήσουν και άλλα στον Ψαθόπυργο, Χαλκίδα, Καρδίτσα, Ηγουμενίτσα, Κοζάνη, Ευαγγελισμό (κοντά στα Τέμπη) και Θεσσαλονίκη, ενώ σχεδιάζονται και άλλα στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Τρίπολη, Πάτρα, Σχηματάρι, Σέρρες, Ξάνθη, Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη.
Ποιο καύσιμο λοιπόν συμφέρει περισσότερο; Το πετρέλαιο ή το φυσικό αέριο; Για να κάνουμε την σύγκριση επιλέξαμε ως παράδειγμα το VW Polo 1.6 TDI 95 PS με το Polo 1.0 TGI 90 PS τα οποία πωλούνται στην ίδια ακριβώς τιμή των 18.200 ευρώ.
Δείτε ακόμα: Νέο Renault Captur βενζίνη, ντίζελ ή υγραέριο;
Ξεκινώντας από τους κινητήρες, ο 1.6 TDI υπερέχει σε ιπποδύναμη κατά 5 ίππους και κυρίως σε ροπή κατά 90 Nm, ωστόσο οι επιδόσεις του 1.0 TGI δεν υπολείπονται κατά πολύ. Άλλωστε, δεν θα πάρει κανείς ένα τέτοιο ή μεγαλύτερο αυτοκίνητο για κυνήγι των επιδόσεων, αφού στόχος είναι η όσο το δυνατόν χαμηλότερη κατανάλωση και κατ’ επέκταση ο περιορισμός του κόστους σε καύσιμο. Σε πραγματικές συνθήκες κίνησης μεικτής διαδρομής, το Polo 1.6 TDI καίει 6,0 λτ./100 χλμ., που σημαίνει ότι κοστίζει σε καύσιμο 6,8 €/100 χλμ. (με τιμή πετρελαίου 1,133 €/λτ.). Το Polo 1.0 TGI καταναλώνει 4,4 kg/100 χλμ., τα οποία ισοδυναμούν με 3,7 €/100 χλμ. (0,834 €/kg). Δηλαδή, το Polo με φυσικό αέριο στοιχίζει για κάθε 100 χιλιόμετρα περίπου 3 ευρώ λιγότερα, η σε ετήσια βάση με 12.000 χλμ., το κέρδος είναι 376 ευρώ. Παράλληλα, στην συγκεκριμένη περίπτωση το Polo 1.0 TGI με εκπομπές CO2 89 γρ./χλμ. δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας, έναντι 87,3 ευρώ το Polo 1.6 TDI (βλ. παρακάτω πίνακα).
Πλεονέκτημα του ντίζελ Polo είναι η αυτονομία, αφού με ένα ρεζερβουάρ γεμάτο (40 λτ.) μπορεί να διανύσει 667 χιλιόμετρα. Το Polo GNG διαθέτει τρεις δεξαμενές φυσικού αερίου (είναι το κυρίως καύσιμο), συνολικής χωρητικότητας 13,8 κιλών και ένα βοηθητικό ρεζερβουάρ βενζίνης 9 λίτρων. Με τη χρήση φυσικού αερίου η αυτονομία του φτάνει τα 314 χιλιόμετρα συν άλλα 150 χιλιόμετρα περίπου με τη βενζίνη (σύνολο 464 χλμ.).
Δείτε ακόμα: Τα φθηνότερα μικρομεσαία SUV έως 20.000 ευρώ
Τα ντίζελ αυτοκίνητα συγκριτικά με τα ίδια με κινητήρες φυσικού αερίου (ανεξαρτήτως μάρκας και μοντέλου) δεν εμφανίζουν αλλαγές στην εμφάνιση στο αμάξωμα και στο εσωτερικό. Μόνο στον πίνακα οργάνων εντοπίζονται διαφορές, όπου στα CNG υπάρχει ένας ακόμα δείκτης καυσίμου για το φυσικό αέριο, συν πρόσθετες πληροφορίες για την κατανάλωση και την ποιότητα φυσικού αερίου. Οι χώροι των επιβατών δεν μεταβάλλονται, όχι όμως και η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ, λόγω της ύπαρξης των δεξαμενών κάτω από το δάπεδο. Ενδεικτικά, στο Polo 1.0 TGI ο χώρος αποσκευών έχει 100 λτ. μικρότερη χωρητικότητα (251 λτ. έναντι 351 λτ.). Το ίδιο ισχύει και για μεγαλύτερα αυτοκίνητα, όπως είναι στο Skoda Kamiq (278 λτ. το G-TEC, έναντι 400 λτ. το TSI και TDI).
Συνοψίζοντας καταλήγουμε στο εξής συμπέρασμα. Ένα αυτοκίνητο με κινητήρα φυσικού αερίου προσφέρει μεγαλύτερη οικονομία σε κόστος καυσίμου συγκριτικά με ένα αντίστοιχο πετρελαιοκίνητο. Από την άλλη πλευρά το ντίζελ υπερέχει σε αυτονομία, πρατήρια για πετρέλαιο υπάρχουν παντού σε όλη τη χώρα, ενώ κερδίζει και σε χώρο αποσκευών. Οπότε η τελική επιλογή έχει να κάνει πάντα με βάση τις προτεραιότητες του καθενός.
Δείτε ακόμα: Μικρά SUV με κινητήρες LPG και CNG
Τεχνικά χαρακτηριστικά | ||
Μοντέλο | Polo 1.0 TGI | Polo 1.6 TDI |
Κυβισμός (κ.εκ.) | 999 | 1.598 |
Κύλινδροι/βαλβίδες | 3/12 | 4/16 |
Ταχύτητες | 6 | 5 |
Ισχύς (PS/σ.α.λ.) | 90/4.500 | 95/2.700 |
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) | 160/1.800 | 250/1.500 |
0-100 χλμ./ώρα (δλ.) | 11,9 | 11,2 |
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) | 183 | 185 |
Βάρος (κιλά) | 1.275 | 1.270 |
Χώρος αποσκευών (λτ.) | 251 | 351 |
Κατανάλωση – κόστη | ||
Κατανάλωση δοκιμής (λτ./100 χλμ.) | 4,4 kg | 6,0 |
Κόστος στα 12.000 χλμ.* | 440 € | 816 € |
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) | 89 | 97 |
Τέλη κυκλοφορίας | 0 € | 87,30 € |
Υπολογισμένο με μέση τρέχουσα τιμή πετρελαίου 1,133 €/λτ. και CNG 0,834 €/kg |