Ο τομέας της ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας έχει ανέβει σημαντικά τα τελευταία χρόνια και πλέον είναι λίγα τα αυτοκίνητα που βαθμολογούνται με λιγότερα από 5 αστέρια στις δοκιμές του Euro NCAP. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν σημαίνει ότι όλα προσφέρουν το ίδιο επίπεδο ασφαλείας, αφού στα περισσότερα διαφέρουν τα ποσοστά ασφαλείας που ανακοινώνει ο εν λόγω ανεξάρτητος οργανισμός. Αυτό βέβαια ισχύει και τα αυτοκίνητα της μικρής κατηγορίας που εξετάζουμε και επιλέγουμε τα 10 καλύτερα (12 στα μικρομεσαία λόγω ισοβαθμίας).
Να σημειώσουμε ότι επιλέχθηκαν μικρά και μικρομεσαία αυτοκίνητα που διατίθενται στην χώρα μας, έχουν αξιολογηθεί με 5 αστέρια σύμφωνα με τον τρόπο αξιολόγησης που ισχύει από το 2009 έως σήμερα, καθώς και εκείνα με το μεγαλύτερο ποσοστό ασφάλειας στους ενήλικους επιβάτες, το οποίο έχει και τη μεγαλύτερη βαρύτητα στις δοκιμές του Euro NCAP.
Οι δοκιμασίες του Euro NCAP
Προστασία ενήλικων επιβατών:
Μετωπική σύγκρουση: Το αυτοκίνητο προσκρούει με το 40% της μετωπικής του επιφάνειας σε παραμορφούμενη μπαριέρα με ταχύτητα 64 χλμ./ώρα.
Πλευρική σύγκρουση: Μια παραμορφούμενη, κινούμενη μπαριέρα προσκρούει στην πλευρά του οδηγού με ταχύτητα με 50 χλμ./ώρα.
Πλευρική σύγκρουση με στύλο: Το αυτοκίνητο «σύρεται» πλαγίως με ταχύτητα 29 χλμ./ώρα σε σταθερή δοκό, η οποία έχει διάμετρο 254 χλστ. και προσομοιάζει στύλο φωτισμού.
Προστασία πεζών: Σε αυτή τη δοκιμασία το αυτοκίνητο κινείται με 40 χλμ./ώρα και προσκρούει με το εμπρός μέρος του αμαξώματός του σε ανδρείκελα που προσομοιάζουν ενήλικα και μικρό πεζό.
Προστασία παιδιών: Ο βαθμός αξιολόγησης εξαρτάται από τις σωστές οδηγίες χρήσης των παιδικών καθισμάτων, από την ευκολία τοποθέτησης και την ασφάλεια που προσφέρει στην εμπρόσθια και πλευρική πρόσκρουση.
Επικουρικά συστήματα ασφαλείας: Σε αυτή την αξιολόγηση μεγάλη βαρύτητα παίζουν τα συστήματα που περιορίζουν τους τραυματισμούς και συμβάλλουν στην αποφυγή ατυχημάτων. Μερικά από αυτά είναι το ESP, η υπενθύμιση ζώνης ασφαλείας, το σύστημα αποφυγής σύγκρουσης σε χαμηλές ταχύτητες, το σύστημα προειδοποίησης ακούσιας αλλαγής κατεύθυνσης, ελέγχου των τυφλών γωνιών του αυτοκινήτου, αυτόματης ακινητοποίησης κ.ο.κ.
Η αξιολόγηση που ισχύει από το 2009 μέχρι σήμερα
Από το Φεβρουάριο του 2009 ο Euro NCAP εφαρμόζει ένα νέο τρόπο αξιολόγησης, όπου η βαθμολογία βασίζεται σε ένα συνολικό σκορ, συνδυάζοντας τα αποτελέσματα αξιολόγησης προστασίας των ενηλίκων κατά 50%, των παιδιών κατά 20%, των πεζών κατά 20% και 10% από τα επικουρικά συστήματα ασφαλείας.
Τα 10 ασφαλέστερα μικρά αυτοκίνητα:
Τα 10 ασφαλέστερα μικρομεσαία αυτοκίνητα: