Με την πασχαλινή έξοδο σε πλήρη εξέλιξη και την καλοκαιρινή προ των πυλών, οι ακτοπλοϊκές γραμμές έρχονται δυναμικά στο προσκήνιο. Τη σήμερον, υβριδική/ηλεκτρική/εναλλακτική σε καύσιμο γενικότερα, ημέρα όμως, το καράβι δεν είναι το ίδιο απλή υπόθεση, όπως παλιά. Οι νέες τεχνολογίες επιβάλλουν τα ανάλογα ήθη και έθιμα, ήτοι προσοχή και συγκεκριμένες ενέργειες για τη διασφάλιση των ασφαλών μετακινήσεων.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής εξέδωσε επικαιροποιημένη εγκύκλιο, μέσα από την οποία ορίζονται οι κανόνες και προϋποθέσεις μεταφοράς οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων (Alernative Fuel Vehichles/AFVs για συντομία) με τα πλοία των ακτοπλοϊκών γραμμών. Σημειώνεται ότι στα AFVs περιλαμβάνονται: α) τα αμιγώς ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα που φέρουν συσσωρευτές (μπαταρίες) και β) τα οχήματα που χρησιμοποιούν υγροποιημένα και συμπιεσμένα αέρια καύσιμα. Άρα, έχουμε και λέμε: ηλεκτρικά, plug-in hybrid, CNG και LPG. Τι πρέπει να κάνουν οι κάτοχοι αυτοκινήτων (και οχημάτων συνολικά) των ανωτέρω κατηγοριών;
α) στα αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα πρέπει να γίνεται έλεγχος της θερμοκρασίας των συσσωρευτών ενώ το επίπεδο φόρτισης θα πρέπει να είναι έως 40% της συνολικής χωρητικότητάς αυτών και
β) στα οχήματα λοιπών εναλλακτικών καυσίμων, όπως υγραερίου ή φυσικού αερίου, οι δεξαμενές τους να μην περιέχουν καύσιμο άνω του 50% της συνολικής τους χωρητικότητας.
Επισημαίνεται ότι υπάρχει υποχρέωση από τους επιβάτες – οδηγούς να ενημερώνουν άμεσα το πλήρωμα του πλοίου σε περίπτωση λήψης οποιασδήποτε ένδειξης συναγερμού από το όχημά τους. Δεν επιτρέπεται να γίνεται φόρτωση των οχημάτων AFVs που έχουν βλάβη στο σύστημα τροφοδοσίας τους και στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές τους (στην περίπτωση που αυτά δεν έχουν αφαιρεθεί). Η ευθύνη για την διασφάλιση ότι στο όχημα δεν υφίσταται βλάβη ή ζημιά στο σύστημα τροφοδοσίας, στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές του, βαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων αυτών και η ακτοπλοϊκή εταιρία δύναται να το εξασφαλίσει με όποιο τρόπο αυτή ορίσει. Παράλληλα υπογραμμίζεται ότι οι υπεύθυνοι του καραβιού θα πρέπει να τοποθετούν σε συγκεκριμένα σημεία και με δεδομένη χωροταξία τα ηλεκτρικά/υβριδικά στο χώρο φόρτωσης, καθώς είναι κατά μέσο όρο 25% βαρύτερα από τα αντίστοιχα συμβατικά, ενώ θα πρέπει να υπάρχει πάντα κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης και τεχνητός εξαερισμός, εφόσον ο χώρος φόρτωσης είναι κλειστός.
Τέλος, δεν θα επιτρέπεται η φόρτιση ηλεκτρικών και επαναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων επί του πλοίου ενώ θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι τα ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα δεν θα είναι συνδεδεμένα με κάποια πηγή ηλεκτρικού ρεύματος επί του πλοίου. Πρακτικά, λοιπόν, αν έχεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν μπορείς να ταξιδέψεις με πλοίο όντας φορτισμένος στο 100%, ούτε καν στο 50%! Το ίδιο ισχύει με τα υβριδικά και PHEV, αλλά εκεί τουλάχιστον έχεις πάντα την ασφάλεια της βενζίνης. Με το EV, αντίθετα, θα πρέπει να ψάχνεις για φορτιστές στο νησί που αποβιβάζεσαι.