Σας αρέσει να οδηγείτε γρήγορα; Να φορτώνετε συχνά το αυτοκίνητό σας; Μήπως να βάζετε νεκρά και να το αφήνετε να ρολάρει, ή να κρατάτε την επιλεγμένη ταχύτητα και να μουγκρίζει το μοτέρ; Έχετε plug-in υβριδικό και ξεχνάτε (ή βαριέστε) να το φορτίζετε; Ό,τι κι αν κάνετε ή δεν κάνετε, αν το αυτοκίνητο είναι καινούργιο, το γνωρίζουν οι άνθρωποι της Ευρωπαϊκής Ένωσης!
O νόμος OBFCM (On-board Fuel and energy Consumption Monitoring) είναι το μεγαλύτερο «φακέλωμα» που έχει εφαρμοστεί στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Κάθε αυτοκίνητο με ημερομηνία παραγωγής από την 1η Ιανουαρίου του 2021 κι έπειτα (αναλόγως τεχνολογίας, δεν αποκλείονται και λίγο παλιότερα), εξοπλίζεται με ένα κατάλληλα καλιμπραρισμένο λογισμικό που αποθηκεύει τα πάντα από την οδήγησή μας. Συγκεκριμένα, το πόσο ενεργοβόρος ή περιβαλλοντικά επιζήμιος είναι ο τρόπος χρήσης του αυτοκινήτου. Τα δεδομένα αποστέλλονται σε server που βρίσκονται στις Βρυξέλλες, ως μέρος του δικτύου Reportnet. Ένα είδος cloud, όπου «ανεβαίνουν» διαρκώς δεδομένα για κάθε όχημα ξεχωριστά.
Αν το μοντέλο έχει WiFi, τότε η διαδικασία είναι απλούστατη: μέσω ίντερνετ το όχημα ενημερώνει ακόμα σε πραγματικό χρόνο το Reportnet, σχετικά με το στυλ οδήγησης και το πόσο καύσιμο, ή και ενέργεια (αν πρόκειται για PHEV) καταναλώνεται. Αν το αυτοκίνητο δεν συνδέεται στο διαδίκτυο, τότε όποτε επισκεπτόμαστε συνεργείο τα δεδομένα αντλούνται από το προαναφερθέν λογισμικό και αποστέλλονται στους διακομιστές της αρμόδιας υπηρεσίας, στο κέντρο αποφάσεων της Ε.Ε. Διαδικασία την οποία υποχρεούνται να τηρούν άπαντες, πλην των ηλεκτρικών. Οι Βρυξέλλες δεν ενδιαφέρονται για την κατανάλωση ενέργειας, αλλά μόνο για τους ρύπους που απελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα από τα οχήματα και τον τρόπο που τα οδηγούμε. Εξ ου και το ενδιαφέρον για τα plug-in υβριδικά, που συνδυάζουν ηλεκτροκινητήρα με θερμικό μοτέρ, αλλά όχι για τα αμιγώς EV.
Στο Reportnet, λοιπόν, «ρουφιανεύονται» τα πάντα: κατανάλωση (σε λίτρα/100 χλμ.), αυτονομία μετά από κάθε ανεφοδιασμό, μέση ταχύτητα, σε plug-in υβριδικά κατανάλωση με τη μπαταρία φορτισμένη και άδεια, πόσο συχνά φορτίζεται, σε τι ποσοστό ενέργειας φορτίζεται (μέχρι το 100% ή λιγότερο), πόσο καίει το αυτοκίνητο αναλόγως επιλεγμένου mode (sport, eco κλπ), ποια modes χρησιμοποιεί και πόσο ο οδηγός, ταχύτητα οχήματος, αυτονομία συνδυαστική, αυτονομία ηλεκτρική, αυτονομία με και χωρίς μπαταρία, ακόμα και ενέργεια που αντλείται από το δίκτυο κατά τη φόρτιση! Όπως βλέπουμε, τα PHEV εμφανίζονται πολύ πιο «φακελωμένα» από τα βενζινοκίνητα, τα ντίζελ και τα απλά υβριδικά. Ουσιαστικά, δηλαδή, είναι σαν να στέλνουμε «συνημμένο» το trip computer.
Όλα αυτά τα δεδομένα -υποτίθεται ότι- χρησιμοποιούνται για την εκπόνηση ενημερωτικών καμπανιών και την εκπαίδευση του αγοραστικού κοινού, αλλά πανεύκολα μπορούν να γίνουν «όπλα» στα χέρια των νομοθετών για τη λήψη μέτρων. Εντελώς ανυπεράσπιστοι δεν είμαστε, καθώς μπορούμε να αρνηθούμε την αποστολή των δεδομένων. Αν το αυτοκίνητο έχει WiFi τότε αποστέλλουμε e-mail στον κατασκευαστή, με το οποίο δεν επιτρέπουμε τη διαδικασία. Αν δεν έχει, τότε εγείρουμε τις ενστάσεις μας στο συνεργείο, όταν πάμε για σέρβις. Το κατά πόσο τηρούνται τα «δεν αποδέχομαι τους όρους» όμως, ένας Θεός γνωρίζει.