Οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχώς αναζητούν τρόπους προκειμένου να μειώσουν την κατανάλωση των κινητήρων στα αυτοκίνητά τους και να τα κάνουν όσο το δυνατόν πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Η προσθήκη υβριδικών συστημάτων βοήθησε σημαντικά σε αυτό, ενώ η Ευρώπη βαδίζει προς ολοταχώς προς την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση. Ωστόσο υπάρχει ένα ακόμα εναλλακτικό καύσιμο, το υδρογόνο.
Προς το παρόν, τα αυτοκίνητα που διατίθενται στην Ευρώπη με κινητήρες κυψελών καυσίμου υδρογόνου, είναι μόνο δύο: Το Toyota Mirai και το Hyundai Nexo. Όμως, τον τελευταίο καιρό υπάρχει ενδιαφέρον και από άλλους κατασκευαστές και ομίλους, οι οποίοι επενδύουν στο υδρογόνο, όπως είναι η BMW και η Stellantis. Οι κυψέλες καυσίμου αποτελούν ένα μηχανισμό για την ηλεκτροχημική μετατροπή της ενέργειας μετατρέποντας υδρογόνο και οξυγόνο σε νερό, παράγοντας ταυτόχρονα με τη διαδικασία αυτή, ηλεκτρισμό και θερμότητα. Ο ηλεκτρισμός παράγεται με τη μορφή συνεχούς ρεύματος ενώ οι υδρατμοί είναι οι μόνες εκπομπές των οχημάτων κυψελών καυσίμου.
Στην Ευρώπη λειτουργούν 160 σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου, με άλλους 29 να βρίσκονται υπό κατασκευή. Οι περισσότεροι από αυτούς βρίσκονται στη Γερμανία (95), ενώ λιγότεροι υπάρχουν στην Ελβετία (12), στην Ολλανδία (10), στο Ηνωμένο Βασίλειο (8), στην Αυστρία (6), στη Δανία (6), στο Βέλγιο (5), στη Νορβηγία (5), στη Σουηδία (4), στη Γαλλία (4), στην Ιταλία (2) και στην Ισλανδία (2). Στην Ελλάδα ξεκίνησε να λειτουργεί εδώ και λίγο καιρό ο πρώτος σταθμός ανεφοδιασμού μικρών οχημάτων υδρογόνου, με απώτερος στόχο να χρησιμοποιείται σε μεγαλύτερα οχήματα.
Πόσο κοστίζει το υδρογόνο; Στη Γερμανία η τιμή του ενός κιλού είναι στα 12,85 ευρώ. Ας δούμε όμως τι σημαίνει αυτό στην πράξη, ξεκινώντας από το Toyota Mirai, το οποίο είναι ένα μεγάλο αυτοκίνητο μήκους σχεδόν 5 μέτρων, με τιμή από 63.900 ευρώ. Η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα φτάνει τους 174 ίππους και 300 Nm ροπής, ενώ επιταχύνει το βαρύ αμάξωμα των 1.900 κιλών στο 0-100 χλμ./ώρα σε 9,2 δλ. και η τελική ταχύτητα σταματά στα 175 χλμ./ώρα. Οι δεξαμενές καυσίμου έχουν χωρητικότητα 5,6 κιλών υδρογόνου και η μέση εργοστασιακή κατανάλωση είναι 0,79 kg/100 χλμ. Κοινώς το Mirai «καίει» 10,15 €/100 χλμ. και η θεωρητική αυτονομία με ένα γέμισμα ξεπερνά τα 700 χιλιόμετρα.
Το Hyundai Nexo είναι ένα μεσαίο SUV μήκους 4.670 χλστ., το οποίο κοστίζει στη Γερμανία από 77.290 ευρώ. Ο ηλεκτροκινητήρας του αποδίδει ισχύ 163 ίππων και ροπή 395 Nm, προσφέρει επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα σε 9,2 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 179 χλμ./ώρα. Η μέση κατανάλωση είναι 0,95 kg/100 χλμ. που σημαίνει ότι το κόστος είναι 12,2€/100 χλμ. και η αυτονομία με τις δεξαμενές των 6,33 κιλών φτάνει τα 667 χιλιόμετρα.
Συγκριτικά με ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το κόστος ανά 100 χιλιόμετρα είναι υψηλότερο με το υδρογόνο. Όμως, το βασικό πλεονέκτημα είναι ότι ο ανεφοδιασμός γίνεται μέσα σε περίπου 5 λεπτά, εν αντιθέσει με τα 100% ηλεκτρικά όπου απαιτούνται αρκετές ώρες.