Τον τελευταίο καιρό η ηλεκτροκίνηση και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν απασχολήσει την εγχώρια αγορά, λόγω κυρίως των γενναιόδωρων κρατικών επιδοτήσεων, οι οποίες εκτός από τα οχήματα αφορούν και τους άκρως απαραίτητους φορτιστές.
Δείτε ακόμα: Πόσο κοστίζει το νέο ηλεκτρικό Dacia Spring;
Σε μια κοινή πρίζα σπιτιού χρειάζονται ακόμα και πάνω από 24 ώρες για να «γεμίσουν» οι μπαταρίες ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, οπότε το Wallbox είναι αναγκαίο για πιο γρήγορη φόρτιση. Εννοείται ότι την εγκατάσταση δεν μπορεί να την κάνει κάποιος από μόνος του και γίνεται μόνο από εξειδικευμένους τεχνικούς.
Σίγουρα τώρα είναι μια πολύ καλή ευκαιρία για όποιον ενδιαφέρεται να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο να κάνει την αίτηση στο «Κινούμαι ηλεκτρικά» για να έχει όλα τα οφέλη. Επίσης, στην εγχώρια αγορά διατίθενται πολλά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία ωστόσο, ακόμα και με όλες τις επιδοτήσεις είναι σημαντικά ακριβότερα από αντίστοιχα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Πριν από λίγες μέρες ταξιδέψαμε στο Ναύπλιο με το Hyundai Kona Electric 204 PS 64 kWh. Πριν όμως ξεκινήσουμε το ταξίδι, κάναμε μια έρευνα για να δούμε που έχει σημεία φόρτισης, για παν ενδεχόμενο. Στο πάρκινγκ του πολυχώρου «Φουγάρο» είναι εγκατεστημένοι δύο φορτιστές 2x22kW AC type 2 Porsche.
Δείτε ακόμα: Τι συντήρηση απαιτούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Φτάνοντας εκεί, μας περίμενε η πρώτη έκπληξη. Στη θέση πάρκινγκ του ενός φορτιστή που προορίζεται για ηλεκτρικό αυτοκίνητο (ή plug-in hybrid) βρισκόταν το εικονιζόμενο Toyota Avensis, ενώ στη διπλανή θέση είχε τοποθετηθεί μια ταμπέλα για θέση ΑΜΕΑ. Σίγουρα το Avensis δεν ήταν ηλεκτρικό για να βρίσκεται εκεί παρκαρισμένο, όμως για τον οδηγό του ήταν η πιο κοντινή για την είσοδο του πολυχώρου, όταν το υπόλοιπο πάρκινγκ ήταν άδειο. Κλασική ελληνική νοοτροπία «ωχαδερφισμού», αλλά και απουσίας ενημέρωσης για το τι είναι αυτά τα μαύρα κουτιά «Porsche». Για να φαίνεται καλύτερα ότι είναι θέση για ηλεκτρικό όχημα, θα έπρεπε να υπήρχε στο έδαφος μια σχετική πράσινη ένδειξη (λεπτομέρειες θα πείτε). Όσο για την πρόχειρα τοποθετημένη πινακίδα για ΑΜΕΑ, προφανώς δεν τοποθετήθηκε εννοώντας ότι όσοι έχουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο για φόρτιση είναι ΑΜΕΑ, αλλά μπήκε για να αποτρέψει άλλους οδηγούς να παρκάρουν, στην περίπτωση που τύχει και εμφανιστεί ένα ηλεκτρικό όχημα για να φορτίσει.
Αφού λοιπόν συνδέσαμε το καλώδιο του φορτιστή στην υποδοχή του Kona Electric, ήρθε άλλη μια έκπληξη. Φόρτιζε με μόλις 3,5kW (το τροφοδοτικό μπαταρίας για AC παροχή (On-Board Charger) που έχει είναι για 7,2 kW. Ευτυχώς που το αυτοκίνητο έχει μεγάλη αυτονομία και φτάνει και περισσεύει για τη διαδρομή Αθήνα – Ναύπλιο με επιστροφή, χωρίς να χρειαστεί φόρτιση. Από το 59% που είχε υπόλοιπο η μπαταρία του, χρειάζονταν 9 ώρες και 4 λεπτά για να φτάσει το 100%, με τα 3,5kW. Αν λοιπόν θέλαμε να «γεμίσει» η μπαταρία, θα φεύγαμε αργά το βράδυ ή ξημερώματα. Κοινώς, αν πάει κάποιος με ηλεκτρικό αυτοκίνητο μικρότερης αυτονομίας με μπαταρία που έχει αδειάσει και θέλει να φορτίσει στο 100%, θα χρειαστεί να κάνει και διανυκτέρευση για να συνεχίσει τη διαδρομή του.
Δείτε ακόμα: Ποια είναι τα ηλεκτρικά SUV με τη χαμηλότερη τιμή
Όμως οι εκπλήξεις δεν σταμάτησαν εκεί. Αφήσαμε το αυτοκίνητο μία ώρα στην πρίζα και διαπιστώσαμε ότι η μπαταρία από το 59% και τα 301 χλμ. αυτονομίας είχε ανέβει στο 64% και στα 330 χλμ. Για τη μία ώρα και τα +29 χλμ. αυτονομίας πληρώσαμε το ποσό των 7,5 ευρώ. Η χρέωση αυτή αφορά μια πλήρη φόρτιση, ανεξάρτητα αν το αυτοκίνητο μείνει για 10 λεπτά ή για 10 ώρες. Δεν θα έπρεπε να υπήρχε χρέωση με την ώρα ή με το πόσο ρεύμα έχει καταναλώσει; Άλλωστε, εκεί ο επισκέπτης δεν πάει για να ξημεροβραδιάσει, αλλά για κάτσει λίγη ώρα και αν έχει ηλεκτρικό αυτοκίνητο να το φορτίσει όσο απολαμβάνει π.χ. τον καφέ ή το φαγητό του. Τραγελαφικές καταστάσεις στην Ελλάδα που προωθεί την ηλεκτροκίνηση, όταν υπάρχουν πολλά ακόμα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν και να λυθούν.