Το Renault 4 παρουσιάστηκε το 1961, μία περίοδο κατά την οποία οι Γάλλοι ξεκινούσαν να εγκαταλείπουν την αγροτική τους ζωή και να μετακομίζουν πιο κοντά στις αστικές περιοχές. Ο κόσμος ήθελε ένα αυτοκίνητο για να μετακινείται προς και από τη δουλειά του, αλλά και να μεταφέρει τα ψώνια του. Ήταν επίσης μια εποχή που ο αριθμός των εργαζόμενων γυναικών αυξάνονταν σημαντικά, και η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών άρχισε να διευρύνεται.
Με την υιοθέτηση της 5ης πόρτας και ένα επίπεδο πάτωμα, το Renault 4 έπαιξε το ρόλο ενός μοντέλου που συνδύαζε στοιχεία από saloon, station wagon, και ελαφρού επαγγελματικού. Αυτό το ασυνήθιστο όχημα έμελλε να γράψει ιστορία στην αγορά του αυτοκινήτου, για ένα χαρακτηριστικό που στις μέρες μας μπορεί να φαίνεται ασήμαντο, αλλά, ουσιαστικά, πυροδότησε μια μίνι επανάσταση όταν πρωτοπαρουσιάστηκε – την 5η πόρτα, ή αλλιώς ‘hatch’. Το 4L έγινε γρήγορα ένα κοινωνικό φαινόμενο, ενώ ο άνθρωπος που βρισκόταν πίσω από το αυτό το project, ήταν ο Pierre Dreyfus. Ο CEO της Renault από το 1955 έως το 1975, είχε ζητήσει από τους σχεδιαστές το εξής: «Θέλω να βλέπω χώρο φόρτωσης».
Η 5η πόρτα έδειξε ότι οι μηχανικοί μπορούσαν να διαφοροποιηθούν από την παραδοσιακή δομή των 3 όγκων (καπό, χώρος επιβατών, πορτμπαγκάζ) και το 4άρι ήταν ιδανικό για κάθε τρόπο ζωής, καθιστώντας πανεύκολη τη φόρτωση των αποσκευών. Πάνω από 8 εκατομμύρια μονάδες πουλήθηκαν σε περισσότερες από 100 χώρες, για μια περίοδο μεγαλύτερη των 30 ετών.
Η εξέλιξή αυτού υπήρξε το Renault 16, που παρουσιάστηκε το 1965, ανοίγοντας διάπλατα το δρόμο σε μοντέλα hatchback μεγαλύτερων κατηγοριών. Έκτοτε, η εταιρεία άρχισε να αυξάνει τη γκάμα της με μοντέλα σαν τα R20 και R30, το Fuego, το R25, αλλά και το R11. Να σημειώσουμε πως το 1982, αδερφοί Marreau κέρδισαν το Ράλι Παρίσι-Ντακάρ, με ένα Renault 20.
Σήμερα, ο πιο σύγχρονος πρεσβευτής των hatchbacks είναι το Arkana, μια πολύ επιτυχημένη ένωση ενός SUV και ενός saloon με κουπέ χαρακτηριστικά. Η κομψή του, αλλά παράλληλα σπορτίφ σχεδίασή του προσφέρει χρηστικότητα και πρακτικότητα, με ένα ευρύχωρο και εύκολα προσβάσιμο εσωτερικό, που παρέχει περισσότερο χώρο φόρτωσης, από ό,τι θα συνέβαινε με ένα απλό πορτμπαγκάζ.