Οι diesel κινητήρες στην εποχή μας έχουν φανατικούς φίλους, αλλά κι εχθρούς. Όμως είναι γεγονός πως η ανακάλυψη του Rudolf Diesel, μας επιτρέπει να χαιρόμαστε δύναμη και χαμηλή κατανάλωση. Ωστόσο, προτού η πετρελαιοκίνηση γίνει μόδα, ας δούμε ποια μοντέλα είχαν πρωτοποριακούς κινητήρες πετρελαίου για την εποχή τους.
Δείτε ακόμα: Θα «πεθάνουν» ποτέ τα diesel;
Mercedes-Benz 200D W124 (1985)
Ο προκάτοχος της E-Class έχει γίνει μύθος και σε κάποιο βαθμό το οφείλει στους κινητήρες ντίζελ του, οι οποίοι θεωρούνταν άφθαρτοι. Οι κινητήρες με κωδικό όνομα OM601, OM602 και OM603 (τετρακύλινδρος, πεντακύλινδρος και εξακύλινδρος), έβγαιναν από το εργοστάσιο παραγωγής με σκοπό να «βγάλουν» ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα χωρίς ανάγκη μεγάλων επισκευών. Κάτι που οφείλεται στην απλότητα του σχεδιασμού, μιας και δεν υπήρχαν πολύπλοκες τεχνολογίες επιρρεπείς σε βλάβες.
Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro C4 (1994)
Αρχικά, μεσουρανούσε το Audi 100, το οποίο μετεξελίχθηκε σε A6, ώστε να ευθυγραμμιστεί και με την υπόλοιπη γκάμα της μάρκας. Το A6 ήταν το πρώτο μοντέλο της Audi που ενστερνίστηκε την TDI τεχνολογία και συγκεκριμένα ένα πεντακύλινδρο κινητήρα 2.5 λίτρων. Αρχικά, η ισχύς του ανερχόταν στα 115 άλογα, ενώ μετά το facelift ακολούθησε μια δυνατότερη έκδοση των 140 ίππων, όπου το 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρωνόταν σε 10 δλ. και η τελική άγγιζε τα 200 χλμ./ώρα.
Alfa Romeo 156 2.4 JTD (1997)
Οι Ιταλοί ήταν πρωτοπόροι στον τομέα του diesel. Σίγουρα οι περισσότεροι θα θυμάστε το Fiat Croma, το οποίο φόρεσε τον πρώτο πετρελαιοκινητήρα άμεσου ψεκασμού με τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας. Οι Ιταλοί μηχανικοί όμως ψάχνονταν συνεχώς. Κατά την εξέλιξη της τεχνολογίας άμεσου ψεκασμού, οι ανακάλυψαν ότι χρειαζόταν ηλεκτρονική διαχείριση του κινητήρα προκειμένου να μειωθεί το επίπεδο κραδασμών, η κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων. Αυτό έγινε εφικτό το 1997, μετά από χρόνια ερευνών της Fiat και της Bosch, με την εφαρμογή της τεχνολογίας κοινής γραμμής τροφοδοσίας Common Rail που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Alfa Romeo 156.
Διαβάστε επίσης: Diesel SUV με την πιο χαμηλή τιμή
BMW 530d E39 (1999)
Ήδη από τη δεκαετία του ’90, η BMW ήταν σε θέση να παράγει έναν κινητήρα diesel με απόδοση που ικανοποιούσε τους λάτρεις των sedan, αλλά και της σπορ οδήγησης. Ο ισχυρός 3λιτρος diesel των 6 κυλίνδρων, των 184 ίππων και των 400 Nm, ακόμα και σήμερα είναι σημείο αναφοράς και εύκολα ταπεινώνει wannabe γρήγορους!
Volvo S60 D5 (2002)
Η Volvo είχε πετρελαιοκινητήρες στη γκάμα της, αλλά ξεχώρισε ο D5, ο πρώτος diesel κινητήρας που κατασκευάστηκε στη Σουηδία. Πιο συγκεκριμένα ο πεντακύλινδρος D5244T σχεδιάστηκε αρχικά ως κινητήρας βενζίνης, αλλά στην ανάπτυξη του μπλοκ, οι μηχανικοί ήδη είχαν αρχίσει να τον μετατρέπουν σε diesel, ο οποίος έφτασε να αποδίδει 163 ίππους και 340 Nm, όπου μέχρι και σήμερα αποτελεί σημείο αναφοράς για την ραφιναρισμένη λειτουργία του.
Fiat Punto 1.3 Multijet (2003)
Το 2003, η Fiat δημιούργησε την τεχνολογία MultiJet, τη δεύτερη γενιά Common Rail πολλαπλού ψεκασμού με σημαντικότερα οφέλη τη μείωση θορύβου και κραδασμών καθώς και τη σημαντική μείωση εκπομπής μικροσωματιδίων. Η τεχνολογία Multijet σχεδιάστηκε για κινητήρα χωρητικότητας 1.3 λίτρων, το μικρότερο κινητήρα πετρελαίου που κατασκευάστηκε ποτέ κι αγαπήθηκε μαζί με το Fiat Punto!
Δείτε ακόμα: Τι γίνεται με τα χιλιάδες αυτοκίνητα του Dieselgate;
Honda Accord 2.2 i-CTDI CL (2004)
Η Honda ήταν πάντα δημοφιλής για τα πολύστροφα μοτέρ βενζίνης που ξεχώριζαν πέρα από τις επιδόσεις και για τη μνημειώδη αντοχή τους. Βέβαια η μάρκα έχει αναπτυχθεί παγκοσμίως με όλα τα είδη κινητήρων, αλλά ο πρώτος diesel 2.2 i-CTDI ήταν ένα αριστούργημα. Η απουσία θορύβου και κραδασμών με καλή απόκριση στο γκάζι ήταν μερικά από τα χαρακτηριστικά που τον έκαναν αγαπητό στους λάτρεις της μάρκας.
Subaru Impreza 2.0D Sport GH (2008)
Η Subaru ανέκαθεν ήταν μια εταιρεία που ξεχώριζε για τα μεγάλα σε κυβισμό μοτέρ βενζίνης της, αλλά και για τα μοντέλα της, Impreza και Forester. Το 2008 σε μια προσπάθειά της να κερδίσει μεγαλύτερη γκάμα του ευρωπαϊκού αγοραστικού κοινού, κατασκεύασε ένα πρωτοποριακό diesel boxer μοτέρ. Ο κινητήρας είχε έντονο ενδιαφέρον από μηχανολογικής άποψης, αλλά οι καταναλωτές δεν τον ασπάστηκαν όσο περίμενε το τμήμα marketing της εταιρείας.
Διαβάστε επίσης: Τέλος οι diesel κινητήρες το 2019 για την Volvo
BMW X5 M50d E70 (2012)
H δεύτερη γενιά X5 διέθετε πολλές νέες τεχνολογικές εξελίξεις, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος iDrive της BMW ως στάνταρ εξοπλισμό, ενώ για πρώτη φορά σε μια BMW, τοποθετήθηκε μια προαιρετική τρίτη σειρά καθισμάτων που αυξάνει την χωρητικότητα των επιβατών σε επτά. Όμως το μεγάλο νέο ήταν ο πολύ ισχυρός 3λιτρος κινητήρας πετρελαίου με τους διπλούς εκκεντροφόρους που απέδιδε 381 ίππους και 780 Nm ροπής.