Η άνοδος των τιμών στα καινούργια αυτοκίνητα δεν είναι κάτι που αφορά την Ελλάδα και την Ευρώπη γενικότερα, αλλά και άλλα κράτη, όπως είναι και η Τουρκία. Σε συνδυασμό με το χαμηλό μέσο ετήσιο μισθό, η απόκτηση ενός νέου οικογενειακού μοντέλου για παράδειγμα, είναι -θεωρητικά- ένα άπιαστο όνειρο για πολλούς.
Το 2022 ο μέσος καθαρός ετήσιος μισθός στην Τουρκία βρέθηκε στις 91.000 λίρες (σημερινή ισοτιμία 4.536 ευρώ), που σημαίνει ότι οι μηνιαίες αποδοχές είναι 7.583 λίρες (378 ευρώ). Συγκριτικά στην Ελλάδα, ο μέσος καθαρός μισθός το 2022 ήταν 15.216 ευρώ ή 1.268 ευρώ το μήνα. Βέβαια και στη χώρα μας λόγω των απανωτών ανατιμήσεων στα πάντα, μισθοί της τάξεως των περίπου 1.200 ευρώ «εξανεμίζονται» σε χρόνο άψε σβήσε.
Όσον αφορά την αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων, είναι τελείως διαφορετική από τα δικά μας δεδομένα. Καταρχήν, το 2022 ταξινομήθηκαν 783.283 οχήματα (+6,2% από το 2021), όταν στη χώρα μας έφτασαν τις 105.283 μονάδες. Λογικό να υπάρχει μια τέτοια διαφορά, αφού η Τουρκία έχει πληθυσμό 85.279.553 κατοίκους και η Ελλάδα μετρά 10.432.481.
Στην Τουρκία τα μικρομεσαία σεντάν αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι best seller, όταν από την Ευρώπη έχουν σχεδόν εξαφανιστεί. Το 2022, στην πρώτη θέση της κατάταξης βρέθηκε το Fiat Egea (Tipo) Sedan. Το βασικό μοντέλο με τον κινητήρα 1.4 Fire 95 hp (στην Ευρώπη δεν πωλείται πλέον το Tipo Sedan), στοιχίζει από 392.900 λίρες (19.585 ευρώ). Αυτό σημαίνει ότι για να αγοράσει ένας μέσος Τούρκος το δημοφιλέστερο αυτοκίνητο στη χώρα του, θα χρειαστεί 50 μηνιάτικα ή 4 χρόνια και 2 μήνες. Θεωρητικά, όσες οικονομίες και να κάνει, θα είναι πολύ δύσκολη η απόκτησή του γιατί έχει και άλλα έξοδα να καλύψει.
Στην πραγματικότητα όμως και παρά τον καταστροφικό σεισμό, τα νούμερα αποδεικνύουν τελείως διαφορετικά πράγματα. Τον Φεβρουάριο του 2023 οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην Τουρκία αυξήθηκαν κατά 63,4% συγκριτικά με τον Φεβρουάριο του 2022, φτάνοντας το εντυπωσιακό νούμερο των 81.148 μονάδων. Μαζί και με τον Ιανουάριο, οι ταξινομήσεις των δύο πρώτων μηνών του 2023 έχουν φτάσει τις 132.042 μονάδες (+50,4% από το 2022). Πρώτη και με διαφορά είναι η Fiat με μερίδιο 23,8% (!), δεύτερη η Renault και τρίτη η Ford. Εν τέλει οι μέσοι μισθοί μπορεί να είναι πολύ χαμηλοί, αλλά όπως φαίνεται λεφτά για καινούργια αυτοκίνητα υπάρχουν!