Θα βαρεθούμε να ακούμε και να διαβάζουμε για δασμούς, το μόνο σίγουρο. Το θέμα είναι ότι θα αρχίσουμε να νιώθουμε στο πετσί, και κυρίως την τσέπη, μας, τις συνέπειες αυτού, που εξελίσσεται σε παγκόσμιο εμπορικό πόλεμο. Σε τέτοιες καταστάσεις είναι που ξεχνιούνται έχθρες ή γεννιούνται συμμαχίες. Μέχρι πρότινος, Ευρώπη και Κίνα δεν τα πήγαιναν καλά. Από τη στιγμή, όμως, που υπάρχει κοινός αντίπαλος (λέμε με Η.Π.Α.), περασμένα-ξεχασμένα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν η πρώτη που έφερε στο τραπέζι το μέτρο των δασμών, κόντρα στην επέλαση των κινεζικών αυτοκινήτων – πρωτίστως των ηλεκτρικών. Πέρσι, περίπου τέτοια περίοδο (τον Ιούνιο συγκεκριμένα), η Κομισιόν ανακοίνωνε «χαράτσι» που φτάνει μέχρι το 45,3% στις εισαγόμενα Made in China οχήματα, κλιμακούμενο αναλόγως κατασκευαστή. Ενδεικτικά, η SAIC (μητρική της MG, μεταξύ άλλων) ήταν αυτή που μπήκε περισσότερο στο στόχαστρο, με 38,1%, η Geely (μητρική των Volvo και Lotus) είναι ξεκάθαρα πιο άνετη, με 20%, ενώ η BYD τη γλίτωσε με 17,4%. Στον απόηχο της τότε απόφασης, οι Κινέζοι είχαν απειλήσει με αντίποινα, που περιλάμβαναν δικούς τους δασμούς, περιορισμό στις εξαγωγές συγκεκριμένων αγαθών (τεχνολογικής φύσεως κυρίως) και πολλά ακόμα. Αυτά πέρσι, ή ακριβέστερα, μέχρι τώρα.
Από τη στιγμή που ο Ντόναλντ Τραμπ έβαλε τόσο την Ευρώπη όσο και την Κίνα στο στόχαστρο, ήταν σαν να τις καλούσε σε δημιουργία συντεχνίας. Όπερ και εγένετο, τουλάχιστον στο στάδιο της προεργασίας. Κομισιόν και Κίνα βρίσκονται σε συζητήσεις, προκειμένου να βρεθεί κοινός τόπος στις μεταξύ τους διαφορές, αλλά κυρίως στην αντιμετώπιση της Αμερικής. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, Ευρώπη-Κίνα διαπραγματεύονται μια διπλή λύση: αφενός τη μείωση των δασμών από πλευράς Ε.Ε., αφετέρου την επιβολή πλαφόν στις τιμές των κινεζικών αυτοκινήτων. Από τη μία, δηλαδή, θα χαλαρώσουν οι φορο-επιβαρύνσεις (σε επίπεδα του 10-15%, όπως ακούγεται), αλλά από την άλλη οι Κινέζοι δεν θα πρέπει να πουλούν κανένα όχημα κάτω από ένα δεδομένο και προσυμφωνημένο κόστος.
Και επειδή οι δασμοί έχουν έρθει για να μείνουν στο λεξιλόγιο μας, αμφότερες οι πλευρές εξετάζουν την «κατακρεούργηση» των αμερικανικών προϊόντων. Ποια ηλεκτρικά αυτοκίνητα μας έρχονται από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού; Καλά καταλάβατε, τα Tesla προγραμματίζεται να μπουν κάτω από τη γκιλοτίνα. Ήδη οι πωλήσεις έχουν πάρει την πολύ κάτω βόλτα, με -62% στη Γερμανία και -43% συνολικά επί ευρωπαϊκού εδάφους για το μήνα Μάρτιο, σε σχέση με πέρσι.