H Mazda έχει μακρόχρονη παρουσία στη μικρομεσαία κατηγορία με τα μοντέλα 323 και αργότερα με τα Mazda3, μεταξύ των οποίων ιδιαίτερα ξεχωριστή παρουσία είχε και το πρώτο 323F. Βασισμένο στο έκτης γενιάς 323, το 323F ήταν τελείως διαφορετικό σε σχεδιασμό, με σημαντικά πιο σπορ εμφάνιση, η οποία ακόμα και σήμερα δεν είναι καθόλου αδιάφορη. Το χαμηλό και σφηνοειδές εμπρός ρύγχος, οι αναδιπλούμενοι προβολείς και η χαρακτηριστική αεροτομή στο τελείωμα του πορτ μπαγκάζ, ήταν ορισμένα από τα κύρια αισθητικά του γνωρίσματα.
Το συγκεκριμένο Mazda 323F του 1990 έχει παραμείνει καινούργιο όλα αυτά τα χρόνια, αφού το κοντέρ του έχει γράψει μόνο 603 χιλιόμετρα! Αγοράστηκε από αντιπρόσωπο της Mazda στην Ελβετία και έκτοτε παραμένει παρκαρισμένο σε εσωτερικό χώρο. Για αυτό άλλωστε το όμορφο αμάξωμά του με το γαλάζιο μεταλλικό χρώμα δεν έχει σκουριές και το εσωτερικό του με τις ασορτί μπλε βελούδινες επενδύσεις (δεν υπάρχουν πια σε νέα αυτοκίνητα) είναι τελείως καινούργιο.
Κάτω από το εμπρός καπό του φιλοξενείται ένας βενζινοκινητήρας 1.8 λτ., απόδοσης 103 ίππων και 151 Nm. Μπορεί σε ισχύ να μην εντυπωσιάζει με τα σημερινά δεδομένα, όμως επιτάχυνε το 323F των 1.120 κιλών βάρους στο 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 8,2 δευτερόλεπτα. Νούμερο που πιάνουν σημερινά αμάξια με πολύ περισσότερα άλογα, γιατί είναι αρκετά βαρύτερα. Στην Ελλάδα πιο δημοφιλές ήταν το 1.600άρι με τους 88 ίππους, ωστόσο και πάλι διέθετε το απαιτούμενο νεύρο (0-100 χλμ./ώρα σε 11,3 δλ.).
Σίγουρα πολύ ενδιαφέρον αυτοκίνητο από κάθε πλευρά και μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για όσους θέλουν ένα oldtimer ιαπωνικό σπορτίφ μικρομεσαίο fastback. Ωστόσο οι 17.950 ευρώ που ζητά ο πωλητής του δεν είναι λίγα, αν και πρόκειται για ένα αμάξι που θα μπορούσε κάλλιστα να βρίσκεται στο μουσείο της Mazda στη Χιροσίμα.