Μεγάλη μέρα η σημερινή για τη Volvo, καθώς με το EX30 σημειώνει δυο ορόσημα. Πρώτον, παρουσιάζει ένα ολοκαίνουργιο ηλεκτρικό στη νευραλγική κατηγορία των B-SUVs. Δεύτερον, και ακόμα πιο ιστορικά, το κάνει με το ταχύτερο μοντέλο παραγωγής στα 96 χρόνια πορείας της!
Το EX30 εμπνέεται σχεδιαστικά από το μεγαλύτερο EX90, αλλά φροντίζει να διαφοροποιείται δραστικά από εκείνο. Το πίσω μέρος αποτελεί κράμα μεταξύ Polestar 2 και παραδοσιακού Volvo, καθώς τα κάθετα φανάρια συνδυάζονται με σχήματος «C» από κάτω τους, ενώ μπροστά διακρίνουμε την ομοιότητα με εκείνων του EX90, το οποίο με τη σειρά του εμπνέεται από τα πρωτότυπα Recharge Concept και Polestar O2. Από πλευράς διαστάσεων τοποθετείται κάτω από το XC40, οπότε δεν υπάρχει κίνδυνος εσωτερικού ανταγωνισμού με την ηλεκτρική έκδοση Recharge.
To νέο Volvo φτάνει τα 4.233 χλστ. μήκους και τα 2.650 χλστ. μεταξονίου, τη στιγμή που οι αντίστοιχοι αριθμοί του XC40 είναι 4.440 χλστ. και 2.702 χλστ. Οι 20άρες ζάντες κεντρίζουν τα βλέμματα, αλλά πολύ περισσότερο το κάνει η έκδοση Cross Country. Tο «σκληρό» EX30 ξεχωρίζει από τα πλαστικά προστατευτικά στη μάσκα, χαμηλά στις πλαϊνές πόρτες και το μέσο της 5ης, όπως και στον πίσω προφυλακτήρα, όμως τη μεγάλη διαφορά κάνουν η σχάρα οροφής και τα χωμάτινα ελαστικά. Οι τροχοί προσφέρονται σε 18 ή 19 ίντσες και βάφονται σε κατάμαυρο χρώμα, δημιουργώντας -μαζί με τα προστατευτικά- διχρωμία με το αμάξωμα.
Στο εσωτερικό συναντάμε πεντακάθαρες γραμμές και σχεδόν πλήρη απουσία διακοπτών. Εκείνοι πίσω από το τιμόνι και τα πλήκτρα αφής πάνω σε αυτό είναι η μόνη φυσική παρουσία, με όλες τις λειτουργίες να συγκεντρώνονται στην κάθετη οθόνη αφής των 12,3 ιντσών. Είναι χαρακτηριστικό πως δεν υπάρχει ούτε πίνακας οργάνων πίσω από το τιμόνι, αφήνοντας λογικά την ενημέρωση του οδηγού στο head-up display. Το soundbar στη βάση του παρμπρίζ, που εκτείνεται σε όλο το πλάτος, οι δυνατότητες συνδεσιμότητας (Apple CarPlay, Android Auto, WiFi 5G) και η ευρυχωρία (972 χλστ. αέρας για τα κεφάλια των πίσω επιβατών, 820 χλστ. για τα πόδια, 318 λίτρα πορτμπαγκάζ με 61 λίτρα κάτω από το δάπεδο, έως 903 λίτρα με την αναδίπλωση των καθισμάτων) συνθέτουν τα highlights του νέου Volvo. Τα ανακυκλωμένα υλικά και οι θήκες για μικροαντικείμενα, δυο ακόμα.
Ως γνήσιο Volvo, το EX30 δεν θα μπορούσε να μη βρίθει συστημάτων ασφαλείας. Το Door Opening Alert, ας πούμε, προειδοποιήσει τον οδηγό μέσω οπτικών και ακουστικών ενδείξεων, όποτε ετοιμάζεται να ανοίξει μια πόρτα μπροστά σε έναν διερχόμενο δικυκλιστή ή άλλο χρήστη του δρόμου. Μέσα στο EX30, υπάρχει στάνταρ ένα νέο προηγμένο σύστημα προειδοποίησης οδηγού, το οποίο τον προσέχει, όταν δεν είναι στα καλύτερά του. Μαζί με την ανίχνευση χεριών στο τιμόνι, το αυτοκίνητο διαθέτει επίσης έναν ειδικό αισθητήρα που εκτελεί ισχυρούς αλγόριθμους. Βρίσκεται πίσω από το τιμόνι και ανιχνεύει κινήσεις των ματιών και του προσώπου περίπου 13 φορές το δευτερόλεπτο. Με αυτόν τον τρόπο, το EX30 είναι σε θέση να κατανοήσει εάν ο οδηγός του είναι αφηρημένος, νυσταγμένος ή απρόσεκτος, ακόμη και αν δεν το έχει καταλάβει.
Αυτό που σίγουρα θα καταλάβει ο οδηγός του EX30, είναι το γκάζι του. Το μικρότερο SUV των Σουηδών βασίζεται στην κοντύτερη εκδοχή της πλατφόρμας SEA (Sustainable Experience Architecture), που είδαμε για πρώτη φορά στο Smart #1. Η βασική έκδοση φέρει έναν ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα και μπαταρία 54 kWh, με την απόδοση να ανέρχεται στα 272 άλογα και τα 343 Nm. Οι επιδόσεις κάθε άλλο παρά άσχημες είναι, με 5,4 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα, ωστόσο ωχριούν μπροστά σε αυτά που πετυχαίνει η κορυφαία δικινητήρια και τετρακίνητη εκδοχή του EX30. Το Performance έχει συνολικά 428 ίππους και 543 Nm, επιταχύνοντας στα πρώτα 100 χλμ./ώρα εντός μόλις 3,4 δλ.! Κανένα άλλο Volvo παραγωγής, ποτέ, δεν έχει καταφέρει να επιταχύνει ταχύτερα από το EX30 Performance, κάτι που το καθιστά ως το πιο γρήγορο όλων των εποχών.
Η μπαταρία του ανέρχεται στις 69 kWh και προσφέρει μέγιστη αυτονομία 460 χλμ., την ώρα που η ίδια συστοιχία προσφέρεται και στην έκδοση των 272 ίππων ως Range, με 480 χλμ. μέγιστης απόστασης ενδιάμεσα των φορτίσεων (έως 344 χλμ. με την μπαταρία των 54 kWh). Σε κάθε περίπτωση, και εφόσον μεσολαβεί ταχυφορτιστής, η φόρτιση από 10 στο 80% διαρκεί 26,5-28 λεπτά.