Δύο αιώνιοι αντίπαλοι της premium κατηγορίας στο χώρο της αυτοκίνησης εδώ και δεκαετίες, είναι η BMW και η Mercedes, με πολυπόθητα μοντέλα από εκατομμύρια κόσμου. Η πολυετής αυτή «κόντρα» μεταξύ Στουτγάρδης και Μονάχου έχει ωφελήσει τον τελικό αποδέκτη, ο οποίος δεν είναι άλλος από τον καταναλωτή, αφού αμφότερες οι γερμανικές μάρκες ανεβάζουν συνεχώς τον πήχη σε τεχνολογία, ασφάλεια, πολυτέλεια κ.λπ.
Δείτε ακόμα: Ήρθαν οι βασικές BMW 318i και 316d (+τιμές)
Στη βάση της γκάμας τους τοποθετούνται η νέα A-Class που παρουσιάστηκε το 2018 και η ολοκαίνουργια Σειρά 1 που μετράει λίγους μήνες στην αγορά. Πλέον τα δύο αυτοκίνητα είναι πιο ανταγωνιστικά από ποτέ άλλοτε, αφού η νέα μικρομεσαία BMW είναι και αυτή προσθιοκίνητη. Ακόμα πιο «κοντά» βρίσκονται οι εκδόσεις τους 116d και Α 180 d με τους ντίζελ κινητήρες των 1.5 λτ. ισχύος 116 ίππων. Ας δούμε λοιπόν παρακάτω τη σύγκριση μεταξύ αυτών σε όλους τους τομείς.
Τιμές στο άνω άκρο της κατηγορίας
Οι τιμές τους τοποθετούνται στο άνω άκρο της κατηγορίας, ενώ με την προσθήκη κάποιων εξτρά το τελικό ποσό εκτοξεύεται στα ύψη. Η 116d κοστίζει από 26.700 ευρώ και η A 180 d από 27.986 ευρώ, με επιπλέον ζάντες αλουμινίου (ατσάλινες με τάσια στη BMW), ψηφιακό πίνακα οργάνων και κάμερα οπισθοπορείας. Με το αυτόματο κιβώτιο των 7 ταχυτήτων η 116d ανεβαίνει στις 30.662 ευρώ και η Α 180 d στις 32.320 ευρώ. Στη λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού διατίθενται πάρα πολλά πακέτα για το αμάξωμα, το εσωτερικό και για ότι μπορεί να θελήσει κανείς, με το ανάλογο αντίτιμο φυσικά.
Δυναμικές παρουσίες
Εξωτερικά ακολουθούν παρεμφερή σχεδιαστική φιλοσοφία με επιθετική όψη, χαμηλό ρύγχος, σφηνοειδές προφίλ και τοξοειδές πλαίσιο παραθύρων. Οι μάσκες στο εμπρός άκρο «φωνάζουν» από μακριά την καταγωγή τους και είναι μεγαλύτερες από κάθε άλλη γενιά τους. Από πλευράς διαστάσεων, η A-Class διαθέτει μεγαλύτερο μήκος και μεταξόνιο κατά 100 χλστ. και 59 χλστ. αντίστοιχα, ενώ η Σειρά 1 είναι λίγο πιο πλατιά και χαμηλή. Σε κάθε περίπτωση, εκπέμπουν δυναμισμό, πρεστίζ και πολυτέλεια, ανεξαρτήτως ποιο μοντέλο αρέσει περισσότερο.
Εσωτερικό Business Class
Περνώντας στο εσωτερικό των δύο αυτοκινήτων, ο παρατηρητής έρχεται αντιμέτωπος με δύο διαφορετικούς κόσμους. Το ταμπλό της A-Class θα εντυπωσιάσει πιο πολύ με τις δύο εξτρά οθόνες των 10,25 ιντσών έκαστη (στάνταρ είναι δύο οθόνες 7 ιντσών), οι οποίες δημιουργούν μια λεπτή ενιαία οθόνη. Αντίστοιχα και στην Σειρά 1 διατίθενται προαιρετικά οθόνες 10,25 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και το σύστημα πολυμέσων (στάνταρ 8,8 ιντσών). Κοινό στοιχείο και των δύο αυτοκινήτων είναι οι έξυπνες φωνητικές εντολές που ενεργοποιούνται είτε λέγοντας «Hey BMW» ή «Hey Mercedes» και αντίστοιχα ελέγχονται πολλές λειτουργίες, χωρίς ο οδηγός να ψάχνει τα χειριστήρια. Αυτά είναι ούτως ή άλλως λίγα, ενώ ανάμεσα από τα εμπρός καθίσματα υπάρχει το πιο πρακτικό iDrive Controller της BMW με το περιστροφικό χειριστήριο, έναντι του όχι ιδιαίτερα εύχρηστου touchpad της Mercedes. Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή σε κάθε περίπτωση, ωστόσο η δυνατότητα πιο χαμηλής ρύθμισης της θέσης του καθίσματος του οδηγού στην Σειρά 1 θα βολέψει καλύτερα.
Δείτε ακόμα: Δοκιμή Mercedes-Benz A 180 d Sedan (+video)
Σε επίπεδο ποιότητας τα στάνταρ είναι ψηλά, με ευρεία χρήση παχιών μαλακών πλαστικών σε ολόκληρη την επιφάνεια του ταμπλό και σε στο μεγαλύτερο τμήμα των θυρών. Η BMW είναι πιο προσεγμένη στις λεπτομέρειες, όπως σε λιγότερο ορατά σημεία και στην συναρμογή επιμέρους τμημάτων.
Παραπλήσιοι είναι οι χώροι των επιβατών, όπου η μεγαλύτερη βελτίωση έγινε στην BMW, λόγω της νέας προσθιοκίνητης πλατφόρμας. Σύμφωνα με τις εργοστασιακές μετρήσεις, η καμπίνα της A-Class προσφέρει ελάχιστα περισσότερο ωφέλιμο πλάτος και ύψος, όμως στην Σειρά 1 οι πίσω επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους λίγο περισσότερο αέρα στα γόνατα. Μεγαλύτερο κατά 10 λτ. είναι το πορτ μπαγκάζ της BMW (380 λτ. έναντι 370 λτ.), με τη διαφορά να μεγαλώνει και άλλο αν υπολογίσουμε και τον αρκετό ακόμα χώρο που υπάρχει κάτω από το δάπεδο.
Πολύ κοντά σε κινητήρες
Αμφότερα τα premium μοντέλα εφοδιάζονται στις συγκεκριμένες εκδόσεις με 1.5 λτ. ντίζελ κινητήρες απόδοσης 116 ίππων στις 4.000 σ.α.λ. Εκείνος της BMW είναι πιο σύγχρονος με 3 κυλίνδρους και 4 βαλβίδες στον κύλινδρο, έναντι του 4κύλινδρου 8βάλβιδου της Mercedes. Ο πετρελαιοκινητήρας της BMW έχει 10 Nm περισσότερη ροπή και μεγαλύτερο εύρος στροφών, με αποτέλεσμα να μοιράζεται καλύτερα η δύναμη. Επιπλέον, τα αυτοκίνητα της δοκιμής εφοδιάζονται με αυτόματα κιβώτια 7 ταχυτήτων, για τα οποία αξίζει κανείς να δώσει τα παραπάνω χρήματα, αφού διευκολύνουν πολύ την οδήγηση και δεν λειτουργούν εις βάρος της οδηγικής ευχαρίστησης.
Δείτε ακόμα: Δοκιμή BMW 116d Auto
Οι επιδόσεις είναι πολύ κοντά μεταξύ των δύο αυτοκινήτων, όπως επίσης και η κατανάλωση σε πραγματικές συνθήκες (6,7 λτ./100 η 116d και 6,4 λτ./100 χλμ. η Α 180 d). Κανένα παράπονο δεν θα υπάρξει για τυχόν κραδασμούς και ενοχλητικούς θορύβους, με τη BMW να εκπλήσσει ακόμα περισσότερο λόγω της 3κύλινδρης κεφαλής της. Σε ρυθμούς ταξιδιού η μακριά 7η ταχύτητα είναι ιδανική, αφού κρατά χαμηλά τις στροφές, μαζί με το θόρυβο και την κατανάλωση (130 χλμ./ώρα με 2.200 σ.α.λ. στην A 180 d και 2.300 σ.α.λ. στην 116d).
Ευχάριστα και ασφαλή στην οδήγηση
Η ασφάλεια και η σιγουριά που προσφέρουν στην οδήγηση, ανεξαρτήτως διαδρομής συνθηκών και… ορέξεων του οδηγού, είναι το πρώτο στοιχείο που εκτιμάται. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και διαφορές. Τα υψηλής ακαμψίας πλαίσια και οι σφιχτές αναρτήσεις έχουν την ιδιότητα να εξαντλούν γρήγορα τα αποθέματα ισχύος των κινητήρων τους, τόσο στις ευθείες, όσο και σε στροφές. H BMW της δοκιμής διέθετε την σπορ ανάρτηση M με τα πιο σφιχτά αμορτισέρ, τα σκληρότερα ελατήρια και το χαμηλωμένο ύψος κατά 10 χλστ. Στοιχεία που μαζί με το σπορ σύστημα διεύθυνσης Servotronic παρέχουν περισσότερη ακρίβεια στους χειρισμούς. Η άνεση, ικανοποιεί από την πλευρά ότι σπάνια θα «κοπανήσει», όμως δεν παύει να κάνει αισθητές στο εσωτερικό τις μύριες ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων.
Δείτε ακόμα: Δοκιμή Mercedes-Benz CLA Coupe 200 7G-DCT
Στην A 180 d η ρύθμιση των αναρτήσεων είναι και εδώ σχετικά σφιχτή και κάνει αισθητές στους επιβάτες τις ανωμαλίες των δρόμων. Ωστόσο, το αντίτιμο είναι η ασφαλής και ουδέτερη συμπεριφορά της, ακόμα και σε πολύ πιεσμένους ρυθμούς. Το πιο ελαφρύ αλλά ακριβές τιμόνι της διευκολύνει καλύτερα στους χειρισμούς και την κάνει πιο ευκολοδήγητη. Συνολικά όμως και σε συνδυασμό με τους πολλαπλούς συνδέσμους στον πίσω άξονα της BMW έναντι του ημιάκαμπτου άξονα στη Mercedes, η 116 d είναι αυτή που τελικά θα κερδίσει περισσότερο τον οδηγό της.
Η τελική επιλογή είναι θέμα γούστου!
Η 116d και η A 180 d είναι σίγουρο ότι θα ικανοποιήσουν το κοινό που αναζητά ένα μικρομεσαίο πολυτελές αυτοκίνητο που δεν θα κάνει παραχωρήσεις σε κόστος αγοράς. Στους κινητήρες δεν παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις σε αποδόσεις, επιδόσεις και κατανάλωση. Από εκεί και πέρα η BMW κερδίζει σε ποιότητα και είναι πιο σπορτίφ στην οδήγηση, ενώ η Mercedes είναι πιο εύκολη στους χειρισμούς. Η τελική επιλογή τελικά θα κριθεί με το ποια μάρκα και σχεδιασμός αρέσει περισσότερο.
Τεχνικά χαρακτηριστικά* | BMW 116d | Mercedes A 180 d |
Κυβισμός (κ.εκ.) | 1.496 | 1.461 |
Κύλινδροι/βαλβίδες | 3/12 | 4/8 |
Ταχύτητες | 7 auto | 7 auto |
Ισχύς (PS/σ.α.λ.) | 116/2.250-4.000 | 116/4.000 |
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) | 270/1.750-4.000 | 260/1.750-2.500 |
0-100 χλμ./ώρα (δλ.) | 10,1 | 10,5 |
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) | 200 | 202 |
Κατανάλωση (λτ./100 χλμ.) | 3,8 | 4,1 |
Βάρος (κιλά) | 1.385 | 1.445 |
Χώροι* | BMW 116d | Mercedes A 180 d |
Πλάτος εμπρός (χλστ.) | 1.442 | 1.457 |
Ύψος εμπρός (χλστ.) | 1.019 | 1.024 |
Πλάτος πίσω (χλστ.) | 1.430 | 1.446 |
Ύψος πίσω (χλστ.) | 956 | 960 |
Γόνατα πίσω (χλστ.) | – | – |
Χώρος αποσκευών (λτ.) | 380 | 370 |
*Εργοστασιακές μετρήσεις | ||
Εξωτερικές διαστάσεις | BMW 116d | Mercedes A 180 d |
Μήκος (χλστ.) | 4.319 | 4.419 |
Πλάτος (χλστ.) | 1.799 | 1.796 |
Ύψος (χλστ.) | 1.434 | 1.440 |
Μεταξόνιο (χλστ.) | 2.670 | 2.729 |
Κατανάλωση – κόστη | BMW 116d | Mercedes A 180 d |
Κατανάλωση τεστ (λτ./100 χλμ.) | 6,7 | 6,4 |
Κόστος στα 12.000 χλμ.* | 929€ | 888€ |
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) | 100 | 108 |
Τέλη κυκλοφορίας | 90 | 15,84 |
Εξοπλισμός – τιμή | BMW 116d | Mercedes A 180 d |
Αυτόνομη πέδηση | • | • |
Διατήρηση λωρίδας | • | • |
Αναγνώριση πινακίδων | ο | ο |
Αισθητήρας τυφλού σημείου | ο | ο |
Αερόσακοι | 6 | 7 |
Ηλεκτρικά παράθυρα | 4 | 4 |
Ηλεκτρικοί καθρέπτες | • | • |
Ηλ. κλιματισμός | • | • |
Σύστημα πολυμέσων | Οθόνη 8,8 ιντσών | Οθόνη 7 ιντσών |
Κάμερα οπισθοπορείας | ο | • |
Ζάντες αλουμινίου | ο | • |
Τιμή από (ευρώ) | 26.700 | 27.986 |
•: Στάνταρ, ο: Προαιρετικό, -: Δεν διατίθεται |
Το κόστος στα καύσιμα έχει υπολογιστεί με τρέχουσα πανελλαδική τιμή πετρελαίου στα 1,156 €/λτ.