Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεχώς πληθαίνουν, ενώ ετοιμάζονται πολλά νέα μοντέλα με στόχο να μειώσουν σημαντικά τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Βασικά τους πλεονεκτήματα είναι οι μηδενικές εκπομπές ρύπων (εφόσον το ρεύμα της φόρτισης προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας) και το χαμηλό κόστος του ρεύματος. Ωστόσο, οι τιμές τους είναι πολύ υψηλές, ενώ η αυτονομία και ειδικά οι χρόνοι φόρτισης θέτουν σημαντικούς περιορισμούς.
Δείτε ακόμα: Diesel ή φυσικό αέριο; Ποιο συμφέρει;
Κατά πόσο όμως ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο κοστίζει λιγότερο σε ενέργεια κίνησης, σε σχέση με ένα αυτοκίνητο με κινητήρα φυσικού αερίου; Για να δώσουμε την απάντηση συγκρίνουμε δύο μικρά SUV, το Hyundai Kona Electric και το Skoda Kamiq 1.0 G-TEC, με βάση τις εργοστασιακές τους μετρήσεις.
Ξεκινώντας από ένα βασικό παράγοντα, την τιμή, βλέπουμε ότι υπάρχει ένα τεράστιο χάσμα. Το Kona Electric στη φθηνότερη έκδοση με τη μπαταρία των 39kWh κοστίζει από 37.190 ευρώ. Με την κρατική επιδότηση η τιμή κατεβαίνει στις 31.192 ευρώ ή 30.192 ευρώ και με το όφελος της απόσυρσης. Το Kamiq 1.0 G-TEC πωλείται στην τιμή των 18.500 ευρώ (με την τρέχουσα έκπτωση των 1.000 ευρώ), που σημαίνει ότι κοστίζει τα μισά λεφτά από την αρχική τιμή του Kona Electric. Ακόμα και με όλες τις επιδοτήσεις του ηλεκτρικού SUV, το Kamiq με το φυσικό αέριο είναι φθηνότερο κατά 11.692 ευρώ.
Δείτε ακόμα: Ήρθε το φθηνότερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Όσον αφορά τις επιδόσεις, το Kona Electric με τον ηλεκτροκινητήρα των 136 ίππων και 395 Nm ροπής επιταχύνει στο 0-100 χλμ./ώρα σε 9,9 δλ. και η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τα 155 χλμ./ώρα. Η κατανάλωση ρεύματος σε μεικτές συνθήκες κίνησης είναι 14,3 kWh και μεικτή η αυτονομία φτάνει τα 276 χλμ. με μια πλήρη φόρτιση (WLTP). Ο χρόνος φόρτισης της μπαταρίας ιόντων λιθίου των 39kWh έως και το 80% της χωρητικότητάς της διαρκεί περίπου 54 λεπτά με τη χρήση ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος (DC) 100 kW. Σε AC Wallbox 11 kW η φόρτιση 0-100% διαρκεί έως 6 ώρες και 10 λεπτά, ενώ σε απλή οικιακή πρίζα Schuko απαιτούνται 19 ώρες.
Σε κοινόχρηστη φόρτιση που βρίσκεται σε γνωστό parking, η χρέωση σε σταθμούς AC είναι 1 ευρώ + 0,025 ευρώ / λεπτό σύνδεσης. Αυτό σημαίνει ότι για να φορτίσουν πλήρως οι μπαταρίες (0-100% σε 370 λεπτά), το κόστος ανέρχεται στα 10,25 ευρώ ή αλλιώς «καίει» 3,7 ευρώ/100 χλμ.
Δείτε ακόμα: Ηλεκτρικό αυτοκίνητο vs ψυγείο και κουζίνα
Στο Skoda Kamiq G-TEC την κίνηση αναλαμβάνει το μηχανικό σύνολο διπλού καυσίμου (φυσικό αέριο/βενζίνη) 1.0 TGI, απόδοσης 90 ίππων στις 4.000-5.500 σ.α.λ. και 160 Nm ροπής στις 1.800-3.800 σ.α.λ. Σε συνδυασμό με το μηχανικό κιβώτιο 6 ταχυτήτων επιταχύνει στο 0-100 χλμ./ώρα σε 12,4 δλ. και η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τα 179 χλμ./ώρα. Το Skoda Kamiq G-TEC έχει μεικτή κατανάλωση 3,4 kg/100 χλμ. (ισοδυναμούν με σχεδόν 2,8 ευρώ/100 χλμ. με τιμή CNG 0,834 €/kg), ενώ οι εκπομπές CO2 είναι 95 γρ./χλμ. (85,5 ευρώ τέλη κυκλοφορίας).
To φυσικό αέριο είναι το κυρίως καύσιμο και αποθηκεύεται σε τρεις ατσάλινες δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 13,8 κιλών CNG. Το κόστος για ένα φουμάρισμα (διάρκειας ενός λεπτού) είναι 11,5 ευρώ, ενώ η αυτονομία φτάνει τα 410 χιλιόμετρα. Όταν το φυσικό αέριο τελειώσει και δεν γίνει ανεφοδιασμός, υπάρχει και ένα βοηθητικό ρεζερβουάρ βενζίνης 9 λίτρων, αυξάνοντας την αυτονομία στα 630 χιλιόμετρα.
Δείτε ακόμα: Όλα τα πρατήρια με φυσικό αέριο στην Ελλάδα
Το συμπέρασμα είναι ότι το SUV με το φυσικό αέριο κοστίζει για καύσιμο 2,8 €/100 χλμ., ενώ το ηλεκτρικό σε κοινόχρηστη φόρτιση στοιχίζει 3,7 €/100 χλμ. Σε δίκτυο σπιτιού δεν μπορεί να γίνει ακριβής υπολογισμός κόστους ρεύματος, γιατί εκτός από τη χρέωση της kWh υπάρχουν πολλές ακόμα χρεώσεις και φόροι.