Η άφιξη του νέου Opel Mokka ξαναμοίρασε την τράπουλα στην κατηγορία των Compact SUV, με το γερμανικό μοντέλο να τίθεται αντιμέτωπο με πολλούς αντιπάλους, μεταξύ αυτών και με τον ιδρυτή της κατηγορίας, το Nissan Juke! Το Juke πωλείται αποκλειστικά με τον 1.000άρη DIG-T των 114 ίππων, με μηχανικό ή αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DCT 7 σχέσεων. Από την πλευρά του το Mokka είναι διαθέσιμο τόσο με κινητήρες βενζίνης 1.2 λτ., 100 & 130 ίππων και πετρελαίου 1.5 λτ. με 110 άλογα.
Ο πρώτος βασικός τομέας που θα εξετάσει κανείς, αφορά τις τιμές των δύο αυτοκινήτων, όπου το Juke κερδίζει και με τεράστια διαφορά. Το ιαπωνικό B-SUV με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη κοστίζει από τα 21.800 ευρώ, ενώ με το χειροκίνητο 6τάχυτο ξεκινάει από τα 18.700 ευρώ (όλα τα Juke συνοδεύονται με όφελος 600 ευρώ).
Στην περίπτωση του Mokka οι τιμές είναι αρκετά υψηλότερες, αφού έχει φτάσει τα μικρομεσαία SUV, χωρίς να είναι. Η τιμή εκκίνησης για την έκδοση βενζίνης των 100 ίππων είναι στα 25.000 ευρώ, ενώ με το ισχυρότερο μοτέρ των 130 ίππων ανεβαίνει στις 25.500 ευρώ. Το Mokka του συγκριτικού μας με το αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων στοιχίζει από 28.000 ευρώ (!), ποσό αν μη τι άλλο υπερβολικό. Συγκριτικά με το Juke, η διαφορά των 6.200 ευρώ είναι τεράστια και δύσκολα θα την αγνοήσει ο υποψήφιος αγοραστής. Ακόμα και στην τρίτη και φουλ εξοπλισμένη έκδοση N-Connecta, το Juke είναι φθηνότερο κατά 4.800 ευρώ!
Εξίσου δυναμικά σε εμφάνιση!
Βάζοντας τα δυο αυτοκίνητα δίπλα – δίπλα, είναι ξεκάθαρη η προσπάθεια των σχεδιαστών να δώσουν μια διαφορετική αισθητική προσέγγιση στις δημιουργίες τους. Κάτι που στην περίπτωση του Mokka, είναι αρκετά πιο έντονη, αφού εμφανίζει πλέον μια πιο μοντέρνα παρουσία, συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο. Στοιχείο που δείχνει και την τάση της Opel να προσεγγίσει ένα πιο νεανικό κοινό, με τη νέα προσέγγιση Visor. Τα περισσότερα βλέμματα θα συγκεντρώσει η Vizor μάσκα, το λογότυπο της εταιρείας (σε μαύρη απόχρωση δεν ξεχωρίζει βέβαια), αλλά και τα γωνιώδη LED φωτιστικά σώματα. Στο ίδιο αιχμηρό τέμπο κινείται και το πίσω τμήμα του αυτοκινήτου, με τα αιχμηρά φωτιστικά σώματα.
Στην περίπτωση του Juke οι σχεδιαστές της Nissan επενέβησαν όσο ακριβώς έπρεπε για να τονώσουν το παρουσιαστικό του ιαπωνικού μοντέλου. Το τελικό αποτέλεσμα τους δικαιώνει, με το εμπρός μέρος να παρουσιάζει τη χαρακτηριστική διαμόρφωση με τα μεγάλα κυκλικά φωτιστικά σώματα με προβολείς σε σχήμα «Υ». Πιο πάνω τα λεπτά LED ημέρας δένουν αρμονικά και μοιάζουν σαν προέκταση της μάσκας «V Motion». Σε ότι έχει να κάνει με τις εξωτερικές τους διαστάσεις το Juke είναι μεγαλύτερο συγκριτικά με το Mokka, σε μήκος (4.210 χλστ. έναντι 4.151 χλστ.), σε πλάτος (1.800 χλστ. έναντι 1.791 χλστ.), αλλά και σε ύψος (1.595 χλστ. έναντι 1.534 χλστ.). Σημαντική διαφορά υπάρχει και στο μεταξόνιο, αφού το Juke έχει 2.636 χλστ., ενώ το Mokka 2.557 χλστ. Διαφορά που επηρεάζει αισθητά τους προσφερόμενους χώρους επιβατών υπέρ του Nissan Juke, όπως θα αναλύσουμε παρακάτω.
Εσωτερικό: Πιο Digital το Mokka, καλύτερο σε ποιότητα το Juke
Οι κατασκευαστές των δυο αυτοκινήτων έχουν ακολουθήσει διαφορετικές προσεγγίσεις και στον εσωτερικό τους κόσμο. Στην πρώτη επαφή με το Juke γίνεται άμεσα αντιληπτή η απτή ποιότητα που διακρίνει τα μοντέλα της Nissan. Το παχύ μαλακό πλαστικό κυριαρχεί στο ανώτερο σημείο του ταμπλό, στο μεγαλύτερο μέρος της κονσόλας και στο κεντρικό τούνελ. Στο κέντρο της κονσόλας θα εστιάσετε στην εύχρηστη και ευανάγνωστη οθόνη αφής των 8 ιντσών του infotainment (από τη δεύτερη έκδοση Acenta), το οποίο δεν απαιτεί μεγάλο χρόνο εξοικείωσης από τον οδηγό. Ο τελευταίος κάθεται σωστά, δεν θα αντιμετωπίσει πρόβλημα με την εργονομία και έχει στη διάθεσή του όλες τις απαραίτητες θήκες.
Η Opel αποφάσισε να προσδώσει τονισμένα ψηφιακά χαρακτηριστικά στην καμπίνα του Mokka, μέσω του Opel Pure Panel. Αυτό παρέχει στον οδηγό ένα σύνολο που απαρτίζεται από δυο οθόνες. Μία 7 ιντσών για τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και μια για το infotainment, επίσης 7 ιντσών (προαιρετικά 10 και 12 ιντσών αντίστοιχα). Κατασκευαστικά τώρα το Mokka ικανοποιεί, όμως τα πλαστικά του είναι υποδεέστερα από εκείνα του κατά πολύ πιο προσιτού σε τιμή Juke. Μπορεί στο Mokka τα υλικά στο σύνολό τους να είναι καλά, όπως τα λεπτά μαλακά σε ένα μέρος του ταμπλό και των εμπρός θυρών, όμως σε επίπεδο συναρμογής μπορούσε να γίνει λίγο καλύτερη δουλειά, ειδικά στο χαμηλότερο τμήμα της κονσόλας και πηγαίνοντας προς τα πίσω. Εκεί το φινίρισμα δεν είναι αυτό που θα περιμένατε από ένα αυτοκίνητο των 28.000 ευρώ!
Σε επίπεδο χώρων, το B-SUV της Nissan είναι πιο άνετο συγκριτικά με το Mokka τόσο για οδηγό κι επιβάτες, όσο και για τις αποσκευές τους. Το μεγαλύτερο μεταξόνιο εξασφαλίζει περισσότερο αέρα για τα γόνατα πίσω, ενώ αρκετός είναι και για το κεφάλι τους, λόγω του αυξημένου ύψους. Το Juke κερδίζει και στο χώρο αποσκευών αφού έχει 422 λίτρα, έναντι των 350 του Mokka. Γενικά πάντως μια 4μελής οικογένεια θα φιλοξενηθεί με σχετική άνεση και στα δυο αυτοκίνητα. Απλά στο Juke θα είναι πιο άνετα.
Κινητήρες: Δυνατότερο το Mokka, στο ύψος των περιστάσεων το Juke
Σε ότι έχει να κάνει με τις κινητήριες επιλογές των δυο compact SUV, αμφότεροι οι κατασκευαστές επέλεξαν να εφαρμόσουν τον κανόνα του downsizing. Τα B-SUV του συγκριτικού μας λοιπόν κινούνται από 3κύλινδρα υπερτροφοδοτούμενα σύνολα, με διαφορετικές ιπποδυνάμεις και χωρητικότητες όμως. Ο 1.0 DIG-T του Juke αποδίδει 114 ίππους και 200 Nm ροπής , ενώ συνεργάζεται πολύ καλά με το 7άρι αυτόματο διπλού συμπλέκτη (και paddles πίσω από το τιμόνι).
Στο Opel Mokka το αυτόματο 8άρι κιβώτιο συνδυάζεται αποκλειστικά με τον 1.2 λτ. turbo των 130 ίππων και 230 Nm ροπής. Και εδώ υπάρχουν paddles πίσω από το τιμόνι για χειροκίνητες αλλαγές. Σε επίπεδο λειτουργίας και οι δυο κινητήρες εμφανίζονται πρόθυμοι από χαμηλά, επιταχύνοντας δυνατά τα αμαξώματά τους. Σαφώς οι επιπλέον ίπποι του Mokka χαρίζουν ένα προβάδισμα στη διαδικασία του 0-100 χλμ./ώρα, απαιτώντας 9,2 δλ., έναντι των 11,8 δλ. το Juke. Επιπλέον, το Mokka σημειώνει κι υψηλότερη τελική ταχύτητα, της τάξεως των 200 χλμ./ώρα, με το Juke να φτάνει στη μέγιστη ταχύτητα των 180 χλμ./ώρα. Σε ότι έχει να κάνει με την κατανάλωση και σε πραγματικές συνθήκες, το Juke είναι πιο οικονομικό, μιας και απαίτησε 7,3 λτ./100 χλμ., έναντι των 7,8 λτ./100 χλμ. του Mokka.
«Μιλάει» περισσότερο στον οδηγό το Juke, θέλει να εστιάσει στην άνεση το Mokka
Οδηγώντας τα δυο αυτοκίνητα στις ίδιες ακριβώς διαδρομές, εύκολα διαπιστώνεις τη διαφορετική προσέγγιση που έχουν οι κατασκευαστές τους. Η Nissan δημιούργησε το Juke με γνώμονα να είναι πιο κοντά στα θέλω του πιο ανήσυχου οδηγού, με το αυτοκίνητο να είναι ευχάριστο στις στροφές. Μάλιστα και παρά τη λιγότερη ιπποδύναμη συγκριτικά με το Mokka, το Juke είναι πιο άμεσο στο πάτημα του δεξιού πεντάλ! Μπορεί η ανάρτηση του Juke να έχει πιο σφιχτή ρύθμιση από του Mοkka, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι στερείται άνεσης. Στον αυτοκινητόδρομο η ποιότητα κύλισης είναι καλή και το πάτημα σταθερό. Τα αμορτισέρ θα απορροφήσουν ικανοποιητικά τις αναποδιές του ελληνικού οδοστρώματος, ενώ παράλληλα δεν θα επιτρέψουν στο αμάξωμα να πάρει έντονες κλίσεις στις στροφές. Υπό καθεστώς έντονης πίεσης το Juke κατά κύριο λόγο είναι υποστροφικό, τάση που ελέγχεται εύκολα από τη μεριά του οδηγού, ενώ αν το παρακάνετε τα ηλεκτρονικά συστήματα θα βάλουν τα πράγματα στη θέση τους, ομαλά και με ασφάλεια. Τέλος τα φρένα ικανοποιούν με τη δύναμη και την προοδευτικότητα τους κατά το πάτημα του πεντάλ.
Στο Opel Mokka, είναι ξεκάθαρο πως απώτερος σκοπός των μηχανικών της μάρκας ήταν να ισορροπήσουν ανάμεσα στην άνεση και στη σπορ οδική συμπεριφορά. Η πλατφόρμα Common Modular Platform του Group PSA στην οποία βασίζεται, προσφέρει ως ένα σημείο αυτή την αρμονία. Στο εθνικό δίκτυο δεν θα κουράσει οδηγό κι επιβάτες και μόνο σε έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες ο ημιάκαμπτος άξονας δηλώνει σθεναρά το παρόν. Κάτι που συμβαίνει και στο Juke! Σε στριφτερά κομμάτια κινείται σβέλτα χάρη στην ισχύ του κινητήρα, με τις κλίσεις να είναι λογικές για την κατηγορία του. Βέβαια η αίσθηση, αλλά και η πληροφόρηση που λαμβάνει ο οδηγός από το τιμόνι είναι μέτρια συγκριτικά με του SUV της Nissan, αλλά σίγουρα θα ικανοποιήσει την πλειοψηφία των οδηγών.
H ώρα της τελικής απόφασης!
Ομολογουμένως αμφότερα τα B-SUV αποτελούν αξιόλογες προτάσεις και είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες ενός απαιτητικού αγοραστή. Το Opel Mokka προσφέρεται με άκρως δυναμική εμφάνιση, αρκετή τεχνολογία στο εσωτερικό του και με έναν ισχυρό κινητήρα. Από την άλλη το Nissan Juke διαθέτει έναν εξίσου δυναμικό χαρακτήρα και μυώδη εμφάνιση. Μπορεί ο κινητήρας να μην έχει τη δύναμη του Mokka, ωστόσο αυτό είναι κάτι που αντισταθμίζεται σημαντικά, χάρη στην πιο σπορτίφ οδική συμπεριφορά του. Όμως, η τεράστια διαφορά σε τιμές, με το αδικαιολόγητα πολύ ακριβό Mokka, έχει ως αποτέλεσμα η ζυγαριά να γέρνει ξεκάθαρα προς το Nissan Juke!
Nissan Juke 1.0 DIG-T 114 PS
(+) Σχεδίαση, ποιότητα κατασκευής, χώρος αποσκευών, ποιότητα κύλισης, οδική συμπεριφορά, λειτουργία κινητήρα
(–) Μικρά πίσω παράθυρα, ομαλότητα του DCT
Opel Mokka 1.2 Turbo 130 PS AT8
(+) Εμφάνιση, απόδοση κινητήρα, οδική συμπεριφορά
(-) Λειτουργία ανάρτησης στις εγκάρσιες ανωμαλίες, σφάλματα στην εργονομία και ποιότητα, μικρό άνοιγμα πίσω θυρών, τιμή
Τεχνικά χαρακτηριστικά* | Juke 1.0 DIG-T 114 PS | Mokka 1.2 Turbo 130 PS |
Καύσιμο | Βενζίνη | Βενζίνη |
Κυβισμός (κ.εκ.) | 999 | 1.199 |
Κύλινδροι/βαλβίδες | 3/12 | 3/12 |
Ταχύτητες | Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων | Αυτόματο 8 σχέσεων |
Ισχύς (PS/σ.α.λ.) | 114/5.000 | 130/5.500 |
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) | 200/3.000 | 230/1.750 |
0-100 χλμ./ώρα (δλ.) | 11,8 | 9,2 |
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) | 180 | 200 |
Κατανάλωση (λτ./100 χλμ.) | 6,1 | 6,0 |
Βάρος (κιλά) | 1.250 | 1.295 |
Διαστάσεις | Juke 1.0 DIG-T 114 PS | Mokka 1.2 Turbo 130 PS |
Μήκος (χλστ.) | 4.210 | 4.151 |
Πλάτος (χλστ.) | 1.800 | 1.791 |
Ύψος (χλστ.) | 1.595 | 1.534 |
Μεταξόνιο (χλστ.) | 2.636 | 2.557 |
Χώρος αποσκευών (λτ.) | 422 | 350 |
Κατανάλωση – κόστη | Juke 1.0 DIG-T 114 PS | Mokka 1.2 Turbo 130 PS |
Κατανάλωση τεστ (λτ./100 χλμ.) | 7,3 | 7,8 |
Κόστος στα 12.000 χλμ.** | 1.613 € | 1.723 € |
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) | 138 | 133 – 137 |
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ) | 88,30 € | 85,1 – 87,7 |
Euro NCAP | Juke 1.0 DIG-T 114 PS | Mokka 1.2 Turbo 130 PS |
Αστέρια | 5 | 4 |
Ενήλικοι επιβάτες | 94% | 73% |
Παιδιά | 85% | 75% |
Πεζοί | 81% | 58% |
Συστήματα ασφαλείας | 73% | 64% |
Εξοπλισμός – τιμή | Juke 1.0 DIG-T 114 PS | Mokka 1.2 Turbo 130 PS |
Έκδοση | Acenta | Elegance |
Αυτόνομη πέδηση | • | • |
Διατήρηση λωρίδας | • | • |
Αισθητήρας τυφλού σημείου | o | o |
Αερόσακοι | 6 | 6 |
Ηλεκτρικά παράθυρα | 4 | 4 |
Ηλεκτρικοί καθρέπτες | • | • |
Air condition | • | • |
Ηλ. κλιματισμός | • | • |
Σύστημα πολυμέσων | o | Οθόνη 7 ιντσών |
Ζάντες αλουμινίου | o | • |
Τιμή από (ευρώ) | 21.800 | 28.000 |
* Εργοστασιακές μετρήσεις
** Yπολογισμένο με τρέχουσα μέση πανελλαδική τιμή βενζίνης στα 1,841 €/λτ.