Η Kia δεν σταματά να συλλέγει βραβεία και παγκοσμίου επιπέδου διακρίσεις για το EV6, κάτι που ήδη έχει πετύχει στο ξεκίνημά του και το EV9 (π.χ. «Luxury Car of the Year 2024» στη Γερμανία). Η ναυαρχίδα της Kia ήρθε να ταράξει τα νερά στην κατηγορία των μεγάλων SUV, ηλεκτρικών και μη, κι εμείς ταξιδέψαμε στη γαλλική Ριβιέρα, από τη Νίκαια έως το Σαιντ Τροπέ για να το οδηγήσουμε σε κάθε είδους διαδρομή, ανακαλύπτοντας τις αρετές του πλέον ξεχωριστού μοντέλου της κατηγορίας.
Εμφάνιση από το μέλλον, που ξεχωρίζει από οτιδήποτε άλλο στο δρόμο
Η πρώτη εντύπωση μετράει, λένε. Αν μετράει λέει, ειδικά όταν μπροστά σου έχεις το φουτουριστικό σχήμα του EV9. Το μεγάλο Kia ξεχωρίζει για την τολμηρή του εμφάνιση, που διακατέχεται από τη φιλοσοφία «Opposites United» και το επιβλητικό του παράστημα. Στο εμπρός μέρος συναντάμε τη ψηφιακή εκδοχή της μάσκας «Tiger Nose», με τα κάθετα φωτιστικά σώματα ακροβολισμένα και τα «Star Map» LED ημέρας να «ρέουν» μέχρι κάτω από το μέσο της μάσκας. Τα γεωμετρικά σχήματα δεσπόζουν ακόμα και στη διαμόρφωση των προστατευτικών στους θόλους, οι οποίοι στεγάζουν τις μεγάλες και πρωτότυπες σχεδιαστικά ζάντες (από 19 έως 21 ίντσες), που περιβάλλονται από λάστιχα με σχεδιασμό απορρόφησης θορύβου.
Από το πλάι βλέπουμε τη σχεδόν ευθεία γραμμή της οροφής και τις έντονες ακμές στα πίσω φτερά, που οδηγούν το μάτι στα περίτεχνα πίσω φανάρια, με το σχήμα τους να θυμίζει ηλεκτρικό κύκλωμα! Το μάτι εντοπίζει και τις αναδυόμενες χειρολαβές, οι οποίες μαζί με τα ενεργά πτερύγια Air Curtain και τις κάμερες στη θέση των παραδοσιακών καθρεπτών, βελτιστοποιούν την αεροδυναμική απόδοση του μεγάλου αμαξώματος. Κι όταν λέμε «μεγάλου», εννοούμε του μεγαλύτερου Kia που κυκλοφορεί!
Το EV9 φτάνει τα 5.010 χλστ. σε μήκος, ξεπερνώντας ακόμα και το «αμερικανικό» Telluride των 5.001 χλστ. Πλάτος και μεταξόνιο παρουσιάζονται εξίσου μπόλικα, στα 1.980 και 3.010 χλστ. αντίστοιχα, ενώ το ύψος των 1.750 χλστ. αποτελεί εχέγγυο για κορυφαίους χώρους στο εσωτερικό. Το ίδιο φυσικά ισχύει για το διαθέσιμο «κονδύλι» της καμπίνας στην όλη κατασκευή, που ξεπερνά τα 3 μέτρα.
High tech καμπίνα, ακόμα πιο high χώροι
Περνώντας στα ενδότερα της κορεατικής ναυαρχίδας, το πρώτο που συλλαμβάνει το βλέμμα είναι το «αιωρούμενο» ταμπλό, που φιλοξενεί μια ενιαία διάταξη οθονών 12,3 ιντσών (μια για τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, μια για το σύστημα πολυμέσων). Ένα head-up display 5 ιντσών προσθέτει πόντους στην ευχρηστία και την ψηφιακότητα, εμφανίζοντας ενδείξεις και από το σύστημα πολυμέσων επαυξημένης πραγματικότητας, ενώ εντυπωσιακές είναι και οι κάμερες – καθρέπτες. Η πολύ φαρδιά κεντρική κονσόλα κρύβει έναν εξίσου μεγάλο αποθηκευτικό χώρο, δείχνοντας πως η πρακτικότητα ήταν στις πρώτες προτεραιότητες των σχεδιαστών.
Αυτό το διαπιστώνεις ακόμα καλύτερα στα πίσω καθίσματα, τα οποία μπορούν να περιστραφούν κατά 180 μοίρες και να δημιουργήσουν ένα ωραιότατο σαλόνι σπιτιού, σε σμίκρυνση. Το EV9 διαθέτει τρεις σειρές καθισμάτων, προσφέροντας 6θέσια ή 7θεσια διάταξη. Με την περιστροφή της μεσαίας σειράς στην πρώτη περίπτωση, οι 4 πίσω επιβάτες μπορούν να τα λένε «face to face», σε μια από τις πιο ευρύχωρες, πρακτικές και «ζεστές» καμπίνες της αγοράς, ανεξαρτήτου κατηγορίας και συστήματος κίνησης. Στο 7θεσιο μοτίβο τώρα, το 9άρι EV της Kia προσφέρει μια από τις ελάχιστες σχετικές διατάξεις σε ηλεκτρικό. Κι όχι μόνο τις προσφέρει, αλλά δεν κάνει πουθενά υποχωρήσεις.
Με 3.010 χλστ. μεταξόνιο περιμένεις ότι θα κάθεσαι ευρύχωρα, αλλά μέχρι να πάρεις θέση στο πίσω κάθισμα δεν μπορείς να διανοηθείς το πόσο. Δίχως υπερβολή, μπορείς να κάτσεις άνετα σταυροπόδι, ακόμα κι αν είσαι ψηλός! Αντίστοιχο αέρα απολαμβάνεις και για το κεφάλι, όπως και οι υπόλοιποι 3 ή 4 επιβάτες που μπορούν φιλοξενηθούν στις δυο σειρές καθισμάτων, πίσω από οδηγό-συνοδηγό. Ειδικά στην τελευταία, η ευρυχωρία είναι τέτοια ώστε βολεύει άτομα κανονικότατου αναστήματος, κόντρα σε ό,τι έχουμε συνηθίσει από τα 7θεσια SUV. Αναλόγως τεράστιο και το πορτμπαγκάζ, με 828 λίτρα στην 5θεσια και 333 λίτρα στην 7θεσια διάταξη, συν 90 λίτρα στο frunk (52 στις τετρακίνητες εκδόσεις).
Τα ανακυκλωμένα και βιώσιμα υλικά είναι εξαιρετικά σε υφή και συναρμογή, καταδεικνύοντας την προσοχή που δόθηκε για τη δημιουργία ενός γεροδεμένου συνόλου. Ενδεικτικός της έμφασης στη λεπτομέρεια και την ευμάρεια των επιβατών, ο κλιματισμός. Εκτός από τις ξεχωριστές ρυθμίσεις για τον οδηγό και τον συνοδηγό, το εντελώς ανεξάρτητο σύστημα κλιματισμού στο πίσω μέρος προσφέρει βελτιωμένη άνεση στους επιβάτες. Αυτό εξοικονομεί ενέργεια, θερμαίνοντας ή ψύχοντας τους πίσω επιβάτες μόνο όταν το επιθυμούν και στα σημεία που το επιθυμούν.
Γρήγορο, στιβαρό και πολύ ήσυχο
Η άνεση είναι πρώτο μέλημα και οδηγικά για το EV9. Τις χάρες της πλατφόρμας E-GMP τις γνωρίζουμε από τα EV6 και Hyundai Ioniq 5/6, αλλά για πρώτη φορά εφαρμόζονται σε ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο. Εμείς οδηγήσαμε την κορυφαία έκδοση GT-line, που συνδυάζει δυο ηλεκτροκινητήρες (ένας εμπρός-ένας πίσω) 192 ίππων και 350 Nm έκαστος, για μια συνολική απόδοση 385 ίππων και 700 Nm. Η απλή AWD έχει την ίδια ιπποδύναμη, αλλά ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας παράγει 100 Nm λιγότερα (385 ίπποι, 600 Nm), ενώ στη βάση της γκάμας τοποθετείται το μονοκινητήριο και πισωκίνητο EV9, των 203 ίππων και 350 Nm. Σε κάθε περίπτωση μια μπαταρία 99,8 kWh 4ης γενιάς φροντίζει για την παροχή ενέργειας, εξασφαλίζοντας μέγιστη αυτονομία από 505 (το GT-Line) έως 563 χλμ. (για το πισωκίνητο Baseline).
Επί του πρακτέου όλα τα ανωτέρω μεταφράζονται σε αδιάκοπη και απροβλημάτιστη επιτάχυνση, που κάνουν τους 2,6 τόνους του EV9 να φαίνονται λιγότεροι. Η Kia ανακοινώνει 5,3 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα του GT-Line, όμως ο τρόπος που σε κολλάει στο κάθισμα δίνει την αίσθηση ταχύτερου χρόνου. Τα έξτρα 100 Nm σε σχέση με το απλό AWD κάνουν τη διαφορά (0-100 σε 6,0 δλ. εκείνο), ανεβάζοντας τα ψηφία στο καντράν με καταιγιστικό ρυθμό. Το EV9 είναι τόσο πρόθυμο στο άγγιγμα του δεξιού πεντάλ και εν κινήσει, ώστε σε διαβεβαιώνει πως και πλήρως φορτωμένο να είναι, με 7 επιβάτες και όλα τα μπαγκάζια (πάνω από 3 τόνους, δηλαδή) δεν θα έχει κανένα πρόβλημα στην κίνησή του.
Μια κίνηση που διακρίνεται για την άνεση και την ποιότητα κύλισης, σε εντυπωσιακό βαθμό, παρά τις ζάντες των 21 ιντσών με τα ελαστικά 285/45 που πάταγε το GT-line που οδηγήσαμε. Κι αν την ησυχία την περιμένεις από την ηλεκτρική φύση και τα ελαστικά χαμηλής τριβής, ο τρόπος που «σβήνουν» οι ριπές του αέρα σε εκπλήσσει. Για τόσο πολλή επιφάνεια που διαθέτει, το EV9 διαχειρίζεται μαεστρικά τον αεροδυναμικό θόρυβο, επιβραβεύοντας τη δουλειά των αεροδυναμιστών. Το μεγάλο SUV είναι πολύ σταθερό και ξεκούραστο, τόσο στις ευθείες των αυτοκινητόδρομων, όσο και στις στροφές, όπου είναι σε θέση να ακολουθήσει ένα πιο γρήγορο τέμπο, παρά τον αυξημένο όγκο και βάρος του. Γεγονός που συμβάλλουν και τα αυτορρυθμιζόμενα αμορτισέρ με νέα Multi-Link ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων. Εξάλλου για κάθε περίσταση ο οδηγός έχει στη διάθεσή του και τα προγράμματα Eco, Normal, Sport και My Drive συν το Terrain Mode Select με τις επιλογές Mud, Sand ή Snow.
Τεχνολογική υπερπαραγωγή
Το ίδιο ισχύει για τους προγραμματιστές και τους τεχνολόγους μηχανικούς της Kia, που τοποθετούν το EV9 στην αιχμή των εξελίξεων. Χάρη στην καινοτόμο λειτουργία Kia EV Route Planner, για παράδειγμα, ο οδηγός αφιερώνει λιγότερο χρόνο στον προγραμματισμό της διαδρομής τους με βάση τη διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης. Όταν το σύστημα πλοήγησης ανιχνεύει ότι η αυτονομία της μπαταρίας δεν επαρκεί για τον τελικό προορισμό, το σύστημα συνιστά αυτόματα ένα σημείο φόρτισης για τη σχεδιαζόμενη διαδρομή. Η φόρτιση αυτή καθαυτή τώρα, μπορεί να δώσει έως 249 χλμ. στο RWD και έως 226 χλμ. στα AWD μέσα σε 15 λεπτά, χάρη στην αρχιτεκτονική των 800 Volt. Όχι μόνο αυτό, αλλά είναι και αμφίδρομη.
Το EV9 διαθέτει τις τεχνολογίες Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home (V2B/V2H) και Vehicle-to-Grid (V2G). Η V2L, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά με το EV6 και διατίθεται στάνταρ με το EV9, επιτρέπει στο αυτοκίνητο να τροφοδοτεί διάφορες, ενώ οι V2B και V2H σχετίζονται με τη δυνατότητα του αυτοκινήτου να τροφοδοτεί με ρεύμα ένα κτίριο ή το σπίτι του πελάτη. Το V2G σημαίνει ότι το αυτοκίνητο μπορεί να μεταφέρει ενέργεια απευθείας πίσω στο δίκτυο, αποθηκεύοντας φθηνή ηλεκτρική ενέργεια σε ώρες εκτός αιχμής και επιστρέφοντας την πίσω σε περιόδους υψηλής ζήτησης. Οι V2B, V2H και V2G θα αναπτυχθούν σταδιακά σε όλη την Ευρώπη.