Η «φλέβα» που έχει χτυπήσει η Volvo με τα ηλεκτρικά μοντέλα της, είναι αξιοζήλευτη σε ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία. Πέρσι η φίρμα από το Γκέτεμποργκ πούλησε παγκοσμίως 708.716 αυτοκίνητα, πραγματοποιώντας ρεκόρ όλων των εποχών. Πολύ μεγάλο ρόλο σε αυτό διαδραμάτισαν τα EVs, φτάνοντας το +70% (σε σχέση με το 2022) και τις 113.419 μονάδες συνολικά, που αντιστοιχούν στο 16% όλων των πωλήσεων της Volvo. Την εντυπωσιακή αυτή πορεία έρχεται να ενισχύσει σημαντικά το μικρότερο μοντέλο της Volvo, το EX30.
Με το που παρουσιάστηκε μπλόκαραν οι παραγγελίες λόγω της απίστευτης ζήτησης, χάρη στην ασύλληπτα ελκυστική προοπτική αγοράς ενός ηλεκτρικού Volvo, με 272 ίππους και τιμή εκκίνησης στις 37.752 ευρώ. Κόστος που δεν περιλαμβάνει την κρατική επιδότηση, μετά την οποία το αντίτιμο πέφτει κάτω από το φράγμα των 30.000 ευρώ και καθιστά το EX30 ως ΤΗΝ ευκαιρία. Μάλιστα η Volvo προσφέρει και ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα μίσθωσης, έναντι 299 ευρώ/μήνα. Όποιος θέλει παραπάνω αυτονομία μπορεί να επιλέξει το Extended Range της δοκιμής, με τη μπαταρία 69 kWh (αντί 51 kWh) που ξεκινά από τις 42.966 ευρώ χωρίς το μπόνους αγοράς. Σε κάθε περίπτωση, οι Σουηδοί αριστεύουν τιμολογιακά.
«Καθαρή» και μοντέρνα εμφάνιση
Το EX30 εμπνέεται σχεδιαστικά από το μεγαλύτερο EX90, αλλά φροντίζει να διαφοροποιείται δραστικά από εκείνο. Μπροστά όλα τα βλέμματα συγκεντρώνονται στο «σφυρί του Θορ», όπως ονομάζει η Volvo το μοτίβο των LED ημέρας που φτάνουν βαθιά μέχρι τη μάσκα και το δεσπόζον σήμα. Το πίσω μέρος αποτελεί κράμα μεταξύ Polestar 2 και παραδοσιακού Volvo, καθώς τα κάθετα φανάρια συνδυάζονται με σχήματος «C» από κάτω τους, ενώ μπροστά διακρίνουμε την ομοιότητα με εκείνων του EX90, το οποίο με τη σειρά του εμπνέεται από τα πρωτότυπα Recharge Concept και Polestar O2.
Από πλευράς διαστάσεων τοποθετείται κάτω από το XC40, οπότε δεν υπάρχει κίνδυνος εσωτερικού ανταγωνισμού με την ηλεκτρική έκδοση του εξίσου υπερ-επιτυχημένου SUV. Το EX30 φτάνει τα 4.233 χλστ. μήκους και τα 2.650 χλστ. μεταξονίου, τη στιγμή που οι αντίστοιχοι αριθμοί του XC40 είναι 4.440 χλστ. και 2.702 χλστ. Κοιτώντας το, βέβαια, φαίνεται σαν να είναι μεγαλύτερο από το 40άρι, δείγμα του πόσο καλή δουλειά έκανε το σχεδιαστικό τμήμα στη χάραξη επιβλητικών γραμμών. Σε αυτό συνεισφέρουν και οι 19άρες ζάντες, οι οποίες ωστόσο θέλουν αρκετή προσοχή στα πεζοδρόμια.
Όλα στην οθόνη, λαβύρινθος η εργονομία
Περνώντας στο εσωτερικό, έρχεσαι αντιμέτωπος με τον ορισμό του μινιμαλισμού. Ευθείες γραμμές στο ταμπλό, μια οθόνη α λα tablet 12,3 ιντσών στο κέντρο και πλήρης απουσία διακοπτών ή κουμπιών, πέρα από ό,τι βλέπεις στο τιμόνι. Κίνηση που αφενός βοηθά στη μεγιστοποίηση των αποθηκευτικών χώρων, όπως πιστοποιεί η χορταστική θήκη της κεντρικής κονσόλας που χωράει μέχρι κανονική τσάντα, και αφετέρου στη μείωση του κόστους παραγωγής – άρα και στη διαμόρφωση της προσιτής τιμής. Το θέμα είναι ότι συνοδεύεται από αρκετά μειονεκτήματα, εργονομικής φύσεως.
Τα πάντα, μα τα πάντα, περνάνε από την οθόνη. Δεν υπάρχει λειτουργία που να μη θέλει ψάξιμο σε μενού και υπομενού, ή ένδειξη που να μην απαιτεί το βλέμμα σου στο μόνιτορ. Χαρακτηριστικότερο όλων; Το EX30 δεν έχει ούτε πίνακα οργάνων! Τα χιλιόμετρα που κινείσαι, ακόμα και τα φλας, εμφανίζονται αποκλειστικά στην οθόνη! Η ρύθμιση των καθρεπτών; Μέσω της οθόνης. Το άνοιγμα του ντουλαπιού; Οθόνη. Η συχνότητα με την οποία παίρνεις το βλέμμα σου από το δρόμο, για να κοιτάξεις το οτιδήποτε σχετικά με το αυτοκίνητο είναι τέτοια, ώστε το σύστημα ελέγχου εγρήγορσης (το μικρό σκάνερ πίσω από το τιμόνι) σε προειδοποιεί για απόσπαση προσοχής! Σημαντικό μείον και η έλλειψη έστω κάποιου head up display, που θα σου έκανε τη ζωή πιο εύκολη, όπως και η λειτουργία όλων των παραθύρων (μπρος-πίσω) μέσω δυο κουμπιών, τα οποία είναι και σε άβολη θέση (μπροστά από το υποβραχιόνιο).
Να μην παραπονιόμαστε μόνο, όμως. Το soundbar της Harman-Kardon που διατρέχει από άκρη σε άκρη το ταμπλό (και καθιστά περιττά ηχεία και καλώδια στις πόρτες), για παράδειγμα, διασπείρει αρμονικά τον ήχο στις επιφάνειες της καμπίνας και δημιουργεί μια εξαίσια ακουστική εμπειρία. Οι χώροι μικροαντικειμένων είναι πολλοί, όμως παραξενεύει το γεγονός ότι ντουλαπάκι στο ταμπλό μπροστά από το συνοδηγό δεν υφίσταται. Αντί αυτού υπάρχει ένα πολύ μικρό ντουλαπάκι που ανοίγει (μέσω της οθόνης) κάτω από την κεντρική οθόνη. Οι χώροι για επιβάτες και αποσκευές είναι μικρότεροι από άλλων μικρών SUV, αλλά και πάλι σε πολύ νορμάλ πλαίσια για B-SUV 4,2 μέτρων. Τέσσερις επιβάτες θα βολευτούν χωρίς προβλήματα (αρκεί να μην είναι λίγο ψηλότεροι του κανονικού), μαζί με 318 λίτρα (+7 λίτρα στο «frunk») για τα μπαγκάζια.
Επιτάχυνση που ντροπιάζει sportscars, δίχως να «καίει»
Όσο και να σε ενοχλεί χρηστικά το EX30, άλλο τόσο σε κάνει να ξεχνάς μόλις πατάς το γκάζι. Ο ηλεκτροκινητήρας των 272 ίππων και 343 Nm καλείται να κινήσει ένα βάρος 1.830 κιλών, που για τα δεδομένα των ηλεκτρικών μέχρι ελαφρύ το λες. Κατά συνέπεια προσφέρει τρομερή επιτάχυνση, που ζωγραφίζει ένα εντυπωσιακό 5,3 δλ. στο 0-100 χλμ./ώρα! Η τελική περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα, όπως σε όλα τα καινούργια Volvo, με τη διατήρηση ταχυτήτων 130-140 χλμ./ώρα να επιτυγχάνεται κατόπιν μηδενικής προσπάθειας. Φυσικά δεν τίθεται λόγος για προσπεράσματα, τα οποία τελειώνουν με μισό γκάζι.
Η άνεση που έχει το EX30 στην κίνηση αποτυπώνεται και στην κατανάλωση, που δεν ξεπερνά τις 19,4 kWh/100 χλμ. Επίδοση, δε, που προέκυψε στα πλαίσια της δοκιμής και έπειτα από μπόλικα πιεσμένα κομμάτια. Με μια πιο νορμάλ προσέγγιση, ή ακόμα καλύτερα μετακίνηση εντός πόλης, μπορείς να δεις και κάτω από 17,6 kWh/100 χλμ. Συνεπώς το πόσο μακριά θα φτάσεις με μια φόρτιση (26 λεπτά υπόθεση το 20-80% σε ταχυφορτιστή), εξαρτάται από το δεξί σου πόδι. Τα 476 χλμ. που υπόσχεται η Volvo πάντως, δύσκολα θα τα πετύχεις σε μεικτό κύκλο. Ένα νούμερο γύρω στα 370-380 χλμ. είναι σαφώς πιο εφικτό.
Άνεση, ασφάλεια, ησυχία
Πατάς-δεν πατάς το γκάζι, το EX30 σε ανταμείβει με αγχολυτική γαλήνη και ησυχία. Η ηχομόνωση, το πλαίσιο και οι αναρτήσεις, συναρτήσει της πολύ καλής αεροδυναμικής (Cd 0,28) σε περιβάλλουν με ένα «κουκούλι» απομόνωσης, αφήνοντας μακριά από τα αυτιά σου θορύβους κύλισης ή αέρα. Το μόνο που θα ακούσεις, σε ελάχιστες περιπτώσεις και σε πολύ κακοφτιαγμένο οδόστρωμα (ακόμα κι αν μιλάμε για ελληνικά δεδομένα), είναι κάποια μακρινά «γκαπ» όταν τα αμορτισέρ συμπιέζονται απότομα σε μεγάλες ανωμαλίες. Κι αυτό συνιστά έξτρα παράσημο για το σετάρισμα του EX30, καθότι αρκετά σφιχτό.
Κάπως έτσι εξηγούνται οι μικρές κλίσεις στις στροφές και ο πλεονασμός πρόσφυσης, που διασφαλίζουν κορυφαία επίπεδα αυτοπεποίθησης στον οδηγό όταν στρίβει με χιλιόμετρα. Άλλο «στρίβω γρήγορα», άλλο «διασκεδάζω» όμως. Το ελαφρύ τιμόνι και η τεχνητή αίσθηση δεν εμπνέουν, ενώ παρόλο που ο πίσω άξονας τροφοδοτείται με 272 ίππους ποτέ δεν πρόκειται να γλιστρήσει, ούτε αν «ράψεις» το γκάζι μέσα στη στροφή με το ESC απενεργοποιημένο.