Η Skoda Fabia άλλαξε και αναβαθμίστηκε εκ βάθρων για την 4η γενιά της, προσεγγίζοντας τα στάνταρ της αμέσως επόμενης κατηγορίας πιο πολύ από ποτέ. Όχι μόνο από πλευράς χώρων, όπου ούτως ή άλλως διαπρέπει εδώ και 23 χρόνια, αλλά εν συνόλω.
Το τσεχικό σουπερμίνι πήρε μπόι, «πλημμύρισε» ψηφιακότητα και τεχνολογία, έγινε με λίγα λόγια ένας υπερσύγχρονος και καθόλα ολοκληρωμένος εκπρόσωπος της κατηγορίας. Από πλευράς τιμών, αυτές ξεκινούν από τις 14.990 ευρώ για τη βασική Fabia με τον ατμοσφαιρικό 1.0 MPI των 80 ίππων. Το τούρμπο και οι επιδόσεις του 1.0 TSI 110 PS κοστολογούνται τουλάχιστον 17.500 ευρώ, ενώ για το 7άρι DSG χρειάζονται 20.650 ευρώ. Ο εξοπλισμός είναι πλήρης από την έκδοση Ambition, όμως η καλύτερη επιλογή για τη Fabia με τον 1.000άρη TSI είναι η Style. Με 1.490 ευρώ παραπάνω (από 18.990 ευρώ) προσθέτει οθόνη αφής 8 ιντσών, ψηφιακό πίνακα οργάνων, κάμερα οπισθοπορείας, διζωνικό κλιματισμό, ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών, full LED φώτα εμπρός – πίσω και πολλά ακόμα, προσφέροντας τα πάντα για λιγότερες από 19.000 ευρώ (δείτε εδώ όλες τις τιμές και εκδόσεις).
Ομόρφυνε και μεγάλωσε αισθητά
Όταν λέμε ότι η Fabia θυμίζει μικρομεσαίο, κυριολεκτούμε. Τόσο στιλιστικά, όπου οι γραμμές και τα φωτιστικά σώματα παραπέμπουν στο μεγαλύτερο Scala, όσο και από πλευράς διαστάσεων. Η 4η γενιά γιγαντώθηκε σε σχέση με την προηγούμενη, κερδίζοντας πάνω από 11 εκατοστά σε μήκος (4.108 χλστ. αντί 3.997), περισσότερα από 8 εκατοστά σε μεταξόνιο (2.564 χλστ. αντί 2.470) και σχεδόν 5 πόντους σε πλάτος (1.780 χλστ. αντί 1.732). Μοναδική εξαίρεση το ύψος, που μειώθηκε κατά 8 χλστ. (1.459 χλστ. από 1.467).
Εκτός από μεγαλύτερο, το νέο σουπερμίνι της Skoda είναι και πιο αεροδυναμικό. Ο συντελεστής οπισθέλκουσας κατέβηκε στο Cd 0,28 (από 0,32) και συνεισφέρει σε χαμηλότερα επίπεδα θορύβου από τον αέρα, καλύτερη ποιότητα ταξιδιού και χαμηλότερη κατανάλωση. Στο ίδιο μοτίβο οι 16άρες ζάντες, με τα αεροδυναμικά καλύμματα. Η πλατφόρμα MQB-A0 αποτελεί τη βάση, πάνω στην οποία η Fabia MK4 θέλει να χτίσει σχέσεις εξάρτησης και εμπιστοσύνης με οδηγό και επιβάτες.
Μεγαλογραφία κατηγορίας εντός
Βλέποντας την εικόνα στο άνοιγμα της πόρτας, καταλαβαίνεις πως η Fabia έχει όλα τα προσόντα να το καταφέρει. Δεν χρειάζεται καν να κάτσεις στα καθίσματα για να διαπιστώσεις την ευρυχωρία. Η απόσταση του εδράνου πίσω από τις πλάτες των εμπρός καθισμάτων υποδεικνύουν τις ευεργετικές επιπτώσεις ενός από τα μεγαλύτερα μεταξόνια στην κατηγορία, όπως και η αίσθηση που αφήνει η γραμμή της οροφής. Πριν περάσεις στο πίσω κάθισμα, παίρνεις θέση από το ιδιαίτερο τιμόνι των 2 ακτίνων και θαυμάζεις τα εξαιρετικά γραφικά του ψηφιακού καντράν (10,25 ιντσών), μαζί με τα αντίστοιχα της οθόνης για το σύστημα πολυμέσων (9,2 ιντσών εδώ, 6,5 και 8,0 στάνταρ). Η σχεδίαση και εδώ επηρεάζεται από το Scala, αλλά περισσότερο από το VW Polo. Το «V» που σχηματίζεται στην κεντρική κονσόλα, με τους αεραγωγούς κάτω από την οθόνη του infotainment, είναι ταυτόσημο με εκείνου του αδερφού από το Βόλφσμπουργκ. Η Fabia, ωστόσο, καταφέρνει να ξεχωρίσει χάρις στη διαφορετική διαμόρφωση του ταμπλό μπροστά από το συνοδηγό, που έχει και μια ιδιαίτερα καλαίσθητη λωρίδα στο χρώμα του χαλκού.
Τα υλικά είναι σκληρά, αλλά μονταρισμένα στην εντέλεια. Οι μπρονζέ λεπτομέρειες στα πλαϊνά της κεντρικής κονσόλας και των θυρών, μαζί με τις ίδιας απόχρωσης ραφές και ενθέσεις στα καθίσματα, συνθέτουν έναν φρέσκο διάκοσμο και δημιουργούν αισθητική συνέχεια με το χρώμα του αμαξώματος, που με διαφορά πρόκειται για το καλύτερο και πιο ταιριαστό της παλέτας. Η οθόνη αφής λειτουργεί πολύ καλά, αλλά όσο συμβιώνεις τόσο ανακαλύπτεις αναίτια πολυπλοκότητα. Πολλές λειτουργίες γίνονται κατόπιν περιήγησης σε υπομενού, η φωνητική βοηθός «Laura» ενεργοποιείται στο άκουσμα τυχαίων λέξεων και σε ξαφνιάζει, αλλά το μεγαλύτερο ζήτημα είναι στον κλιματισμό. Από τα δυο περιστροφικά χειριστήρια ελέγχεις μόνο τη θερμοκρασία. Αν θες να αλλάξεις την ένταση του ανεμιστήρα ή να στείλεις αέρα στα πόδια, αναγκαστικά θα πρέπει να πας μέσω μενού και να πάρεις για σεβαστό χρονικό διάστημα το βλέμμα σου από το δρόμο. Συνεπώς είτε το κάνεις σε φανάρι, είτε θα πρέπει να σταματήσεις στην άκρη.
Ό,τι χάνει σε εργονομία πάντως, η Fabia φροντίζει να το επιστρέψει στο πολλαπλάσιο με τους χώρους. Δίχως υπεκφυγές και πολλά-πολλά, μιλάμε για το πιο ευρύχωρο αυτοκίνητο της κατηγορίας. Ακόμα και 5 επιβάτες μπορούν να καθίσουν χωρίς προβλήματα, ενώ το πορτμπαγκάζ μπορεί να φέρει σε δύσκολη θέση ακόμα και μικρομεσαία. Τα 380 λίτρα συνιστούν μακράν τη μεγαλύτερη χωρητικότητα μεταξύ των σουπερμίνι και άνετα εξυπηρετούν τις ανάγκες μιας μικρής οικογένειας. Κι αν χρειαστεί το κάτι παραπάνω, ρίχνεις τις πλάτες των πίσω καθισμάτων και έχεις 1.190 λίτρα!
Ώριμη οδηγικά και με χαμηλές απαιτήσεις σε καύσιμο
Το πόσο έχει -κυριολεκτικά και μεταφορικά- μεγαλώσει η Fabia αποτυπώνεται με τον καλύτερο τρόπο, οδηγώντας τη. Η πλατφόρμα MQB-A0 κάνει και εδώ θαύματα, παρέχοντας ένα σασί – «βράχο» και αξιοποιώντας στο έπακρο το σετάρισμα των μηχανικών. Η ανάρτηση βρίσκεται στο ενδιάμεσο από πλευράς σκληρότητας, ισορροπώντας την άνεση με τις κλίσεις στις στροφές. Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική καθώς οι περισσότερες ανωμαλίες φιλτράρονται, ενώ όταν μεταφέρεις χιλιόμετρα σε στροφή αντιμετωπίζεις λογικό «κάθισμα» του αμαξώματος προς την εξωτερική πλευρά. Δεν είναι σπορ, αλλά δεν είναι και αδιάφορη στο στροφιλίκι. Ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω δεν φανερώνει τη φύση του, παρά μόνο σε δυνατά σπασίματα του οδοστρώματος ή όταν περνάς πάνω από διαδοχικές ανωμαλίες για ώρα. Η ουρά μένει πεισματικά αγέρωχη σε τυχόν αιτιάσεις τιμονιού ή φρένων, αφήνοντας την υποστροφή ως μοναδική αντίδραση πέρα από τα όρια της πρόσφυσης.
Ο τρικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος των 999 κ.εκ. φροντίζει να γίνονται πράξη όλα τα ανωτέρω, μέσω των 110 ίππων και των 200 Nm του. Σημαντικός σύμμαχος η κλιμάκωση του 6τάχυτου κιβωτίου με την πολύ καλή αίσθηση, που κάνει εφικτή μια επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα της τάξης των 10 δλ. και μια τελική 205 χλμ./ώρα. Πρακτικά τα 140-150 χλμ./ώρα έρχονται και διατηρούνται δίχως την παραμικρή δυσκολία, ακόμα και με το αυτοκίνητο φορτωμένο. Ας είναι καλά το αυξημένο μεταξόνιο, που προσδίδει έξτρα σταθερότητα, και η ελαστικότητα του μοτέρ. Δεν χρειάζεται καν να πιάσεις τις 2.000 σ.α.λ. της ροπής για να νιώσεις άνετα. Από τις 1.700-1.750 σ.α.λ. ο TSI αρχίζει να δίνει στίγμα, διατηρούμενος δραστήριος μέχρι τις 5.500 σ.α.λ. Κάτι που καταφέρνει δίχως να απαιτεί πολλά σε καύσιμο. Για την ακρίβεια, μέχρι ολιγαρκή τον αποκαλείς. Υπό νορμάλ συνθήκες κινείσαι με 7,1 λίτρα/100 χλμ. μέσης κατανάλωσης. Λίγο να προσέχεις, πέφτεις κοντά στα 6,7 λίτρα/100 χλμ. Αν πιέσεις (αλλά να πιέσεις), δε, το πολύ να φτάσεις μέχρι τα 8,2 λίτρα/100 χλμ.