Είθισται να χρησιμοποιούμε το κλασικό κλισέ «εχθρός του καλού, το καλύτερο», όταν ένα αυτοκίνητο βελτιώνεται. Γιατί, όμως, η πρόοδος να παίρνει τη μορφή οχτρού, έστω ποιητική αδεία; Ίσα-ίσα που το καλύτερο θα πρέπει να αποθεώνεται, όχι να αντιμετωπίζεται σαν εχθρική φιγούρα. Κάτι που απασχολεί εντόνως το νέο Peugeot 2008, το οποίο αναβαθμίζει την ήδη πολύ καλή συνταγή του προκατόχου και μεγαλουργεί πανευρωπαϊκά σε θέμα πωλήσεων.
To ανανεωμένο γαλλικό B-SUV διατίθεται με πληρέστατη γκάμα κινητήριων συνόλων, που περιλαμβάνουν βενζίνη, ντίζελ και φυσικά ηλεκτρικό. Οι τιμές στη χώρα μας ξεκινούν από τις 24.100 ευρώ και την έκδοση Active για τον 1.200άρη τρικύλινδρο τούρμπο στα 100 άλογα, από τις 27.200 ευρώ για τον ντίζελ των 130 ίππων και από τις 29.900 ευρώ για τον 1.2 τούρμπο βενζινοκινητήρα στα 130 άλογα, αλλά στη δεύτερη και πλουσιότερη έκδοση Allure. To ηλεκτρικό των 156 ίππων αναμενόμενα ξεκινά αρκετά υψηλότερα, από τις 42.000 ευρώ (Active), ωστόσο η τιμή πέφτει σημαντικά με την κρατική επιδότηση.
Ο εξοπλισμός εμφανίζεται επαρκέστατος από τη βασική έκδοση Active, περιλαμβάνοντας πλήρες πακέτο συστημάτων ασφαλείας, 16άρες ζάντες αλουμινίου, σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής 10 ιντσών, κάμερα οπισθοπορείας, πίσω, φώτα LED εμπρός/πίσω, αυτόματη λειτουργία προβολέων και υαλοκαθαριστήρων, αλλά και αυτόματο κλιματισμό. Όσοι θέλουν τον ψηφιακό πίνακα οργάνων i-Cockpit (επίσης 10 ιντσών), υποβραχιόνιο, φιμέ κρύσταλλα πίσω, σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί και 17άρες ζάντες μπορούν να απευθυνθούν στην Allure.
Πετυχημένες αλλαγές εξωτερικά, ακόμα περισσότερος δυναμισμός
Το φρεσκαρισμένο 2008 κάνει αισθητή την παρουσία του με διακριτικές αλλαγές, που επικεντρώνονται περισσότερο στο εμπρός μέρος. Εκεί, δηλαδή, όπου συναντάμε νέα και φαρδύτερη μάσκα, το νέο σήμα της εταιρίας να δεσπόζει στο κέντρο της, ελαφρώς ανασχεδιασμένα φωτιστικά σώματα και νέα LED ημέρας, που πλέον είναι τρεις «νυχιές» ανά πλευρά προφυλακτήρα (αντί για τους μονούς «χαυλιόδοντες»). Πίσω οι μόνες αλλαγές αφορούν τα αλλαγμένα γραφικά των φωτιστικών σωμάτων, το «Peugeot» ανάμεσά τους και την λίγο μεγαλύτερη αεροτομή, που δίνουν πιο τονισμένο και δυναμικό look στα μετόπισθεν του γαλλικού μικρού SUV. Δεν είναι τυχαίο πως οι διαστάσεις παραμένουν ουσιαστικά αμετάβλητες, καθώς μόνο το μήκος σημειώνει μια ελάχιστη αύξηση της τάξης των 4 χλστ. (4.304 χλστ. αντί 4.300 χλστ. προ facelift), καθαρά λόγω της αναδιαμόρφωσης μπροστά. Ούτως ή άλλως το 2008 είναι ένα από τα μεγαλύτερα μοντέλα της κατηγορίας, με το μεταξόνιό του να υπολείπεται 70 χλστ. του μεγαλύτερου 3008 (2.605 χλστ. αντί 2.675).
Πολύ καλό σε χώρους και ποιότητα
Αναμενόμενα, με τέτοιο μπόι δεν προκαλεί εντύπωση πως το 2008 παραδίδει μαθήματα ευρυχωρίας. Οι πίσω επιβάτες έχουν άπλετο χώρο για τα πόδια τους, ενώ με 1.770 χλστ. πλάτους δεν θα ζοριστεί ιδιαίτερα κι ένας τρίτος. Ο αέρας για το κεφάλι είναι ικανοποιητικός, ωστόσο το πλαϊνό της οροφής κατεβαίνει αρκετά, φέρνοντας το εσωτερικό μέρος στο ύψος των ματιών και δημιουργώντας μια ελαφρώς κλειστοφοβική αίσθηση, σε αναστήματα 1,80 μ. και πάνω. Κανένα παράπονο δεν πρόκειται να εκφράσεις ούτε για την «άπλα» των αποσκευών, που τακτοποιούνται σε 434 λίτρα πορτμπαγκάζ.
Ο ψηφιακός και τρισδιάστατος πίνακας οργάνων i-Cockpit κλέβει τις εντυπώσεις, με το χαρακτηριστικό «κομμένο» τιμόνι μικρής διαμέτρου κάτω από αυτόν, να συνεχίζει το ιδιαίτερο γνώρισμα των Peugeot. Στην προκειμένη, όμως, είναι τοποθετημένο χαμηλότερα, ώστε να μην κρύβει μέρος του ψηφιακού καντράν. Ευπρόσδεκτη αλλαγή οπτικά και εργονομικά, απαιτώντας προσαρμογή χωροταξικά καθώς λίγο να ρυθμίσεις το τιμόνι προς τα κάτω, βρίσκεις πάνω του στο μπες-βγες. Τις καλύτερες εντυπώσεις αφήνουν τόσο η υφή όσο και η αίσθηση, των πολύ καλής ποιότητας υλικών που χρησιμοποιούνται. Μαλακές επιφάνειες στο μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό, πολύ προσεγμένη συναρμογή και φινίρισμα, τοποθετούν το 2008 στα ανώτερα επίπεδα των B-SUV. Οι τεχνικοί της Peugeot παράλληλα δούλεψαν την ευχρηστία του infotainment, διορθώνοντας μια από τις κυριότερες ανορθογραφίες του 2008, ενώ δεν παρέλειψαν να αναβαθμίσουν τα γραφικά. Ιδιαίτερα ευπρόσδεκτη και η αντικατάσταση του αντιαισθητικού επιλογέα στο αυτόματο, με ένα διακριτικό διακόπτη.
Σταθερή κι αδιαπραγμάτευτη αξία ο ντίζελ κινητήρας
Ο τετρακύλινδρος 1.5 BlueHDi είναι γνωστή και μη εξαιρετέα ποσότητα, προσφέροντας στο δεξί πεντάλ 130 ίππους στις 3.750 σ.α.λ. και 300 Nm ροπής από τις 1.750 σ.α.λ., πάντα σε αποκλειστική συνεργασία με το 8άρι αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Οι μηχανικοί φαίνεται πως άκουσαν τα παράπονά μας για την κοντή του κλιμάκωση, «απλώνοντας» όσο έπρεπε το γρανάζωμα. Τα αποτελέσματα; Ευεργετικά σε όλους τους τομείς που επηρεάζουν την καθημερινότητα: χαμηλότερη στάθμη θορύβου, πιο άνετη κίνηση στην εθνική (130 χλμ./ώρα γύρω στις 2.400-2.500 σ.α.λ. αντί 3.000 πριν) και πολιτισμένη λειτουργία, ακόμα και υψηλότερη τελική (196 χλμ./ώρα αντί 195). Ελάχιστο κόστος για τα ανωτέρω, τα 0,6 δλ. παραπάνω που χρειάζονται για το 0-100 χλμ./ώρα (9,9 δλ. αντί 9,3). Και πάλι, βέβαια, το πετρελαιοκίνητο 2008 είναι ένα από τα ταχύτερα B-SUV.
Κυριότερα, ωστόσο, είναι ένα από τα οικονομικότερα. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, που περιλάμβανε αρκετή οδήγηση στην πόλη, περάσματα εκτός δρόμου και πίεση στο βουνό, το trip δεν ξεπέρασε τα 6,7 λίτρα/100 χλμ. Υπό πιο νορμάλ συνθήκες, η μέση τιμή κατανάλωσης οριοθετείται στα 5,5-5,7 λίτρα/100 χλμ.! Σύμμαχος και το αισθητά βελτιωμένο start-stop, το οποίο τώρα δεν προκαλεί «λόξυγγα» όταν ενεργοποιεί τον κινητήρα.
Λιοντάρι στον δρόμο, γαζέλα εκτός
Οδηγικά το 2008 συνεχίζει από εκεί που άφησε την εξαιρετική εικόνα το προ facelift μοντέλο. Η ανάρτηση φιλτράρει τη συντριπτική πλειονότητα των ανωμαλιών, εξασφαλίζοντας πολύ καλή ποιότητα κύλισης και άνεση. Ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω περνάει ελάχιστους κραδασμούς στην καμπίνα, διατηρώντας ατάραχη την ισορροπία του πλαισίου. Θόρυβος από αέρα και μοτέρ μένουν επί το πλείστον εκτός, κάτι στο οποίο βοηθά και η μακρύτερη κλιμάκωση που λέγαμε. Γενικά, ο τρόπος που το -όχι τόσο- compact SUV από τη Γαλλία αντιμετωπίζει την ελληνική οδική πραγματικότητα, πραγματικά θυμίζει αυτοκίνητο μεγαλύτερης κατηγορίας. Σε αυτό συμβάλλει και το αναθεωρημένο λογισμικό του EAT8, που πλέον αλλάζει ομαλά ταχύτητες και δεν μπερδεύεται στα ανεβάσματα-κατεβάσματα, μένοντας να αμφιταλαντεύεται μεταξύ δυο σχέσεων όπως έκανε πριν.
Αφήνοντας την ευθεία, ο «Λέοντας» τιμά την καταγωγή του. Μικρές κλίσεις, άμεσο μπροστινό, ακριβής αίσθηση στα φρένα και μπόλικη πρόσφυση συνθέτουν το προφίλ των δυναμικών χαρακτηριστικών. Η ουδετερότητα χαρακτηρίζει το σύνολο των αντιδράσεων, αλλά δεν σε ενοχλεί. Θα ήθελες μια συμμετοχικότητα από την ουρά, αλήθεια είναι, αλλά από την άλλη το ελαφρύ τιμόνι δεν θα σε ενέπνεε για τέτοιες καταστάσεις. Αντίθετα, θα σου φτιάξει τη διάθεση πέρα από την άσφαλτο. Η έλλειψη βάρους στο χώμα και το χαλίκι σημαίνει απομόνωση κραδασμών, ενώ και η ανάρτηση συνεχίζει το πολύ απορροφητικό της έργο. Αν ο χωματόδρομος είναι βατός, ή έστω ελαφρά κακοτράχαλος, το 2008 θα τον περάσει ισοπεδωτικά. Τη διασκέδαση που μπορεί να σου λείψει στο οδόστρωμα, θα τη βρεις με το παραπάνω μακριά από εκείνο. Εννοείται ότι θα πρέπει να διατηρείς τη στοιχειώδη εγκράτεια, που επιβάλλει ένα δικίνητο SUV χωρίς ειδικά προγράμματα για κίνηση εκτός δρόμου (προαιρετικά διατίθενται, πάντως, μέσω του Grip Control και των modes για χιόνι/λάσπη/άμμο).