Μπορεί να το έχουμε ξεχάσει σχετικά με την πάροδο των ετών, όμως η Mercedes-Benz υπήρξε μια από τις ιδρυτικές δυνάμεις των πολυτελών SUV. Το 1997 έκανε πρεμιέρα η πρώτη M-Class (ML τότε), για να εξελιχθεί σε GLE το 2015. Κάπου τότε, ένα χρόνο αργότερα για να είμαστε ακριβείς, εμφανίστηκε η μικρή της αδερφή. Η GLC έκανε τη μετάβαση από GLK (2010-2015), πέρασε στη δεύτερη γενιά το 2022 και πλέον αποτελεί ένα από τα πιο καλοπουλημένα μοντέλα του «αστεριού».
Η GLC MK2 ξεκινά στη χώρα μας από τις 73.300 ευρώ, σε μια πληρέστατη γκάμα που εκκινεί από την 200 4Μatic με τον 2λιτρο τούρμπο βενζινοκινητήρα των 204 ίππων, και φτάνει στην plug-in υβριδική 400 e 4Matic των 381 ίππων και 90.450 ευρώ. Στο ενδιάμεσο συναντάμε τις πολύ ενδιαφέρουσες ντίζελ προτάσεις, με τη 220 d 4Μatic να αποτελεί ίσως την πιο ισορροπημένη επιλογή όλων των GLC. Ο 2.0 λτ. πετρελαιοκινητήρας παρέχει 197 ίππους (συν 20 ίππους από το mild hybrid σύστημα) και οι τιμές «ανοίγουν» από τις 75.550 ευρώ.
Επιβλητικά δυναμική
Οι σχεδιαστές της γερμανικής φίρμας ακολούθησαν την οδό της προσεκτικής εξέλιξης, κρατώντας απαράλλαχτες τις βασικές γραμμές της GLC MK1 και προσθέτοντας δυναμικά στοιχεία σε συγκεκριμένα σημεία. Η φαρδιά μάσκα, τα αιχμηρά εμπρός φωτιστικά σώματα και η διαμόρφωση της εισαγωγής στον προφυλακτήρα έχουν πιο επιθετικές εκφάνσεις, την ώρα που πίσω τα ανασχεδιασμένα φανάρια χαρίζουν ένα συνοφρυωμένο look. Η επιβλητικότητα ξεχειλίζει από κάθε γωνία, όμως κοιτώντας τη GLC από μπροστά και το πλάι διαπιστώνεις το δυναμισμό που αποπνέει, χάρις στις εντυπωσιακές της αναλογίες.
Το γερμανικό SUV είναι πιο φαρδύ, χαμηλό και μακρύ από το αυτοκίνητο που αντικαθιστά, φτάνοντας τα 4.716 χλστ. σε μήκος (+61 χλστ.), το μεταξόνιο τα 2.888 χλστ. (+15 χλστ) και το ύψος τα 1.636 χλστ. (-4 χλστ.). Το πλάτος μπορεί να παραμένει στα 1.890 χλστ., όμως κολακεύεται ιδιαίτερα από τα φαρδύτερα μετατρόχια (+6 χλστ. εμπρός, +23 χλστ. πίσω) και κάνει τη GLC να μοιάζει πιο «ανοιχτή». Το σίγουρο είναι πως παρουσιάζεται σημαντικά πιο αεροδυναμική, καθώς ο συντελεστής οπισθέλκουσας βρίσκεται στο Cd 0,29 (από 0,31) και την τοποθετεί στην κορυφή της κατηγορίας.
Ευρυχωρία, πολυτέλεια και τεχνολογία über alles
Ο εσωτερικός κόσμος της Mercedes-Benz GLC 220 d 4Μatic κερδίζει κάθε επισκέπτη με το τρίπτυχο χώροι-πολυτέλεια-gadgets. Η κεντρική και κεκλιμένη οθόνη των 11,9 ιντσών δεσπόζει στο ταμπλό, με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων στις 12,3 ίντσες και το -έγχρωμο παρακαλώ- head up display να ολοκληρώνει την ψηφιακότητα της καμπίνας. Εντύπωση προκαλεί η ελάχιστη παρουσία κουμπιών στο ταμπλό, όπως και η πολύ ποιοτική γυαλιστερή υφή του πλαστικού στην κεντρική κονσόλα, που κρύβει έναν χρησιμότατο αποθηκευτικό χώρο. Η «ανθρακονημάτινη» φάσα που περιβάλλει την οθόνη θα μπορούσε να είναι πιο πειστική, αλλά δεν τολμάς να θέσεις ζήτημα ποιότητας.
Το αυτό ισχύει για κάθε σπιθαμή πλαστικού ή επένδυσης, που αποπνέουν premium αύρα μέχρι τελευταίου χιλιοστού. Για τους χώρους επίσης δεν τίθεται θέμα, καθώς 5 ενήλικες θα κάνουν «μίτινγκ» με τεράστια άνεση, ακόμα κι αν ο εξοπλισμός περιλαμβάνει την έξτρα πανοραμική ηλιοροφή που είχε η «δική μας» GLC 220d. Το έξτρα μήκος και το φαρδύτερο πίσω μετατρόχιο ευεργετούν το χώρο αποσκευών, ο οποίος κερδίζει πάνω από 70 λίτρα σε σχέση και φτάνει συνολικά στα 620 λίτρα. Tο δάπεδο είναι σχετικά ρηχό, αλλά η χωρητικότητα και το αξιοποιήσιμο του σχήματος λύνουν τα χέρια.
Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός με 64 διαθέσιμες αποχρώσεις είναι στάνταρ, ενώ η ηλιοροφή και το premium ηχοσύστημα των 15 ηχείων και 710 Watt ανήκουν στον προαιρετικό εξοπλισμό, όμως θα πρέπει να τικάρονται αυτόματα από όποιον θέλει να αγοράσει μια GLC. Στις 70+ χιλιάδες ευρώ που κοστίζει το αυτοκίνητο εξάλλου, τι είναι 3.000-4.000 ευρώ παραπάνω για την απογείωση της ευμάρειας;
Ντίζελ, αυτός ο τέλειος
Μια ευμάρεια που εν πολλοίς, βασίζεται στα χαρακτηριστικά λειτουργίας του κινητήρα. Ο 2λιτρος OM654 μπορεί να μην εντυπωσιάζει σε απόλυτα νούμερα (197 άλογα και 440 Nm), ειδικά αν τον βάλεις δίπλα στα 2.000 κιλά που ζυγίζει η GLC. Όπως σχεδόν σε όλους τους ντίζελ, ωστόσο, ο τρόπος και όχι τόσο η ίδια η απόδοση είναι ο καθοριστικός παράγοντας, συν φυσικά τη διαχείριση από τη μετάδοση.
Το 9τάχυτο αυτόματο G-Tronic ίσως έχει την τέλεια κλιμάκωση, επιτρέποντας σε κάθε ένα από τα 440 Nm ροπής να βάλει το δικό του λιθαράκι στην κίνηση του μεγάλου SUV. Τα +20 άλογα και +200 Nm του 48βολτου υβριδικού συνόλου «γεμίζουν» την ούτως ή άλλως πληρέστατη ελαστικότητα του μοτέρ, χαρίζοντας τράβηγμα που κάλλιστα παραπέμπει σε 300 d. Τα 8,0 δλ. που χρειάζονται για τα πρώτα 100 χλμ./ώρα είναι πέρα για πέρα ενδεικτικά, όπως και η χαλαρότητα με την οποία αντιμετωπίζονται ταχύτητες 140-150 χλμ./ώρα. Για παράδειγμα τα 130 χλμ./ώρα τα πηγαίνει… σβηστά, αφού το στροφόμετρο δείχνει μόλις 1.700 σ.α.λ. Πραγματικά νιώθεις το αυτοκίνητο να δημιουργεί ένα κουκούλι ασφάλειας και άνεσης γύρω σου, κρατώντας παράλληλα την κατανάλωση εντυπωσιακά χαμηλά.
Τα 7,2 λίτρα/100 χλμ. κατά τη διάρκεια της δοκιμής είναι εξαιρετική τιμή για SUV 4,7 μέτρων και 2 τόνων, όμως εκεί που μένεις με το στόμα ανοιχτό είναι το πόσο μπορείς να την κατεβάσεις αν είσαι λίγο προσεκτικός. Μέχρι 6,7 λίτρα/100 χλμ. είδαμε, και μάλιστα χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια, σε αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας και δίχως να είναι φουλ υβριδικό. Γκάζι, πολιτισμένη λειτουργία και φειδώ στο καύσιμο. Τι άλλο να ζητήσεις από έναν κινητήρα;
Ολοκληρωμένη παντού και πάντα
Κάθε επιθυμία (ή έστω, σχεδόν) εκπληρώνει και οδηγικά η GLC 220 d 4Matic, συνδυάζοντας μυριάδες αρετές σε ένα από τα πιο ολοκληρωμένα πακέτα ανεξαρτήτου κατηγορίας. Άνεση και ποιότητα κύλισης αγγίζουν τελειότητας, χάρις στη σεμιναριακή απορρόφηση κραδασμών και ανωμαλιών από την ανάρτηση. Η ησυχία επίσης βρίσκεται σε κορυφαία επίπεδα, κρατώντας τα ντεσιμπέλ στο μίνιμουμ και τη χροιά του ντίζελ (που δεν ακούγεται ιδιαίτερα κιόλας) μακριά από τα τύμπανα των αυτιών. Αν αποφασίσεις να πιέσεις δέχεσαι μικρές κλίσεις και απολαμβάνεις άπειρη πρόσφυση από το 255άρι πέλμα των ελαστικών, ευχαριστώντας παράλληλα το 45άρι προφίλ για τη συνδρομή του στην απόσβεση.
Τα λάστιχα και η διάσταση των ζαντών δεν προμηνύουν για off roading, ούτε ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου. Ωστόσο, η GLC πάει πολύ μακρύτερα εκτός δρόμου από όσο εκτιμάς (ή τολμάς). Οι 20 ίντσες δεν είναι υπερβολή σε μοντέλο αυτού του segment, αν και οι 19άρες με το 55άρι προφίλ είναι κατάλληλες αν είσαι της περιπέτειας. Παρόλα αυτά, η GLC θα βγει μια χαρά στο χώμα και θα παίξει, αρκεί να επιλέξεις τερέν που δεν έχει πολλή πέτρα. Κρίμα να γρατζουνιστούν οι πολύ όμορφες ακτίνες ή, ακόμα χειρότερα, να σκίσεις κάποιο λάστιχο. Η τετρακίνηση πάντως φροντίζει για όλα, ενώ με το πακέτο Off Road Engineering αποκτάς κάμερες και κάτω από το όχημα, που σε βοηθούν να ελέγχεις καλύτερα τα περάσματα – συν ότι παίρνεις έξτρα 20 χλστ. απόστασης από το έδαφος, φτάνοντας συνολικά τα 221 χλστ.
Αν θες να γκρινιάξεις για κάτι, θα βρεις αφορμή στο βάρος του τιμονιού (πολύ ελαφρύ σε Eco, Normal, πολύ βαρύ στο Sport). Φρένα και ανάκτηση ενέργειας αντίθετα, κάνουν τα 2.000 κιλά να φαίνονται 500 λιγότερα όταν πατάς το πεντάλ δίπλα στο γκάζι.
(+) Κινητήρας, επιδόσεις, οδική συμπεριφορά, άνεση, ποιότητα κύλισης, κατανάλωση, χώροι, ικανότητες εκτός δρόμου (για τα δεδομένα της κατηγορίας)
(-) Βάρος και αίσθηση τιμονιού