Η κορυφαία έκδοση του Kona αποτελεί το πρώτο SUV της Hyundai, που δέχεται τις περιποιήσεις του N Division. Τα παράσημά του, όμως, δεν περιορίζονται εδώ. Το Kona N συνιστά το ισχυρότερο μοντέλο των Κορεατών επί ευρωπαϊκού εδάφους, μαζί με το i30 N Performance, και ένα από τα ταχύτερα στα 55 χρόνια ιστορίας της Hyundai Motor Company!
Ο «Κόναν» δεσπόζει στη γκάμα της ελληνικής αντιπροσωπείας, αποκλειστικά ως Performance και σε συνδυασμό με το 8άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Τιμή εκκίνησης ορίζονται οι 42.990 ευρώ, με τον εξοπλισμό να παρουσιάζεται πάμπλουτος και να περιλαμβάνει τα πάντα: από τους καθιερωμένους 6 αερόσακους και το πακέτο συστημάτων Hyundai SmartSense (υποβοήθηση και διατήρηση λωρίδας, αυτόματο φρενάρισμα, αναγνώριση τυφλού σημείου κ.λπ.), μέχρι ολόκληρο το «οπλοστάσιο» συστημάτων Ν (N Grin Control με 5 διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας, rev matching, shift timer κι ούτω καθεξής).
Εμφάνιση που «οπλίζει» και με μοναδική απόχρωση
Με το που βλέπεις το Kona N, ηλεκτρίζεσαι. Μπαίνεις σε full attack mode. Tο «κουστούμι» είναι όσο άγριο επιβάλλει το σήμα Ν (όχι απλά N Line), με ένα τρομερά αρρενωπό εμπρός μέρος, όπου ξεχωρίζουν η μεγάλη μάσκα και τρεις αεραγωγοί στο καπό. Πολύ ωραία στο μάτι φαίνεται κι η κόκκινη ρίγα στο κατώτερο σημείο του προφυλακτήρα, τεχνοτροπία που συνεχίζεται στα πλαϊνά μαρσπιέ, αλλά και στον πίσω προφυλακτήρα.
Εκεί επιβάλλεται οπτικά και χωροταξικά ένας αιχμηρός διαχύτης, ο οποίος «αγκαλιάζει» τις απολήξεις του συστήματος εξαγωγής. Στο ανώτερο σημείο της πέμπτης πόρτας υπάρχει μια αεροτομή που ενισχύει τον σπορ χαρακτήρα του Kona, μαζί με το τριγωνικό -α λα Formula 1- φως για το στοπ! Το look ολοκληρώνεται με τις υπέροχες σχεδιαστικά ζάντες των 19 ιντσών (σε ελαστικά 235/40 Pirelli P-Zero), που αφήνουν σε κοινή θέα τις κόκκινες δαγκάνες των φρένων με το σήμα «Ν» πάνω τους! Κερασάκι στην τούρτα το χρώμα λανσαρίσματος, που δημιούργησε η Hyundai για το κορυφαίο Kona, με την ονομασία Sonic Blue.
Έκδηλος ο σπορ χαρακτήρας εντός, δίχως να ξεχνάει τα Kona γονίδια
Η καμπίνα του «τσιτωμένου» B-SUV προσφέρει εμφάνιση και αίσθηση προσανατολισμένη στην απόδοση και στην σπορ οδήγηση. Η αρχή γίνεται με το σπορ τιμόνι Ν, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει εξαιρετική αίσθηση στα χέρια του τυχερού οδηγού. Τα δυο κουμπιά Ν (ανάλογα με τις οδηγικές απαιτήσεις) δίνουν και στο Kona N το παρόν, όπως και τα paddles αλλαγής ταχυτήτων. Εντυπωσιακό είναι το εξελιγμένο HUD, για να φτάνουν στα μάτια του οδηγού όλες οι απαραίτητες πληροφορίες. Από εκεί κι έπειτα όμορφα είναι τα θερμαινόμενα και σπορ εμπρός καθίσματα (στον προαιρετικό εξοπλισμό είναι και τα πίσω θερμαινόμενα) με το λογότυπο Ν ραμμένο στην πλάτη τους, ενώ θετικά κρίνουμε το γεγονός πως οι μηχανικοί επέλεξαν συμβατικό χειρόφρενο στο γρήγορο Kona N.
Για την ακρίβεια όχι μόνο απαρνήθηκαν το ηλεκτρικό χειρόφρενο, αλλά υπολογίζουν στη χρήση του κατά τη γρήγορη οδήγηση. Εξ ου και η ειδική, αντιολισθητική επένδυση, σε συνδυασμό με παχύτερη λαβή, που εγγυάται σίγουρο και σταθερό «γράπωμα» πριν τη φουρκέτα ή την κλειστή στροφή!
Από εκεί και πέρα, το Kona δεν ξεχνάει τις αρετές των υπολοίπων εκδόσεων. Ευρυχωρία για τέσσερις (και πέντε, λίγο σφιχτά) επιβάτες, 361 λίτρα χώρου αποσκευών, ρεζέρβα 18 ιντσών κάτω από αυτόν, εργονομία, ψηφιακότητα (ανάλογος πίνακας οργάνων και οθόνη αφής 10,25 ιντσών) και all around προσέγγιση, εννοείται με τις σπορ εκφάνσεις σε πρώτο πλάνο. Η οθόνη αφής των 10,25 ιντσών φιλοξενεί, μεταξύ άλλων, το Performance Driving Data System που παρακολουθεί και διατηρεί στοιχεία σχετικά με τη λειτουργία του μοτέρ, το οδηγικό στυλ και το γυρολόγιο, όταν το Kona N κυνηγά δέκατα στην πίστα. Το χρονόμετρο και οι ρυθμίσεις σε κινητήρα, αμορτισέρ και κιβώτιο κατά τη βούληση του οδηγού, επίσης είναι στάνταρ.
Απίστευτη επιτάχυνση και τρίπτυχο μοτέρ-κιβωτίου-ηλεκτρονικών που «ράβει»
Ξεκινώντας τις περιπέτειες με τον «Κόναν», περιμένεις ότι θα έχεις ένα ταχύτατο αυτοκίνητο στα χέρια σου. Οι αιτιάσεις των Κορεατών περί ενός εκ των ισχυρότερων και καταιγιστικών δημιουργιών τους αποτυπώνονται πιο έντονα από παντού, στον χρόνο για το 0-100 χλμ./ώρα: μόλις 5,5 δλ. ανακοινώνει η Hyundai, «ρίχνοντας» μισό δευτερόλεπτο στο χειροκίνητο i30 N Performance και υπολειπόμενο κατά μόνο 0,1 δλ. του hot hatch αδερφού, με το 8άρι DCT. Συνοπτικά, δηλαδή, πρόκειται για το δεύτερο ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής στα χρονικά της κορεατικής φίρμας!
Ακόμα και με αυτή την προεργασία, όμως, ο ρυθμός επιτάχυνσης σε αφήνει άλαλο. Ρυθμίζοντας μοτέρ, κιβώτιο και ηλεκτρονικά στο Sport+, το Kona N βελτιστοποιεί την επαφή του εμπρός άξονα με το οδόστρωμα και, σε συνεργασία με ένα εξαιρετικό launch control, περνάει ατόφια τα 280 άλογα και 392 Nm του 2.0 T-GDI. Θα πρέπει να σανιδώσεις άτσαλα σε φθαρμένη άσφαλτο για να σπινάρουν οι εμπρός τροχοί, ενώ «κάπνισμα» των ελαστικών δεν πρόκειται να εκδηλωθεί ούτε αν το επιδιώξεις. Αν μείνεις στο γκάζι, θα διαπιστώσεις πως ο ηλεκτρονικός περιοριστής των 240 χλμ./ώρα δεν αργεί να κάνει την εμφάνιση του και θα αναρωτηθείς μέχρι πού μπορεί να φτάσει το γαλάζιο compact SUV χωρίς αυτόν.
Προφανώς δεν τίθεται θέμα κατανάλωσης με τέτοια οδήγηση. Με εγκράτεια, πάντως, γίνεται δουλίτσα. Τιμές στα 9,0-9,2 λίτρα/100 χλμ. ανήκουν στην καθημερινότητα του Kona N, με τη μέση της δοκιμής -κατόπιν φωτογράφισης και έντονων συγκινήσεων- να διαμορφώνεται στα 12,1 λίτρα/100 χλμ. Λόγος για χρήση του προγράμματος Eco δεν υπάρχει, καθώς απλά κάνει «βαρήκοο» το γκάζι και σε αναγκάζει να κινείσαι μονίμως με 2 ή ακόμα και 3 σχέσεις παραπάνω, κάτι που σε οδηγεί σε διαρκές βύθισμα του δεξιού πεντάλ και εν τέλει στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.
ΣτρίβειΝ και απολαμβάνειΝ
Όπως κάθε Hyundai N που σέβεται τον εαυτό του, έτσι και το Kona δεν κόπτεται για καταναλώσεις και αυτονομίες. Πρωταρχικό μέλημα είναι η οδηγική απόλαυση και η πλουσιοπάροχη προσφορά ερεθισμάτων και ερεθισμάτων στον άνθρωπο όπισθεν του τιμονιού. Τα προγράμματα λειτουργίας (Eco, Normal, Sport και Ν Mode) σου προσφέρουν μια ευρεία γκάμα επιλογών, όμως στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων φτάνει και περισσεύει το Normal. Ιδίως στην απόσβεση της ανάρτησης, που εμφανίζεται ελάχιστα πιο σφιχτή από εκείνη του i30 N. Όπως σε εκείνο, έτσι και εδώ το καλύτερο γιατρικό είναι Sport+ για κινητήρα και εξάτμιση, Normal για την ανάρτηση και για το 8άρι DCT Normal ή Sport, αναλόγως του πόσο γρήγορα χρειάζεσαι κατεβάσματα.
Τα προγράμματα Sport και Sport+ δεν είναι για ελληνική άσφαλτο, καθώς μετατρέπουν το αυτοκίνητο σε «τρελομπαλάκι» (πόσοι τα θυμούνται, άραγε;) και αφαιρούν την έννοια της οδηγησιμότητας. Ακόμα και στο Normal, για να ακριβολογούμε, θα υπάρξουν αρκετές στιγμές (σίγουρα περισσότερες από ό,τι με το i30 N) όπου το δίδυμο αμορτισέρ-ελατηρίων θα διαβάσουν τις συνεχείς ανωμαλίες και θα τις περάσουν στο εσωτερικό. Κάτι που θα κάνουν και στα -κατά τα άλλα εξαιρετικά και πανίσχυρα- φρένα, προκαλώντας ένα ελαφρύ «μπαλάτζο» στο τιμόνι.
Σε ανθρωπίνων προδιαγραφών οδόστρωμα, το Kona N μεταμορφώνεται. Η ανάρτηση κάνει αναπόσπαστη τη δουλειά της, εκμηδενίζοντας τις κλίσεις και φορτίζοντας το 235άρι πέλμα των ελαστικών, μεγιστοποιώντας την πρόσφυση. Παρά τα σχεδόν 300 άλογα εμπρός, η υποστροφή μένει καλά κλειδωμένη στα μπουντρούμια του N Corner Carving Differential, που προσομοιώνει με εξαιρετική πιστότητα τη λειτουργία ενός κλασικού μπλοκέ διαφορικού. Η ουρά επίσης διατηρείται σε τάξη, εκτός κι αν αναζητήσεις τη συνδρομή της στο ίσιωμα της γωνίας, αλλά πάντα εύκολα και προοδευτικά ελεγχόμενα.
(+) Εμφάνιση, κινητήρας, κιβώτιο, launch control, επιδόσεις
(-) Σκληρότητα ανάρτησης στα Sport και Sport+, λειτουργία Eco