Η BYD πρόλαβε σε μικρό χρονικό διάστημα να γίνει βασικός παίχτης της παγκόσμιας αγοράς, ανεξαρτήτου αναγκών και ιδιαιτέρων γνωρισμάτων. Ακόμα και στην ιδιόμορφη ελληνική, ήδη συγκαταλέγεται στις πρώτες εταιρίες από πλευράς πωλήσεων – κι ας απαρτίζεται η γκάμα σχεδόν εξ ολοκλήρου από ηλεκτρικά μοντέλα. Η κινεζική φίρμα είπε να φέρει για ακόμα μια φορά τα πάνω-κάτω, λανσάροντας το Dolphin Surf με ένα άκρως ανταγωνιστικό τιμοκατάλογο.
Το μικρότερο BYD φτάνει στη χώρα μας με την παγκόσμια αναγνώριση του «World Urban Car of the Year», διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις: Active (30kWh, 89 PS), Boost (43,2kWh, 89 PS) και Comfort (43,2kWh, 157 PS). Στον στάνταρ εξοπλισμό περιλαμβάνονται: οθόνη αφής 10,1 ιντσών, σύστημα NFC για είσοδο και εκκίνηση χωρίς κλειδί, V2L, περισσότερα από 20 συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος και κάμερα οπισθοπορείας, αλλά και καθίσματα από vegan δέρμα. Πάμε στο «παρασύνθημα»: τιμές. Το Dolphin Surf ξεκινά από τις μόλις 17.290 ευρώ (με την κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά Γ’ Κύκλος» και την έκπτωση Electric Bonus» της αντιπροσωπείας) για την Active και συστοιχία 30 kWh. Η επόμενη Boost ανεβαίνει στις 43,2 kWh και τις 20.290 ευρώ, ενώ η κορυφαία και ισχυρότερη όλων Comfort τιμάται στις 22.290 ευρώ. Όπως όλα τα μοντέλα BYD, δε, συνοδεύονται από στάνταρ πλήρη εγγύηση κατασκευαστή διάρκειας 6 ετών/150.000 χλμ., εγγύηση 8 ετών/200.000 χλμ. για τη μπαταρία, καθώς και εγγύηση 8 ετών/150.000 χλμ. για τον ηλεκτροκινητήρα.
Χαριτωμένο, ξεχωριστό και ευέλικτο
Το ολόφρεσκο BYD Dolphin Surf κερδίζει τα βλέμματα με το νεανικό του σχεδιασμό. Το μικρό αυτό μοντέλο φτάνει σε μήκος τα 3.990 χλστ., πλάτος 1.720 χλστ., ύψος 1.590 χλστ. και μεταξόνιο 2.500 χλστ. Οι έντονες ακμές και τα νεύρα, το σφηνοειδές του προφίλ, η μεγάλη αεροτομή στο τελείωμα της οροφής και τα ψηλά τοποθετημένα οριζόντια πίσω φώτα, συνθέτουν μια δυναμική σιλουέτα που ξεχωρίζει στην κατηγορία, αλλά και γενικότερα από οτιδήποτε συναντά κάποιος συνήθως στους ελληνικούς δρόμους. Εμπρός, τα φωτιστικά σώματα διαθέτουν ενσωματωμένα φώτα ημέρας ενώ το εσωτερικό τους περιλαμβάνει 6 λοξές φωτεινές λωρίδες. Οι πτυχώσεις στον κάτω προφυλακτήρα και οι οριζόντιες σχεδιαστικές λεπτομέρειες τονίζουν περαιτέρω την τολμηρή του προσωπικότητα.
Οι πίσω κολώνες ενσωματώνουν στοιχεία τύπου dot-matrix εμπνευσμένα από τους κρυστάλλους πάγου, τα οποία συμβάλλουν στον οπτικό διαχωρισμό της οροφής και δημιουργούν ένα εκλεπτυσμένο εφέ «αιώρησης». Την εικόνα συμπληρώνουν τα ενιαία πίσω φανάρια, που εντείνουν την αίσθηση του πλάτους και της high tech απόχρωσης του Surf. Μέσα σε όλα, δεν γίνεται να μην αναφέρουμε τον εντυπωσιακά μικρό κύκλο στροφής των 9,9 μέτρων, που κάνει παιχνιδάκι την περιήγηση στα στενά της πόλης.
Ευρύχωρη και «gadgetάδικη» η καμπίνα
Το Dolphin Surf μπορεί να είναι συμπαγές και μανιτζέβελο, αλλά αγγίζει και τα 4 μέτρα σε μήκος. Σε συνδυασμό με τα 2,5 μέτρα μεταξονίου και τη διαμόρφωση της οροφής, παίρνεις ένα απρόσμενα -αναλογικά με τις εξωτερικές διαστάσεις- ευρύχωρο εσωτερικό, που δεν δημιουργεί παράπονα ούτε σε 4 επιβάτες του 1,80+ μ. Το πορτμπαγκάζ των 308 λίτρων αντίθετα είναι κομμάτι μικρό και με έντονη παρουσία των θόλων, αλλά εξίσου μικρό τίμημα για την «άπλα» που απολαμβάνουν οι πίσω στα γόνατά τους. Διαφορετικά, αν δεν χρειάζεται το πίσω κάθισμα, αναδιπλώνεται και αυξάνει τη χωρητικότητα στα 1.037 λίτρα. Ούτως ή άλλως, τα περισσότερα πράγματα τα χωράς στις 20 διάσπαρτες θήκες για μικροαντικείμενα, που φιλοξενεί το μικρό «δελφίνι» στην καμπίνα του.
Τα πλαστικά που χρησιμοποιούνται είναι μεν σκληρά, αλλά η γενικότερη συναρμογή και το φινίρισμα κινούνται σε καλά επίπεδα. Κάποιοι διακόπτες θα μπορούσαν να είναι καλύτερη σε υφή, όμως μια γύρα της περιστρεφόμενης οθόνης των 10,1 ιντσών αρκεί για να το ξεχάσεις. Μάλιστα εμφανίζεται και εργονομικά προσεγμένη, ούσα αφενός τοποθετημένη αρκετά κοντά στο οπτικό πεδίο του οδηγού για ευκολία στη χρήση, αλλά και αρκετά χαμηλά ώστε να μην εμποδίζει την ορατότητα προς τα εμπρός. Μία μικρότερη TFT LCD οθόνη (7 ιντσών) διατελεί χρέη πίνακα οργάνων για τις απαραίτητες ενδείξεις, ενώ Apple CarPlay και Android Auto δεν θα μπορούσαν να λείπουν, διευκολύνοντας την καθημερινότητα στη χρήση του κινητού τηλεφώνου αλλά και της πλοήγησης. Αυτά που λείπουν και λίγο σε ενοχλεί, είναι η εταζέρα (είναι φιμέ τα κρύσταλλα πάντως) και ο πίσω υαλοκαθαριστήρας.
Μίνι GTI σε επιδόσεις, ασκητής σε κατανάλωση
Από τη βασική του έκδοση, το Dolphin Surf δείχνει ότι δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα στις μετακινήσεις. Τα 89 άλογα και 175 Nm είναι μια χαρά τιμή για μικρό EV 1.400 κιλών, χαρίζοντας επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 12,1 δλ. και ηλεκτρονικά περιοριζόμενη τελική 150 χλμ./ώρα. Εδώ, όμως, δεν έχουμε το βασικό. Εδώ τους εμπρός τροχούς τροφοδοτούν 157 ίπποι και 220 Nm, που μετατρέπουν το Surf σε… ταχύπλοο!
Τα πρώτα 100 χλμ./ώρα ανακοινώνονται σε 9,1 δλ. Κάνεις «φου» στο δεξί πεντάλ και βλέπεις πανεύκολα 120-130 χλμ./ώρα, με μια άνεση απίστευτη για το χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Μόνο αυτοκίνητο πόλης δεν θυμίζει το γκάζι του Dolphin Surf, άλλο που η κατανάλωση κινείται σε επίπεδα χαμηλότερα και από κάτι τέτοιο. Μέχρι 9,4 kWh/100 χλμ. είδαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής στην πόλη, με τον κλιματισμό να μην κλείνει λεπτό. Σε μεικτές συνθήκες το trip κατασταλάζει στις 11,6 kWh/100 χλμ., επιτρέποντας στη συστοιχία των 43,2 kWh να παράσχει αυτονομία άνω των 300 χλμ. (310 χλμ. το νούμερο της BYD, 460 χλμ. ο αστικός κύκλος). Κι αν χρειαστεί ενδιάμεση φόρτιση για το ταξίδι, μια σύνδεση 30 λεπτών σε ταχυφορτιστή 85 kW είναι ικανή για ένα 10-80%.
Αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου, χρειάζονται μεγαλύτεροι τροχοί
Οι εξαιρετικές εντυπώσεις συνεχίζουν κι όταν αφουγκράζεσαι τον τρόπο αλληλεπίδρασης μεταξύ Dolphin Surf και οδοστρώματος. Καταρχάς, υπάρχει μπόλικη ηχομόνωση και ευθυβολία. Κινείσαι με 120 χλμ./ώρα στην εθνική και απολαμβάνεις τη διαδρομή, δίχως να σε ταλαιπωρούν ενοχλητικά ντεσιμπέλ ή κατακόρυφες κινήσεις λόγω πλευρικών ανέμων. Βοηθάει η σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης, που μεταφέρει κάποιες αναπηδήσεις και μερικούς κραδασμούς σε κακής ποιότητας άσφαλτο, αλλά δεν μπορούμε να τα έχουμε όλα. Κάπως πρέπει να περιοριστούν οι κινήσεις του αμαξώματος στην ευθεία και οι κλίσεις στις στροφές, με το τίμημα να περιλαμβάνει και κοπανήματα σε μεγάλα «κοψίματα» του οδοστρώματος, από τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Σε καμία περίπτωση, ωστόσο, το Dolphin Surf δεν γίνεται ενοχλητικό.
Αυτό, αντίθετα, που γίνεται αντιληπτό κατευθείαν, είναι ότι οι τροχοί είναι μικροί για τη δύναμη του ηλεκτροκινητήρα. Και οπτικά δηλαδή, χρειάζονται 17άρες ζάντες για να αναδειχθεί πλήρως η σχεδίαση του Surf. Κυριότερα, όμως, θες παραπάνω λάστιχο από το 185/55 R16 για να διαχειρίζεται σχεδόν 160 άλογα και 220 Nm, ειδικά από τη στιγμή που μιλάμε για γόμα χαμηλής τριβής. Traction control και ESP την ιδρώνουν τη φανέλα, καταπολεμώντας το σπινάρισμα και την υποστροφή αντίστοιχα. Χρειάζεται εγκράτεια στο δεξί πεντάλ για να μην ανοίγει τροχιά το εμπρός μέρος, την ώρα που και η πληροφόρηση από το τιμόνι δεν είναι η ιδανική. Το σετάρισμα της ανάρτησης, πάντως, δείχνει πως με μια τετράδα 205 ή 215/45/ R17 θα ήταν πιο κατάλληλη.
(+) Τιμή, εξοπλισμός, νεανική σχεδίαση, χώροι επιβατών, εξοπλισμός, επιδόσεις, κατανάλωση, ηχομόνωση
(-) Κάποιοι κραδασμοί από την ανάρτηση, εργονομικές ατέλειες, μικροί τροχοί για τη δύναμη του κινητήρα














