Μπορεί η Alfa Romeo να απολαμβάνει κερδοφορία και εμπορική ξεγνοιασιά λόγω Tonale, όμως ήταν οι Giulia και Stelvio που τράβηξαν πρώτες τα βλέμματα και το ενδιαφέρον στις αντιπροσωπείες της ιταλικής εταιρίας, το 2016. Ειδικά η Stelvio είχε το ρόλο του να προσαρμόσει το αγοραστικό κοινό στο concept «SUV από την Alfa Romeo», διαμορφώνοντας τις καταστάσεις για τη μετέπειτα εξέλιξη της Tonale.
Το μεγαλύτερο SUV στη γκάμα των Ιταλών ανανεώθηκε στις αρχές του έτους, διατηρώντας ένα χαρακτηριστικό που αρχίζει να σπανίζει στα καινούργια αυτοκίνητα: τη δυνατότητα επιλογής ντίζελ κινητήρα. Το πετρελαιοκίνητο μοτέρ που προσφέρεται με τη Stelvio είναι ο 2.2 TD των 210 ίππων, σε συνέργεια με 8άρι αυτόματο κιβώτιο και σύστημα τετρακίνησης Q4. Οι τιμές ξεκινούν από τις 62.292 ευρώ για τη βασική έκδοση Super, πηγαίνουν στις 64.792 ευρώ για τη Sprint, ανεβαίνουν στις 67.292 ευρώ για την TI και φτάνουν στις 69.792 ευρώ για την κορυφαία Veloce, που είχαμε για δοκιμή. Αν κάποιος θέλει βενζινοκίνητη Stelvio τώρα, υπάρχει ο 2.0 TB των 280 ίππων που ξεκινά από τις 64.792 ευρώ (Super) και φτάνει μέχρι τις 72.792 ευρώ (Veloce), ενώ η απόλυτη κορυφή ακούει στο όνομα «Quadrifoglio Verde». Ο 2.9 V6 twinturbo των 520 ίππων κοιτάει αφ’ υψηλού τη γκάμα του ιταλικού SUV, απαιτώντας βέβαια και 140.292 ευρώ για την αγορά του.
Πάντα γοητευτική, πάντα δυναμική
Οι σχεδιαστές του Centro Stile θα ήταν παράφρονες αν επιχειρούσαν ριζικές αλλαγές, στο κατά γενική ομολογία πολύ καλαίσθητο σχήμα της. Η τρέλα δεν πάει στα βουνά, δεν πάει ούτε στα σχεδιαστήρια της Alfa, οπότε βλέπουμε έναν διακριτικό εκσυγχρονισμό στο παρουσιαστικό της Stelvio, προκειμένου να εναρμονιστεί με τη νέα εταιρική ταυτότητα που πρωτοείδαμε στην Tonale. Το νέο «Trilobo», η σύνθεση δηλαδή της χαρακτηριστικής τριγωνικής μάσκας («Scudetto») και των εκατέρωθεν αυτής αεραγωγών, προσφέρουν ένα πιο επιθετικό, αλλά πάντα κομψό ρύγχος στις ανανεωμένες Giulia/Stelvio. Κυρίαρχο σημείο αποτελούν τα νέα «3+3» φωτιστικά σώματα Full-LED Adaptive Matrix, τα οποία ακολουθούν το παράδειγμα της Tonale. Τεχνολογίας Full-Led είναι και τα πίσω φωτιστικά σώματα, που ειδικά για τη Veloce εδράζονται σε σκουρόχρωμο φανάρι και αναβαθμίζουν το δυναμισμό. Στο ίδιο εξαίρετο μήκος κύματος οι πανέμορφες 20άρες ζάντες, όπως και οι απολαυστικές στρογγυλές απολήξεις της εξάτμισης εκατέρωθεν του διαχύτη. Πολύ ωραία λεπτομέρεια ο gloss black χρωματισμός των πλαϊνών ποδιών και του περιγράμματος στο διαχύτη, όπως και το βάψιμο των προστατευτικών στους θόλους στο χρώμα του αμαξώματος. Αφού μιλάμε για λεπτομέρειες, δεν είναι δυνατόν να παραλείψουμε το ιστορικό «Veloce» στα φτερά.
Πολυτελής και οδηγοκεντρικός εσωτερικός κόσμος
Χαζεύοντας εξωτερικά τη Stelvio το μόνο που θες, είναι να την οδηγήσεις. Να ανοίξεις την πόρτα, να βάλεις μπροστά και να αφήσεις πάσα έγνοια της καθημερινότητας πίσω. Ευτυχώς για τις προσδοκίες σου, το ίδιο ακριβώς έχει κατά νου και το αυτοκίνητο. Το πρώτο που βλέπεις στο άνοιγμα της αριστερής θύρας, είναι ένα δερμάτινο μπάκετ έτοιμο να σε αγκαλιάσει. Υποκύπτεις στις προσταγές του και αμέσως, νιώθεις τα πλαϊνά να σε σφίγγουν, σαν να σε ετοιμάζουν για αυτό που έρχεται στις στροφές. Τα χορταστικά paddles (σταθερά στην κολώνα, γιατί οι Ιταλοί δεν είναι «χθεσινοί») πίσω από το τριάκτινο τιμόνι εντείνουν περαιτέρω την αίσθηση, αλλά αυτό που δεν σε βάζει απλά, σε «σφηνώνει» στο κλίμα, είναι η θέση οδήγησης.
Μελετημένη σε κάθε πτυχή, από τον τρόπο που έρχεται το τιμόνι στα χέρια σου, το πώς τοποθετούνται οι αγκώνες, την απρόσκοπτη ορατότητα που σου επιτρέπει να υπολογίζεις στο χιλιοστό τη θέση του μπροστινού, μέχρι στη χωροταξία των πεντάλ, που είναι τοποθετημένα έτσι ώστε να φρενάρεις με το αριστερό, όλα φωνάζουν «οδήγησέ με». Το Cuore Sportivo πνεύμα σε όλο του το μεγαλείο. Κάπως έτσι παραβλέπεις τη σχετικά μικρή οθόνη αφής των 8,8 ιντσών που ζημιώνει την κάμερα οπισθοπορείας, η οποία αντί να εμφανίζεται full screen περιορίζεται σε ένα μικρό παράθυρο. Αντίθετα, τις καλύτερες εντυπώσεις αφήνει ο (προαιρετικός) εντελώς νέος ψηφιακός πίνακας οργάνων που διατηρεί την παραδοσιακή σχεδίαση «cannocchialle» με τα δύο στρογγυλά όργανα, όμως πλέον αποτελείται από μια υψηλής ευκρίνειας και παραμετροποιήσιμη οθόνη TFT 12,3 ιντσών. Παράλληλα προσφέρει 3 διαφορετικά layouts (Evolved, Relax και Heritage), με το πιο ταιριαστό να είναι το Heritage των ρετρό ψηφίων.
Για ποιότητα υλικών και διακόσμου δεν τίθεται το παραμικρό ζήτημα, όντας αμφότερα σε κορυφαίο επίπεδο. Κανένα παράπονο ούτε από την εργονομία, αλλά στο πίσω κάθισμα θα ακουστεί λίγη γκρίνια. Η έντονη κλίση της οροφής φτιάχνει μεν την εμφάνιση, αλλά χαλάει ελαφρώς την ευρυχωρία για το κεφάλι. Ούτε τα πόδια μπορείς να πεις ότι «κολυμπάνε», αλλά δεν ζορίζονται τόσο. Οι αποσκευές αντίθετα απολαμβάνουν περισσότερη «άπλα», με 525 λίτρα πλήρως αξιοποιήσιμου πορτμπαγκάζ (που φτάνει έως τα 1.600 λίτρα κατόπιν αναδίπλωσης του καθίσματος).
Ντίζελ, αυτός ο σπάνιος
Εν έτει 2023 ο αριθμός των νέων μοντέλων με ντίζελ ολοένα μειώνεται. Σπάνια συναντάς αυτανάφλεξη πια σε καινούργιο μηχανοστάσιο γενικά, ακόμα λιγότερο σε σπορ αυτοκίνητα ειδικά. Η Stelvio μπορεί να είναι SUV, αλλά δεν σηκώνει αμφισβήτηση στο αν είναι σπορ ή όχι. Για αυτό και η παρουσία του 2.2 TD κάτω από το καπό, αποκτά ξεχωριστή σημασία. Το μοτέρ είναι ίδιο με όταν πρωτολανσαρίστηκε η υψηλόσωμη Ιταλίδα, παράγοντας 210 ίππους στις 3.750 σ.α.λ. και 470 Nm ροπής μόλις από τις 1.750 σ.α.λ. Το 8άρι αυτόματο της ZF και η τετρακίνηση Q4 αναλαμβάνουν την τροφοδοσία των τροχών, εξασφαλίζοντας παράλληλα επιτάχυνση 6,6 δλ. στο 0-100 χλμ./ώρα και τελική 215 χλμ./ώρα. Από δύναμη δεν ξεμένεις σχεδόν ποτέ, πέρα από κάποιες -λίγες πάντως- φορές που το λογισμικό αργεί να μεταφράσει το βύθισμα του δεξιού πεντάλ σε kickdown. Και να συμβεί, μικρό το κακό: τραβάς το «αυτάκι» πίσω από το τιμόνι, κατεβάζεις, ξεχύνεσαι στο προσπέρασμα. Η ροπή είναι το ένα προτέρημα του ντίζελ. Το άλλο είναι η κατανάλωση, όταν δεν πιέζεται εν προκειμένω ή ταξιδεύει, όπου με 8η ταχύτητα και 130 χλμ./ώρα το στροφόμετρο δείχνει μόλις 1.700 σ.α.λ. Με νορμάλ οδήγηση βλέπεις στο trip ενδείξεις μέσης τιμής, μέχρι και στα 7,3 λίτρα/100 χλμ. Αν, όμως, βρεθείς σε βουνό και υποκύψεις στις ορέξεις της Stelvio για «πατιρντί», φτάνεις να δεις έως και 12,4 λίτρα/100 χλμ.
Cuore Sportivo με τα όλα της
Ερχόμαστε σε αυτό που λέγαμε, από όταν άνοιξε η πόρτα του οδηγού. Τη διάθεση που σου βγάζει η Stelvio Veloce για χιλιόμετρα, ιδανικά σε έρημη στριφτερή διαδρομή. Δεξί πόδι στο γκάζι, αριστερό πάνω από το φρένο και φύγαμε! Η Stelvio είναι τόσο καλορυθμισμένη by default, που δεν χρειάζεται καν να ρυθμίσεις του DNA στο Dynamic. To τιμόνι έχει το ιδανικό βάρος και εξαιρετική αίσθηση, οι αλλαγές ταχυτήτων πραγματοποιούνται γρήγορα, ο ρυθμός ανεβαίνει άκοπα. Τα πάντα περιστρέφονται γύρω από την απόλαυση στις στροφές και τις ευθείες που τις ενώνουν.
Μιας και το έφερε η κουβέντα για περιστροφές, το πίσω μέρος συμμετέχει ενεργά στον τρόπο διαχείρισης μιας καμπής. Η Stelvio πλασάρεται εύκολα και κρατάει γωνίες, μέχρι να κρίνει το ESP ότι η ανάποδη φορά του τιμονιού υπερβαίνει κάποια όρια. Δεν ντριφτάρεις, αλλά παίζεις με την ουρά τόσο εύκολα, ώστε δεν διανοείσαι ότι κουμαντάρεις 1.820 κιλά. Το σύστημα Q4 ρυθμίζει μαεστρικά την κατανομή ροπής, όντας κατά βάση πισωκίνητου προσανατολισμού. Το ενεργό κιβώτιο μεταφοράς ATC (Active Transfer Case) αναλύει διαρκώς δεδομένα και συνθήκες, μεταβάλλοντας κατά το δοκούν τους συσχετισμούς δύναμης μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα. Μέσα σε μόλις 150 χλστ. του δευτερολέπτου μπορεί να μεταφέρει έως και το 50% της ροπής μπροστά, βοηθώντας σε να βγαίνεις από τις στροφές «ίσιος».
Υποστροφή θα σε απασχολήσει μόνο αν οι εμπρός τροχοί πατήσουν νερά, ενώ οι κλίσεις του αμαξώματος μένουν σε επίπεδα που θα ζήλευαν σπορ σεντάν, όχι SUV. Τα φρένα εντυπωσιάζουν με την αίσθηση και την απόδοσή τους, κρατώντας αμείωτο το ρυθμό ακόμα και σε δυνατές καταβάσεις. Εκεί είναι που θα εκτιμήσεις ακόμα περισσότερο την ευελιξία στις μεταφορές βάρους, αλλάζοντας θέση από καμπή σε καμπή λες και η Stelvio ζυγίζει 400 κιλά λιγότερο. Όταν τα πνεύματα ηρεμήσουν, η ποιοτική απόσβεση των ανωμαλιών και ο χαμηλός θόρυβος από αέρα -λάστιχα (παρόλο το 255άρι πέλμα) σε βοηθούν να χαλαρώσεις. Ή, για να το θέσουμε εναλλακτικά, υπερκαλύπτονται από το «χρα-χρα» του 2.2 λτ. ντίζελ. Ο κινητήρας ακούγεται στο ρελαντί, στην εθνική και ενοχλεί στο τέρμα γκάζι, τόσο από πλευράς ντεσιμπέλ όσο και χροιάς.