H 4η γενιά του Suzuki Swift βρίσκεται κοντά μας από το 2017. Το ίδιο, το Swift, «οργώνει» τις παγκόσμιες αγορές από το 1983! Και η γκαζιάρικη εκδοχή του από το 1985, με τη μορφή του GS. Αργότερα ανέλαβε το GTi και από το 2004 έχουμε το Sport.
Τα τελευταία 3 χρόνια το Swift Sport έχει απαρνηθεί την ατμοσφαιρική του κληρονομιά, υποκύπτοντας στις νόρμες ρύπων και το τούρμπο. Η πρώτη του εκδοχή ήταν από τα ταχύτερα, αν όχι το απολύτως πιο γρήγορο, αυτοκίνητα της κατηγορίας, συνδυάζοντας 140 ίππους και βάρος χαμηλότερο από 1 τόνο. Η περσινή του ανανέωση έφερε υβριδικές εξελίξεις στον 1.4 BoosterJet, o οποίος συνεργάζεται πλέον με ήπιο σύστημα 48 Volt και αποδίδει 11 ίππους λιγότερους, υποσχόμενος όμως ισάξιες επιδόσεις με τον «καθαρόαιμο» προκάτοχο.
Το υβριδικό Swift Sport ξεκινά στη χώρα μας από τις 21.130 ευρώ, ενώ ο εξοπλισμός αναμενόμενα κυμαίνεται σε υπερπλήρες επίπεδο, περιλαμβάνοντας ολοκληρωμένο πακέτο ασφαλείας, μαζί με όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες και λειτουργίες συνδεσιμότητας.
Διακριτικά «πικάντικο»
Η εμφάνιση του Sport φροντίζει να το διαφοροποιεί άμεσα από τα υπόλοιπα Swift. Μπροστά αναλαμβάνουν ο επιθετικός προφυλακτήρας και τα σκουρόχρωμα φανάρια, στο προφίλ οι 17άρες ζάντες με τις μαύρες ποδιές και πίσω οι διπλές μπούκες της εξάτμισης. Το αυτοκίνητο της δοκιμής κερδίζει έξτρα πόντους από το «φλογερό» πορτοκαλί χρώμα (Flame Orange Pearl), που συνδυάζεται υπέροχα με τη μαύρη οροφή.
Ακόμα πιο «πιπεράτο» εντός
Οι σπορ αποχρώσεις εντείνονται στην καμπίνα, καταρχάς μέσω των ιδιαίτερα καλαίσθητων πάνελ στο χρώμα του αμαξώματος, που συναντάμε σε ταμπλό, πόρτες, κεντρική κονσόλα και πίνακα οργάνων. Τα μπάκετ καθίσματα φέρουν ανάλογες ραφές, όπως και η φούσκα του επιλογέα, με τη συνολική εικόνα να σε βάζει κατευθείαν στο κλίμα. Μόλις πατήσεις το start button, δε, και δώσει ρεύμα το κύκλωμα, μπορείς να περιηγηθείς στη μικρή οθόνη του πίνακα οργάνων, ελέγχοντας ενδείξεις μέχρι για πιέσεις τούρμπο-λαδιού, θερμοκρασίες, μέχρι και το ποσοστό χρήσης ιπποδύναμης και ροπής ανάλογα του πόσο πατάς το γκάζι.
Η θέση οδήγησης σε τοποθετεί όσο χαμηλά επιτρέπει η σουπερμίνι κοψιά του Swift, με τα πλευρικά να σε «πιάνουν» δυνατά αλλά όχι σε βαθμό που να γίνονται κουραστικά. Τα υλικά είναι σκληρά, αλλά και πολύ καλοσυναρμολογημένα, ενώ οι χώροι αρκούν για τέσσερις επιβάτες. Αυτός των αποσκευών αντίθετα, με 265 λίτρα, τοποθετείται στο κάτω άκρο της κατηγορίας, έχοντας και μικρό άνοιγμα.
Επαρκέστατο το mild hybrid σύνολο
Οι επιφυλάξεις γύρω από τo ανανεωμένο Swift Sport αφορούν καθαρά τη μικρότερη ισχύ του 1.400άρη τούρμπο. Με 129 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. εμφανίζεται 11 άλογα πιο ανίσχυρος, όμως κάνει ρελάνς στη ροπή με +5 Nm (235 Nm στις 2.000 σ.α.λ.). Προσθέστε 14 ίππους και 53 Nm από την ηλεκτρογεννήτρια, που εκτελεί και χρέη μίζας, και έχετε την εικόνα ενός ροπάτου συνόλου, με γενναιόδωρο τράβηγμα από χαμηλά.
Η πράξη δεν απογοητεύει, καθώς πράγματι η συνεργασία του BoosterJet με το ήπιο υβριδικό σύστημα παρέχει υποδειγματική ελαστικότητα, ακόμα και κάτω από τις 1.800 σ.α.λ. Ο κινητήρας επικουρείται και από τις κοντές σχέσεις του κιβωτίου, που δεν τον αφήνουν να «κρεμάσει» και κρατούν μικρά τα διάκενα μεταξύ πατήματος γκαζιού και εκτέλεσης από τον κινητήρα. Αυτό που θα σου λείψει, είναι εκείνο το ξέσπασμα που έκανε το προηγούμενο Swift Sport, γύρω στις 2.200 σ.α.λ., όταν σπουλάριζε η τουρμπίνα. Εδώ, αντίθετα, δεν έχει «κλοτσιά» από τον υπερτροφοδότη, καθώς ο ηλεκτροκινητήρας φροντίζει να καλύψει τον βενζινοκινητήρα μέχρι να φορτώσει.
Αν δεν είσαι αριθμολάγνος, επίσης δεν θα σου λείψει κάτι από το γκάζι του κορυφαίου Swift. Οι Ιάπωνες ανακοινώνουν 9,1 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα, δηλώνοντας επιδείνωση του χρόνου κατά 1 δλ. σε σχέση με το 140άρι Sport, όμως στην πράξη δεν σου φαίνεται. Το μικρό Suzuki επιταχύνει τάχιστα, με το δεξί σου χέρι να απολαμβάνει το «κλακ-κλακ» και τις μικρές διαδρομές του επιλογέα. Η τελική μένει απαράλλαχτη, στα 210 χλμ./ώρα, όμως πέραν της ελαστικότητας αυτό που επίσης βελτιώνεται, είναι η κατανάλωση. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, η μέση τιμή διαμορφώθηκε στα μόλις 6,8 λίτρα/100 χλμ. Με λίγο περισσότερη εγκράτεια στο δεξί πεντάλ βλέπεις άνετα ενδείξεις κοντά στα 6 λίτρα/100 χλμ., την ίδια ώρα που ούτε υπό πίεση δεν ξεπερνά τα 8,2 λίτρα/100 χλμ.
Διασκέδαση και ευκολία στην οδήγηση, σε ένα
Από τη στιγμή που οι όποιες ανησυχίες για το νεύρο του κινητήρα εξαφανίζονται, δεν έχεις παρά να απολαύσεις το σετάρισμα των Γιαπωνέζων. Η ανάρτηση είναι σφιχτή, αλλά όχι κουραστική, καταφέρνοντας να διαχειριστεί την πλειονότητα των ανωμαλιών. Αναπηδήσεις δεν θα σε απασχολήσουν, αλλά «γκαπ» σε ταλαιπωρημένους δρόμους θα φτάσουν στα αυτιά σου. Και πάλι, πολύ λιγότερο από όσο θα περίμενες δεδομένου του σφιχτού setup και της παρουσίας ημιάκαμπτου πίσω. Ο θόρυβος κύλισης από την άλλη είναι αρκετός, αλλά και κάτι που περιμένεις από ένα μίνι GTi.
Το ίδιο ισχύει για την ακρίβεια στην οδική συμπεριφορά, τις αντιδράσεις του αυτοκινήτου και την αλληλεπίδραση μαζί του. Τομείς που το Swift Sport αποσπά τα καλύτερα σχόλια, συνδυάζοντας αμεσότητα στο σύστημα διεύθυνσης, επάρκεια πρόσφυσης και ευκολία χειρισμών. Το mini hot hatch δεν θα σε αιφνιδιάσει, στρίβοντας πολλές φορές όπως έρχεται. Με μια καλή τιμονιά θα ελαφρώσει το πίσω μέρος, βοηθώντας σε να πλασαριστείς αρμονικά και υπό την εποπτεία του ESP, που θα επέμβει μόνο αν αντιληφθεί πως η γωνία ολίσθησης μεγαλώνει. Παρόλα αυτά, σου δίνει αρκετά μεγάλο βαθμό ελευθερίας.
Μεγάλο ρόλο στη fun to drive προσέγγιση παίζει το μέγεθος των ελαστικών. Εξ ου και η αναφορά σε «επάρκεια», όχι «υπερ-επάρκεια» πρόσφυσης. Πολύ σοφά, η Suzuki δεν «πνίγει» τις 17άρες ζάντες στο λάστιχο, αλλά τοποθετεί την πολύ λογική διάσταση 195/45. Κατά συνέπεια το αυτοκίνητο κρατάει την τροχιά του, αλλά δεν πέφτει σε τοίχο αν ο οδηγός του ζητήσει να διασκεδάσουν. Τα φρένα, τέλος, εμφανίζονται υποδειγματικά και επικουρούνται από την ανάκτηση ενέργειας, που σου επιτρέπει να γλυτώνεις τακάκια.
(+) Κινητήρας, κιβώτιο, επιδόσεις, κατανάλωση, οδική συμπεριφορά
(-) Τιμή, χώρος αποσκευών, θόρυβος κύλισης