To Ford Focus μετρά 25 χρόνια πορείας από το 1998 που εμφανίστηκε για πρώτη φορά και έκανε εντύπωση με το ρηξικέλευθο σχεδιασμό του και τις ανεξάρτητες αναρτήσεις του, που έφερναν νέα δεδομένα στην κατηγορία σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς. Πλέον, το τέταρτης γενιάς Focus εμφανίζεται πιο ολοκληρωμένο και «ώριμο» από ποτέ, ύστερα και από το facelift που δέχτηκε και αναβαθμίστηκε σε σχεδιασμό και τεχνολογίες. Η ανανέωση έχει γίνει εδώ και δύο χρόνια, ωστόσο το Focus κάνει τώρα επανείσοδο στην αγορά, λόγω προβλημάτων που υπήρχαν στην παραγωγή λόγω διαφόρων συγκυριών.
Στη βάση της γκάμας τοποθετείται το αυτοκίνητο της δοκιμής, το Focus 1.0 EcoBoost 125 PS mHEV ST Line. Παρουσιάζει πληρότητα σε όλους τους τομείς, ωστόσο η τιμή του έχει ανέβει σημαντικά και εκκινεί από τις 28.070 ευρώ. Πιο πάνω τοποθετείται το 1.0 EcoBoost 155 PS mHEV ST Line Χ (από 30.353 ευρώ), ενώ με το ίδιο μοτέρ το Crossover μοντέλο Active ξεκινά από τις 29.339 ευρώ. Υπάρχει και ντίζελ 1.5 EcoBlue 115 PS 8τάχυτο Powershift (από 32.466 ευρώ). Γενικά οι τιμές του έχουν μπει στα «χωράφια» των SUV, τα οποία σημειώνουν πολύ υψηλότερη ζήτηση από τα μικρομεσαία 5θυρα.
Πιο δυναμικό σε εξωτερικό σχεδιασμό
Με την ανανέωση που δέχτηκε, το νέο Focus απέκτησε πιο σπορτίφ σχεδιασμό στο εμπρός μέρος του, όπου συγκεντρώνονται και οι περισσότερες αλλαγές. Συναντάμε νέα και πιο αιχμηρά φωτιστικά σώματα με διαφορετικό μοτίβο στα LED ημέρας και ενσωματωμένα φώτα ομίχλης, ενώ στάνταρ είναι οι λαμπτήρες LED και στα πορείας. Ανασχεδιασμένη είναι η μάσκα, όπως και ολόκληρος ο προφυλακτήρας με τα μαύρα γυαλιστερά ένθετα. Επίσης το «μπλε οβάλ» έχει μετακινηθεί από το άκρο του καπό στο κέντρο της μάσκας. Στο πίσω τμήμα επίσης τα φανάρια είναι αυτά που συγκεντρώνουν την προσοχή στο facelift, με σκουρόχρωμα καλύμματα και διαφορετικό μοτίβο στα LED. Το δυναμισμό του ενισχύουν ο διαχύτης, η αεροτομή στο τελείωμα της οροφής, οι γκρι πολυάκτινες 17άρες ζάντες και οι δύο οβάλ νίκελ απολήξεις της εξάτμισης. Οι διαστάσεις παρέμειναν ως είχαν, με μήκος που αγγίζει τα 4,4 μέτρα και μακρύ μεταξόνιο 2,7 μέτρων. Όπως αναφέραμε πιο πάνω, το Focus ξεκινά από την έκδοση ST Line, που σημαίνει ότι δεν υπάρχει απλό μοντέλο και σίγουρα όλο αυτό το σπορ πακέτο ταιριάζει πολύ στο μικρομεσαίο Ford.
Προσεγμένο σε ποιότητα και ευρύχωρο εσωτερικό
Στο εσωτερικό του ανανεωμένου Ford Focus οι αλλαγές εστιάζονται στο infotainment και στην κεντρική κονσόλα. Κυρίαρχο στοιχείο στο κέντρο του ταμπλό αποτελεί η μεγάλη και με σύγχρονα γραφικά οθόνη των 13,2 ιντσών (8 ιντσών πριν), μέσω της οποίας ο οδηγός ελέγχει το τελευταίας τεχνολογίας σύστημα πολυμέσων SYNC 4. Στην οθόνη ενσωματώθηκαν και τα χειριστήρια του κλιματισμού, αν και τα προηγούμενα φυσικά χειριστήρια που διέθετε πρόσφεραν καλύτερη εργονομία. Κάτω από την κεντρική οθόνη βρίσκεται ένα νέο πάνελ με χειριστήρια για τους αισθητήρες παρκαρίσματος, το start/stop, το ξεθάμπωμα των τζαμιών, του Drive Mode και της έντασης του ηχοσυστήματος. Κάποια από αυτά ήταν πριν τοποθετημένα στη βάση του λεβιέ ταχυτήτων, όπου πλέον δεν υφίσταται κανείς διακόπτης.
Κατά τα λοιπά, η καμπίνα του Focus παρέμεινε ως είχε, διατηρώντας τα πολύ καλά της γνωρίσματα. Καταρχήν, ο οδηγός κάθεται σωστά και βρίσκει αμέσως την κατάλληλη θέση μέσω των πολλαπλών ρυθμίσεων του τιμονιού και του καθίσματος με την ενισχυμένη πλευρική στήριξη. Το σπορτίφ προφίλ της έκδοσης ST-Line ενισχύουν το flat bottom τιμόνι, οι κόκκινες ραφές, η μαύρη οροφή και τα διακοσμητικά τύπου carbon. Πολύ καλές κριτικές αποσπά και σε ποιότητα κατασκευής μέσω της χρήσης παχιού μαλακού πλαστικού στο μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό και στις εμπρός πόρτες, της στιβαρής συναρμογής και του προσεγμένου φινιρίσματος. Το μακρύ μεταξόνιο συμβάλλει θετικά και σε επίπεδο χώρων, αφού στο πίσω κάθισμα θα βολέψουν άνετα τα πόδια τους και οι πιο ψηλοί επιβάτες. Για τις αποσκευές υπάρχουν 358 λίτρα με τη στάνταρ μίνι ρεζέρβα και 392 λτ. με κιτ επισκευής ελαστικών.
Του ταιριάζει καλά ο κινητήρας
Ο γνωστός και πολυβραβευμένος 1.000άρης EcoBoost κινητήρας ταιριάζει κατάλληλα και στο αμάξωμα του Focus, εξασφαλίζοντας αξιόλογα χαρακτηριστικά. Πλέον ενσωματώνει ήπιο υβριδικό σύστημα με μίζα/γεννήτρια ισχύος 16 ίππων και 50 Nm, που λειτουργεί παράλληλα με τον κινητήρα βενζίνης παρέχοντας πρόσθετη ροπή κατά την κανονική οδήγηση και κατά την επιτάχυνση. Η αυτοφορτιζόμενη μπαταρία 48 Volt ιόντων λιθίου που τροφοδοτεί με ρεύμα τον ηλεκτροκινητήρα είναι τοποθετημένη κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού. To 48V Hybrid βελτιώνει το τράβηγμα από τις χαμηλές στροφές και το start/stop λειτουργεί πολυ ομαλά και άμεσα, χωρίς να ακούγεται ο ήχος της μίζας.
Το μηχανικό αυτό σύνολο είναι γεμάτο με ροπή από τις πολύ χαμηλές στροφές, αφού τα 170 Nm αποδίδονται μόλις από τις 1.400 σ.α.λ., ενώ στις 1.750 σ.α.λ. φτάνει τα 200 Nm με overboost ή και τα 210 Nm με τη συνδρομή του e-assist. Το 3κύλινδρο turbo μοτέρ ανεβάζει με ευκολία στροφές μέχρι ψηλά και επιταχύνει με γοργά το αυτοκίνητο από στάση (0-100 χλμ./ώρα σε 10,0 δλ.) και εν κινήσει (50-100 χλμ./ώρα σε 10,0 δλ.). Οι όποιοι θόρυβοι και δονήσεις είναι αρκετά φιλτραρισμένοι και θα κάνουν αισθητή την παρουσία τους μόνο όταν ο κινητήρας φτάσει σε πολύ υψηλές στροφές. Ο 1.0 EcoBoost συνδυάζεται κατάλληλα με το χειροκίνητο κιβώτιο των 6 ταχυτήτων με τη μακριά τελευταία σχέση (130 χλμ./ώρα με σχεδόν 2.800 σ.α.λ.), ενώ η κατανάλωση βενζίνης διατηρείται σε πολύ λογικά επίπεδα (7 λτ./100 χλμ. στη δοκιμή).
Χαίρεσαι να στρίβεις το Focus
Focus και να μην είναι συνώνυμο της ευχάριστης οδηγικής αίσθησης και υποδειγματικής οδικής συμπεριφοράς δεν υπάρχει, αφού τα ισχυρά θεμέλια μπήκαν από το πρώτης γενιάς μοντέλο. Στο υπάρχον Focus, το νέο πλαίσιο που βασίζεται εξασφαλίζει αυξημένη ακαμψία. Επίσης, ο ημιάκαμπτος πίσω άξονας είναι ειδικά σχεδιασμένος για τους χαμηλότερης ισχύος κινητήρες (πολλαπλοί σύνδεσμοι μόνο στα SW, Active και ST) και εμφανίζει τέλεια χαρακτηριστικά. Να σημειωθεί ακόμα ότι το Focus ST-Line είναι χαμηλωμένο κατά 10 χλστ. (123 χλστ. απόσταση από το έδαφος) και διαθέτει σπορ ανάρτηση με διαφορετικά ελατήρια, αμορτισέρ και αντιστρεπτικές δοκούς. Στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται και το Drive Mode με τα προγράμματα Normal, Sport και Eco, που προσαρμόζουν ανάλογα την απόκριση του πεντάλ του γκαζιού, του συστήματος διεύθυνσης και του αυτόματου κιβωτίου (στις εκδόσεις με Powershift).
Σε κάθε διαδρομή το νέο Focus 1.0 EcoBoost 125 PS mHEV ST-Line παρουσιάζεται ιδιαίτερα σταθερό, τόσο στις ευθείες σε γρήγορους ρυθμούς, όσο και στις στροφές. Ο πιο έμπειρος οδηγός θα αναζητήσει περισσότερη δύναμη, αφού τα 125 άλογα υπό πίεση «εξαντλούνται» εύκολα, λόγω του στησίματος του Focus που σηκώνει πολύ περισσότερη δύναμη. Σε ορεινές διαδρομές το αυτοκίνητο εμφανίζει υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, μικρές κλίσεις και συμπεριφέρεται σαν ένα ενιαίο άκαμπτο σύνολο, που ακολουθεί με ακρίβεια τις εντολές του οδηγού. Σύμμαχοί του είναι το γεμάτο πληροφόρηση και ακριβές τιμόνι (αν και σχετικά ελαφρύ), μαζί με τα δυνατά φρένα. Όσον αφορά την άνεση από το σφιχτό σετάρισμα των αναρτήσεων, δεν ενοχλεί ιδιαίτερα όταν περνά από ανωμαλίες των δρόμων, ενώ στο ταξίδι το αυτοκίνητο είναι ξεκούραστο και με χαμηλό θόρυβο.