Το έχουμε γράψει και θα το γράφουμε συνέχεια: τα crossover κάνουν τα πάντα και συμφέρουν, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα καθημερινών αναγκών. Τα crossover είναι πολύ χρήσιμα και πρακτικά αυτοκίνητα, με πολλά αξεσουάρ, τα οποία αποτελούν πολύτιμους σύμμαχους του οδηγού για την «επιβίωσή» του, στη ζούγκλα της πόλης αλλά και εκτός αυτής. Εμείς επιλέξαμε και σας παρουσιάζουμε 3 σύγχρονα μικρομεσαία «πολυεργαλεία» με μοντέρνα εμφάνιση, μεγάλες ανέσεις και πολλές δυνατότητες.
Έχουμε και λέμε λοιπόν: Citroen C4 C-Cross, Ford Focus Active και Kia XCeed. Τρία μοντέλα που αρχικά σε προσελκύουν με την εμφάνιση τους, ενώ μόλις βρεθείς πίσω από το τιμόνι τους, αυτή η θετική ενέργεια που εκπέμπουν γιγαντώνεται. Κι αυτό γιατί διαπιστώνεις ότι έχεις να κάνεις με ολοκληρωμένα σύνολα που πάνε κι εξαιρετικά σε κάθε είδους διαδρομή. Ας τα γνωρίσουμε καλύτερα.
Citroen C4 C-Cross
Η πρόσφατη προσθήκη στη γκάμα της γαλλικής μάρκας, το C4 C-Cross κατορθώνει να σμίξει χαρακτηριστικά από διάφορες κατηγορίες. Αρχικά από αυτή των crossover, συνδυαστικά με τη πρακτικότητα των hatchback, αλλά με αυξημένη απόσταση από το έδαφος που αγγίζει τα 156 χλστ. Το βλέμμα σας θα «καρφωθεί» στην εμφατική μάσκα μάσκα, στα διπλά φώτα LED με γραφικά σχήματος «V», τα οποία ενώνονται με τη γρίλια χρωμίου, που ξεκινά από τις αψίδες του εμβλήματος της Citroen. Το πίσω μέρος ξεχωρίζει με τα ιδιόμορφα φωτιστικά σώματα, αλλά και με το χωρισμένο σε δύο επίπεδα, παρμπρίζ.
Σε ότι αφορά τα μηχανικά σύνολα κίνησης, εδώ υπάρχει πλουραλισμός, μιας και το Citroen C4 C-Cross προσφέρεται με κινητήρες βενζίνης (1.2 PureTech 100, 130 και 155 ίππων), πετρελαίου (1.5 BlueHDi 110 και 130 ίππων), αλλά κι ως αμιγώς ηλεκτρικό με ισχύ 136 αλόγων. Οι τιμές του ξεκινούν από τις 17.950 ευρώ για το 1.2 PureTech 100, από 21.250 ευρώ το 1.2 PureTech 130 και από 28.400 ευρώ το 1.2 PureTech 155 στην πιο πλούσια έκδοση εξοπλισμού Shine Pack. To 1.5 BlueHDi 110 κοστίζει από 20.200 ευρώ και το 1.5 BlueHDi 130 EAT8 από 25.200 ευρώ. Για το ηλεκτρικό Ë-C4 C-Cross 50KWh 100KW οι τιμές ξεκινούν από τις 33.800 ευρώ.
Στη βασική έκδοση Feel περιλαμβάνονται 6 αερόσακοι, αυτόνομη πέδηση, διατήρηση λωρίδας, αυτόματα φώτα, όλες οι ηλεκτρικές ανέσεις, air condition και οθόνη αφής 10 ιντσών. Η Feel Pack διαθέτει ακόμα προβολείς LED, ψηφιακό πίνακα οργάνων 5,5 ιντσών, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, αυτόματους υαλοκαθαριστήρες, κάμερα οπισθοπορείας και πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, ενώ στην Shine ανήκουν ακόμα ζάντες αλουμινίου, σύστημα πλοήγησης και head-up display. Το πιο πλούσιο Shine Pack εξοπλίζεται ακόμα με adaptive cruise control stop & go, σύστημα αναγνώρισης οδικών πινακίδων, σύστημα επιτήρησης τυφλού σημείου, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός και με διαφορετικές επενδύσεις.
Η καμπίνα βρίθει πολυτέλειας κάτι που γίνεται ξεκάθαρο με το «καλημέρα»! Οι καλοπερασάκηδες θα εκτιμήσουν τα αναπαυτικά καθίσματα Advanced Comfort, που θα τους προσφέρουν ξεκούραστες διαδρομές. Από εκεί κι έπειτα, στο ταμπλό ξεχωρίζει η οθόνη αφής των 10 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων, αλλά κι η οθόνη TFT 5,5 ιντσών, που φροντίζει για την πληροφόρηση του οδηγού. Η ποιότητα των υλικών που απαρτίζει την καμπίνα είναι πολύ καλή, όπως και η μεταξύ τους συναρμογή. Οι επιβάτες θα βολευτούν με άνεση, απολαμβάνοντας ικανοποιητικό χώρο για το κεφάλι και τα πόδια τους, με το χώρο αποσκευών να αγγίζει τα 380 λίτρα. Με την αναδίπλωση των καθισμάτων ο διαθέσιμος χώρος φτάνει τα 1.250 λίτρα. Άφθονοι είναι όμως κι οι αποθηκευτικοί χώροι, όπου συνολικά υπάρχουν 16 θήκες για μικροαντικείμενα συνολικής χωρητικότητας 39 λίτρων.
Ford Focus Active
Ως άλλες Σειρήνες, η κατηγορία των crossover έχει προσελκύσει αυτοκίνητα που σε καμία των περιπτώσεων δεν θα πιστεύατε ότι θα μπορούσαν να λανσαριστούν ως τέτοια. Ένα εξ αυτών είναι το Ford Focus, το οποίο για πρώτη φορά στην καριέρα του αποκτά crossover έκδοση με την ονομασία Active. Σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις του δημοφιλούς μικρομεσαίου μοντέλου, το Ford Focus Active διαθέτει αρκετές διαφορές, τόσο αισθητικές, όσο και μηχανικές ως προς τις ρυθμίσεις των αναρτήσεών του και των οδηγικών του προφίλ.
Όταν η Ford ανακοίνωσε το λανσάρισμα της Active σειράς για το Focus, οι περισσότεροι είχαμε την απορία για το αν θα κατάφερνε το crossover αμάξωμα να προσφέρει την ευχάριστη οδική συμπεριφορά της hatchback έκδοσης. Δύσκολο, με την πρώτη ανάγνωση, όμως οι μηχανικοί της Ford μας διαβεβαιώνουν ότι έχουν κάνει τα πάντα για να κρατήσουν ανόθευτη την ευχαρίστηση στο δρόμο. Για το λόγο αυτό, εφάρμοσαν την ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση SLA (Short Long Arm), με μοναδικά για την περίπτωση αμορτισέρ, ελατήρια και αντιστρεπτικές ράβδους. Επιπλέον η γεωμετρία μελετήθηκε εκ νέου, ενώ το μετατρόχιο αυξήθηκε ένα πόντο εμπρός και 2,3 πίσω, ενώ αυξημένη είναι η απόσταση από το έδαφος κατά 3 πόντους. Υπάρχουν επίσης νέοι ελαστικοί σύνδεσμοι, φτιαγμένοι από ένα μίγμα υλικών η σκληρότητα του οποίου αλλάζει ανάλογα με τις δυνάμεις που δέχεται. Για να αποδίδει όμως το Focus Active ιδανικά σε κάθε είδους οδόστρωμα, υπάρχουν πέραν των ήδη γνωστών προεπιλεγμένων προγραμμάτων οδήγησης Normal, Eco, Sport, Comfort και Eco-Comfort, ακόμα δυο. Το πρόγραμμα Slippery, ρυθμίζει το ESC και το Traction Control ώστε να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά σε επιφάνειες μειωμένης πρόσφυσης (λάσπη, χιόνι, πάγος) και το πρόγραμμα Trail, που επεμβαίνει στην απόκριση του γκαζιού, στα χαρακτηριστικά απόδοσης του ABS και το Traction Control. Κι όλα αυτά για την μέγιστη απόδοση σε σαθρό έδαφος.
Στον τομέα της εμφάνισης, το νέο Ford Focus Active σε σχέση με τα πιο «απλά» μοντέλα, ξεχωρίζει αμέσως, χάρη στο πιο περιπετειώδες παρουσιαστικό του. Αυτό διαμορφώνεται από τη διαφορετική μάσκα και τους προφυλακτήρες με τις ποδιές, τα προστατευτικά στους θόλους των τροχών και στα μαρσπιέ. Στο εσωτερικό οι αλλαγές είναι ακόμα λιγότερες. Η οθόνη αφής των 8 ιντσών στην κορυφή του ταμπλό και τα ποιοτικά υλικά κεντρίζουν το βλέμμα, όπως και η απουσία ψηφιακού πίνακα οργάνων. Οι αναλογικά λίγοι διακόπτες βελτιώνουν την εργονομία, με τη θέση οδήγησης να σε τοποθετεί μεν ψηλά, αλλά δίχως να σε κάνει να νιώθεις «πάνω» στο αυτοκίνητο. Οι χώροι είναι πολύ καλοί ακόμα και για 5 άτομα, ενώ το μεγάλο άνοιγμα των πίσω θυρών διευκολύνει τους οικογενειάρχες με τα παιδικά καθίσματα. Σύμμαχός τους και το πορτμπαγκάζ, το οποίο αριθμεί 341 λίτρα κανονικά και έως 1.320 όταν πέσουν τα πίσω καθίσματα.
H Ford αναβάθμισε πρόσφατα την κινητήρα γκάμα του Focus, με την ενσωμάτωση του ήπιου υβριδικού συστήματος κίνησης EcoBoost Hybrid του 1.0 λίτρου που είδαμε στο Puma – και πιο πρόσφατα στο μικρότερο Fiesta. Έτσι λοιπόν, όσοι επιθυμούν να αποκτήσουν το Focus Active με κινητήρα βενζίνης, είναι διαθέσιμο με τον 1.0 EcoBoost Mild Hybrid κινητήρα των 155 ίππων, με τιμή που ξεκινάει από τα 23.199 ευρώ. Για τους λάτρεις του πετρελαίου υπάρχει ο κλασικής αξίας 1.5 diesel των 120 ίππων με τιμή από 23.587 ευρώ.
Εξοπλιστικά δεν θα έχετε το παραμικρό παράπονο, μιας και ο εξοπλισμός περιλαμβάνει: 6 αερόσακους, σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί, ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες, αυτόματο κλιματισμό, οθόνη αφής 8 ιντσών, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός πίσω, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός πίσω, κάμερα οπισθοπορείας, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, cruise control, και πολλά ακόμα.
Kia XCeed
H Kia με την προσθήκη του XCeed διεύρυνε περαιτέρω την γκάμα του Ceed, το οποίο προσφέρει στιλ, πρακτικότητα και αυξημένη απόσταση από το έδαφος. Σε ότι αφορά την εξωτερική του εμφάνιση, αυτή τη στιγμή το Kia XCeed είναι από τα πλέον δυναμικότερα crossover της αγοράς. Το XCeed είναι σχεδιασμένο από την αρχή, αφού το μόνο κοινό στοιχείο του με το 5θυρο Ceed είναι οι εμπρός πόρτες. Οι σχεδιαστές της Kia δημιούργησαν ένα ξεχωριστής αισθητικής αυτοκίνητο, που δεν περνάει απαρατήρητο, σε καμία των περιπτώσεων. Κύρια γνωρίσματά του είναι η φαρδιά μάσκα, οι λεπτές οριζόντιες λεπίδες στον προφυλακτήρα με την ασημί ποδιά, τα αιχμηρά φώτα με το μοτίβο ice cube, η τοξοειδής οροφή, τα πλαστικά προστατευτικά, τα λεπτά πίσω φώτα και ο διαχύτης με τις δύο απολήξεις της εξάτμισης. Ο περιπετειώδης χαρακτήρας του μοντέλου, πέρα από το δυναμικό παρουσιαστικό (μήκος 4.395 χλστ., πλάτος 1.826 χλστ. και ύψος 1.495 χλστ.) ενισχύεται από τη σεβαστή απόσταση από το έδαφος. Αυτή αγγίζει τα 172 χλστ. με τις ζάντες των 16 ιντσών και 184 χλστ. με τις 18άρες.
Στο θάλαμο των επιβατών του Kia XCeed η εικόνα είναι γνώριμη, καθώς προέρχεται σχεδόν αυτούσιο από το Ceed, με νέες διακοσμητικές πινελιές. Εντυπωσιακή είναι η οθόνη αφής των 10,25 ιντσών, αλλά κι ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών. Αυτός είναι στάνταρ στην αρχική έκδοση Dynamic και με νέους κινητήρες. Αλλά περισσότερα για αυτά θα πούμε παρακάτω. Συνεχίζοντας τα του εσωτερικού, η ποιότητα κατασκευής σε πείθει από την πρώτη επαφή, κάτι που ενισχύεται από την προσεγμένη ποιότητα των υλικών, του φινιρίσματος και της συναρμογής. Ο οδηγός κι οι επιβάτες απολαμβάνουν ευρυχωρία κι άνεση, αλλά κι ένα μεγάλο πορτ μπαγκάζ συνολικής χωρητικότητας 426 λίτρων.
Το Kia XCeed είναι πλέον διαθέσιμο με τους νέους πιο ισχυρούς κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου, που συνδυάζονται με το ήπιο υβριδικό σύστημα 48V Hybrid και το νέο μηχανικό κιβώτιο iMT με τον συμπλέκτη «clutch-by-wire». Πιο αναλυτικά, ο νέος βενζίνης 1.5 λτ. T–GDi Smartstream (αντικαθιστά τον 1.4 T-GDi των 140 ίππων), αποδίδει 160 ίππους και 253 Nm ροπής και συνεργάζεται με το νέο χειροκίνητο κιβώτιο 6 ταχυτήτων iMT ή με το αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7DCT. Ο νέος Smartstream κινητήρας διαθέτει την τεχνολογία συνεχούς μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων (CVVD) για τη βελτίωση της απόδοσης, μειώνοντας παράλληλα τις εκπομπές ρύπων. Στην κορυφή τοποθετείται ο 1.600άρης των 204 ίππων, συνδυασμένος αποκλειστικά με το 7DCT.
Ο νέος πετρελαιοκινητήρας 1.6 λτ. CRDi Smartstream των 136 ίππων και των 280 Nm ροπής (320 Nm στις εκδόσεις με το κιβώτιο 7DCT) συμπληρώνει την γκάμα και προσφέρεται με μετάδοση iMT ή 7DCT. Όλες οι εκδόσεις των 1.5 λτ. T-GDi και 1.6 λτ. CRDi περιλαμβάνουν το ήπιο υβριδικό σύστημα EcoDynamics+ 48V MHEV. Αυτό ενισχύει με ροπή τον κινητήρα, μέσω της μπαταρίας ιόντων λιθίου των 48V και της νέας μονάδας MHSG.
Οι τιμές του XCeed 1.5 λτ. T–GDi iMT 48V Hybrid ξεκινούν από τις 23.790 ευρώ και του 1.6D iMT 48V Hybrid από 25.290 ευρώ. Τα επίπεδα εξοπλισμού είναι δύο και πολύ πλούσια (Dynamic και Titanium). Από την αρχική έκδοση ανήκουν 6 αερόσακοι αυτόνομη πέδηση, διατήρηση λωρίδας, αυτόματα φώτα, όλες οι ηλεκτρικές ανέσεις, διζωνικός κλιματισμός, ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, Full LED φώτα, κάμερα οπισθοπορείας, ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,3 ιντσών, σύστημα πολυμέσων με οθόνη 8 ιντσών κ.λπ. Το Titanium διαθέτει ακόμα ηλεκτρικό χειρόφρενο, πλήκτρο εκκίνησης «Start», οθόνη αφής 10,25 ιντσών, ηχοσύστημα JBL κ.α.