Ποτέ στην ιστορία της αυτοκίνησης τα άλογα δεν έχουν υπάρξει τόσο εύκολα προσβάσιμα, αλλά και «καθαρά». Τα υβριδικά συστήματα και, πρωτίστως, η ηλεκτροκίνηση έχουν επιφέρει εκατοντάδες ίππων στην ισχύ πολλών αυτοκινήτων, με μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Κατά συνέπεια, έχουν δημιουργηθεί και οι ανάλογοι, eco-friendly «καουμπόηδες». Ποιο τετράτροχο έρχεται στο μυαλό όταν συνδυάσουμε όλα τα ανωτέρω;
Ποιο άλλο; H Ford Mustang! Το θρυλικό pony car ήταν από τα πρώτα που όχι μόνο ενστερνίστηκε τους ηλεκτροκινητήρες, αλλά το έκανε και σε αυτόνομη SUV μορφή. Η Mach-E αποστασιοποιείται μεν σε θέμα segment, αλλά διατηρεί δεσμούς με τη δίθυρη Mustang χάρις στο μυώδες αμάξωμα των 4.71 μέτρων και τις σχεδιαστικές παραπομπές. Τα χαρακτηριστικά φανάρια πίσω, τα αιχμηρά μπροστά και, φυσικά, το πόνυ στη μάσκα φροντίζουν να αποσαφηνίσουν, δίχως την παραμικρή αμφιβολία, πως το εντυπωσιακό SUV που βλέπεις έμπροσθέν σου, είναι μια Mustang.
Στο εσωτερικό λάμπει με την παρουσία της η ψηφιακότητα και με την απουσία τους οι διακόπτες. Η συντριπτική πλειονότητα των λειτουργιών ελέγχονται μέσω της κάθετης «α λα τάμπλετ» οθόνης των 15,5 ιντσών, αφήνοντας κουμπιά μόνο στο τιμόνι! Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,2 ιντσών φροντίζει για την απρόσκοπτη ενημέρωση του οδηγού, ο οποίος μέσω του συστήματος πολυμέσων SYNC4 (με ενσωματωμένο modem και δυνατότητα over-the-air αναβαθμίσεων) έχει στη διάθεσή του δυνατότητες εξατομίκευσης για πάνω από 80 ρυθμίσεις του αυτοκινήτου. Οι χώροι επίσης στέκουν στο ύψος των περιστάσεων για 5 επιβάτες, με τις αποσκευές να απολαμβάνουν δυο πορτμπαγκάζ: το κανονικό των 402 λίτρων και άλλα 81 λίτρα μπροστά.
Ακόμα ένα τεχνολογικό τρικ της Mustang είναι η απουσία των κλασικών εξωτερικών χειρολαβών. Για να ανοίξουν οι πόρτες απαιτείται απλά το πάτημα ενός κουμπιού που βρίσκεται στην κολόνα του αμαξώματος. Επιλογή που πέρα από το «φαίνεσθαι», ενισχύει και το «είναι» λόγω χαμηλότερης αεροδυναμικής αντίστασης. Επίσης, με τη λειτουργία Phone As A Key ο οδηγός μπορεί να χρησιμοποιήσει το smartphone του για να ξεκλειδώσουν οι πόρτες ή να εκκινήσει τη Mach-E δίχως την χρήση κλειδιού ή να βγει το κινητό από την τσέπη. Ακόμα κι αν το τελευταίο έχει κλείσει από αποφορτισμένη μπαταρία, τότε στη μεσαία κολόνα εμφανίζεται ένα πληκτρολόγιο για να μπει το PIN και να ξεκλειδώσει το αυτοκίνητο.
Η τεχνολογία είναι ακόμα πιο εμφανής όταν οδηγείς τη Mustang Mach-E. Με ισχύ από 294 έως 487 ίππους, έναν ή δυο ηλεκτροκινητήρες, και τη μεσαία έκδοση των 351 ίππων να γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ RWD και GT, η ηλεκτρική ‘Stang προσφέρει επιλογή για κάθε απαίτηση. Ιδίως η AWD με τα 351 άλογα και τα 580 Nm ροπής, που επιταχύνει καταιγιστικά (0-100 χλμ./ώρα σε 5,1 δλ.) και προσφέρει μέγιστη αυτονομία 610 χλμ. σε μεικτό κύκλο, την ώρα που εντός του κλείνουν άστεως η ανάκτηση ενέργειας και η λειτουργία «One Pedal Drive» (οδήγηση μόνο με το γκάζι, φρενάροντας μέσω της ανάκτησης) εκτινάσσουν τα διαστήματα μεταξύ των φορτίσεων έως τα 740 χλμ.!
Η πλατφόρμα GE1, που εξελίχθηκε αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα και έκανε πρεμιέρα στη Mach-E, επέτρεψε στους μηχανικούς του «Μπλε Οβάλ» τη διατήρηση του κέντρου βάρους χαμηλά, κάτι που αποτυπώνεται στη συμπεριφορά της EV Mustang. Στρίβει με ελάχιστες κλίσεις, απορροφά μαεστρικά τις ανωμαλίες, φρενάρει εξαιρετικά και κρατά εκτός καμπίνας τους ενοχλητικούς θορύβους – μεγάλη υπόθεση για ηλεκτρικό, που δεν έχει ντεσιμπέλ από θερμικό μοτέρ να «μακιγιάρει» τους θορύβους του αέρα και των ελαστικών. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα και σε ταχύτητες κοντά στην (ηλεκτρονικά περιοριζόμενη) τελική των 180 χλμ./ώρα, η ησυχία στο εσωτερικό εντυπωσιάζει.
Στο μέτωπο της φόρτισης, τώρα, με τη χρήση ταχυφορτιστή η μπαταρία των 98 kWh (υπάρχει και έκδοση με 74kWh) ανεβαίνει από το 10 στο 80% μέσα σε 45 λεπτά, ενώ μέσα σε μόλις 10 μπορεί να πάρει έως 119 χλμ. Εξίσου χρήσιμη είναι κι η λειτουργία προετοιμασίας του οχήματος (pre-conditioning) μέσα από την εφαρμογή FordPass, οι οδηγοί μπορούν να ορίζουν την ώρα της επόμενης αναχώρησής τους, και να επιλέγουν από πριν την ιδανική θερμοκρασία στην καμπίνα. Με τον τρόπο αυτό, η νέα Mustang Mach–E ρυθμίζει τη θερμοκρασία όσο το όχημα φορτίζεται, με σκοπό να καταναλώνει λιγότερη ενέργεια όταν κινείται. Πόσο κοστίζουν όλα αυτά;
Η βασική πισωκίνητη Mach-E Base 294 PS ξεκινά από τις 61.988 ευρώ, η AWD 351 PS από τις 68.324 ευρώ και η κορυφαία GT από 84.692 ευρώ.