Με το C4 Cactus, η Citroen εισέρχεται στη δημοφιλή και συνεχώς αναπτυσσόμενη κατηγορία των μικρών SUV/Crossover με καινοτομίες και κυρίως με μοναδικό στιλ, ασχέτως αν τελικά αρέσει η όχι. Πάντως σίγουρα μόνο απαρατήρητο δεν περνάει αφού καταφέρνει και γυρίζει τα κεφάλια τόσο όταν είναι σταματημένο όσο και εν κινήσει. Το μήκους 4,16 μ. αμάξωμά του με την ευφάνταστη σχεδίαση διακρίνεται από τις απαλές καμπύλες επιφάνειες, τα στενόμακρα εμπρός φώτα ημέρας LED και τους παραλληλόγραμμους προβολείς από κάτω, τα μικρά πίσω φανάρια, τις ράγες οροφής που θυμίζουν σανίδα του σερφ και κυρίως το Airbump στις πόρτες.
Τι είναι το Airbump; Το αποκλειστικό αυτό σύστημα αποτελείται από εύκαμπτο υλικό (TPU) και περιλαμβάνει θύλακες αέρα ώστε να απορροφά μικροσυγκρούσεις. Το Airbump δεν απαιτεί κάποια ιδιαίτερη συντήρηση και συνεισφέρει στη μείωση του κόστους επισκευής του οχήματος. Επίσης, εκτός από το μαύρο του αυτοκινήτου της δοκιμής, είναι διαθέσιμο σε 3 ακόμα χρώματα (γκρι, ανοικτό μπεζ και καφέ) και μπορεί να συνδυαστεί με 10 χρωματισμούς για το αμάξωμα.
Από πλευράς κινητήρων και τιμών, το Citroen C4 Cactus προσφέρεται με τους βενζίνης των 1.2 λτ. ισχύος 82 και 110 ίππων και το ντίζελ των 1.6 λτ. με απόδοση 100 ίππων με το μηχανικό κιβώτιο και με 90 ίππους με το αυτοματοποιημένο μηχανικό κιβώτιο ETG. Εμείς, δοκιμάζουμε την πιο ενδιαφέρουσα ίσως έκδοση με τον 1.600άρη κινητήρα πετρελαίου των 100 ίππων, η οποία κοστίζει από 17.170 ευρώ (δείτε εδώ τον τιμοκατάλογο) και με πλήρη εξοπλισμό ανέσεων και ασφαλείας.
Ιδιαίτερα άνετο στο δρόμο
Το πρώτο χαρακτηριστικό του Citroen C4 Cactus που αντιλαμβάνεται άμεσα ο οδηγός, είναι η πολύ καλή άνεση που προσφέρει η «κλασική» του ανάρτηση με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, θυμίζοντας ακόμα και την υδροενεργητική του C5. Εγκάρσιες κυρίως ανωμαλίες του οδοστρώματος σχεδόν ισοπεδώνονται σε σημείο που σε κάνουν να απορείς αν πέρασες από πάνω, όταν με άλλα «καθημερινά» αυτοκίνητα νιώθεις το ταρακούνημα. Σε αυτό συμβάλλουν με την σειρά τους οι αυξημένες διαδρομές τις ανάρτησης (σε σχέση με ένα μικρό χάτσμπακ και όχι crossover) και η μαλακή ρύθμιση. Αποτέλεσμα αυτής είναι οι αισθητές κλίσεις του αμαξώματος όταν πιέζεται στις στροφές, ωστόσο σε κάθε περίπτωση παραμένει σταθερό. Εξίσου ασφαλές είναι όταν κινείται και σε γρήγορους ρυθμούς στις ευθείες, όπου το τιμόνι έχει το απαραίτητο σφίξιμο. Παράλληλα το σύστημα διεύθυνσης με την ηλεκτρική υποβοήθηση είναι ελαφρύ στους ελιγμούς και διαθέτει καλή αμεσότητα στις εντολές του οδηγού. Θετικά είναι και τα φρένα τόσο σε αίσθηση όσο και σε αποτελεσματικότητα.
Πολιτισμένος κινητήρας με πολύ χαμηλή κατανάλωση
Το ντίζελ μηχανικό σύνολο των 1.6 λίτρων με απόδοση 100 ίππων και 254 Nm ροπής στις 1.750 σ.α.λ., κινεί με άνεση το ελαφρύ αμάξωμα (1.070 – 1.145 κιλών), ενώ ταυτόχρονα προσφέρει εξαιρετική οικονομία. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής με πολλά χιλιόμετρα σε ταξίδι και σε γρήγορους ρυθμούς, το trip computer έδειξε 4,7 λτ./100 χλμ., ενώ υπήρχαν περιθώρια να πέσει και άλλο. Ο κινητήρας διαθέτει θετικό τράβηγμα από τις χαμηλές στροφές χωρίς κομπιάσματα και κενά απόδοσης, ανεβάζει πρόθυμα ρυθμούς, οι κραδασμοί είναι περιορισμένοι και ο θόρυβος που φτάνει στους επιβάτες δεν ενοχλεί. Το μεγαλύτερο μείον εντοπίζεται στον 5τάχυτο επιλογέα με τις πολύ μακριές διαδρομές, ο οποίος ξενίζει τον οδηγό με το που θα «κουμπώσει» για πρώτη φορά την 1η ταχύτητα.
Απέριττο εσωτερικό με άνετους χώρους
Το Citroen C4 Cactus διαθέτει μοναδικό σχεδιασμό και στο εσωτερικό, όπου όμως εντοπίζονται κάποιες μικροατέλειες που δεν συμβαδίζουν με τον high-tech χαρακτήρα του. Πρώτο συν τα πλατιά, μεγάλα και άνετα εμπρός καθίσματα που θυμίζουν πολυθρόνα. Κατόπιν το βλέμμα πέφτει πάνω στον πίνακα οργάνων, στη θέση του οποίου υπάρχει μια ψηφιακή οθόνη. Όμως απουσιάζει το στροφόμετρο και ο δείκτης θερμοκρασίας νερού του κινητήρα. Ξεχωριστό σχεδιασμό διαθέτει και το τετραγωνισμένο τιμόνι, ωστόσο δε διαθέτει τηλεσκοπική ρύθμιση. Στην απέριττη κεντρική κονσόλα κυριαρχεί η μεγάλη διαδραστική ψηφιακή οθόνη αφής 7 ιντσών. Μέσω αυτής γίνεται ο έλεγχος του κλιματισμού (δεν υπάρχουν τα κλασικά χειριστήρια), συν όλων των λειτουργιών που περιλαμβάνει ένα σύστημα infotainment τύπου tablet και ελέγχονται μέσω 6 βασικών εικονιδίων. Θήκες για μικρά η μεγαλύτερα αντικείμενα υπάρχουν πολλές και μεγάλες για όλους τους επιβάτες, αν και σε ποτηροθήκες μειονεκτεί. Επίσης μπροστά από τον συνοδηγό υπάρχει ένα μεγάλο ντουλαπάκι στην θέση του αερόσακου, ο οποίος έχει τοποθετηθεί στην οροφή (Airbag in Roof).
Από πλευράς ποιότητας το γκρι μέρος του ταμπλό καλύπτεται από μαλακό υλικό και τα υπόλοιπα μαύρα είναι σκληρά με άγρια υφή, ενώ προσεγμένη είναι η συναρμογή. Βασικό μειονέκτημα στην εργονομία που δε δικαιολογείται σε σύγχρονο αυτοκίνητο, είναι η έλλειψη αυτόματου ανοίγματος ή κλεισίματος του ηλεκτρικού παραθύρου τουλάχιστον του οδηγού. Παράλληλα τα πίσω παράθυρα ανοίγουν μόνο προς τα έξω (όπως συνήθως στα 3θυρα), κάτι που σύμφωνα με την Citroen έγινε για τον περιορισμό του βάρους, αλλά οι πίσω φιλοξενούμενοι δεν το βρίσκουν καλή ιδέα.
Στον τομέα των χώρων, το C4 Cactus παρά τις κόμπακτ διαστάσεις του, δεν έχει να ζηλέψει κάτι από ένα μεγαλύτερο μικρομεσαίο χάτσμπακ. Στο πίσω ενιαίο κάθισμα τύπου καναπέ, δύο ή και τρία άτομα θα μετακινηθούν χωρίς παραχωρήσεις. Για τις αποσκευές υπάρχουν 358 πλήρως εκμεταλλεύσιμα λίτρα (348 λτ. με κιτ επισκευής ελαστικού), όμως το σχετικά ψηλό κατώφλι φόρτωσης και η ενιαία πλάτη του πίσω καθίσματος δεν ευνοούν την πρακτικότητα.
(+): Ευφάνταστη σχεδίαση, ξεχωριστή εικόνα εσωτερικού, χώροι, πολλές θήκες, άνεση ανάρτησης – καθισμάτων, κατανάλωση, τιμή
(-): Μακριές διαδρομές επιλογέα ταχυτήτων, τιμόνι χωρίς τηλεσκοπική ρύθμιση, πίσω παράθυρα που ανοίγουν μόνο προς τα έξω, ψηλό κατώφλι φόρτωσης πορτ μπαγκάζ, ηλ. παράθυρα χωρίς αυτόματη λειτουργία